2025: Ett år utan Hollywood – Utforska världens filmer och kulturer

Justerad trådstart eftersom att vi inte var mogna nog att hantera lite fiktiva sanktioner och trams.

2025 blir året utan Hollywood. Det innebär ingen film producerad i USA, eller med ett amerikansk bolag som största finansiär. Det passar också bra med mitt och fruns mål att se film från så många länder som möjligt.

Jag öppnar också för att utvidga sanktionerna till att omfatta även spel, musik och litteratur, beroende på hur situationen utvecklar sig.

Vi börjar nu med Sean Ellis Metro Manilla, som räknas till landsmålet för Filippinerna (skådespelare, språk och inspelingsplats räcker), även om det är en brittisk produktion.

Draken Film och Cineasterna kommer troligen att gå varmt i år. Samtidigt som Netflix, Disney+ och Max pausas helt.

Vågar någon haka på utmaningen?

Medlem

Aja, de senaste åren har det inte kommit mycket sevärt ifrån Hollywood ändå. Det bästa var möjligen Ricky Gervais tal på någon Oscars, men det är ju ingen Hollywood-film så.

Jag tror det är bättre du bojkottar McDonalds och Coca-Cola. Ärligt talat så är det märkligt att bojkotta ett helt land för att man inte är nöjd med vilken president de väljer.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skrivet av Hanzo:

Jag tror det är bättre du bojkottar McDonalds och Coca-Cola. Ärligt talat så är det märkligt att bojkotta ett helt land för att man inte är nöjd med vilken president de väljer.

Någon missade att läsa slutet. Men absolut, vi kan slänga in sanktioner mot Coca-Cola och McDonalds också! (det blir ingen skillnad för mig personligen).

Ska man vara lite allvarlig så handlar det också lite att bryta ifrån Hollywoods (och USA:s) dominans inom filmen (och kulturen). Man kan säga vad man vill om Holywoods idétorka, eller Disney's urvattnade superhjältefilmer, men de dominerar fortfarande filmmarknaden globalt.

Medlem

Överlag är det ju väldigt vettigt att ta aktiva beslut kring sin kulturkonsumtion, så jag applåderar försöken att hitta bra film utanför USA. För den finns ju såklart, även om man kanske får förbereda sig på att det tar lite tid.

Smaken är ju delad, men personligen tycker jag mycket om tysk film (utan att för den skull vara en kännare), så där skulle jag börja om jag var du.

Skrivet av Hanzo:

Hur tänker ni göra med YouToube då?

Sen skulle jag väl lägga till X, Tesla och resten av Elon Musks bolag, så Trump och Musk verkar kommit varann väldigt nära.

1. Intressant fråga! Eftersom det handlar om att bryta den amerikanska dominansen över kulturen. Så funkar nog icke-amerikanska youtubers (de styr ju själva över innehållet hyfsat fritt). Å andra sidan gäller bojkoten just nu film och serier, för att komma bort från Hollywood och få ännu mer intryck från hela världen.

2. Inte heller några problem att lägga på listan över sanktioner. Meta är svårare, har testat några år utan Meta en gång. Behövde ungefär fem olika appar för att hålla kontakten med alla människor som annars finns på Messenger...

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Ps. det är egentligen ingen sanktion, jag har funderat på utmaningen ett tag. Ingen anledning att bli upprörda (ni vet vilka ni är). Men det passade ju lägligt... 😏

Om du inte vill att vissa ska bli griniga kanske du inte borde kasta upp en sådan troll-titel på tråden.
Ändra den till något vettigt så blir det kanske inte så mycket pajkastning här under morgondagen.

OT så är jag ingen större konsument av icke-engelskspråkig film men visst finns det riktigt bra filmer från hela världen. Dobermann och Battle Royale är de första som kommer till minnet.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av bluebird:

Överlag är det ju väldigt vettigt att ta aktiva beslut kring sin kulturkonsumtion, så jag applåderar försöken att hitta bra film utanför USA. För den finns ju såklart, även om man kanske får förbereda sig på att det tar lite tid.

