"Jag lyssnar på all musik..."
lyssnar du på allt som sänds i P2 och P3 så har du en ganska bred musiksmak. P2 sänder mycket klassiskt, och har även specialprogram för lite smalare konstmusik och sådant som kallas "världsmusik" (en genrebeteckning jag starkt ogillar). P3 har många bra program om rock, pop, elektro, hiphop med ett bra utbud i respektive genre (exempelvis P3 Live, P3 rock, P3 lab osv...).
Förvisso sant. Det finns en samling program på P3 Där musik som inte är mainstreampop får plats. Värt att notera är att dessa program oftast sänds på lite udda tider, sena kvällar en gång i veckan typ. Vid de tidpunkterna tenderar de personer i min omgivning som lyssnar på "all" musik att ratta in P4 istället.
Värt att notera är också att de som frekvent lyssnar på P2 (återigen, i min egen erfarenhet) sällan lyssnar på P3.
Lägg märke till att vi inte pratar nätradio här. åtminstonde gör inte jag det.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Är det bara jag som tycker den här diskussionen är rent utsagt löjlig? "Lyssnar man på den radio kanalen kan man ingenting om musik!". Jösses, inom musik (likväl all kultur och konst etc) finns det ingen universell "bra" eller "dåligt" konsensus. Alla människor har olika smak, bara för att dom inte gillar samma musik som dig betyder inte det att dom är omusikaliska, det betyder inget annat än att dom inte gillar samma musik som dig.
1. Vissa stilar kräver mer av lyssnaren och drar därför till sig folk med mer musikalitet än andra stilar. Inte för att det hör hit men jag är övertygad att det inte är en fråga om tycke och smak. De som kan mer om musik kan njuta av mer avancerad musik och får därmed ut mer av sitt lyssnande än en som inte kan något om musik.
Vad exakt är "avancerad musik"?
Tror det finns en vetenskaplig term för dom som anser att deras åsikt och tycke är mer värt och mer rätt en andras, det börjar på "M" och slutar med "egalomani".
I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.
Jag förstår inte varför man ska hänga upp sig så på olika genrer. När någon frågar mig vad för musik jag lyssnar på har jag inget bra svar då jag värdesätter varje låt individuellt och inte efter vilken genre den kan placeras i. Bara för att jag gillar en låt betyder det inte automatiskt att jag tycker om hela den musikstilen. Min smak kan också varia kraftigt beroende på vilket humör jag är på.
Man behöver dessutom inte vara musikalisk för att uppskatta musik. Det är, som med allt tyckande, helt individuellt och vad som ska klassas som bra musik är upp till var och en. Däremot kan möjligtvis en musikaliskt begåvad person uppskatta de tekniska aspekterna bakom musiken och framförandet mer.
Är det bara jag som tycker den här diskussionen är rent utsagt löjlig?
Nej, jag håller med dig.
Och likväl är ni här och har åsikter...
Här för att flama?
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Är det bara jag som tycker den här diskussionen är rent utsagt löjlig?
Nej, jag håller med dig.
Och likväl är ni här och har åsikter...
Här för att flama?
Så man skall bara uttrycka sina åsikter om de stämmer med trådskaparens? Det där tänkte du nog inte genom innan du skrev?
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Jodå, det gjorde jag nog.
Det går alldeles utmärkt att ha en annan åsikt än trådskaparen. Vad jag ifrågasätter är varför ni deltar i en tråd ni tycker är löjlig.
Det går alldeles utmärkt att ha en annan åsikt än trådskaparen. Vad jag ifrågasätter är varför ni deltar i en tråd ni tycker är löjlig.
Dom motsätter sig vad trådskaparen tycker om att man är omusikalisk om man gillar viss musik bl.a.
Ingen har sagt att tråden är löjlig, det är generaliseringarna som är löjliga.
Va ska man svara då? Ska man rabla upp alla artister man lyssnar på? Känns lite väl aspbergit.
