#Capcoms årliga finansrapport är här, och den skänker många insikter i hur det japanska företaget ser på sina spelserier och vilken väg de tänker ta i framtiden. Enligt Capcom-chefen Haruhiro Tsujimoto måste studion få ut fler uppföljare snabbare – och helst jobba på flera uppföljare inom samma serie samtidigt.
Nedan ett utdrag från Capcom-bossens planer på den nya strategin:
We launch sales of popular series titles held by thecCompany approximately every 2.5 years. This is because the development of a single major title usually requires 3-4 years. In the event that there are few hits, it will be difficult to create a series title every year and earnings will be adversely impacted. For this reason, it is important either to maintain a large number of popular titles or shorten the sales cycle to ensure stable earnings.
För att kunna lyckas få ut uppföljare i populära serier snabbare ska utvecklingsteamen begränsas till dryga 100-talet anställda per storspel. Capcom ämnar nyanställa 1000 nya personer under de närmaste 10 åren. Studion tänker också bygga vidare på sin DLC-satsning, för att hålla fast spelarna i ett visst varumärke länge nog tills en uppföljare släppts.
Capcoms försäljningsförväntningar på kommande titlar
Resident Evil 6 – 7 miljoner
DmC Devil May Cry – 2 miljoner
Dragon's Dogma – 1.5 miljoner
Lost Planet 3 – 1.4 miljoner
Capcoms kommersiellt sett mest framgångsrika serier
Resident Evil, 73 spel, 49 miljoner
Street Fighter, 73 spel, 33 miljoner
Mega Man, 129 spel, 29 miljoner
Monster Hunter, 21 spel, 21 miljoner
Devil May Cry, 15 spel, 10 miljoner
Dead Rising, 11 spel, 5.3 miljoner
Lost Planet, 13 spel, 4.8 miljoner
Ace Attorney, 16 spel, 4.3 miljoner
Sengoku Basara, 21 spel, 3.1 miljoner
Vad är din inställning till Capcoms framtida strategi?