Microsoft efter PS5-prishöjningen: Xbox Series-priserna ligger kvar

Robot
Microsoft efter PS5-prishöjningen: Xbox Series-priserna ligger kvar

Inga planer just nu på att ändra prislappen på Xbox Series-konsolerna.

#playstation-5, #xbox-series

Medlem

Det är ju knappast så att inte även MS drabbats av att allt blir dyrare, den stora skillnaden tror jag är att även om Sony höjer sitt pris så kommer konsolerna säljas så fort de hamnar i en butik medans det kanske inte är lika självklart i MS fall.

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Redaktör
Skrivet av Issue:

Det är ju knappast så att inte även MS drabbats av att allt blir dyrare, den stora skillnaden tror jag är att även om Sony höjer sitt pris så kommer konsolerna säljas så fort de hamnar i en butik medans det kanske inte är lika självklart i MS fall.

Så är det nog. Och genom att inte höja förstärks Xbox/MS som det mindre dyra alternativet (nya Xbox Series-spel kostar ca 650 kr digitalt, och PS5-spel ca 850 kr). Finns mycket goodwill att tjäna, och kanske ger det fler sålda konsoler.

Playstation-varumärket är ju urstarkt, så Sony har nog lyxen att kunna höja pris på både konsoler och spel utan att det nödvändigtvis dräper försäljningen eller svärtar deras namn.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Så är det nog. Och genom att inte höja förstärks Xbox/MS som det mindre dyra alternativet (nya Xbox Series-spel kostar ca 650 kr digitalt, och PS5-spel ca 850 kr). Finns mycket goodwill att tjäna, och kanske ger det fler sålda konsoler.

Playstation-varumärket är ju urstarkt, så Sony har nog lyxen att kunna höja pris på både konsoler och spel utan att det nödvändigtvis dräper försäljningen eller svärtar deras namn.

Håller med om detta. Det känns samtidigt som att Microsoft är mer måna om att få in spelare i Game pass än att gå plus på hårdvaran. En enhet tjänar de bara på en gång, men Game pass lär ge klirr i kassan långt framöver.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja det blir ganska tydligt när man väljer att inte höja på den enda marknaden Xbox just nu säljer bättre.

signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Chad move vore ju om dom sänkte priset lite

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Sedan har också det faktum att Series konsolerna är lättare att tillverka än PlayStation 5or då dem chipsen måste testas innan allt byggs ihop. 1/10 v 10/10.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Sedan har också det faktum att Series konsolerna är lättare att tillverka än PlayStation 5or då dem chipsen måste testas innan allt byggs ihop. 1/10 v 10/10.

Alla Chip testas troligtvis innan de ens lämnar fabriken oavsett om de ska placeras i en PS5 eller Xbox series.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Svårt att tro på det, Series X är ju kraftfullare, och även byggt i tightare chassi

Medlem

Det blir intressant att se hur de två företagen tar sig an generationen efter denna. Jag är glad åt hur Microsoft för sig på vissa sätt, men samtidigt är jag fortfarande arg för att de köpte upp hela fucking Zenimax (om nu affären går igenom, men personligen räknar jag med att den gör det).

Ventilerings-PS: Jag hoppas verkligen att vi får ordentliga Next Gen överraskningar antingen under Tokyo Game Show eller till E3 nästa år. Also, kan någon tvinga Google att uppgradera sin kvalitetsstandard på 1080p-sändningar? Det känns som att 80% av alla speltrailers (med eller utan gameplay) förstörs av helt horribla bildartefakter på grund av komprimeringsnivån...

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Det blir intressant att se hur de två företagen tar sig an generationen efter denna. Jag är glad åt hur Microsoft för sig på vissa sätt, men samtidigt är jag fortfarande arg för att de köpte upp hela fucking Zenimax (om nu affären går igenom, men personligen räknar jag med att den gör det).

Ventilerings-PS: Jag hoppas verkligen att vi får ordentliga Next Gen överraskningar antingen under Tokyo Game Show eller till E3 nästa år. Also, kan någon tvinga Google att uppgradera sin kvalitetsstandard på 1080p-sändningar? Det känns som att 80% av alla speltrailers (med eller utan gameplay) förstörs av helt horribla bildartefakter på grund av komprimeringsnivån...

