Den 10 oktober kommer Chris Roberts, mannen bakom klassiska Wing Commander, att utannonsera sitt nya spel. Och glädjande nog för de gamla fansen tycks Robert gå tillbaka till sina rötter eftersom spelet ska förena "äkta hardcorefans av rymdkrigssimulationer runt omkring hela världen, fira genren och påminna dem om vad som gjorde Wing Commander, Privateer, Starlancer och Freelancer så bra!"
Då spelets offentliga debut ligger en månad bort är infon än så länge knapphändig. Men registrerar du dig på sajten Roberts Space Industries får du bland annat veta att spelet varit i görningen sedan ett år tillbaka och att det dröjer ungefär ytterligare två innan vi får spela det.
Lyckas det med sitt syfte blir det onekligen ett svart hål som fylls; det var längesedan genren berikades med en titel som skakade om oss. Roberts säger själv:
– Med kraften i dagens datorer och Internets räckvidd känner jag äntligen att jag har verktygen för att bygga den sammankopplade upplevelse jag alltid drömt om. En värld som skulle vara mer tillfredsställande och rikare än någon film jag jobbat med. Med filmer berättar du historier men med spel skapar du världar. Om du har spelat mina spel vet du att det är detta jag älskar att göra.
Den 10 oktober avtäcks alltså spelet som kan gjuta nytt liv i en genre.