Ras för fysiska spel – ner 50 % på tre år i USA
Hur köper du spel: fysiskt, digitalt eller båda?
#fysiska-spel, #ps5, #switch, #switch-2, #xbox-series-x
Intressant att den fysiska försäljningen peakade i samband med att den första iPhonen kom (på ett ungefär). När det gäller frågan svarade jag blandat. På PC blir det ju i princip bara digitalt även om jag faktiskt har några fysiska fodral i modern tid. T.ex. Elden Ring, även om det är en kod i en låda så är det kul att ha som samlarobjekt.
På konsol har det varit bara fysiskt en längre tid men har några digitala spel där också numera.
det senaste fysiska spelet jag köpte var alien isolation, 2014. digitalt är snabbt, bekvämt och miljövänligt.
folk ojar sig över att man riskerar att förlora sitt spelbibliotek om steam eller nåt skulle försvinna, men bryr sig folk verkligen så mycket om gammalt mög man spelade för flera år sedan? jag har ~300 spel på steam och skulle alla försvinna en dag så, jaha? jag har ju redan spelat dom. köper jag ett spel för €60 och spelar i 20-100+ timmar så har jag imo fått vad jag betalade för. kunde inte bry mig mindre om att "äga" spelen, precis lika lite som att jag bryr mig om att äga filmer på netflix, spel på gamepass eller musik på spotify. fysiska samlarutgåvor och sånt är ju en sak, men annars så, nä.
Efter att knappt ha rört ett tv-spel på flera år så fick jag förra året för mig att slå till på en PS5a, en digital edition dessutom.
Tänkte i förhand att digitalt är framtiden och jag kommer inte behöva ha några fysiska spel överhuvudtaget.
Browsade runt på playstation store en stund. Sen gav jag webhallen pengar för en disc drive.
Varför köpa digitalt när jag kan få samma produkt på skiva för en fjärdedel av priset?
Köper alltid fysiskt när det går och det finns flera fördelar som väger tungt.
1, priset är ofta 100-200 billigare redan från dag ett. Det är inte ovanligt att det efter en tid kan skilja över 500 kronor.
2, jag kan köpa billigt begagnat, och sälja de spel jag inte vill ha kvar. Vissa begagnade spel kan jag få över 400 för.
3, Osäker digitalt bevarande för flera tjänster. Då känns fysiskt tryggt, även om vissa spel inte lagras på den fysiska skivan eller kasetten. Med Switch så lagras nästan alla spel på själva kasetten och det känns tryggt.
Skulle framtiden bli helt digital så kommer jag nog mest fokusera på Retro. Tror att fysiskt kommer ha en fortsatt stor roll på Switch 2 då den tydligen fortfarande är 50-60 procent på Switch. PS5 är mer digital och på Xbox så är det väldigt stor digital majoritet.
Samlat spel i över 30 år mest nintendo och där har fasiken inte priserna sjunkit. Galna priser på nes/snes jämfört med förr. Tråkig tröskel för nya att komma in nu, finns inget på loppis längre heller..
Raset kanske kommer där med en dag när den generationen samlare inte finns.
Fysiskt om det är ett alternativ vilket det till PC oftast inte är.
Valde "både och" pga det.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Dagen då konsol går digital only är dagen då jag slutar köpa konsoler.
Vad går du över till då? Eller ger du upp helt på gaming? PC-spel har ju varit digital only i åratal nu, så det finns inte så mycket alternativ kvar när konsoler går samma väg.
det senaste fysiska spelet jag köpte var alien isolation, 2014. digitalt är snabbt, bekvämt och miljövänligt.
folk ojar sig över att man riskerar att förlora sitt spelbibliotek om steam eller nåt skulle försvinna, men bryr sig folk verkligen så mycket om gammalt mög man spelade för flera år sedan? jag har ~300 spel på steam och skulle alla försvinna en dag så, jaha? jag har ju redan spelat dom. köper jag ett spel för €60 och spelar i 20-100+ timmar så har jag imo fått vad jag betalade för. kunde inte bry mig mindre om att "äga" spelen, precis lika lite som att jag bryr mig om att äga filmer på netflix, spel på gamepass eller musik på spotify. fysiska samlarutgåvor och sånt är ju en sak, men annars så, nä.
Något jag läste om på reddit är om man dör så kan inte kontot föras över till någon annan. Dvs spelbiblioteket är förlorat för nära och kära.
det senaste fysiska spelet jag köpte var alien isolation, 2014. digitalt är snabbt, bmekvämt och miljövänligt.
Folk som spelar retro, GC och bak bryr sig. Det är verkligen inte gammalt mög.
Tror inte det är speciellt många som spelar sina spel i 100 timmar. Jag har nära 2000 spel på Steam. Men knappt spelat några. På Xbox Series X och PS5 säljer jag nästan alla spel jag spelat färdigt. Man förlorar mycket på att köpa digitalt. Nästan alla spel går att hitta billigare till konsol dag ett än till Steam.
Vi som gillar fysiskt vill kunna spela våra spel även i framtiden.
Digitalt är snabbt, men dyrt och ingen möjlighet till att sälja spelet
Vad går du över till då? Eller ger du upp helt på gaming? PC-spel har ju varit digital only i åratal nu, så det finns inte så mycket alternativ kvar när konsoler går samma väg.
Retro
Retro
This is the way!