Minnesförlust. Hur många spel har vi inte spelat som börjar med att man vaknar med minnesförlust? Det är en klassiker i branschen och det återkommer alltså i #Amnesia, vilket om inte annat motiverar namnet. Du vaknar i ett tomt slott och är alltså helt befriad från minnen. Du utforskar byggnaden i jakt på ledtrådar som kan ge dig minnet tillbaka.
Bättre fly än illa fäkta
Ondskan har flyttat in i slottet. Paranormala fenomen och figurer dyker upp här och där, med bromsspår i dina underkläder som följd. När du stöter på de märkliga varelserna gör du bäst i att lägga benen på ryggen - du har nämligen inga vapen att tillgå, lösningen är att fly eller gömma dig. Liksom i Penumbra interagerar du med omgivningen genom att helt enkelt titta på ett objekt, hålla in vänster musknapp och röra på musen. Att öppna dörrar, flytta föremål och dra i spakar fungerar på samma sätt. När du stöter på monster kan du försöka sakta ner förföljaren genom att kasta föremål bakom dig eller barrikadera dig bakom en dörr genom att ställa saker mot den.
Utvecklarna #Frictional Games betonar att Amnesia bör spelas i ett mörkt rum med hög volym i hörlurarna samt att man inte ska spela för att klara det utan för att ”uppleva” det. Jag älskar skräckfilm och spelar gärna spel som utger sig för att vara läskiga, men tyvärr upplever jag inte Amnesia som särskilt otäckt. Stämningen sätts med mystiska ljuseffekter och scriptade händelser (fönster går sönder, dörrar stängs och liknande), men särskilt skrämmande upplever jag det aldrig.
Ljus, eller snarare bristen på ljus, spelar en betydande roll. Medan du knallar runt i slottet hittar du tändplån att tända stearinljus, facklor och en oljelykta med. Lyktan kan du plocka fram när du vill, men eftersom oljan går åt och nytt bränsle är sällsynt måste du använda den med måtta. Vissa ställen i slottet är kolsvarta och till råga på allt lider huvudpersonen av svårartad mörkerrädsla; han får psykiska störningar av för lång tid i mörkret, och till slut ligger han och huttrar i fosterställning - game over. Idén med hur ljuset används är att skrämmas men det finns brister i utförandet. Tar oljan slut kan du lika gärna ladda en sparfil och försöka vara mer effektiv nästa gång, och ofta famlar du bara runt i mörkret till ingen nytta.
Små snälla monster
Slottet befolkas av anmärkningsvärt få fiender, förmodligen för att göra det mer läskigt när man väl möter en. En god tanke, som dessvärre inte fungerar fullt ut eftersom monstren helt enkelt är för tråkiga. De knatar omkring, och om de får syn på dig blir det jakt - that´s it. Jag önskar att det lagts mer energi på deras beteende och hur man möter dem.
Amnesia ser intressant ut på pappret, men designmissar och annat förtar en del av den utlovade stämningen. Det går till exempel inte att lyfta stearinljus och hjälptexter dyker upp under spelandet. En del förlåts av spelets låga pris (omkring 130 kronor), men jag blir aldrig så rädd som jag hade hoppats på. Är du väldigt lättskrämd och letar efter lite äventyrliga läskigheter kanske du gillar Amnesia, annars kanske du ska avstå.