Age of Conan: Hyborian Adventures

Inaktiv

Jaja, man kan väl konstatera att mina åsikter inte riktigt går hem här, så jag tror att jag drar mig tillbaka till hörnet jag kom ifrån så får ni spela Conan i fred dom 2 månader spelet håller!

Tack och hej och puss i ljumsken.

Medlem

mkt bra spel, mkt bra recension

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av kekeduck:
Skrivet av Silvervinge:
Skrivet av Tompa:

Men MMO-genren är alltid så att spelet är ofärdigt när det släpps. Vår inställning är att vi ska bedöma spelet för vad det är, inte vad det kan tänkas eller har sagts kunna bli. Fast just MMO-lir är som sagt lite annorlunda, de utvecklas ju hela tiden. Minns #Anarchy Online - kritiken vid release där var inte nådig, ändå styrde de upp det till något som blivit relativt hyllat (om jag inte är ute och cyklar?). Tror man vid release måste försöka se MMO som spel i vardande, inte färdiga produkter.

Visst var det så. Funcom släppte ett uselt spel som knappt var spelbart och kom undan med det. Den gången också.

I slutändan blev det en okej produkt. Inget revolutionerande, dock. På något vis kändes det med AO som att det "räckte" med att Funcom tog gigantiska steg framåt - från hur releasen såg ut - för att folk skulle mena på att spelet var en succé. Kontrasten förblindade folk, så att säga.

Angående MMO-genren så förstår jag och håller med dig till viss del. Genren är speciell och utvecklas ju till stor del faktiskt av spelarna, tillsammans med utvecklarna. Kruxet är bara att med det resonemanget så känns alla betyg på spel som inte är MMO:s fullständigt orättvisa.

Ett MMO med uselt kommunikationssystem, ogenomtänkt GUI och med innehåll som nätt och jämt räcker till 20 av 80 levlar "kommer undan" medan ett singelspel som hade samma problem skulle sågas vid fotknölarna. (För att inte ens beröra de 1009383472347213483 buggar och märkligheter som Funcom haft SEX år på sig att rensa ut.)

Om Oblivion hade sett ut på samma sätt vid release så tror jag inte/hoppas jag inte att ni varit nådiga, exempelvis..och Oblivion hade alltså inte alls fått samma "väna behandling" vid recension som AoC fått och får.

Av allt som Funcom lovade med AOC finns nästan inget i spelet idag. Där finns ett stridssystem som av en del kallas revolutionerande, men som av (oss) andra mest känns som någon slags märklig återgång till dom gamla friidrotts- och fightingspelen till Amiga och Vic 64..en jävla massa knappknackande.

Norrbaggarna har alltså lovat guld och gröna skogar och kommer undan med att leverera en wunderbaum och lite guldglitter.

Först gillade jag läsa dina inlägg i väntan på att affären öppnar så jag kan gå köpa snus men efter det där visade du ju ditt sanna ansikte. Jag antar att du lirade betan? Det där var ju överdrivet. Kommunikationssystemet och GUI var inte usla när man väl lärde sig dom och att säga att innehållet jämt räcker till 20 av 80 lvls?! Där blev du ju busted! Vad är det med att spotta på Funcom? Jag tippar på att du blivit gankad i Conan för ofta och nu ger du tillbaka med att sprida rädsla och tvivlan inför framtida gankers som tänker köpa spelet. Eller är du mutad av nåt stort spelbolag?

I agree!

signatur

Wai

Medlem
Skrivet av xhosa:

Spelet i sig är bra. Att ens recensera ett MMO såhär tidigt och ta upp buggar är rätt lame, faktiskt. MMO;s Buggar alltid.

Men om man skall spela spelet nu och inte om ett år så tycker iaf jag det är trevligt att veta vilka buggar som finns nu.

Skall man inte notera buggar på EA's spel heller då eftersom de alltid innehåller buggar?

signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av Silvervinge:

Jaja, man kan väl konstatera att mina åsikter inte riktigt går hem här, så jag tror att jag drar mig tillbaka till hörnet jag kom ifrån så får ni spela Conan i fred dom 2 månader spelet håller!

Tack och hej och puss i ljumsken.

Två månader my ass. Jag håller med dig på vissa punkter av din kritik men god damn vad du är bitter människa. Ge spelet lite tid innan du börjar hugga i sten.

signatur

tjenare!

Medlem
Skrivet av Ghengis Khan:
Skrivet av xhosa:

Spelet i sig är bra. Att ens recensera ett MMO såhär tidigt och ta upp buggar är rätt lame, faktiskt. MMO;s Buggar alltid.