"Jag är inte så intresserad av musik, men jag gillar det mesta jag hör på radion."
Rörande andra ämnen brukar svaren inte bli att man gillar allt. Sällan man hör denna konversation till exempel:
- Vilket käk gillar du bäst?
- Jag äter allt!
- Åhå, en konnässör! Har du testat grisfötter och kalvbräss?
- Usch, sånt äter jag inte!
jag lysnar på dehär http://www.youtube.com/watch?v=Qit3ALTelOo
och HÅRD ROCK
You can't win the game...
Ingen har sagt att tråden är löjlig, det är generaliseringarna som är löjliga.
OK jag förstår vad du menar, kan rent av hålla med, men eran formulering när ni tyckte diskusionen var löjlig var kanske inte den bästa, eller hur?
I mina ögon såg det ut som en flame.
Respekt och sån´t.
Shpongle
Are you shpongled? :heart:
Fyfan ja, Shpongle är en upplevelse som man inte får missa :heart:
Vill också tillägga att anledningen till att jag säger "Jag lyssnar lite på allt möjligt" ifall någon frågar är för att jag inte orkar gå igenom hela min konstiga musikstil och förklara. Jag orkar inte heller förklara för alla jag träffar på vad Pink Floyd är för någon "person"...
Shpongle
Vill också tillägga att anledningen till att jag säger "Jag lyssnar lite på allt möjligt" ifall någon frågar är för att jag inte orkar gå igenom hela min konstiga musikstil och förklara. Jag orkar inte heller förklara för alla jag träffar på vad Pink Floyd är för någon "person"...
Pink Floyd... det är väl han som har gjort den där låten med timbaland va?
:heart:
Rissan: Är det bara jag som tycker den här diskussionen är rent utsagt löjlig?
CastorFiber: Nej, jag håller med dig.
CastorFiber (6 timmar senare): Ingen har sagt att tråden är löjlig, det är generaliseringarna som är löjliga.
ingen vidare kommentar nödvändig...
Shpongle
Precis så säger jag lite med... Eftersom jag lyssnar på väldigt många olika genrer... Men det finns också endel jag inte lyssnar på... varav: "Jag lyssnar på lite allt möjligt" eller "
En sak bara, vad kallas radio musiken ? är det typ pop ?
Bajs, skit, avföring, brunkräm.
Kärt barn har många namn.
jovisst, det tycker jag med men asså helt seriöst vilken genre kan man peta in skiten i ?
Pop, hip hop å lite nymetal som Takida lr dyl.
Rissan: Är det bara jag som tycker den här diskussionen är rent utsagt löjlig?
CastorFiber: Nej, jag håller med dig.
CastorFiber (6 timmar senare): Ingen har sagt att tråden är löjlig, det är generaliseringarna som är löjliga.
ingen vidare kommentar nödvändig...
Oh, oh... denna missade jag.
Du får nog förklara dig, alla är inte lika smarta som du. Vad är det som retar dig, att jag försvarar din tråd eller att jag inte håller med dig?
Vader! Ha ha! En klassiker, och när de ber dig sänka kan du raskt svara: "Nej, jag är hårdrockare". LOL
I övrigt håller jag med författaren ganska väl. Ju mer man säger sig lyssna på, desto mindre koll tycks man ha. Och även motsatsen tycks var vanlig. Folk som säger sig var inne på någon särskild genre brukar ofta lyssna på så mycket musik att de även har ganska bred "musik-koll".
I hear voices in my head. They come to me.
They understand. They talk to me.
Vissa personer svarar "allt" på frågan om vilken musik de föredrar. Senast förra veckan hade jag följande dialog med en kille:
Jag - Vad har du för favoriter när det gäller musik?
Han - Jag lyssnar på allt.
J - Jasså, föredrar du melodisk eller monoton psy trance?
H - Vad är det för nått?
