Vapen. Lots of vapen.
Några av vapnen kräver lite tanke och träning för att utnyttjas till fullo. Ta till exempel Sonic Eruptor: vid vanlig användning rapar du, om det tajmas rätt gör det extra mycket skada. Har ni mer sånt?
Absolut, Plasma Striker är krypskyttegeväret och det går alldeles utmärkt att skjuta med som ett vanligt vapen. Med zoomfunktionen kan du däremot hitta fiendernas svaga punkt, där en träff gör dubbel så stor skada. Kombinerar du det med Cryo Mines på till exempel bossar har du ett vinnande koncept. Sen har vi The Spiral of Death, vinnaren i vår fantävling och min absoluta favorit, som skickar iväg en sågklinga som sedan kommer tillbaka vilket gör att du kan ta fiender även på tillbakavägen.
Vi har lagt in det extra lagret på vapen där det känns motiverat och så har vi Constructo-systemet som erbjuder massor av uppgraderingsmöjligheter. Vi ville inte ha en situation där folk bara hamrar på skjutknappen. Erfarna spelare är också väldigt duktiga på att kombinera olika sorters vapen för bästa effekt, som exemplet med frysminorna och geväret.
Ni hade ju en tävling där fans fick skicka in sina egna vapenritningar, vilket resulterade i The Spiral of Death men ni måste ju ha fått in ett helt gäng galna förslag. Berätta!
[skratt] Vi fick säker sju eller åtta kattkastare, som sköt katter, en ost-och-skink-smörgås-kanon som förvandlade fiender till smörgåsar, eller sköt mackor, jag kommer inte ihåg. Vi hade massa bra finalister, till exempel ett vapen som sköt massa små Quarks (den uppblåste och fullkomligt odugliga "superhjälten" i spelet, reds anm.) och det roliga med den var att vi redan hade fungerande minimodeller klara till en drömsekvens med Clank så det hade inte varit så mycket jobb att ordna. Vi fick också massa förslag som vi själva haft tidigare men som inte har fått plats, till exempel ett vapen som skjuter kulor och får alla att tappa balansen.
Det fanns ett par läbbiga också, som kvinnor som skulle förföra motståndarna eller vapen som tog bort fiendernas kläder så att de bara stod i underkläderna. Uppgraderingen skulle bytte ut kalsongerna mot damunderkläder, något utmanande med spetsar eller så. En av mina favoriter var shotgun-chuck, alltså två hagelbrakare men en kedja mellan. Det skulle kombinera det bästa ninjadödarvapnet med det bästa zombiedödarditot och skulle bara vara för häftigt. Det är som att ha både sten, sax och påse i samma. En av modellerarna älskade idén så mycket han tog två hagelgevär från #Resistance 2, kopplade en kätting mellan och satte det i händerna på Ratchet, bara för poseringssyfte.
Under presentationen nämnde du extra svåra pussel, måste man klara av spelet för att köra dem eller?
Nej, det räcker med att gå tillbaka i Clanks undermedvetna efter att du klarat nivån första gången så får du tillgång till dem. Några av guldbultarna får du bara genom att klara av dessa och då rör det sig om tidspussel med 4-5 Clanks, flera dörrar att ta sig igenom och överhuvudtaget mer komplicerade utmaningar.
Jag som började få problem med tre!
[skratt] Ja, det börjar bli knepigt vid tre och vi ville inte att folk ska fastna så som mest har vi fyra i den vanliga kampanjen och då är det väldigt grundläggande. Vi har även lagt in en funktion så om du misslyckas flera gånger har du ett val att skippa pusslet, mot en kostnad av bultar. Vi tror inte att hardcore-spelare ger upp på en gång och de flesta som har speltestat passagen verkar klara det bra, och när du fått grepp om tidspusslen blir det enklare. Det var såklart en risk att sätta in det i ett mainstream-spel som Ratchet & Clank men vi tror att det kommer att betala sig.
Lite av en spoiler, men ni har också en extra svår slutboss, Lord Vorselon. Hur gör man för att spöa honom?
Du måste samla alla 40 Zoni (de rymdvarelser som figurerar i spelet och som kidnappade Clank i del två, red anm.) i spelet, då dyker han upp i sitt rymdskepp och skrockar "hoho, det är jag som är den riktiga slutbossen". Du måste i princip ha alla vapen på sin högsta nivå, bästa rustningen och maxad hälsa för ta honom och allt det kan du bara uppnå genom spela igenom det flera gånger. När, eller snarare om, du klarar av honom får du tillgång till #Insomniac-månen där du hittar ett museum med massa kuriosa. Fans som har förbokat eller köper samlarutgåvan får dock tillgång till den direkt.
Du nämnde också att rymddelen gick igenom olika faser, bland annat en som var i tre dimensioner mot dagens två. Varför tog ni det beslutet?
Folk flög vilse och det var svårt att hjälpa dem att orientera sig efter en strid där du av naturliga skäl flyger lite överallt. Vi hade också en variant som var mer åt topdown-2d-hållet, lite retro, men till slut kom vi fram till den här varianten som är lite av båda, där världen presenteras i 3d men du kan inte flyga upp eller ner. Själv älskar jag spel som #X-Wing vs Tie Fighter så för mig fungerade rymddelen i full 3D men det höll inte i fokustesterna. Vi ville inte heller göra det för brett eller kompakt mellan månarna så vi la mycket tid på att få rätt avstånd till allt, det fick aldrig bli tråkigt att flyga samtidigt som känslan av rymd skulle vara bibehållen. Testa, testa och testa – det är det spelutveckling går ut på.
Efter det här börjar vi diskutera hur märkligt det var att det hamockar på flera balkonger på huset mittemot. Alltså inte direkt Ratchet & Clank-relaterat så vi klipper där och laddar upp för recensionen imorgon istället.
Constructo System
[video=3951]
Spiral of Death
[video=3446]