#Capcoms årliga finansrapport är här, och den skänker många insikter i hur det japanska företaget ser på sina spelserier och vilken väg de tänker ta i framtiden. Enligt Capcom-chefen Haruhiro Tsujimoto måste studion få ut fler uppföljare snabbare – och helst jobba på flera uppföljare inom samma serie samtidigt.

Nedan ett utdrag från Capcom-bossens planer på den nya strategin:

We launch sales of popular series titles held by thecCompany approximately every 2.5 years. This is because the development of a single major title usually requires 3-4 years. In the event that there are few hits, it will be difficult to create a series title every year and earnings will be adversely impacted. For this reason, it is important either to maintain a large number of popular titles or shorten the sales cycle to ensure stable earnings.

För att kunna lyckas få ut uppföljare i populära serier snabbare ska utvecklingsteamen begränsas till dryga 100-talet anställda per storspel. Capcom ämnar nyanställa 1000 nya personer under de närmaste 10 åren. Studion tänker också bygga vidare på sin DLC-satsning, för att hålla fast spelarna i ett visst varumärke länge nog tills en uppföljare släppts.

Capcoms försäljningsförväntningar på kommande titlar

  • Resident Evil 6 – 7 miljoner

  • DmC Devil May Cry – 2 miljoner

  • Dragon's Dogma – 1.5 miljoner

  • Lost Planet 3 – 1.4 miljoner

Capcoms kommersiellt sett mest framgångsrika serier

  • Resident Evil, 73 spel, 49 miljoner

  • Street Fighter, 73 spel, 33 miljoner

  • Mega Man, 129 spel, 29 miljoner

  • Monster Hunter, 21 spel, 21 miljoner

  • Devil May Cry, 15 spel, 10 miljoner

  • Dead Rising, 11 spel, 5.3 miljoner

  • Lost Planet, 13 spel, 4.8 miljoner

  • Ace Attorney, 16 spel, 4.3 miljoner

  • Sengoku Basara, 21 spel, 3.1 miljoner

Vad är din inställning till Capcoms framtida strategi?