Smaken är ju delad, men personligen tycker jag mycket om tysk film (utan att för den skull vara en kännare), så där skulle jag börja om jag var du.

Någon som förstod syftet!

Kom gärna med rekommendationer!

Många klassiker har jag sett, Das Boot, Nosferatu, Metropolis, Himmel över Berlin, Lola rennt och så vidare.

Jag har mest fokuserat på Sydostasien vid sidan om USA tidigare. Tänkte lägga mer tid på Sydamerika, Europa och Afrika i år.

Medlem

Någon som förstod syftet!

Kom gärna med rekommendationer!

Många klassiker har jag sett, Das Boot, Nosferatu, Metropolis, Himmel över Berlin, Lola rennt och så vidare.

Jag har mest fokuserat på Sydostasien vid sidan om USA tidigare. Tänkte lägga mer tid på Sydamerika, Europa och Afrika i år.

Du borde göra en lista över världens länder och skriva in/pricka av när du sett en film därifrån

"Timecrimes", där har du Spanien avklarad!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av Soulless:

Om du inte vill att vissa ska bli griniga kanske du inte borde kasta upp en sådan troll-titel på tråden.
Ändra den till något vettigt så blir det kanske inte så mycket pajkastning här under morgondagen.

OT så är jag ingen större konsument av icke-engelskspråkig film men visst finns det riktigt bra filmer från hela världen. Dobermann och Battle Royale är de första som kommer till minnet.

Nåja, nog är det medvetet att folk ska haja till. Tänker att tråden hamnar on topic tids nog.

När det gäller amerikansk politik vill vi gärna att allt är på blodigt allvar (både högern och vänstern och allt däremellan).

Battle Royale är en klassiker. Men Dobermann har jag missat. Jag brukar inte se så mycket inom den genren, så det blir också bra!

Medlem

Jag tror det bästa är som Souless var inne på. Se om du kan byta trådtiteln till något mer passande:

ChatGTP:

Citat:

Tonen på [forumtråden] “Inget Hollywood 2025 (nya sanktioner)”, kan beskrivas som något provokativ och lite sarkastisk. Den signalerar ett visst mått av frustration eller motreaktion (“nya sanktioner”) och har en skämtsam underton som antyder att åtgärden är en slags personlig protest. Det känns dock samtidigt informellt och lite internt riktat, vilket kan göra den mindre professionell eller engagerande för en bredare publik.

Vad sägs som:

eller

2025: Utmaningen att se världen bortom amerikansk kultur

ChatGTP

Citat:

Den titeln har en reflekterande och inbjudande ton som uppmuntrar till eftertanke och diskussion. Den är mer balanserad och professionell jämfört med den första, och lyfter fram ett nyfiket och utforskande perspektiv snarare än ett polemiskt eller sarkastiskt. Det ger en känsla av att det handlar om en positiv utmaning och möjligheten att upptäcka något nytt, snarare än en ren protest. Bra val!

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kom gärna med rekommendationer! Många klassiker har jag sett, Das Boot, Nosferatu, Metropolis, Himmel över Berlin, Lola rennt och så vidare.

Jag är som sagt ingen kännare, men top of mind:
The Baader Meinhof Complex
Undergången
Goodbye Lenin
De Andras Liv
Gladbeck (dramaminiserie i tre delar, finns även en bra tysk dokumentär om det dramat)

Medlem

Japan
Jag slår ett slag för Ghibli-filmer, i synnerhet:
- Kikis Delivery Service
- Princess Mononoke
- Spirited Away

Frankrike
Taxi (1998) - action komedi

signatur

Skrivet av Hanzo:

Vad sägs som:

Om det spårar ur totalt så lovar jag att ta den här titeln!

