Final Fantasy XIV: Dawntrail

Robot
Final Fantasy XIV: Dawntrail

Ny grafik, nya jobb, nya karaktärer, nya utmaningar. Sedan den tio år långa berättelsen om Hydaelyn och Zodiark nådde sitt slut i Endwalker, är det dags för min Warrior of Light att blicka mot nya horisonter.

#final-fantasy-xiv-dawntrail

Medlem
Medlem

Jag kan inte riktigt hålla med om wuk lamats röstskådespelare.
Funkar helt ok i normala konversationer, men så fort känslor ska frambringas (speciellt kraftfullare sådana) så faller hela röstskådespeleriet platt i min mening.

Medlem

"Wuk Lamat – ett praktexemplar av den nya spelbara rasen female hrothgar – är en av mina nya favoritkaraktärer, mycket tack vare hennes fenomenala röstskådespelare"

Du kan inte vara seriös? Va detta skrivet bara för att få "good boy" poäng eller så pga hela kontroversen? Helt random att skriva och sticker ut så mycket.

Geeks Gaming
Skrivet av mobmoben:

"Wuk Lamat – ett praktexemplar av den nya spelbara rasen female hrothgar – är en av mina nya favoritkaraktärer, mycket tack vare hennes fenomenala röstskådespelare"

Du kan inte vara seriös? Va detta skrivet bara för att få "good boy" poäng eller så pga hela kontroversen? Helt random att skriva och sticker ut så mycket.

Nu hänger jag inte med, varför får man inte tycka om den karaktären? 🤔

Medlem

Var uttråkad första halvan av expansionen så blev att skippa många dialoger och cutscenes.

Andra halvan var helt ok men hängde inte riktigt ihop dock förstår jag de försöker bygga något nytt så har väl överseende med det.

Alla dungeons var grymma och mot slutet blev de episka riktigt imponerad, dock första expansionen sedan lanseringen jag inte testade på de nya klasserna eller kände något behov av att lira mer än MSQ. Hoppas att kunna plocka upp det vid ett senare tillfälle när de justerat och lagt till annan story.

Mitt subjektiva betyg skulle bli en 6/10 var inget som stack ut i denna expansion. Saknar att de inte gjort mer QoL saker för t.ex. glams... Inventory helt fullt allting är överfullt och har mer att samla så suger rätt rejält.

signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu hänger jag inte med, varför får man inte tycka om den karaktären? 🤔

Inget fel alls om man gillar karaktären även om många andra inte gör det, röstskådespelaren för denna karakätern va usel däremot, den Engelska. Japanska va bra och har hört att Franska och Tyska skall vara bra också.

Geeks Gaming
Skrivet av mobmoben:

Inget fel alls om man gillar karaktären även om många andra inte gör det, röstskådespelaren för denna karakätern va usel däremot, den Engelska. Japanska va bra och har hört att Franska och Tyska skall vara bra också.

Okej? Kändes inte så med tanke på att du skrev:

Skrivet av mobmoben:

Ganska hårt skrivet men kanske bara jag som missuppfattade

Medlem

Min förståelse av Wak Lumats VA är att delarna som känns lacklustre är mindre på röstskådespelaren och mer på regissören som inte har gett skådespelarna instruktioner samt att de oftast får 0 visuella element för hur scenerna utspelar sig. Ett exempel på detta kan vara alpaca scenen där utzoomningen indikerar ett högljutt dödsskrik vilket de flesta dubbningar har fått in någorlunda väl, men inte den engelska. Den engelska känns lite som att de fick instruktionerna "Läs detta ordet" och inget mer.

Röstskådespelaren har hyfsad spann, som visas i deras VO reel. Karaktären kanske inte passar perfekt för skådespelaren, men tror definitivt att med bättre regisserande att det hade varit mycket bättre.

Medlem
Skrivet av MrPeters:

Min förståelse av Wak Lumats VA är att delarna som känns lacklustre är mindre på röstskådespelaren och mer på regissören som inte har gett skådespelarna instruktioner samt att de oftast får 0 visuella element för hur scenerna utspelar sig.

Har du några belägg för detta? Att skylla helt på någon annan när någon har gjort ett dålig jobb är ganska grova anklagelser. Denna videon visar ju perfekt hur röstskådisen inte har någon "range" alls och det behövs inte ett team av 10 människor att säga åt en hur man skall röstskådisa när man kan lätt läsa manuset och läsa att det skall vara en emotionell scene.

Ett bra example är här, spoiler varning.

finns inte direkt någon ursäkt för sådan dålig utförande. Personen försöker ju tom. "skrika" och sådant så dem har ju fattat hur scene utspelar sig.

