Vilka spelutvecklare imponeras du mest av?
De som tar nåt som andra redan gjort och gör det sämre, som Blooper Team med Silent Hill 2, eller de som skapar nåt nytt, originaltiltar, som Remedy med Alan Wake 2?
Varför anger du ett dåligt och ett bra exempel, var du verkligen intresserad skulle du ange två bra exempel.
Återgå till att vakta din bro istället.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Det är för många jag är imponerad av, pallar nämna alla, men i alla fall i nutid, av vad Void Point gjorde med Ion Fury, Petroglyph Games CNC remaster, Forgotten Empires Aoe2, Altered Orbit Studios för Selaco, men det finns många många fler, speciellt äldre så klart.
Varför anger du ett dåligt och ett bra exempel, var du verkligen intresserad skulle du ange två bra exempel.
Haha mycket underligt ja.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Camouflaj nu senast som lyckades med konststycket att "konvertera" gameplayet från Batman Arkham spelen till first person VR och få det att fortfarande kännas och spelas som ett Arkham spel.
Combat Waffle studios som lyckas trollbinda mig i multiplayer spelet Ghosts of Tabor nått jag inte känt sen Battlefield och wow senast för 20år sen
Det låter lite konstigt, men detta handar om nya Starbreeze som enligt en kompis gjorde en ganska nice sak.
Alltså, det är verkligen under radarn, men de gjorde en ww2-paydaykopia för många år sedan som heter Raid. Det sålde nog inget bra och var väl buggigt så klart, MEN, de tillät nyss ett mod team att få fortsätta utveckla spelet, kompisen jag pratade med skickade hela utvecklings servern med UPS till mod-ledaren, sedan skrevs tydligen kontrakten om så att mod-teamet får procent på spelets försäljning nu mera.
Jag blev mycket förvånad att sbz gjorde så och det hade varit kul om fler förläggare var villiga att ta det steget.
De som gör tekniska kliv som crytek med crysis, dice mellan vissa BF-hopp.
De som vågar/kan göra det de själva vill och inte håller sig till oinspirerade uppföljare.
De som helhjärtat försöker lappa ihop, som hello games och cdpr.
🖥 R5 9600x || RTX 2080 || B650 || 32GB DDR5 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX
De som helhjärtat försöker lappa ihop, som hello games och cdpr.
Varför, de skapade ju sina egna problem baserat på dåliga beslut. De hade ju aldrig fixat sakerna om inte så sjukt många hade köpt spelen.
Crowbar Collective (Black Mesa), folket bakom System Shock 2, Larian Studios, Moon Studios. Men att bara säga företagets namn spelar ingen vidare roll, it's the people. Folket från BioWare hoppade av tåget längesen och utannonserade Exodus och jag följer det väldigt intresserad.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Jag är faktiskt impad av studiorna bakom Call of Duty. Dvs. Infinity Ward, Treyarch, Raven Software och High Moon-studios. Att kunna spotta ur sig ett högpolerat spel varje år, med MP, SP och samtidigt underhålla och bygga ut en av världens största live service-monster i Warzone är sinnessjukt imponerande.
Det har ju svängt en del genom åren. Lucasarts var väl en av dom första favoriterna, sedan Square & Konami och sedan bar Bethesda Game Studios facklan i bra många år med Looking Glass Studios, Ion Storm och Irrational Games lite i bakgrunden. Sedan kom Team Ico, Ryu Ga Gotoku Studio och Arkane Studios. Och nu senast Larian antar jag, men vet inte riktigt för att man har blivit äldre eller vad som hänt, men följer inte utvecklare och vad dom sysslar med lika intensivt som jag brukade göra, men jag är åtminstone nyfiken på WolfEye Studios kommande spel.
Larian är grymt imponerande utifrån vad de lyckas producera och hur. När man jämför BG3 med D4 och Starfield, som båda släpptes en månad före och efter, blir det märkvärdigt hur överlägsna de är på nästan alla detaljer och enskilda element. Då är de också en betydligt mindre studio. De ska även ha eloge för att de aktivt tagit avstånd från att köpas upp, något som ändrat många bolag.
Supergiant Games är annars några jag alltid avundsjukt följt. Otrolig förmåga att skapa bra gameplay men också något av de snyggaste spelen i industrin. Så svårt ibland att förstå hur några talanger lyckas träffa varandra och synka på ett sätt som resulterar i något sådant.
Sen exemplet med Silent Hill 2 var väl märkligt? Förstår att många älskar det spelet (jag är en av dom) men med tanke på att det nästan genomgående berömmet så blir det nästan ett av de sämre exempel man kan ta. Det har 9.3 på Metacritic av User Review. Vet fasen knappt om ja sett de med tanke på hur bombade spel blir för minsta misstag eller förändring.
Larian har idag den position som t.ex. Bioware och Blizzard hade för många år sedan. Något säger mig att de kan stanna kvar på ett annat sätt i guldsitsen, men vem vet?
Så länge man inte säljer loss delar av sig så tror jag det kan hålla riktigt bra. Man låter saker ta tid, tummar inte för mycket på saker och behandlar sin personal bra ❤️
Instämmer i kören att Larian imponerar. De har gång på gång påvisat att de är riktiga nördar som älskar vad de gör, det syns och genomskiner i deras produktioner. Senast BG3 som är ett mästerverk.
Även Monolith, som med sin revolutionerande AI i FEAR fortfarande imponerar trots att det är snart 20 år gammalt, är det bättre än flertalet modernare spel.
Moon-studios har en väldigt speciell stil och de vågar prova på ny mark med "No rest for the wicked".
Studion bakom the neverhood. Jag vet att man släppte ett liknande spel "Armikrog" men saknade charmen från det gamla spelet.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Det har ju svängt en del genom åren. Lucasarts var väl en av dom första favoriterna, sedan Square & Konami och sedan bar Bethesda Game Studios facklan i bra många år med Looking Glass Studios, Ion Storm och Irrational Games lite i bakgrunden. Sedan kom Team Ico, Ryu Ga Gotoku Studio och Arkane Studios. Och nu senast Larian antar jag, men vet inte riktigt för att man har blivit äldre eller vad som hänt, men följer inte utvecklare och vad dom sysslar med lika intensivt som jag brukade göra, men jag är åtminstone nyfiken på WolfEye Studios kommande spel.
Konami var jag riktigt imponerad av under 90-talet, Castlevania IV, TMNT IV: Turtles in time, Suikoden 1 & 2, Metal Gear Solid, Castlevania: Symphony of the night, några Contra-spel och sen även Silent Hill.
En studio som jag senare blev imponerad av var Retro, de kunde göra Metroid Prime Trilogy och sen på en handvändning göra Donkey Kong Country Returns, 3DS-versionen är riktigt bra om man inte gillar Wii-kontrollerna, Tropical Freeze är inte fy skam det heller.
Jag tycker att Quantic Dream (Heavy Rain, Detroit: Become Human, m.m.) förtjänar ett omnämnande. De kör på med sin unika stil och gör det bra. Tror att alla deras spel har varit minst 4/5 i min bok.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Kojima Hideo brukar överraska när det kommer till känsla och upplevelse. Jag tror det är framförallt ljud och musiken som överraskar mig. Visst ligger även det grafiska i framkant, likväl riktigt utmålade karaktärer och en skruvad story på det.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]