Men jag väljer att tro på vår förmåga att hantera lite trams utan att det ska leda till upplopp (vi får väl se om jag får äta upp mina ord)

Planerar så klart att uppdatera tråden med filmer under utmaningens gång.

Skrivet av Soulless:

Du borde göra en lista över världens länder och skriva in/pricka av när du sett en film därifrån

"Timecrimes", där har du Spanien avklarad!

Definitivt! Blir spännande att se vilka länder som är svårast att fylla i också.

Surfa in på SVTPlay där har du många filmer som inte är producerade i Hollywood, samma gäller Cineasterna. Du behöver bara bibliotekskort sedan kan du se 4 filmer i veckan. Happy watchin'!

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vad USA inför för tullar är jag 100% ointresserad av. Men Hollywood (wokywood) bojkottar jag mer än gärna, och även McDonald's är jag nog överleva utan. Har dock sedan flera år tillbaka inte sett någon nyproducerad film, håller mig hellre till gamla filmer med gamla värderingar. Gärna 1950-1980-tal. Det gamla Hollywood kändes mycket modigare.

Skrivet av Majoren:

Vad USA inför för tullar är jag 100% ointresserad av. Men Hollywood (wokywood) bojkottar jag mer än gärna, och även McDonald's är jag nog överleva utan. Har dock sedan flera år tillbaka inte sett någon nyproducerad film, håller mig hellre till gamla filmer med gamla värderingar. Gärna 1950-1980-tal. Det gamla Hollywood kändes mycket modigare.

Du missar otroligt mycket bra filmer/serier om du verkligen är seriös med den inställningen, men är du nöjd så är det väl... Bra? 🤷

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Du missar otroligt mycket bra filmer/serier om du verkligen är seriös med den inställningen, men är du nöjd så är det väl... Bra? 🤷

Nja, det är ju mest bara dynga från det hållet numera, och man behöver ju inte se varje film som mot förmodan uppnår högre än medioker kvalitet.

Medlem

Passa på att de en Grönländsk film innan den blir amerikansk? /s

Jag skulle gärna smaka på annan film än amerikansk, men jag skulle nog inte klara ett helt år. Däremot är jag sugen på att bryta med de amerikanska IT-jättarna. Google, Meta, Microsoft, Apple, EA m.fl. Tycker inte om hur konsumentfientliga de har blivit på senare år.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skrivet av Majoren:

Vi har inte samma syn här, tycker det görs mängder med bra ny film. Även i USA.

Men gammal film finns det mycket bra av. Och vill man ha riktigt gamla och lite bortglömda pärlor så kan jag rekommendera Youtube-kanalen Cult Cinema Classics.

https://youtube.com/@cultcinemaclassics?si=mwbTr_Bc4DpiQt9K

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Elon Musk är galen

Fixed it for you.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

De som bojkottar ser så klart gärna filmer som är producerade i Hollywood, bara att de är lite äldre, så pengarna går dit ändå.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vill du se film och serier som inte är producerade av Hollywood så ska du nog behålla Netflix. Jag vet då ingen större kanal där du kan hitta serier från hela världen.

Vad gäller Trump så är det ju rätt skitnödigt av amerikanska folket att välja honom till president igen.
Fördelen är att Europa kanske äntligen tar sig i kragen och ser om sitt eget hus. Andra länder kanske inte är trötta på krig men Europa har redan gjort det där under flera hundra år, det räcker för oss.
Föresten så ska vi nog bojkotta de amerikanska techbolagen för de verkar alla kroka arm med Trump.

Skrivet av GustavA:

Vill du se film och serier som inte är producerade av Hollywood så ska du nog behålla Netflix. Jag vet då ingen större kanal där du kan hitta serier från hela världen.

Netflix är så klart bra på att lyfta och producera internationell film. Indiska RRR och nigerianska Jagun Jagun som exempel på båda delarna. Film producerad av Netflix faller däremot ofta in under sanktionerna angående vem som finansierat.

