Den japanska utvecklaren #Square Enix har beslutat sig för att ta till en lika ovanlig som kontroversiell metod för att minska gapet mellan spelarna i sitt kommande MMO #Final Fantasy XIV. Detta ska de åstadkomma genom att succesivt minska mängden XP din karaktär får efter åtta timmars spelande på en vecka tills de helt slutar trilla in efter ytterliggare sju timmar. Efter 15 timmars spelande på en vecka blir det således tämligen meningslöst att spela om du enbart är ute efter XP. Detta har givetvis lett till kraftiga reaktioner från fans världen över, kritik som nu har bemötts av spelets designers Nobuaki Komoto på följande vis:
Idén bakom FFIX är att göra det lättare för de spelare med lite tid spela effektivt och spelets har balanserats mot det. Utöver det så har spelet även designats för att inte ge de med möjligheten att spela mycket en orättvis fördel. På grund av det har system som Guardian's Favor implementerats för att göra kortsiktigt levlande lättare än långsiktig.
För att uppnå den här balansen har mängden möjlig färdighets/erfarenhetspoäng som du kan få under en viss period fått ett tröskelvärde. Se det som "kondition" i verkliga livet när du förbättrar dina färdigheter genom strider. Det här systemet rullar på en veckobaserad timer. När en vecka har gått efter att du började förbättra dig på ett specifikt vapen så kommer timern att ställas tillbaka. Den kommer startas på nytt och du kan återigen börja förbättra dina färdigheter.
Kontroversiellt som sagt och säkerligen inte något som går hem i alla stugor, men tanken på att MMO ska handla mindre om kvantitetstid och mer om kvalitet är kanske inte helt dum ändå?