Men om man skall spela spelet nu och inte om ett år så tycker iaf jag det är trevligt att veta vilka buggar som finns nu.

Skall man inte notera buggar på EA's spel heller då eftersom de alltid innehåller buggar?

Kan börja med att hälften av alla som spelar
kommer upp i max 15 fps med fetlagg så fort
det är spelare på instansen (inklusive mig).

Ett antal quests är buggade, gör man ngt i fel ordning så kan man inte lösa det själv utan måste
snacka med GM.

Necromancern är en bugg, det gick fan inte att
klara Night uppdragen då Necron lever på
sina minions i låga levlar, men minions har
ingen aggro där vilket gör att de de anfaller
direkt springer till necron som har en pinne
och en filt till sitt försvar i närstrid.

Nåväl det största problemet är att de släppt in för
mycket folk på de första servrarana som laggar
som om de stod i bortre Sibirien.

Sen är det rätt trisst med instanser, att de nerfade
stridssystemet för att alla betatestare hade
bränt sina hjärnceller i WoW osv...

De episka slagen kring battlekeeps? 48 mot 48
episkt... nästan så att man får känslan av att
två enorma härar drabbar samman....

Nej jag ger funcom månaden ut att fixa så att jag
kan spela spelet med mer än 15 fps på en dator
som ligger kring "recomended".

Medlem

Känns som om att jag ska ta och spela Blizzards expansion av WoW när den kommer och vänta tills Jul innan jag testar Age of Conan. Visst är Alla MMO:s buggiga i början. Men vem vill spela en beta när man kan spela ett nästintill buggfritt spel fullt ut? Sen känns det inte speciellt rättvist imot spelet om jag testar det nu och ratar det för att jag inte kan stå ut med buggarna (jag är ganska pedant med det).

Sen får jag se om jag fortsätter med WoW eller går över till WAR/AoC.

signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Silvervinge:
Skrivet av bastard:

Från recensionen: "Servrarna är instansbaserade"

Nu menade jag inte "nämna instanserna" som i skriva det i en bisats i en obskyr och lite undanskymd del i recensionen utan snarare ta upp det som det problem det är.

Laddningstiderna kommer att göra folk galna, så mycket kan jag säga. FÖRUTOM att mängden folk som ryms i varje kopia av varje instans mer eller mindre får plats i en busskur av modernt snitt.

Vilka laddningstider menar du? Den enda jag har har är att starta upp efter karaktärsvalet och det ser jag som normalt, annars så blinkar det ju bara till när man byter zon, tar väl i snitt tre sekunder.
Nej kritiken av detta slag mot en lansering som i mina ögon är felfri om man jämför med andra mmo-spel, det enda större bekymmret var ju feltryckningen av en drös CE-nycklar men det är ju inte spelrelaterat.

Medlem
Skrivet av Bobbey:

Nej jag ger funcom månaden ut att fixa så att jag
kan spela spelet med mer än 15 fps på en dator
som ligger kring "recomended".

Hur har du ställt in grafiken då?

Min burk ligger närmare minimum än recommended och jag kan i alla fall spela med 20-30fps.

Kraven för att spelet ska flyta över huvud taget är minst 2gig i ram. Dock fult att de skriver 1gig i minimum specs.

Medlem

Jag tycker Silvervinger tar upp viktiga saker i sina argument. Jag får känslan av de som skriver att spelet är "skitbra" är väldigt obevandrade i MMO världen eftersom mycket av de Silvervinge nämner är saker en van spelare märker direkt... Dessutom är det ingen här inne som bemöter hans kritik med positiva saker, ni bara förklarar bort det med att "yeye många tycker att det är bra så vi har rätt". Jag väntar dock på en buddykey innan jag säger mitt.

Medlem
Skrivet av liath:

Jag tycker Silvervinger tar upp viktiga saker i sina argument. Jag får känslan av de som skriver att spelet är "skitbra" är väldigt obevandrade i MMO världen eftersom mycket av de Silvervinge nämner är saker en van spelare märker direkt... Dessutom är det ingen här inne som bemöter hans kritik med positiva saker, ni bara förklarar bort det med att "yeye många tycker att det är bra så vi har rätt". Jag väntar dock på en buddykey innan jag säger mitt.