Draken Film, Cineasterna och SVT Play bjuder nog på tillräckligt med innehåll för ett tag iaf. Kul att stötta de lokala utmanarna framför jättarna på marknaden också.

Medlem

Jag har knappt kollat på film alls de senaste åren. Kom in i en riktig filmtorka, och allt skräp som släpptes hjälpte inte. Nu har jag börjat kolla lite smått igen, och beställt lite bluray.

Ser gärna en tråd med rekomendationer av icke-Hollywood film, men utan de politiska tonerna.

Medlem

Eftersom jag skriver ned alla filmer jag sett och betygsätter 1–5 så tänkte jag redogöra för de 5:or jag har som inte är helt amerikanska och inte heller dokumentärer. Inte så många, men ändå:

Der Krieger und die Kaiserin (Tyskland)
Crouching Tiger, Hidden Dragon (Kina m.fl)
Hero (Kina m.fl)
Der Untergang (Tyskland)
Darling (Sverige)
Das Boot (Tyskland)
Lilja 4-ever (Sverige)

Skrivet av bluebird:

Eftersom jag skriver ned alla filmer jag sett och betygsätter 1–5 så tänkte jag redogöra för de 5:or jag har som inte är helt amerikanska och inte heller dokumentärer. Inte så många, men ändå:

Der Krieger und die Kaiserin (Tyskland)
Crouching Tiger, Hidden Dragon (Kina m.fl)
Hero (Kina m.fl)
Der Untergang (Tyskland)
Darling (Sverige)
Das Boot (Tyskland)
Lilja 4-ever (Sverige)

Vi talar för lite om Lilja 4-ever i svensk film. Var 12 eller 13 när jag såg den första gången, beroende på när den släpptes att hyra. Och mår fortfarande lite dåligt varje gång jag tänker på den. Har däremot inte sett den sedan dess och vet inte om jag vill det heller. Den har sitt eget liv inom mig nu.

Medlem

Vi har inte samma syn här, tycker det görs mängder med bra ny film. Även i USA.

Men gammal film finns det mycket bra av. Och vill man ha riktigt gamla och lite bortglömda pärlor så kan jag rekommendera Youtube-kanalen Cult Cinema Classics.

https://youtube.com/@cultcinemaclassics?si=mwbTr_Bc4DpiQt9K

Nja, känns ju inte som någon film från de senaste tio åren kommer kvala som "modern klassiker" år 2050. Filmindustrin är för feg idag, och värdesätter yttre attribut före talang.

Medlem

Själv har jag knappt sett en Hollywood film på flera år, tror det är 2 senaste 5 åren, en involverade Comanche folket en hel del, något Hollywood, eller film, sällan gör. Men tycker i största allmänhet att Hollywood filmer fokuserar mer på att osmidigt trycka ner politik i min strupe än att berätta en bra historia.
Ex. ”En sensation” (Citizen Kane) eller ”Chinatown” är båda ganska så politiska men fokus är till 100% på att göra en bra berättelse och inte på att knö in diverse, för stunden, politiskt korrekta budskap på ett extremt osmidigt sätt. Det har moderna Hollywood helt glömt hur man gör.
Sen har även mycket från Hollywood glömt vad ”Show, don’t tell” betyder och varför det är bra.

Men i fall du vill ha tips på en Koreansk film så är ”Livets Hjul” av Kim Ki-duk värd att se.

Redaktör
Ponny

Okej allesammans! Tråden har ett tydligt syfte: att hitta bra film bortom USA:s gränser och Hollywood. Det vore fint om vi slapp plocka ner den. Vissa ämnen kan (kommer) få det att spåra till ren pajkastning om vem som har rätt (politik i det här fallet). Tröttsamt. Då blir det bara rensnings-bonaza och alla blir sura/vill trycka dit dom andra. Vi kan bättre. Sådana diskussioner vill inte vi ha hos oss.

Så! Nu gör vi ett försök. Det är inte så svårt.

signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar