Negerboll
Negerbollar med Pärlsocker eller Kokos?
Kokos alltid Kokos.
Och ja Negerboll heter det men vågar inte säga det framför folk hur knäppt det än är. Vi har en kiosk brevid oss som drivs av en trevlig Turk men lik förbannat kan man inte säga "gå ner till turken" när folk är omkring. Turk är inget negativt ord för mig, som finne, dansk eller chilenare...
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
Jag vill ändå se någon gå och beställa en negerboll när det står en mörkhyad person bredvid. Som ni INTE känner eller som ni inte har någon koppling till ÖHT.
Tvivlar på att NÅGON kommer göra det.
Tänk er att ni jobbar i en kiosk,
och amerikanska landslaget i basket kommer och vill köpa nergbollar,
och dom frågar vad heter dom där runda mörka bollarna,
undra hur många som vågar säga negroballs eller niggerballs, inte ens black balls lär nån våga säga.
Har ni fler sagor som ni kan dela med er av eller har ni tömt er fantasi på olika scenarion där mörkhyade tar illa upp?
Tänk er att ni jobbar i en kiosk,
och amerikanska landslaget i basket kommer och vill köpa nergbollar,
och dom frågar vad heter dom där runda mörka bollarna,
undra hur många som vågar säga negroballs eller niggerballs, inte ens black balls lär nån våga säga.
Hehe, Sunes Sommar?
<3
Inte ett enda vettigt argument för att inte säga negerboll har lags fram. Det enda chockladbolls-sidan har framfört är att "någon" kan ta illa upp och än så länge har jag inte hört en enda här som har tagit illa upp och som är mörkhyad. Bara ert gnäll och ert fabricerade luftslott.
Om du tydligen inte har läst alla inlägg så ska du väl inte säga vad som står i dom.
Remember when you were young? You shone like the sun
Om du tydligen inte har läst alla inlägg så ska du väl inte säga vad som står i dom.
Du, jag säger precis det samma.
Alla ni som säger: "Det finns inte ett enda vettigt argument i den här tråden för att säga negerboll" - Läs trådfanskapet igen själva så ser ni att det finns personer som skrivet "några vettiga argument". Be inte mig leta upp det åt er, eftersom ni är så kvicka på att säga åt andra att läsa igenom postera "för att de inte har förstått".
1) Ni pratar om att de som säger negerboll saknar sunt förnuft och respekt.
2) Sedan kommer ni och säger att alla som säger negerboll är korkade och att att de som säger chockladboll är de enda som fattat något och är de som är "smarta".
Vem fan är det som har föruttalade meningar, fördommar, brist på sunt förnuft och kontrar hela tiden med att: "Ni har inte..."
Jo jag tackar ja...
För er som drar upp scenarion:
Ja, jag har varit med när kompisar har gått fram till en mörkhyad man bakom kassan i ett Café och sagt: "Hej, kan vi få varsin negerboll och kopp kaffe?", detta utan någon som helst provocerande ton/gest/blick-whatever och utan att reflektera över det.
Detta varpå han blir arg och säger att det heter chockladboll och vägrar att sälja något till oss förren efter vi har bett om ursäkt.
Vi svarar med att säga att det inte var meningen att vara elaka eller att förolämpa och bad om ursäkt, men han insisterade på att tvinga oss säga ordagrant "Det heter chockladboll", vilket inte vi gick med på.
Slutade med att han vägrade sälja något till oss och vi då gick ut.
Är inte detta lika fel/diskriminerande som att säga negerboll? Att vägra någon att köpa en vara/produkt på grund av han inte kände för det för tillfället?
"Totalt. Jävla. IG!"
När jag var ung, så undrade jag varför alla vuxa var sånna stora moral tanter och medel svennsons. Jag trodde, att när min gerneraton växer upp så kommer swe se helt annorlunda ut.
Men när jag ser även unga som har den här moral-medel svennsons-tråk stilen, så inser jag.
det är JAG som är udda i den här moral-tants-tråkig-medelsvennons swe.
R.I.P The_maxx
Alla ni som säger: "Det finns inte ett enda vettigt argument i den här tråden för att säga negerboll" - Läs trådfanskapet igen själva så ser ni att det finns personer som skrivet "några vettiga argument". Be inte mig leta upp det åt er, eftersom ni är så kvicka på att säga åt andra att läsa igenom postera "för att de inte har förstått".
2) Sedan kommer ni och säger att alla som säger negerboll är korkade och att att de som säger chockladboll är de enda som fattat något och är de som är "smarta".
Vem fan är det som har föruttalade meningar, fördommar, brist på sunt förnuft och kontrar hela tiden med att: "Ni har inte..."
Jag har inte sagt något av de där. Och jag kanske inte tycker att någon har kommit med ett riktigt argument (slå upp det), och jag får väl för fan ha min åsikt.
Och på vilket sätt har "vi" fördomar och förutfattade meingar? Tänk innan du skriver, ja blir lite lack när man ser såna inlägg som pekar ut andra för saker som dom själva gör nästa mening.
Ni har inte... (känn på den kontringen)
Och angående ditt scenario, det är klart att han inte ska kunna tvinga er till att säga någonting om ni ber om ursäkt. Men det är ju ett tydligt exempel på att människor tar illa upp. Att försvara det med att man får säga vad man vill är ju bara en dryg princip, jag får väl kalla någon för fi.....a om jag vill men vissa kan ta illa upp av det. Inte ett perfekt exempel men ni förstår nog vad jag menar.
Jo jag tackar ja...
Ja, jag har varit med när kompisar har gått fram till en mörkhyad man bakom kassan i ett Café och sagt: "Hej, kan vi få varsin negerboll och kopp kaffe?", detta utan någon som helst provocerande ton/gest/blick-whatever och utan att reflektera över det.
Detta varpå han blir arg och säger att det heter chockladboll och vägrar att sälja något till oss förren efter vi har bett om ursäkt.
Vi svarar med att säga att det inte var meningen att vara elaka eller att förolämpa och bad om ursäkt, men han insisterade på att tvinga oss säga ordagrant "Det heter chockladboll", vilket inte vi gick med på.
Är inte detta lika fel/diskriminerande som att säga negerboll? Att vägra någon att köpa en vara/produkt på grund av han inte kände för det för tillfället?
Jag har följt denna tråden sedan första posten, och jag säger såhär.
Alla har sin egen åsikt, jag personligen ser inte ner på någon som tycker att "negerboll" är ett bra ord eller ett ord man ska säga. Detta är en intressant tråd, då det är ett ganska meningslöst ämne. Hade vi pratat om tyngre grejjer, som droger etc. Då hade det vart en helt annan sak. Då hade du fått se på saker.
Och punkt #2. Detta är ju bara löjligt, vad e de du säger? Haha grabben du målar upp det som att alla som använder ordet "chockladboll" istället för negerboll, för att slippa situationer som du och dina vänner hamnade i, är några sorts "ubermench" bara för att vi "chockladbollsfolk" inte vill hamna i sådana situationer.
Calle säger att jag är influencer
Inte ett enda vettigt argument för att inte säga negerboll har lags fram. Det enda chockladbolls-sidan har framfört är att "någon" kan ta illa upp och än så länge har jag inte hört en enda här som har tagit illa upp och som är mörkhyad. Bara ert gnäll och ert fabricerade luftslott.
Vad menar du med tydligen? Jag har läst alla inlägg och än så länge har bara en neger tagit illa upp och det beviset framfördes t.o.m av negerbolls-sidan vilket är förbryllande eftersom det är ni som är så säkra på att folk tar illa upp.
Och angående ditt scenario, det är klart att han inte ska kunna tvinga er till att säga någonting om ni ber om ursäkt. Men det är ju ett tydligt exempel på att människor tar illa upp. Att försvara det med att man får säga vad man vill är ju bara en dryg princip, jag får väl kalla någon för fi.....a om jag vill men vissa kan ta illa upp av det. Inte ett perfekt exempel men ni förstår nog vad jag menar.
En människa om jag får be. För övrigt var ditt exempel riktigt dåligt då det ena är ett direkt personangrepp medans beställningen av en negerboll inte är riktad öht.
Du, jag säger precis det samma. <- Det var riktat till dig HinduTimes
Detta var ett tillägg:
Jag har inte sagt något av de där. Och jag kanske inte tycker att någon har kommit med ett riktigt argument (slå upp det), och jag får väl för fan ha min åsikt.
Och på vilket sätt har "vi" fördomar och förutfattade meingar? Tänk innan du skriver, ja blir lite lack när man ser såna inlägg som pekar ut andra för saker som dom själva gör nästa mening.
Ni har inte... (känn på den kontringen)
Det var inte meningen att det skulle kännas som att jag pekade ut just dig (vilket jag inte gjorde heller), utan det var riktat till de som vet med sig att de har sagt de saker som jag nämnde.