Sant. Betaforumet är fortfarande aktivt och där kan man läsa sanningen om AOC, dvs. intryck från spelet inte bara från lvl 1-40, utan hur uselt spelet är lvl50+. Är glad att jag inte köpt detta lir ännu, ser dock fram emot att spela det i höst då det innhåller mer av vad utvecklarna lovade.
Att skriva en recension innan man upplevt endgame (som ännu inte är korrekt implementerat) är i min mening retarderat.

signatur

AMD 64 x2 3800+ 2.2Ghz(Klockad): 3Gb DDR Dual channel: Geforce 8800GT, Soundblaster X-FI Music

Medlem

Ja, det hade varit trevligt och veta hur endgame ser ut faktiskt.
F.Ö bra recension.

Inaktiv
Skrivet av Silvervinge:

Tror det kommer att slå till och med sämre än LoTRO..

Det går väl inte dåligt för lotro? Dom har ju hur många subscribers som helst och växer fortfarande.

gnu
Medlem

Ok recension. Men jag förstår inte varför AoC får så högt betyg av alla som recenserat det. Själv tycker jag det är det sämsta jag spelat i mmo-väg, och jag har spelat de flesta sen releasen av everquest1. Speciellt med tanke på deras enorma budget och tid jämfört med många andra mycket bättre mmo. Spelade betan i ett halvår, och det känns som allt spenderades på tortage för att få spelare att tro att resten av spelet var lika innehållsrikt och kul.

Det blir väl till att spela WoW igen när expansionen kommer, i väntan på Warhammer som är MMO-genrens sista hopp (på ett bra tag iaf).

Medlem
Skrivet av liath:

Jag tycker Silvervinger tar upp viktiga saker i sina argument. Jag får känslan av de som skriver att spelet är "skitbra" är väldigt obevandrade i MMO världen eftersom mycket av de Silvervinge nämner är saker en van spelare märker direkt...

Jag känner tvärt om, jag tycker det är dumt att "beat a dead horse". För har man lirat MMORPGs förut i en större utsträckning så vet man att buggar, oftast dåliga chatsystem, obalans, optimerat & lack of end game content etc är något av en norm.

Har lirat Ultima online, Everquest, SWG, Matrix online, WoW, EVE m.m. Och lirat många av dessa från att dom släpptes och en tid framåt, och som sagt, It's like beating a dead horse.

Visst kan man ha argument för att det är oklart och såvidare. Men man ska fan inte bete sig som det vore något nytt, och säg att folk är obevandrade inom MMO världen endast för att de inte tycker som whinarna.

Medlem
Skrivet av gnu:

Det blir väl till att spela WoW igen när expansionen kommer, i väntan på Warhammer som är MMO-genrens sista hopp (på ett bra tag iaf).

Warhammer är WoW i en annan förpackning, fråga vilken beta testare som helst. Genren är redan död, sedan WoW gjorde den casual.

Medlem
Skrivet av mis:
Skrivet av vina:

Det är ett jävla gnäll.

Det finns inte ett enda mmo som är perfekt från start.

nae men det finns mindre buggiga mmo'n

nä så sant så. men det är rätt självklart att mindre advancerade mmo's har mindre buggar vid start. Till skildnad från AoC som är rätt advancerat jämfört med resten.

Medlem

Säger bara såhär, folk som gnäller om buggar m.m. Visst, gå tillbaka till era tidigare MMO's som haft ett par år att fixa till alla buggar & balans m.m. och låt oss som vill lira AoC njuta av samma sak som ni fått genom era tidigare titlar. Att se spelet utvecklas.

Herregud, när man lirade MMO's förr så var det inte sånt jävla gnäll på folk. Kan undra va som har hänt med MMO communities och fanbase -.-

Medlem
Skrivet av totte:

Efter att spelat upp till 46 med en charra så tycker jag verkligen inte att spelet är så buggigt jämfört med andra MMO's vid release.
Content har där också funnits, men de flesta klagomål om content kommer väl från 50+.

Hittills en genomtrevlig upplevelse, både solo och i grupp. Hoppas det håller även framöver.

Håller helt med. Kan ej uttala mig om content efter lvl 40, men detta spel är så mycket mer inspirerande än allt annat i mmo-väg.

Skribent

EVE Online var en katastrof första månaden. Buggar, hög kraschbenägenhet, lagg och andra otrevligheter. Innehåll och stabilitet tar tid att fixa.

Gillar man inte Age of Conan som det ser ut nu, sluta spela i så fall. Att spela är frivilligt. Själv kommer jag att fortsätta att spela.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av gnu:

Warhammer är WoW i en annan förpackning, fråga vilken beta testare som helst. Genren är redan död, sedan WoW gjorde den casual.

Hahaha, jag håller verkligen inte med och jag har varit med i betan i snart 1 år. Otroligt roligt och grym RvR (vilket hela spelet handlar om). Tror Conan kommer lyckas bra, WAR med. Måste man basha på konkurrenterna bara för att man gillar ett spel? Chilla.

