Final Fantasy XVI nådde inte Square Enix högsta förväntningar

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Hade det släppts till Xbox och pc direkt så räkna med 1½-2år till under utveckling för spelet.
Så mer utgifter där, ingen marknadsföring hjälp av Sony på samma sätt som nu.

Visst hade spelet sålt bättre om 2 år än nu men dom hade säkert förlorat mer pengar på det sättet

Det är säkert redan spelbart på iaf xbox, google säger att det är en tidsbegränsad exklusivitet på playstation...

Medlem
Skrivet av roftg:

Det är säkert redan spelbart på iaf xbox, google säger att det är en tidsbegränsad exklusivitet på playstation...

Ja 6 månader innan pc.
Dock har dom kommit ut att dom nog inte blir klara försen om 1 år för släpp på pc.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Ja 6 månader innan pc.
Dock har dom kommit ut att dom nog inte blir klara försen om 1 år för släpp på pc.

1 år är ju betydligt mindre än 2 år😉 kul för dom som ser fram emot en eventuell pc/xbox release

Medlem
Skrivet av roftg:

Inte konstigt, man behöver ju inte köpa spelen på gamepass.. men hur skulle det påverka ett eventuellt släpp av final fantasy på xbox?..

Incitamentet att köpa spel överhuvudtaget på Xbox är förmodligen mindre då kundbasen är vana att spela spel som ingår istället. Man konkurrerar ju om speltid och är GP tillräckligt bra så kan det nog vara en stor skara som känner att dem håller sig till GP spelen för att de är ok, är gratis och man konkurrerar även om skärmtid.

Pratar vi tillexempel om ungdomar och barn så är kanske inte föräldrarna är så sugna på att köpa spel när barnen redan har en massa spel via GP.

Själv så föredrar jag färre spel i hög kvalité eftersom att jag inte har all tid i världen att spela, hade jag haft mer speltid så hade GP förmodligen varit mer intressant.
Ett spel kan ibland räcka flera månader och köper man det på rea som brukar komma ganska tidigt så blir det rätt billigt ändå.

Edit* FF16 säljer förmodligen mindre än FF15 till Xbox då GP inte fanns eller slagit igenom när det lanserades. Jag tror alltså att köpkraften har sjunkit alltså och inte ökat sedan dess, i relation till de som påpekar att FF15 ändå sålde ok.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Incitamentet att köpa spel överhuvudtaget på Xbox är förmodligen mindre då kundbasen är vana att spela spel som ingår istället. Man konkurrerar ju om speltid och är GP tillräckligt bra så kan det nog vara en stor skara som känner att dem håller sig till GP spelen för att de är ok, är gratis och man konkurrerar även om skärmtid.

Pratar vi tillexempel om ungdomar och barn så är kanske inte föräldrarna är så sugna på att köpa spel när barnen redan har en massa spel via GP.

Själv så föredrar jag färre spel i hög kvalité eftersom att jag inte har all tid i världen att spela, hade jag haft mer speltid så hade GP förmodligen varit mer intressant.
Ett spel kan ibland räcka flera månader och köper man det på rea som brukar komma ganska tidigt så blir det rätt billigt ändå.

Edit* FF16 säljer förmodligen mindre än FF15 till Xbox då GP inte fanns eller slagit igenom när det lanserades. Jag tror alltså att köpkraften har sjunkit alltså och inte ökat sedan dess, i relation till de som påpekar att FF15 ändå sålde ok.

Jag tänker såhär att gamepass inte påverkar så mycket, släpps ett spel utanför gamepass och det är bra så köper ju folk det ändå.

Frågan är väl mer hur bra final fantasy är år 2023.. det är ju ett spel jag skulle vilja tycka om men sist jag tyckte final fantasy var kul var typ ff10 (var det till ps2?)

Medlem
Skrivet av roftg:

1 år är ju betydligt mindre än 2 år😉 kul för dom som ser fram emot en eventuell pc/xbox release

Ja men skulle dom även utveckla till Xbox så kanske det blivit ett år till vilket jag påpekade men det glömde du nämna.

Samt fortfarande finns ingen påtalad Xbox version.
Vad vi vet släpps det bara på ps5 och pc.

12
Skriv svar