Inlägg av Besprutningsfarfar
Inlägg som Besprutningsfarfar har skrivit i forumet
jag tittar i princip hela dagarna, från att jag vaknar upp till att jag somnar. Är jag ute och går lyssnar jag. Men ja, man gör ju annat samtidigt, iaf ganska ofta. spelar eller tränar eller vad man nu gör.
Ibland blir jag förvånad när det verkligen inte finns något jag vill se. "men vad fan är det här, nu har det inte kommit en ENDA intressant video på 30 minuter, är det verkligen uppdaterat??" men ja, många youtubers följer man numera haha.
bland det bättre man hittat senaste 2 åren är ju mr.ballen, otroligt bra berättande, perfekt när man är ute och går på promenad
De som gjorde TW3 till vad det var har lämnat det sjunkande skeppet för länge sen.
Det du har kvar i CDPR är inhyrda DEI's, som är där för att det ska se fint och "inkluderande" ut, och inte för att de är duktiga på att göra spel.
Du behöver bara läsa intervjuer med nuvarande CDPR för att förstå att detta inte blir ett nytt Witcher 3, det är inte ett sådant spel de vill göra och de är inte intresserade av att ha kvar de äldre fansen heller som gillade TW3.
Älskar hur de som verkar vara mest fixerad vid vad som är "Woke" är dessa antiwoke-ryttare som ser Woke i varje buske. Att CDPR blir mindre relevant för varje månad är ju objektivt felaktigt eftersom detta inte hade blivit en nyhet om så vore fallet. Sedan kan man ju ifrågasätta kritikers läsförståelse med tanke på att ingenstans påstår CDPR att romanser kommer vara fokus utan det är bara något vissa fått för sig utan allt de påstår att de kommer få påverkan på storyn.. vilket i sig inte är något negativt eftersom det speglar verkligheten.
De gör sig mindre och mindre relevanta som spelstudio om de ska, precis som många andra försökt redan, försöka tilltala en "ny publik", för den finns inte, eller den är iaf försvinnande liten. De flesta vill bara ha ett bra spel och de bryr sig inte om HBTQ eller om Trump, eller vad man nu ska få in för moderna saker. De flesta spelar för att man vill koppla bort det där som vi matas med från TV / media hela tiden, det hör inte hemma i spel.
Att hela spelet kommer vara romanser finns det nog ingen som tror, men att det skulle vara ett spelmoment som rollspelare tycker är viktigt kan ifrågasättas. Men, jag tror inte det blir mycket till rollspel i slutändan, de vill som sagt inte ha de som spelat deras tidigare spel, det är inte för dom de gör spelet utan för de som INTE spelat deras spel, som de sa i IGN intervjun.
Storpotäten i Vilse i Pankakan. Ser i princip exakt ut som Robert Aschberg f.ö, som jag varken tycker ser eller är trevlig, alls.
Men kan inte påminna mig om att jag direkt blivit skrämd av någon karaktär, för mig har det alltid mer varit stämning i filmer än hur någon karaktär ser ut. Men ja, när man var 4-5 år så var storpotäten en otrevlig typ som man inte tyckte om
BB's stil var ganska perfekt. Tanken är ju att det ska se ut lite som Schack såklart. Oerhört komplext spel, på gott och ont. Kul för det som gillar matte liksom...
Ser bra ut!
...och kanske det minst viktiga när man spelar ett spel. Det finns oerhört mycket annat i livet som inte heller översätts bra till spel.
CDPR gör sig själva mindre relevanta för varje månad som går. Att de säger att de inte vill ha de äldre fansen utan vill ha de som inte spelat deras spel säger väl allt om vad detta kommer bli, och hur bra det kommer sälja. lol.
En av deras designers ville "slå gamers på käften" och en annan säger att det var "viktigt att skicka ett budskap" (med woke). Jomenvisst. Vi har sett detta några ggr nu. Fortsätt att försöka förarga fansen och försök att hitta den beryktade "nya publiken". Det kommer nog gå bra, som alltid.
Väldigt bra, barn behöver nog utvecklas utanför social media.