Medlem
Skrivet av molg:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av gnu:

Hahaha, jag håller verkligen inte med och jag har varit med i betan i snart 1 år. Otroligt roligt och grym RvR (vilket hela spelet handlar om). Tror Conan kommer lyckas bra, WAR med. Måste man basha på konkurrenterna bara för att man gillar ett spel? Chilla.

Jag ÄLSKAR Warhammer världen, men WAR är WoW i annan förpackning och försöker med ett halvdant RvR koncept som inte mäter sig med Dark Age of Camelot. Men ingen ide att gå djupare i det, mycket kan ju hända till release.

Inaktiv

Riktigt bra recensioner, välgjort och proffsigt!

signatur

Könssjukdomar är som Pokémon...man är inte tuff förrän man har dem alla.

Medlem

Väntar efter sommarn innan man köper ett sådant här najs mmorpg :), annars blir de ju ingen sol!

Skrivet av sgt.eagle:

Väntar efter sommarn innan man köper ett sådant här najs mmorpg :), annars blir de ju ingen sol!

sol ger canser vilket även solkrämen gör 8)

signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Visst är det bra och snyggt tills man lämnar start ön sen känns det på sina ställen halvfärdigt hade inte skadat om dom hållit på det tills efter sommaren och fin slipat.

Många väldigt stora och simpla buggar som är oförståligt att dom missat.

Inaktiv

Bra recension och det verkar vara ett grymt spel! Blir ett köp för min del Dock tycker jag inte att "Krävande" ska vara ett minus... de är som att säga att oxfilé smakar skit för det är så jävla dyrt. Om det nu inte är så att spelet är krävande men har en grafik från -99 vill säga

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Förklara för mig dom där "stora och simpla" buggarna...
Har nu 1 lvl 55+ toon som jag verkligen gillar och njutit varenda sekund jag lirat. Fields of the dead var lite smålaggigt men där agerade Funcom och löste till det bättre...
Har inte stött på nån större bugg än, faan jag har inte en kört en /stuck.

I väntan på mina lägre lvl polare har jag även kört upp 2st till lvl 20 bara för att

Självklart finns det vissa balanseringsproblem för klasserna, läste att nån klagade på Necron som Funcom redan gått ut med officiellt via patchnotes att dom ska "kammas till".

Så saker händer hela tiden och det händer ofta...

Sen content lvl 50+...
Jag trivs och har en full questlog, vet inte varför ni andra inte har det.

Max lvl rushare har jag inte mycket för...
Oftast dom som whinar mest samt lämnar först..yay! Det är som jag alltid brukar säga, det är inte största grejen att va lvl 80 det är upplevelsen man haft att ta sig dit.

Medlem
Skrivet av MiSj:
Skrivet av Saarela81:

Förklara för mig dom där "stora och simpla" buggarna...
Har nu 1 lvl 55+ toon som jag verkligen gillar och njutit varenda sekund jag lirat. Fields of the dead var lite smålaggigt men där agerade Funcom och löste till det bättre...
Har inte stött på nån större bugg än, faan jag har inte en kört en /stuck.

I väntan på mina lägre lvl polare har jag även kört upp 2st till lvl 20 bara för att

Självklart finns det vissa balanseringsproblem för klasserna, läste att nån klagade på Necron som Funcom redan gått ut med officiellt via patchnotes att dom ska "kammas till".

Så saker händer hela tiden och det händer ofta...

Sen content lvl 50+...
Jag trivs och har en full questlog, vet inte varför ni andra inte har det.

Max lvl rushare har jag inte mycket för...
Oftast dom som whinar mest samt lämnar först..yay! Det är som jag alltid brukar säga, det är inte största grejen att va lvl 80 det är upplevelsen man haft att ta sig dit.

Hehe folk tänker så olika Själv är jag en rushare(har inte spelat detta spel än dock) men jag tycker att allt som har med lvlandet att göra endast är en transportsträcka tills det riktiga spelet börjar... dvs på max level. Det är väl kanske därför jag är ytterst kritisk till denna typ av recension eftersom det inte säger någonting om maxlvl. Min idé gällande MMO är att man skall ha flera olika recensioner, typ dela in det i tre bitar, alla säger givetvis olika saker och förhoppnings är den sista delen om hur spelet är på max lvl.

Medlem

Så I princip skulle det ultimata för dig vara att man är max lvl direkt i ett MMO. När allt från 0 till 80 är helt ointressant...
Då är ju även allt High End.

Du får väl ringa nån utvecklare och spåna dina idéer...

Skriv svar