I en matig intervju publicerad av New York Magazine och Vulture nyligen, berättade Rockstars medgrundare och kreative chef Dan Houser att de ”arbetade 100-timmarsveckor” under utvecklingen av Red Dead Redemption 2. Detta tog snurr på internet där företaget attackerades för dess dåliga arbetsförhållanden. Detta fick i sin tur Dan Houser att skicka ut ett förtydligande till Kotaku, där han säger att uttalandet rörde företagets seniora, kreativa team, bestående av fyra personer. Och att han talade om de senaste veckorna, inte en allmän arbetskultur på Rockstar.
Dan Houser:
”Poängen jag försökte göra i artikeln var relaterat till hur narrativet och dialogen i spelet skapas, vilket i stort sett var det enda vi pratade om, och inte om processer rörande teamet i stort. Efter att ha jobbat med spelet i sju år har det seniora manusteamet, bestående av fyra personer, Mike Unsworth, Rupert Humphries, Lazlow och jag själv, som alltid tre veckor av intensivt arbete för att knyta ihop alla trådar. Tre veckor, inte år.”
Houser fortsätter med att utveckla hur engagemang utöver det förväntade inom företaget är ett val, och ingenting som förväntas av medarbetare.
Läs hela svaret här:
"Crunch", processen att jobba extremt intensivt under vissa perioder har sedan länge varit ett mörkt moln över spelindustrin. Inte minst i Sverige verkar fenomenet ha bedarrat, men internationellt är det fortfarande ett arbetsmiljöproblem inom vissa företag.
Red Dead Redemption 2 tar runt 65 timmar att spela igenom
Rockstar går igenom de olika vapentyperna i Red Dead Redemption 2
Red Dead 2 får eget utforskarläge