Inlägg av Drapan
Inlägg som Drapan har skrivit i forumet
Börjar ju klarna allt mer att nytt stort half-life spel, troligen hl3, är i full produktion hos valve. Kan mycket väl vara dags att visa något.
Vafan folk börjar bli lite väl bekväma.
Det är illa när jag känner att jag börjar bli mer på arbetsgivares sida än arbetares/fackförbund.
Ni får la för fan palla gå på jobbet om ni ska ha jobb
Förutsatt att produktiviteten är bibehållen (eller bättre) hemifrån, varför?
Så att jobbet kan äta upp din livskvalitet? Så att mellanchefer har någons axel att titta över?
Var det inte du som förespråkade crunch i någon tråd, förresten? I så fall borde det ju inte vara någon överraskning för dig själv att du redan väljer arbetsgivare före människor.
Jobbar i princip 100% hemifrån och är bara på kontoret om det är teamaktivitet eller om jag ändå har ärende i trakten samma dag.
När pandemin pågick började vi anställa ifrån hela landet eftersom alla ändå körde remote. Vi har fått till en kultur som verkligen fungerar online där man alltid har lätt att prata med kollegor och vi har gjort tid varje vecka för sociala aktiviteter som inte är jobb. Funkar hur bra som helst. Betydligt bättre produktivitet ifrånn både mig själv och teamet jämfört med innan pandemin också.
Har gjort väldigt tydligt för cheferna att jag kommer säga upp mig ögonblicket det påtvingas något kontorsarbete, det är tveklöst en kulle jag dör på om det behövs.
Fast då kan ju en smart VD peka på nya, bra IPn. Tex Horizon.
Förstår vad du menar, men också, Horizon är inte särskilt nytt längre. Kom ut 2017 och annonserades 2015, med andra ord borde det rimligen vara 10+ år sedan arbetet med det påbörjades.
Jag ser gärna en remaster av Chaos Theory. Det spelet var seriens högpunkt i min ödmjuka mening.
Verkligen samma, en av mina all time favorites.
Du för börja jobba inom politiken, där är de grova lönerna!
Arvodet omprövas normalt en gång per år. Från den 1 juli 2024 är arvodet för statsministern 198 000 kronor per månad och för övriga statsråd 156 000 kronor per månad.
https://www.regeringen.se/regeringskansliet/arvoden-och-ersat...
Privat sektor får politikerlönerna att blekna i jämförelse. Dessutom så är det inte begränsade numerärt till ett relativt fåtal. Visst, politiker tjänar väldigt mycket, men det finns så absurt många fler som drar in mer. VDn på min arbetsplats (statligt ägt bolag dessutom) håvar in 500 000+ i månaden.
Har inte mycket för politiker (som de flesta svenssons, förmodar jag) men det är inte orimligt att de är välavlönade. Det fungerar t.ex. som motbalans till mutor och korruption, även om det inte är idiotsäkert givetvis.
Om man ska sparka uppåt baserat på inkomst så finns det rimligare arslen att sikta på.
Fable uppvisat med gameplay!
Så kom det då till slut, det första ingame-materialet från Fable.
Definitivt inte samma sak och såg inte röken av något gameplay?
... ett väldigt volatilt yrke som nästan helt saknar "best pratices" osv..
Jag nämnde de yrken jag nämnde då dom är väldigt mycket äldre och mer utvecklade, där det ändå finns legitima anledningar att tro sig veta ungefär vad man kan vänta sig om man väljer det som yrke.
Vad man kan vänta sig om man vill vara "spelutvecklare".. Exakt vad man kommer att pyssla med och hur det kan tänkas gå till och struktureras arbetsmässigt... Dom sakerna är fortfarande rätt långt borta ifrån att ha nått någon sorts etablerad praxis.
Jag tror inte att problemet är att praxis saknas, problemet är att praxis alltför ofta lutar åt ruttna arbetsförhållanden. Med just ditt resonemang som, ärligt talat, dålig ursäkt. För lite perspektiv så omsätter spelbranschen sedan länge mer än film- och musikbranschen tillsammans. Är det inte rimligt att förvänta sig mer? AAA/AA (och AAAA om man frågar ubisoft) spel byggs inte på magkänsla eller famlandes i mörkret.
Ja, det är en kreativ bransch, men i slutändan sker i princip allt arbete sittandes framför en dator, såsom i väldigt många andra branscher där det inte finns problemen som spelbranschen har. Vad är det som säger att spelutvecklande inte skulle kunna ske på vanlig kontorstid? Varför är det rimligare att acceptera fantasi-deadlines (som man får cruncha till) i spelbranschen gentemot andra branscher? Vad du säger i ovanstående citat är ju i princip att man behöver ge upp alla förväntningar om ett rimligt arbetsliv om man vill jobba med spel - varför ska det behövas? Varför kan det inte sättas samma krav som hos andra arbetsgivare eller branscher?
