Elden Ring: Shadow of the Erdtree blir delvis lättare med ny patch

Gen
Medlem
Skrivet av Fezk:

Det enda jag fått på mina 30+ timmar spelade är en frysning i 3-4 sekunder för att sen komma igång och en krasch i början av expansionen. Har inga stutters.

Så jo, det flyter på bra för mig(hittills).

Trist att du verkar ha problem, det finns lite saker att testa på om man söker lite.

Med det sagt behöver From förbättra sig på PC-fronten, helt klart. Armored Core 6 är ett steg i rätt riktning.

Edit:

På tal om stutters så såg jag lite på en streamer för ett tag sen som hade extrema stutters, så problem finns ju uppenbarligen för vissa.

Intressant att det upplevs så olika. Nu var det ett tag sedan jag lirade vanilla men sist jag läste om saken så var det väldokumenterat att kartan i ER är uppdelad i sektioner och varje gång man passerar en osynlig gräns så uppstår lite stutter. Går man en bit bort från "gränsen" och går igenom det på nytt så uppstår samma stutter. Antar att det är för att spelet inte har någon vidare effektiv streaming utan snarare laddar "chunks"? Jag upplevde aldrig stutters om jag höll mig inom en sektion.

Medlem
Skrivet av Zensu:

Det finns massor med story och lore.

Jo jag har förstått det och jag gillar det jag läst om spelet och världen man befinner sig i. Tyvärr så har jag varken tid eller ork att "git gud" och därav hellre sett en enklare svårighetsgrad så man kan uppleva det själv. Jag vet också att mycket av upplevelsen är just att man ska bli mosad för att sen bli bättre men för mig räcker den vetskapen gott och väl^^.

Ska kolla in kanalen du tipsade om👍👍.

Medlem
Skrivet av Zensu:

Det finns massor med story och lore.

Det Kebbe verkar strunta i med sitt uttalande är att det mesta måste man gräva fram en stor del av själv!

Jag skulle tipsa om att undvika att lyssna på Kebbe när det kommer till Soulsspelen och dess fans då t.ex i en annan tråd skrev han bland annat "Finns nog inget vidrigare community än From/Soulsborne-communityn" vilket är falskt. Han blandar garanterat in sina dåliga personliga upplevelser och generaliserar stenhårt!

Alla spel och dess communityn har sina rövhattar, tyvär, men att skriva att communityt är vidriga är direkt fel och extremt generaliserande, något vi alla är skyldiga till ibland såklart men det gör det inte rätt. Så som sagt, lyssna inte på Kebbe i detta sammanhang är mitt tips.

Sen dom luckorna i storyn och lore som finns är där "by design" för att du ska själv fylla i dom dvs rollspela(Något regissören Miyazaki kommit på från när han var ung och läste böcker på engelska, vilket är ett språk han var mindre bra på därav fick han fylla i luckorna med sin egna fantasi).

Har man inte lust med det finns det ett enormt och välkommnande community som älskar att dela med sig av sina teorier och slutsatser, tex VaatiVidya på Youtube, som jag rekommenderar starkt om du är nyfiken men inte orkar ta dig igenom spelet/spelen själv. Han håller väldigt hög produktionsstandard, speciellt dom avsnitten han gjort på sista tiden!

Sen jag förstår att behöva gräva fram mycket av storyn eller ta sig an svåra spel inte är för alla och det är inget fel på det! Själv älskar jag det!

Osammanhängande och dåligt skriven handling ursäktas inte av "by design because fyll på med egen fantasi". Finns gott om lore i spelet, absolut. Den är dock inte det minsta sammanhängande eller välförklarad, istället hänvisas man till vad fans skrivit på diverse internetforum. Spelet är en serie av "Gå till område X med tema Y, slåss mot generiska fiender ett tag, gå in i rum och slåss mot någon boss From tyckte såg häftig ut". Finns exempelvis ingen som helst in-game förklaring till varför Rannis uppdragskedja helt plötsligt ställer spelaren inför Astel, som dödas men sedan återanvänds utan förklaring när From fick slut på idéer. I ett annat exempel sitter spelare två år efter release och fortfarande saknar vettig förklaring kring varför Sellens uppdragskedja slutar som den gör, From bemödade sig nämligen bara att hinta om kopplingar mellan det hon blir och en magityp i två svårhittade talismaner.