Haha, varför just Horizon? nog för att det är ett ok'ish spel, men det finns ju tusentals bättre sci-fi böcker,filmer,spel att ta inspiration ifrån. känns som någon slags personlig vendetta nästan + det ger ju bara WTF-vibbar och inte någon slags "Horizon var ju helt ok, så jag MÅSTE ju bara spela Wish-kopian!"-känsla.
Dom snackar lite om A-LIFE 2.0 här. Så dom påstår alltså att det finns i spelet, men har "flera problem." NJo, typ, att det inte märks att det är där alls och STALKER 1 (A-Life 1.0) är betydligt bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=TDFIQuj8usI
Jag förstår verkligen varför de valde att ta bort det från sidan (dvs. det finns egentligen inte i spelet alls), för det är sånt de kan stämmas för, påstå en sak och hypa det i flera år och sen inte ha det med
Vi får väl se. Något kan de väl göra åt det får man hoppas! Men nått "2.0", nja, 0.9 mer tippar jag, eller kanske likvärdigt 1.0 om vi har tur.
Flyter på helt ok och gameplay känns bra. Däremot känns det som om NPCs spawnar från tomma intet.
Jag kan loota en cache och vända mig om vart jag kom ifrån och vips! 5st bandits redo att göra köttfärs av mig.
Det här A-LIFE 2.0 verkar inte finnas alls faktiskt. Saknar även scoreboarden och faction relationer.
Ja dom hypade A-Life 2.0 rätt rejält, sen tar bort det. haha. Men som sagt, jag tror detta kan bli ett bra spel om några år, det tog väldigt, väldigt lång tid från att vi gick från Stalker till GAMMA... men lite trist ändå när de haft så lång tid på sig ändå.
Modverktyg kommer bli grymt, hoppas de inte snackar skit bara.
Märks att många som spelar inte spelat vare sig gamma eller stalker, då kan jag förstå att man inte märker av dessa ändå ganska stora grejer som inte finns med, eller inte ens förstår att respawnande fiender inte känns så STALKER-aktigt alls.
De tog bort A-LIFE 2.0 verkar det som. Borttaget från STALKERhemsidan också (i features). Utan det är det inte så mycket STALKER kanske..
Antar det blev som med Oblivion's radiant AI, kräver för mycket helt enkelt. Hoppas vi tillslut får det dock, kanske att någon moddare kan fixa det eller att det själva tillslut lägger till det och kanske för PC bara ifall det inte funkar för konsolerna.
Fiender som respawnar känns ju inte som STALKER, alls.
Finder som gapar att de gömt sig för dig känns idiotiskt.
Men rätt snyggt är det. Skulle ge det 6/10 just nu men jag tror det kan bli en 8.5/10 tillslut kanske, att få det lika bra som te.x GAMMA lär nog ta 5+ år.
Skulle inte rekommendera att köpa det nu, kan mycket väl bli så att de lägger manken till och fixar det mesta, men det vet man ju inte, de kan också bara lämna skutan om nån vecka eller månad, ingen vet.
För ett spel som tagit 12 år så är det inte i så bra skick skulle jag nog säga. Jaja, de har krig men det har inte varit krig i 12 år, tyvärr kommer de komma undan med det mesta pg.a krig-argumentet.
Rimworld
Dawn of War 1
GalCiv 2
Vad fan har hänt med färgerna när han står vi vattnet? Döma av två screenshotsen ser det inte ut som ett stort lyft..
Det är som alltid med dessa remakes där man fifflar med ljus osv, 50% av spelet ser bättre ut, 50% ser istället sämre ut, så i slutändan är det ingen förbättring.
Det var ju samma med te.x Batman-spelen och många, många andra spel.
låter tråkigt med lampan. vad heter det där andra skräckspelet där man ska leta efter syre hela jävla tiden, jättebra spel annars, men det där tog död på spelet för mig, så tråkigt bara.
skippar.
en annan sak som kan vara negativt i detta spel är det verkar vara typ 3-4 olika fiendetyper bara, rätt snålt tycker jag.
Jag tycker om anime & manga men jag har aldrig fattat grejen med dockor. Jag håller med att de kan va häftiga att titta på i butik, men jag känner inget behov av att fylla glasskåp med dem. Sen om jag plötsligt skulle förstå storheten med detta skulle nog frugan börja undra varför börjat samla på dockor, speciellt de som kommer med välutrustade bauta-meloner. Det är väl en samlargrej som mycket annat? Gotta catch ’em all.
