Battlefield 2042 var inte riktigt vad spelarna ville ha, främst för att det skilde sig rätt betydligt mot tidigare delar av serien. Någon som håller med om detta är välkommet nog Battlefield-bossen Vince Zampella I en intervju med Barrons (via VGC) säger han:
Jag tror att de avvek lite för långt från vad Battlefield är. De försökte göra ett par grejer som kanske var ambitiösa: få antalet spelare att växa etc. Jag tror inte att de la tillräckligt mycket tid på att vidareutveckla vad som gör det roligt.
Dice jobbar nu på att försöka fixa spelet och har bland annat arrangerat om en del kartor för att göra striderna mer fokuserade, minska transportsträckorna och ge mer skydd för infanteri. De har även sagt att de jobbar på ett klassystem som är mer likt de äldre spelen ska introduceras, även om de inte är redo att göra sig av med de kritiserade "specialister" som används i spelet i dag.
Huruvida spelet går att rädda i spelarnas ögon återstår att se, men det står åtminstone klart att singleplayer är på väg tillbaka i någon form, signerat hyfsat nybildade Ridgeline Games.