Skulle absolut vidhålla och försvara ståndpunkten att From-kulten är det vidrigaste spelmediet har att bjuda på när det gäller communitys. Visserligen tätt följt av de skrikande mansbebisarna i Nintendo-klubben men konkurrensen är inte särskilt svår. Hela communityn består av äckliga elitister som alla tror att de är de enda som klarat av att ta bossarna, gör experimentet att söka på tips om vilken boss eller fiende som helst så kommer trådarna vara fyllda av folk som menar att de inte kan bistå med tips för att just den fienden eller bossen var lättast i hela spelet. Skriver någon att de blev aningen besvikna på t,ex, Malenia efter all hype för att en annan boss uppfattades som svårare, då visar det sig att Malenia inte ens var en svår boss i communityns ögon. Råkar två elitister hamna i diskussion blir det korsförhör för att avgöra vem som spelade "rätt"; Använde du summons? Använde du katana? Använde du magi? och så vidare tills någon svarar "Ja" varpå de blir noob-förklarade.

Finns en spelare som laddade upp en drygt 3 timmar lång video med första dokumenterade fallet av att slå Malenia med en naken och obeväpnad karaktär. Imponerande bedrift, helt klart. Tyvärr inte för From-kulten. Spelaren hade nämligen moddat in runes så därför räknades inte striden som "riktig". Där har du din trevliga och välkomnande community i ett nötskal. Har läst tillräckligt för att aldrig närma mig den communityn eller de människorna när jag spelar From-spel så kan garantera att min uppfattning inte kommer från "egna dåliga personliga upplevelser" utan snarare den bilden communityn utsöndrar genom sitt egna offentliga beteende.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Osammanhängande och dåligt skriven handling ursäktas inte av "by design because fyll på med egen fantasi". Finns gott om lore i spelet, absolut. Den är dock inte det minsta sammanhängande eller välförklarad, istället hänvisas man till vad fans skrivit på diverse internetforum. Spelet är en serie av "Gå till område X med tema Y, slåss mot generiska fiender ett tag, gå in i rum och slåss mot någon boss From tyckte såg häftig ut". Finns exempelvis ingen som helst in-game förklaring till varför Rannis uppdragskedja helt plötsligt ställer spelaren inför Astel, som dödas men sedan återanvänds utan förklaring när From fick slut på idéer. I ett annat exempel sitter spelare två år efter release och fortfarande saknar vettig förklaring kring varför Sellens uppdragskedja slutar som den gör, From bemödade sig nämligen bara att hinta om kopplingar mellan det hon blir och en magityp i två svårhittade talismaner.

Skulle absolut vidhålla och försvara ståndpunkten att From-kulten är det vidrigaste spelmediet har att bjuda på när det gäller communitys. Visserligen tätt följt av de skrikande mansbebisarna i Nintendo-klubben men konkurrensen är inte särskilt svår. Hela communityn består av äckliga elitister som alla tror att de är de enda som klarat av att ta bossarna, gör experimentet att söka på tips om vilken boss eller fiende som helst så kommer trådarna vara fyllda av folk som menar att de inte kan bistå med tips för att just den fienden eller bossen var lättast i hela spelet. Skriver någon att de blev aningen besvikna på t,ex, Malenia efter all hype för att en annan boss uppfattades som svårare, då visar det sig att Malenia inte ens var en svår boss i communityns ögon. Råkar två elitister hamna i diskussion blir det korsförhör för att avgöra vem som spelade "rätt"; Använde du summons? Använde du katana? Använde du magi? och så vidare tills någon svarar "Ja" varpå de blir noob-förklarade.

Finns en spelare som laddade upp en drygt 3 timmar lång video med första dokumenterade fallet av att slå Malenia med en naken och obeväpnad karaktär. Imponerande bedrift, helt klart. Tyvärr inte för From-kulten. Spelaren hade nämligen moddat in runes så därför räknades inte striden som "riktig". Där har du din trevliga och välkomnande community i ett nötskal. Har läst tillräckligt för att aldrig närma mig den communityn eller de människorna när jag spelar From-spel så kan garantera att min uppfattning inte kommer från "egna dåliga personliga upplevelser" utan snarare den bilden communityn utsöndrar genom sitt egna offentliga beteende.