Aja, jag är väl speciell så sett att jag har ett par ninjadräkter hemma, men de har jag ju nytta av vid Halloween.
Jag tror inte du vet vad en docka är, en docka är något helt annat än en figur eller staty. Docka är något som barn leker med, figurer och statyer är något man samlar på. Sen finns det säkert de som samlar på dockor också, men det är alltså inte det som är på bilden.
Vissa samlar på konst, jag tycker personligen att målningar och "vanlig" konst är ganska tråkigt, ifall jag vill titta på något som jag finner inspirerande så föredrar jag också figurer/statyer, har ett helt rum dedikerat till just detta, anime är dock inget jag samlar på alls.
Jag tycker absolut man ska se filmen. Den är väldigt, väldigt långsam, så det ska man vara beredd på.. Den är också helt oerhört snygg och har atmosfärisk ambient musik
Sett den 2 ggr, såg om den för jag var säker på att jag slutade titta halvvägs för att den var rätt långsam, men det visade sig vid slutet att jag sett den haha.
Men om vi tar ett scenario där det inte finns begränsningar, precis som att folk aldrig trodde att bilder skulle genereras, så blir ju allt bara en tävling om vem som har mest data.
Så om någon gör ett jättebra spel så behövs bara lite machine learning och vips så har du samma spel med variation och alla saker som folk inte gillade fixade med en prompt.
Varför skulle folk köpa spelet som kostar pengar om de kan generera samma spel med en prompt helt gratis.
Hur ska en indieutvecklare överleva i detta scenario?
Det kommer alltid finnas de som är sämre och bättre på verktyg, även om dessa verktyg är oerhört kraftfulla och i princip obegränsade.
För musik har det varit ett scenario i säkert 20+ år. Du har kunnat autogenerera precis vad du vill i din DAW. Nu har det blivit ännu bättre med AI.
Det förändrar inte så mycket egentligen, tvärtom, du måste sticka ut väldigt mycket om du ska vara bättre än de andra som har tillgång till samma kraftfulla verktyg, för det är bara då du är intressant, när du kan göra något som är bättre än det man redan har.
Det är samma med spel eller film eller vad som helst, du måste alltid kunna sticka ut. Man kan absolut sticka ut med AI, för som alla vet och som håller på med det (eller med syntar/elektronisk musik) - det är inte bara att "trycka på en knapp", även om det alltid varit populärt att säga så. Eftersom man är så obegränsad så blir "knapptryckaren" (normen) en i mängden, en bland miljarder, dvs totalt ointressant då alla kan göra som hen, det knapptryckaren gör saknar värde helt och hållet.
Som du skriver, när folk kan prompta fram ett eget spel, varfor skulle de köpa indiespel gjorda på samma sätt?
Det kommer såklart finnas grader av det, som med allt. Kanske kommer det indiespel som har mer avancerad generering, eller bara delvis.
Men jag tror det är ganska givet att tillslut kommer man kunna frigöra sig från industrin på ett likande sätt som man idag kan göra AI bilder, musik och film, programmering.. man kan klara sig relativt långt på det, speciellt om man bara vill ha lite roligt, men kan i vissa fall funka till professionella projekt. Klart man i nuläget inte kan generera en storfilm med AI och det kommer väl vara samma med spel och säkert rätt länge, det blir lite småroliga projekt blandat med lite större seriösa projekt som man lagt mycket tid på..
svårt att säga hur lång tid det kommer ta. folk säger AI går snabbt nu, jag tror inte alls vi är ett läge då det går snabbt, tror precis som det var med te.x datorgrafiken, att det kommer ta ett litet tag innan det verkligen tar fart, och då kommer det bli åka av.
Ptja, jag vill inte göra missen att blanda ihop orsak och verkan. Det finns det folk som gör så det räcker och blir över.
Rent subjektivt går det ju att uppröras över precis vad som helst, det i sig innebär ju inte nödvändigtvis att grunden för att bli upprörd är särskilt underbyggd.