Som jag sa, läser ni tråden igen ser man en del väl valda poster som säger liknande saker. Läser du igen så ser du exempel som svarar på just den frågan som du nyss ställde om "på vilket sätt" ni har förutfattade meningar.
Ja, du får ha din åsikt, har inte påstått något annat.
"Totalt. Jävla. IG!"
Jo jag tackar ja...
Jag har följt denna tråden sedan första posten, och jag säger såhär.
Alla har sin egen åsikt, jag personligen ser inte ner på någon som tycker att "negerboll" är ett bra ord eller ett ord man ska säga. Detta är en intressant tråd, då det är ett ganska meningslöst ämne. Hade vi pratat om tyngre grejjer, som droger etc. Då hade det vart en helt annan sak. Då hade du fått se på saker.
Och punkt #2. Detta är ju bara löjligt, vad e de du säger? Haha grabben du målar upp det som att alla som använder ordet "chockladboll" istället för negerboll, för att slippa situationer som du och dina vänner hamnade i, är några sorts "ubermench" bara för att vi "chockladbollsfolk" inte vill hamna i sådana situationer.
Till första stycket som du skriver om, håller jag med till fullo, ganska roligt att man kan göra en sådan här relativt harmlös fråga till något så gigantiskt
Till #2
Eh? Va?
Jag tolkar det som du skrev att: Du tycker att jag förstorar upp det och vill få det att se ut som ni på "chockladbollssidan" skall se ut som en slags "übermensch" för att ni säger chockladboll istället
Inte riktigt precis alls så jag sa eller menade.
Ja, jag överdrev lite mer konkret med "förolämpningarna" gentemot de som säger negerboll ist. för chockladboll, just för att påvisa dubbelmoralen i det en del säger (igen, jag pekar inte på någon, utan säger ni, så får de som vet med sig, ta åt sig det) i sina poster.
Det verkade i alla fall som att en del reagerade över det, vilket var meningen...
Grabb? Bah!
Din Pojkspoling
"Totalt. Jävla. IG!"
För att ge en annan infallsvinkel i hur provocerande detta ämne är.
Wall of text inc!
Ta en dagisfröken som har absolut noll tolerans mot bråk och stök. Barnen blir fruktansvärt frustrerade över att inte få leka av sig men fröken ville bara väl. Hon ville bara skydda Olle som är känslig mot en hög ljudnivå för det mår han inte bra utav.
Därför tvingas barnen varje dag att sitta i en stor ring och måla, samtidigt som de är knäpptysta...
Det som senare händer är att barnen med all sin lekfullhet och frustration tar ut den hemma istället för på dagis och det driver familjerna till vansinne. Det blir bråk och syskonen slåss oavbrytet. Föräldrarna får ingen sömn osv.
Föräldrarna blir nästan knäckta och gör ett dåligt jobb på volvo följande veckor och därför levereras 10st undermåliga ex av S80.
Dessa 10 S80 blir 15 andra familjers död på motorvägen.
Iomed detta så blir 50st andra familjer drabbade av dessa hemska olyckor och i sin tur .... osv osv...
Allt för stackars Olle som inte tålde ljudnivån.
Egentligen om vi isolerar händelsen så bytte fröken ut flera tusentals personers välbefinnande mot att Olle skulle må bra på dagis.
Olle har det dock väldigt stökigt hemma hos sig och mår dåligt nästan konstant ändå. För honom kvittar det egentligen för att han tog sitt liv följande vecka.
----------------------------
Poängen med detta är, att det som folk så förbannat mycket strävar efter inte alls blir som de kanske hade tänkt sig men framförallt. Så kommer denna info aldrig att nå "orsakerna" och därför blir det svårt att se hur fel det kan bli ibland.
Den stora frågan är egentligen, vad vill folk ha för resultat när de inte vill att andra ska kalla negerboll för just negerboll?
Problemet kommer bergis bara i en annan form om vi inte noga räknar ut exakt vilka djupa konsekvenser det blir.
Det kommer alltid att finnas "kränkande" ord och meningar. Tar vi bort ett så kommer ett nytt även om det nya ordet var ok tidigare.
Vi måste gå till roten av problem istället för att bara skumma på ytan. Vad vill ni uppnå? Jag vill ha fred i världen men tror inte att kalla en negerboll för chokladboll gör någon skillnad alls.