Detta har jag reagerat över, klippen på tuben ser ju ofta ut som att en brödrost skulle ha redigerat dom. Plockar man hem source-filen(när det går typ på vimeo) och glor lokalt är det hästlängder skillnad.

Tråkigt

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Vilket mörker.
Detta får mig att distansera från märket ytterligare efter alla andra hemska beslut dom tagit.
Att satsa på prishöjningar och halvdana onlinetjänster är inte direkt vad som lockar mig.
Höjningen på konsolpriset visar hur dom gått in på att tjäna pengar på själva hårdvaran.
Scalpers kommer älska denna höjning.

signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Historien upprepar sig. Xbox säljs för underpris, ändå vill nästan ingen köpa, medan Playstation är dyr och eftertraktad.

signatur

Memento Mori

Medlem

850kr för ett spel 😂
Snart är vi uppe i 1000kr.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Zenimax är redan en del av Microsoft. Allt är godkänt och klart. Du menar kanske ActivisonBlizzard?

Medlem

Förstår att Sony höjer då allt annat bli snuskigt dyrt. Menar vafan, blöjor har gått upp typ 30% på ett år🤣 Bränsle är nästan 3x dyrare än för 3 år sen🤣
Ända jag kan tycka är lite rövigt är att PS sore är så snuskigt dyrt jämfört med fysiska spel. Vill egentligen ha digitalt men när de skiljer 150-200kr varje gång så blir det alltid att man köper fysiskt. Så där ska ju Microsoft ha en eloge om de nu stämmer att spel är 200kr billigare hos dem jämfört med Playstation.

Medlem

Inte så konstigt att MS inte höjer sina priser även om kostnaderna givetvis har ökat för dem också. Precis som Sonys beslut att inte höja priserna i USA där de får sälja PS5:an med större förlust då det är den enda marknaden som Xboxen utmanar den försäljningsmässigt.

signatur

PSN: Swede_78

Avstängd

Det är konstiga tider.
Överaskningarna är inte över. Det kommer bli dyrt att leva som "vanligt". Gaming och hårdvara kommer vara mer "lyx" än tidigare.
Se till att ha krut i förråden vänner.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Alla Chip testas troligtvis innan de ens lämnar fabriken oavsett om de ska placeras i en PS5 eller Xbox series.

Jo visst gör dem det. Men Series S och X chipsen har fixad klockning. Det är det dära ISO 9000, eller vad det nu heter. Series konsolerna AMD vet att 10 av 10 funkar när dem testar 1-2 chip.

Skrivet av Dejch21:

Svårt att tro på det, Series X är ju kraftfullare, och även byggt i tightare chassi

AMD måste testa varje chip 10 av 10. En del håller inte måttet. Då det är ett "svagt" chip som måste överklockas mycket. Men på Xbox Series konsolerna går det snabbare att testa då 1, kanske 2, chip av 10 bara behöver testas.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Alla chip testas på fabrik. Det är inga stickprov.
Finns ingen kund som skulle godta att det var rysk roulette om deras komponenter faktiskt fungerade eller inte vid leverans.
Då PS5:an har en mindre SOC än series x så har den sannolikt bättre yield per wafer och därmed bättre tillgång/pris.
Det är mer sannolikt att Sony underskattade efterfrågan och ursprungligen skrev avtal med färre leveranser i åtanke.
När nya avtal nu måste skrivas eller uppdateras så följer prisuppgången med.

signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Zenimax är redan en del av Microsoft. Allt är godkänt och klart. Du menar kanske ActivisonBlizzard?

Båda två I guess, hade glömt att de skulle köpa upp Activision Blizzard också. Men the deal is sealed med Zenimax, det hade jag glömt. Tack.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jo visst gör dem det. Men Series S och X chipsen har fixad klockning. Det är det dära ISO 9000, eller vad det nu heter. Series konsolerna AMD vet att 10 av 10 funkar när dem testar 1-2 chip.

AMD måste testa varje chip 10 av 10. En del håller inte måttet. Då det är ett "svagt" chip som måste överklockas mycket. Men på Xbox Series konsolerna går det snabbare att testa då 1, kanske 2, chip av 10 bara behöver testas.

Var har du fått informationen att bara 20% av alla apuer som ska monteras i Xbox series behöver testas?

Ambassadör
Xbox

Stabilt.

En inte helt obetydlig faktor i sammanhanget är ju att Microsoft har liiite större resurser och kan ta ökade kostnader på ett annat sätt än Sony om man gör bedömningen att det är värt det. Sony skulle också klara av det fint dock, men väljer att lägga det på konsumenten.

Series X|S säljer väldigt bra för övrigt, bättre än någon tidigare Xbox.

signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox

Inte heller Nintendo känner att det är nödvändigt med några prishöjningar i nuläget.

https://www.eurogamer.net/nintendo-responds-to-playstation-pr...

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Inte heller Nintendo känner att det är nödvändigt med några prishöjningar i nuläget.

https://www.eurogamer.net/nintendo-responds-to-playstation-pr...

De säljer ju en surfplatta med en väldigt gammal soc och lågupplöst skärm för över 3000kr så de har nog goda marginaler.

Medlem

Gött när man kan göra absolut ingenting men ändå plocka poäng.

Minns inte den specifika nyhets-storyn just nu men tror det var kanske Dying Light 2-utvecklarna som tweetade efter att Cyberpunk kommit ut och kritiserats hårt för buggar, dåliga ports osv, typ:
"Så buggiga kommer inte vi vara!"

Nyhetsartikel:
"Dying Light 2 (eller?) kommer inte vara buggigt så som Cyberpunk är (säger utvecklarna!)"

Lixom... Den gemensamma nämnaren är att båda kommenterade på något som var dåligt, och sa att dom inte tänkt dom ska vara så dålig.. Och det ses som en fet grej.

Att inte vara aktivt dålig bör anses som "neutralt", och därmed inte något som bör brukas för att hypea ditten eller datten...

Om Sony gör något rövigt så får dom ett minuspoäng.
Det bör inte innebära att Microsoft får ett pluspoäng på grund av att dom inte fått ett minuspoäng, ovanpå det
Och det blir lite så, som narrativet blir utifall man rapporterar sånt trams.

signatur

subterranean homesick alien

Medlem

P.S. Ni som håller på med såntahära console wars fortfarande.. Väx upp. Köp den konsollen du vill ha å håll käft

signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Var har du fått informationen att bara 20% av alla apuer som ska monteras i Xbox series behöver testas?

Det är den fixade klockningen mot den flexibla klockningen/överklockningen. En sak, oavsett vad, som produceras. Har den en specifik mål vinner den alltid mot en annan sak som måste kunna hantera flera mål. Och det är det som gör den ena saken lättare att producera än den andra.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är den fixade klockningen mot den flexibla klockningen/överklockningen. En sak, oavsett vad, som produceras. Har den en specifik mål vinner den alltid mot en annan sak som måste kunna hantera flera mål. Och det är det som gör den ena saken lättare att producera än den andra.

Det fungerar inte så.

Series X chip är sannolikt svårast att producera helt enkelt för att det är störst.

Vad jag vet så tillverkas chippen till PS och Xbox av TSMC med precis samma tillverkningsteknik. Om vi ponerar att en kiselplatta i snitt drabbas av tre defekter så blir en större andel av det större chippet drabbat än det mindre.

Givetvis testas alla chip. Det finns ingen som sitter och monterar ihop färdiga produkter utan att veta att de viktigaste komponenterna fungerar.

PS5-chippet har ett strömförbrukningstak. Om belastningen inte är extremt hög är det väl dumt att inte låta chippet köra i högre frekvenser?

Jag tror vi kommer se den lösningen i betydligt fler produkter i framtiden.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Förstår att Sony höjer då allt annat bli snuskigt dyrt. Menar vafan, blöjor har gått upp typ 30% på ett år🤣 Bränsle är nästan 3x dyrare än för 3 år sen🤣
Ända jag kan tycka är lite rövigt är att PS sore är så snuskigt dyrt jämfört med fysiska spel. Vill egentligen ha digitalt men när de skiljer 150-200kr varje gång så blir det alltid att man köper fysiskt. Så där ska ju Microsoft ha en eloge om de nu stämmer att spel är 200kr billigare hos dem jämfört med Playstation.

Ja, så mycket är så mycket dyrare.

Faktiskt svårt att förstå att inflationen bara är 8-10% på ett år. Det känns som mycket mer.

Synd också det där med digitalt jämfört fysiskt med prisskillnaden. Det blir en sån kaotisk blandning mellan fysiskt och virtuellt, så ens spelsamlingar känns inte speciella längre.

signatur

Memento Mori

12
Skriv svar