Varför vi blir attraherade till andra individer är inte det relevanta i sammanhanget egentligen - det är inte som att du (spelaren) ska para dig med NPCerna i Dragon Age (eller andra spel), direkt. Som sagt, det är helt okej att vilja se attraktiva individer i spel, och få ut någon slags förhöjd spelupplevelse av det - men jag ser inte riktigt varför det för mediet som helhet behöver vara en prioritet, eller att en avsaknad av attraktiva individer (återigen, åtminstone i viss mån, beroende på vem du frågar) skulle betyda att det är något som aktivt motarbetas. Och i så fall kommer vi in på frågeställningen jag tog med sist: varför är det en grej att fokusera på överhuvudtaget?
Missförstå mig rätt, jag tycker karaktärer i spel ska få se ut i princip hur som helst - om det så är i stil med någon slags perfekt människa (vet inte om speldesigners utgår/utgått från den vitruvianske mannen) eller någon som kanske drabbats av mer fysiologiska åkommor än vad de flesta överlever, eller vad som helst däremellan/därutöver. Men det här med att gråta över att karaktärer är "för fula" känner jag är rejält tramsigt, och inte ett dugg bättre än moralpaniken som sågs när karaktärer som Lara Croft gjorde entré heller.
Snarare tvärtom, för jag kan till viss del förstå de som poängterar att variationen på karaktärer i spel historiskt kanske inte varit särskilt stor.
Delvis grundas det i tekniska begränsningar/resursbegränsningar (att ha ett spel med massa NPCer som ska individuellt modelleras och vara väldigt varierade tar tid och resurser - lättare idag med tekniska verktyg som hjälper till att skapa karaktärer förvisso), men att börja måla upp massa scenarier där det är rent ideologiska övertygelser som styr med järnhand... det känns som att dra det "ganska" långt.
När jag själv skapar karaktärer i RPGer gillar jag att ta med flera aspekter - "realism" (så som det är tillämpbart i spelvärlden) och vad som passar i rollen tror jag är det viktigaste för mig personligen, men visst tycker jag ofta också det är upplyftande att skapa och spela som en karaktär jag finner estetiskt tilltalande med. Där är det väl lite vad jag hade velat identifiera mig med och hur jag hade gärna hade sett mig själv, och där kommer vi in på diskussionen om ideal som @jeppe109 (Förlåt att jag inte svarar direkt på ditt inlägg! Det här inlägget blir lite apropå det du nämner också.) är inne på.
Men karaktärer man möter... där ser jag verkligen inte varför det är ett fokus på att NPCer ska vara attraktiva i så gott som alla spel som släpps (jag vet inte om det finns någon fotomodell-simulator, där kanske attraktivitet är en direkt relevant aspekt), och historiskt kan jag känna att det nästan varit lite väl mycket åt det hållet också. Det betyder inte att jag aktivt motarbetar X mängd "attraktiva" karaktärer i spel.
Men jag tänker på lite blandade verksamheter jag själv varit en del av genom åren, jag har jobbat med och haft skitkul med människor jag har tyckt varit ordentligt attraktiva, men också människor jag kanske personligen inte skulle betrakta som det. Och vice versa, det finns liksom så många andra aspekter jag tycker är spännande att lyfta i interaktioner såväl IRL som i spel, och jag känner att vissa saker (oavsett om det är ett par screenshots/en konversation om könsidentitet och pronomen eller fysisk attraktivitet i allmänhet) blir tämligen oproportionerliga i sammanhanget.
Men det är jag det. TL;DR (för jävlar vilken wall of text... igen): fysisk attraktivitet känner jag får lite för stor plats i diskussionen/RPG överlag - jag säger inte att det inte ska existera, men det bör inte haussas heller.
Jag håller med om att NPC's man möter ska ha stor variation. Ofta finns det väl det också, men i vissa spel är det verkligen hyperfokus på tilltalande utseende på alla, vilket blir ganska larvigt.
När jag gör mina karaktärer har det mer att göra med att göra någon som ser cool än snygg ut och som passar det jag tänkt rollspela och det är ju så de bör tänka när de gör spel också, mer än att det måste se ut som en modell. Men ja, ska de slippa kontrovers kan de inte gå till överdrifter, och egentligen inte åt något håll numera, och det kanske är något bra i slutändan..