Skrivet av MrPeters:

Röstskådespelaren har hyfsad spann, som visas i deras VO reel. Karaktären kanske inte passar perfekt för skådespelaren, men tror definitivt att med bättre regisserande att det hade varit mycket bättre.

Denna video visade bara personens verk med manliga karaktärer medans Wuk är en kvinnlig, vilket är två helt olika typer av röster/roller. Lite som att jämföra äpplen och päron.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Har du några belägg för detta? Att skylla helt på någon annan när någon har gjort ett dålig jobb är ganska grova anklagelser. Denna videon visar ju perfekt hur röstskådisen inte har någon "range" alls och det behövs inte ett team av 10 människor att säga åt en hur man skall röstskådisa när man kan lätt läsa manuset och läsa att det skall vara en emotionell scene.

Ett bra example är här, spoiler varning. https://www.youtube.com/watch?v=FnP4LQhYTvQ
finns inte direkt någon ursäkt för sådan dålig utförande. Personen försöker ju tom. "skrika" och sådant så dem har ju fattat hur scene utspelar sig.

Jag försöker inte skylla allt på Voice Directorn, det är mer att när en VAs prestation fluktuerar mycket och deras prestation inte överensstämmer med scenerna så tänker jag att en hyfsad voice director inte lär nöja sig med vad de har spelat in.

Missförstå mig inte, jag kan inte säkert säga vem som är ansvarig i detta scenario, men när VA likt exakt det exempel du själv har presenterat blir implementerat i spelet så är min uppfattning att det ligger mer på de ansvariga som castar personen eller inte ger tillräckliga direktiv/referenser. Voice Actorn är troligtvis inte bäst för rollen, men det är inte heller de som klickar på Submit knappen i slutändan, det är Square Enix som har ansvaret att voice actingen inom spelet är upp till den nivå som är önskvärd.

Och gällande belägg för mitt påstående att skådespelarna får 0 visuella så är det dels från devblogs och videos likt Bethesdas med skräck-exemplet av alfabetiskt sorterade voice lines. Bethesdas är visserligen gammal då det är TES Oblivion, men har än så länge träffat på fler scenarion som är åt det hållet än att de får ta del av storyboards etc...

Citat:

Denna video visade bara personens verk med manliga karaktärer medans Wuk är en kvinnlig, vilket är två helt olika typer av röster/roller. Lite som att jämföra äpplen och päron.

Nu inkluderade den även Wuk men förstår din poäng och håller med. Rent krasst bör de nog ha castat en annan person än Sena då de inte riktigt verkar ha rangen för att skrika i den typen av scen som behövdes. Då scenen i fråga var ganska sent i storyn kan det ha varit för sent att byta och det i slutändan blev en kostnadsfråga

Mitt svar till dig är inte att jag vill ta bort all skuld från voice actorn, det är mer att det är väldigt lätt att direkt beskylla dem som de ansvariga när kedjan av ansvar sträcker sig en bit utöver.

Inaktiv

Tyckte Endwalker var ett riktigt bra och passligt avslut på FF14 berättelsen, allt som kommer efter det känns bara krystat och onödigt.

Medlem

Som någon som verkligen inte gillade Endwalker tyckte jag om Dawntrail rätt mycket. Jag tycker dock det fortfarande känns som att de (Precis som i Endwalker) skyndar fram den mer intressanta första hälften av berättelsen för att få lägga mer tid på den andra. Det får worldbuildingen att lita ofantligt mycket, vilket alltid brukar vara det jag gillar mest när det kommer till spelets story-del.
Utöver det så gillar jag typ alla fighter hittills och min nya main (Warrior) är fortfarande lika kul att spela, så på den fronten är jag nöjd.
Hoppas Alliance Raid-serien blir bra. Det är alltid mitt favoritcontent.

signatur

"adventurers always go left"

Medlem

Blir såklart sugen, men vet inte hur många gånger jag har försökt spela FFXIV men blivit slaktad av Square's launcher och account management. Det är näst intill omöjligt att komma åt, aktivera eller starta om sitt konto.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Blir såklart sugen, men vet inte hur många gånger jag har försökt spela FFXIV men blivit slaktad av Square's launcher och account management. Det är näst intill omöjligt att komma åt, aktivera eller starta om sitt konto.

Håller helt med.
Ville vid flera tillfällen plocka upp spelet igen men varje gång behövde man fixa med deras launcher och account management sida.
Hatar att man inte kan ladda ned spelet utan att ha en subscription rullandes.

"Du behöver betala för att få ladda ned spelet du köpt"

1
Skriv svar