Däremot så tror jag att vi skapar mer lidande eftersom om 2 år så får jag nog och spränger sönder halva Sverige för att jag har lessnat på allt trams. Vad vet vi?
Hahaha, fyfan vad less man blir på moralkärringarna. "Dom som kallar negerboll för negerboll gör det mest för att jävlas" eller vad fan den där Walt-X skrev t.ex. Det är ju ni som har fördomar och är provocerande om något. :> Jag kallar den för negerboll just för att jag blev lärd att den heter så. Jag känner fan inte en enda person som säger negerboll för att jävlas. Vilket löjligt argument för att slå ner på negerbollsidan..
Det andra ytterst befängda argumentet som svar på att det är folks eget problem att dom tar illa upp av negerboll. Att han kontra det med att jämföra med ett direkt personangrepp som "jävla negerjävel" eller vad han skrev... ingen lyssnar på er predikan om ni använder sånna argument.
Det känns knappast som att det är negerbollsidan som vill få chokladbollsidan att börja använda order negerboll. Snarare tvärtom så då får ni väl fan övertyga oss om att det är så "fel" och inte komma med påhopp.
Jag måste tyvärr medela att jag blev kränkt idag.
Av Choklad PUCKO!
Den bara stod där och skrek PUCKO! rakt i ansiktet på mej, fy fn ändå!
Sen är det fan illa om man gräver lite djupar i saker, först kränker ABBA oss med SVENNES Kaviar. (ABBA Seafood ingår i den Norska koncernen Orkla ASA)
Även Danmark kränker oss, och det med Choklad PUCKO. (Sommaren 2005 flyttades tillverkningen av Pucko till Cocios fabrik i Esbjerg på Jylland i Danmark.)
Sen blir man fan mörkrädd då man läser Aftonblades artiklar.
(Som alltid )
"Vissa hävdar ju att vår isglass Igloo Cola anspelar på kokainmissbrukande eskimåer..."
Hittade fö. lite intressant läsning.
En Negers Funderingar
Ligger nog endel sanning där i.
Neger betyder svart slav, så jag skulle rekommendera att ni inte säger det.
Neger betyder inte alls slav, träl är det samma som slav. Trälar har vi använt i Sverige också men dom kallades inte negrer. Negrer är det mörhyade folk som har sitt ursprung i Afrika.
nigeria då? ett helt land som kränger folk
Eh.. kränger? jag förmodar att du menar kränker.
nykomling vs IceMan... nästa biofilm ?
Eftersom man inte får kalla en mörkhyad person med troligt ursprung från Afrika för neger, varför får man då inte använda ordet neger på en chokladboll. Det har ju inte längre med en människa att göra.
Det kvittar i vilket sammanhang du använder ordet.. det är ett kränkande ord och är därmed FÖRBJUDET (vilket egentligen strider mot en av Sveriges grundlagar, men vem fan bryr sig?
Demokrati i ett jävla äggskal).
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"
Exempel. Jag älskar att använda ordet Häxtuttar. Häxtuttar är hängpattar.
Jag brukar använda ordet ofta när jag pratar med kvinnliga bekanta osv. Säger "va roliga häxtuttar du har". Osv.
Men jag skulle aldrig kunna använda ordet på bussen\vagnen\in public när jag ser att de finns häxtuttar på riktigt. För jag vill inte få dem att känna sig kränkta.
Samma sak med negerboll. Använder däremot inte ordet så ofta, men hade aldrig fått för mig att fråga mina mörkhyade vänner om de säger "Negerboll" eller "chockladboll".
Så. Det var mitt, denna tråden är nu slut för min del. Säg ni negerbollar, men som sagt, jag vill ha det på youtube när någon beställer negebollar när en mörkhyad är i närheten. Det vill jag ha BEVIS på.
Calle säger att jag är influencer
Neger betyder svart slav, så jag skulle rekommendera att ni inte säger det.
Neger betyder inte alls slav, träl är det samma som slav. Trälar har vi använt i Sverige också men dom kallades inte negrer. Negrer är det mörhyade folk som har sitt ursprung i Afrika.
I gamla ordböcker så förklarar dom neger som "slav; mindre värd människa", visserligen står det inte det idag, men det har väl lämnat sina spår. Även om just du inte använder neger som ett dåligt ord så har det en nedsättande klang. Vi Choklad-förespråkare förbjuder ingen att säga någonting, så alla "varför får man inte..." kommentarer går ju inte att ta seriöst.
Och som Polish sa så vill jag också se en youtube-film. Spara inte på krutet!