Arbetsförhållanden har av vad jag förstått blivit väldigt mycket bättre bara senaste 10 åren, i synnerhet i Sverige, men det betyder inte att det inte finns massa kvar att göra. Det är en USP hos alltmer företag att de inte har crunch (eller liknande) för att det är effektivt för att locka talang - det är tragiskt att det ens behövs.
Äh.. Det är så jävla svårt att försöka prata med folk som inte är alls intresserad av att se ens perspektiv.
Njae, ditt perspektiv är inte särskilt unikt och har upplevt det i arbetslivet, också starkt bidragande faktor till att jag inte jobbar med spel längre. Specifikt upplevt liknande inställning ifrån chefer som förväntar sig att man jobbar 80+ timmar i veckan. Nu förstår jag att det inte nödvändigtvis är det du förespråkar, men det blir i förlängning väldigt enkelt slutstationen för ditt resonemang.
Vill man ha ett säkert och behaglgit 9-to-5 arbete så borde man kanske fundera på att jobba inom vården, byggnads-industri eller något sånt?
Iaf i mitt huvud så är det något annat som VI sysslar med.
Eller det BORDE iaf bara det.
"Säkert och behagligt"
... Byggbranschen? Den med tredje flest arbetsskador i Sverige? Eller menade du tillverkningsindustrin, den med flest?
Vården? Har du läst nyheterna på senaste (eller någonsin)? Det finns anledning till att strejkerna/konflikterna haglar tätt. Känner du någon som är 50-60 och med ett helt arbetsliv inom vården bakom sig? Känner ett par, och det är fan inte rimligt hur körda i golvet de blir, för relativ skitlön.
Vad är det för översitteri om att det är något annat som "VI" sysslar med? Är man inte värd att bli behandlad som människa bara för att man jobbar med spel? Eller jobbar med något man är passionerad kring?
Otänkbart att någon överdriver på sitt cv...
Märks inte i spelet. 2042 befolkas av ungefär 7 spelare som är aktiva fram tills 21:00, spelar man senare än så är varenda lobby i alla spellägen två eller tre spelare som väntar på att nå 16 för att kunna dra igång en match. Helt ospelbart.
Det måste ändå vara spelläget du kör. Inga problem med att hitta fulla lobbies i princip närsom.
All lycka med studierna!
Bra märkligt att du funnits i ens sfär (?) på något sätt i ca 20 år. Nytt nummer av PCG var höjdpunkten på månaden när man var yngre, och alla diverse livesändningar och dylikt på FZ har alltid gemytligt.
Någon annan som kommer ihåg när de hade planer på en companion app/spel till första division? Man skulle kunna styra en drönare eller dylikt via mobilen i ens PC/konsoll-kompisars spel. Kommer ihåg att jag tänkte att det var sjukt imponerande att de använda samma motor för båda, och likaså med det här, ytterst imponerande om de har skalat ner motorn till att rulla på mobiler.
Börjar mer och mer tro att största anledningen till att prata om det innan det är klart är för att man vill få in foten i industrin.
Hade man bara brytt sig om att göra spelet och få ut det till folk skulle man inte sätta upp en stor måltavla på projektet.
Vilket så klart får mig att fundera på hur mycket man egentligen vill få ut produkten. Med det sagt kan de flesta inte leva på luft så jag kan förstå varför.
Tror inte nödvändigtvis du har fel, men känns som om gamle Occam och hans rakkniv skriker "idioti". Känns rätt rimligt, alltför många där ute som är helt ignoranta och/eller fullkomligt naiva kring hur större företag funkar. Om de inte försvarar sitt IP så är det väl likställt med att säga upp sitt anspråk på det.
Har något sånt här projekt funkat? Kan bara komma ihåg Black Mesa.
Mycket nostalgi här i tråden, får ta och lyssna på ett par soundtracks som man inte hört innan.
Ifrån i år så måste jag säga Road 96, helt magiskt. I synnerhet bra tajmat till story och pacing. Fint att det är en mekanik att leta/hitta kassettband också.
Satt fps limit på 60 och slog på vsync, löste hackandet för mig. Är generellt lite känslig för slöheten med vsync men helt värt det i det här fallet då det blev så smooth det bara går.
Jag vill ha en nyckel!
Gillade konceptet, det är på något sätt lagom annorlunda. Gillar ändå War Thunder hyfsat så kändes helt ok att köpa in sig på early access.
Fy. Fan.
Jag är helt övertygad om att utvecklarna inte har koll på alla delar som krävs för att göra ett bra (eller ens okej) fps. Kamerarörelserna är utan tvekan de ryckigaste jag har upplevt i ett fps och efter < 2 timmar så hade jag dragit på mig illamående för resten av kvällen.
Men det är ju värdelöst och säljer lika bra som armsvett...
Trots dålig försäljning så kan det vara avgörande för folks jobb och företagets framtid, är det inte rimlig att de kämpar, trots motgångar, för det?