Dina bevis/argument för att ett helt community är vidriga är en stark indikering på anekdotiska bevis och(imo) bevisar min poäng om att du har haft ett par dåliga upplevelser som du sen använder för att generalisera!

Om du inte tycker om storyn eller att den är för osammanhängande, fine. Men jag vill ändå, igen, påpeka att du missar hela poängen med att fylla i luckorna själv. Sen kanske du inte tycker om det vilket är som sagt, helt fine.

Sen tycker jag personligen det är kul att skriva om mina egna teorier/uppfattningar och även då ta in andras. Det gör communityt starkare och roligare!

Du verkar instinktivt söka till det mest negativa du kan för att du har något ohämmat agg mot spelen/communityt

Som jag även skrev i mitt förra inlägg, vi är alla skyldiga till att generalisera ibland, vilket inte gör det rätt men vad du då bör göra, i min åsikt är att aktivt leta efter det positiva i det hela, eller helt enkelt släppa det om du absolut inte kan det och gå vidare i livet.

Själv har jag gått bananas här på FZ i onödan och t.ex. generaliserade en hel snabbmatskedja och dess anställda med ganska hårda ord(även om jag hade lite lite lite av glimten i ögat). Det medger jag men insåg hur onödigt det var i efterhand. Så leker inte oskyldig här.

Min rekommendation till dig just nu är att gå utomhus och ta på lite gräs. För din attityd är inte nyttig överhuvudtaget.

Låt oss båda lära oss och bli bättre! Praise the sun!

Skrivet av gorbatjov:

Ska kolla in kanalen du tipsade om👍👍.

Kör på! Vaati har väldigt skön och lugn berättarröst som ytterligare bonus! Enjoy the ride!

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Borde finnas olika svårighets grader på Souls spelen, Typ Easy,medium,hard,very hard,extreme,permant death osv. Så alla kan njuta av att spela.

Elden Ring är mitt första FromSoft spel. Jag gillade verkligen att det bara fanns en svårighetsgrad. I ett spel som ändå har lite rykte om sig att vara svårt så var det kul att veta att alla spelade med samma svårighetsnivå när de diskuterade spelet.

Sen tycker jag inte att Elden Ring var så svårt iom att det är Open World och man levlar så kan man bestämma sin egen svårighetsgrad genom hur snabbt eller långsamt man rushar igenom spelet.

Att det bara fanns en svårighetsnivå var nog det som gjorde att jag faktiskt klarade spelet eftersom jag tröttnade sista 10-20 timmarna men kände att jag ville klara av utmaningen som spelutvecklaren gett mig.

Medlem

Då blir det till att avakta med att aktivera ytterligare blessings.

Edit: "Other balance adjustments as well as bug fixes are also planned for a future patch." Hur lätt ska de göra spelet? Casuals gnäll förstör ju spelet.

Medlem

Vad bra. Har länge tyckt att FromSoftware gått helt fel väg när det kommer till deras bossar och boss-marathonet i slutet av Elden Ring var allt annat än en rolig upplevelse. Dom verkar ha skruvat upp det ytterliggare i den här expansion och får intrycket att många inte ens orkar hålla uppe fasaden när det kommer till att låtsas om att dom här bossarna är underhållande.

Jag vet att jag inte kommer uppskatta det och har vänner i verkliga livet som är av samma åsikt. Och i steam reviews ser man att det inte är en helt obetydlig andel med den åsikten, även om det är så klart är svårt att veta hur spelarbasen är uppdelad. Speciellt så med Dark Souls communityn med dens drag av elitism och viljan att vara en exclusiv skara.

Ser att vissa i den här tråden kör med en retorik som känns igen. Tröttsamt är bara förnamnet.

I slutändan är det dock enkelt. Antingen så inför man svårighetsgrader så att alla kan vara glada, eller så får man balansera på en lina för att tilltala alla. Bevisligen så ser FromSoftware ett värde att den stora skalan ska ha roligt när dom spelar spelet och det är därför dom börja tweaka det.

12
Skriv svar