J - Ok... vilket är ditt favorit band inom vit-makt musik?
H - Nej sånt lyssnar jag inte på.
J - Förstår.... föredrar du kängpunk eller trallpunk?
H - Punk lyssnar jag inte på alls.
J - Du sa väl att du gillade all musik?
H - .....det gör jag ju.....
Det slår mig att personer som säger sig lyssna på "allt" oftast har extremt snäv musiksmak. De rör sig oftast om "alla 10 låtar som går på den enda radiostation som jag (slö)lyssnar på"
Åsikter om detta?
Det är väl lungt om man väljer att svara "allt", man menar att det mesta som är lyssningsbart. Det är antagligen inte så noga vilken genre det handlar om utan är i viss mån genrefritt.
Vad vill du komma fram till med det här? Att den andra personen har dålig musiksmak? Har ingen koll? Att personen ljuger? Eller är det bara vanlig besserwisser mentalitet att kunna säga att personen minsann inte lyssnar på precis allt?
Jag kom på att jag personligen lyssnar på "allt", även om jag har två vinyler som jag blir illamående av och att jag för det mesta lutar mig åt det elektroniska hållet eftersom jag tycker lite extra mycket om det.
Men visst ja, jag lyssnar väl inte på precis allt ja...
thank you, come again
Hux Flux: Om du lyssnar på allt vilket engelskt nazi-skinhead band är dina favoriter inom den genren?
Hux Flux: Om du lyssnar på allt vilket engelskt nazi-skinhead band är dina favoriter inom den genren?
Måste man veta det för att njuta av att lyssna på musiken?
För att få säga "jag lyssnar på allt" utan att reta dig skall man alltså kunna allt om alla band som någonsin funnits oavsett hur obskyra de är?
Du kan inte skapa "en profil" av alla som gärna lyssnar på musik ospecificerat.
if i told you id have to kill you.
nej, men tramsigt. Läs det jag skrev istället, betänk de citattecken som jag skrev "allt" in i och även den sista sarkastiska kommentaren att jag faktist inte lyssnar på allt om man går efter din terminologi.
Iaf det var inte det mitt inlägg handlade och jag förväntade mig något vettigare att diskutera om än min musiksmak.
thank you, come again
Vader! Ha ha! En klassiker, och när de ber dig sänka kan du raskt svara: "Nej, jag är hårdrockare". LOL
Hehehe
Fast till "allt"-lyssnarnas försvar måste jag berätta om en gubbe på jobbet som svarade just "allt".
Självklart blev det blandad metal hela dagen (allt från döds till postapokalyptisk suicide och industri) och han klagade inte en endaste gång. Vid ett tillfälle bad han mig t.o.m att höja lite. Och då ska jag tillägga att det är en dryga fyrtio år gammal raggare vi pratar om. Så det finns kanske faktiskt människor som lyssnar på allt även om de egentligen inte har några favoriter inom något. Sådana där människor som egentligen inte lyssnar på musik, ett märkligt släkte på det hela taget
A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.
Hehehe
Fast till "allt"-lyssnarnas försvar måste jag berätta om en gubbe på jobbet som svarade just "allt".
Självklart blev det blandad metal hela dagen (allt från döds till postapokalyptisk suicide och industri) och han klagade inte en endaste gång. Vid ett tillfälle bad han mig t.o.m att höja lite. Och då ska jag tillägga att det är en dryga fyrtio år gammal raggare vi pratar om. Så det finns kanske faktiskt människor som lyssnar på allt även om de egentligen inte har några favoriter inom något. Sådana där människor som egentligen inte lyssnar på musik, ett märkligt släkte på det hela taget
Låter som en skön snubbe, jag kan inte ens sätta på Coldplays X&Y-platta i skolan utan att vissa ska klaga på att det är "sån punk "... När fan skulle Coldplay vara punk, eller ens i närheten av punk ?:evil: