Blizzards före detta VD Mike Morhaime uttalar sig om stämningen

Skrivet av PeTTs0n:

Det är väl kanske lite svårt att hålla isär kommentarsfält när båda nyheterna rör samma ämne och händelse i grund och botten - sen att de behandlar lite olika vinklar och aspekter av densamma är väl förvisso en sak, men jag har svårt att se att det skulle vara möjligt att styra kommentarsfältet till den grad som du antyder.

Ja alltså förstå mig rätt, det var inte min mening att insinuera att posten i sig var irrelevant, snarare frågorna kring själv stämningen i sig. Dvs i den här tråden känns det vara relevant att fortsätta diskussionen kring Blizzard historiskt exempelvis, med hänsyn till Mikes uttalande och som någon ovan tidigare nämnde, hans beteende under Blizzcon 2010 etc.

Så my bad ifall det framkom som att jag tyckte posten var onödig, verkligen inte, tvärtom!
Bara noterade ett antal frågor kring själva huvudnyheten/stämningen i sig som jag tänkte kanske fick bättre träffar i ursprungsposten.

signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Instämmer. Att be om ursäkt när drevet är efter dig är det sämsta man kan göra, det finns nämligen inget stopp för mobben. De kommer inte sluta fören de har tagit ifrån dig allt.

Tycker det är lite roligt att FZ fortsätter lägga upp nyheter som detta och samtidigt blir lika förvånade varje gång när kommentatorsfältet förvandlas till en shitstorm.

Kommentarsfältet blir vad man gör det till. Ifall du eller någon annan hela tiden skriver inlägg som ifrågasätter de påstådda offren, antyder att det hela rör sig om någon slags agenda mot de påstådda förövarna eller att det är de påstådda förövarna som antagligen egentligen är de verkliga offren, utan något annat belägg än att det ”kan” vara så…ja då kanske du får vara beredd om att inte alla håller med dig.

Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Utöver det antar jag ändå också att samtliga som läser detta är helt eniga i en förväntan om att allt ska gå rätt till. Om en inte tror att Kaliforniens rättsväsende har varit noggranna i sin utredning är det lika bra att skriva ut det direkt istället.

Vi kan omöjligen veta hur noggranna de har varit i sin utredning. Vi kan omöjligen veta hur starka deras bevis är, och hur det kommer hålla sig i domstolsprocessen heller. Man får helt enkelt hoppas på att de har varit extremt noggranna, och att de kan verkligen bevisa dessa påståenden.

Med det sagt, så ska vi inte börja anta. Bara för det är en stat som har gjort utredningen, så ska vi inte anta något. Och det är det jag tycker många gör. Diskussioner där man antagit att eftersom det är staten så tror man att allt stämmer som skrivs i stämningsansökandet. Ingen stat är immun till att ha missat detaljer, gjort misstag eller fått missinformation.

Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Ja alltså förstå mig rätt, det var inte min mening att insinuera att posten i sig var irrelevanta, snarare frågorna kring själv stämningen i sig. Dvs i den här tråden känns det vara relevant att fortsättaa diskussionen kring Blizzard historiskt exempelvis, med hänsyn till Mikes uttalande och som någon ovan tidigare nämnde, hans beteende under Blizzcon 2010 etc.

Så my bad ifall det framkom som att jag tyckte posten var onödig, verkligen inte, tvärtom! Bara noterade ett antal frågor kring själva huvudnyheten/stämningen i sig som jag tänkte kanske fick bättre träffar i ursprungsposten.

Var absolut inget negativt menat, det var ett intressant perspektiv - och jag kan som sagt se en fördel med att strukturera det lite mer också. Precis som du nämner kan vissa argument och inlägg missas när diskussionen tenderar att handla om samma ämne som någon av de andra tre artiklarna som rör i grund och botten samma sak.

Intressant diskussion, dock drar den väl ironiskt nog ännu längre off-topic. ^^ Ber om ursäkt för det.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av Ender:

Kommentarsfältet blir vad man gör det till. Ifall du eller någon annan hela tiden skriver inlägg som ifrågasätter de påstådda offren, antyder att det hela rör sig om någon slags agenda mot de påstådda förövarna eller att det är de påstådda förövarna som antagligen egentligen är de verkliga offren, utan något annat belägg än att det ”kan” vara så…ja då kanske du får vara beredd om att inte alla håller med dig.

Vet inte riktigt vad du vill få sagt? Jag har verkligen inga problem med hetlevrade diskussioner eller när någon tycker annorlunda än mig, tvärtom jag förespråkar det! Påpekade däremot att FZ och modsen inte ska bli förvånade varje gång det blir hetlevrat och börja rensa i kommentatorsfältet när det är politiserade ämnen i nyheten.

Medlem
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Dumt gjort av Mike Morhaime.

Man ska inte be om förlåtelse för något man inte gjort eller sett. Hans uttalande (och försök att friskriva sig själv?) gör inget annat än att föda ämnet med mer irritation och nyheter i media. Det hade varit bättre av honom att inte uttala sig och invänta domslutet.

Skrivet av Sandpapper:

Instämmer. Att be om ursäkt när drevet är efter dig är det sämsta man kan göra, det finns nämligen inget stopp för mobben. De kommer inte sluta fören de har tagit ifrån dig allt.

Tycker det är lite roligt att FZ fortsätter lägga upp nyheter som detta och samtidigt blir lika förvånade varje gång när kommentatorsfältet förvandlas till en shitstorm.

Mike Morhaime känner företaget och dess anställda långt mycket bättre än vad ni gör.
Han kanske faktiskt har vett nog att lyssna på sina forna kollegor, som han arbetat nära under lång tid, när de berättar om sina erfarenheter. Och faktiskt inte misstro dem det första han gör.

Att ni vill få det till något annat får stå för er, ingen annan. Men det är nästan skrattretande att ni upplever er ha någon insikt i Mike Morhaimes huvud eller känslor de senaste dagarna (eller för den delen tidigare ändå). Att han genom sig själv ger sina forna kollegor (och sannolikt en hel del vänner) en röst de kanske aldrig hade haft annars (i värsta fall, i bästa fall blir det en förstärkning och ett stöd) är kanske det bästa han kan göra nu, även om just ni inte uppskattar det.

signatur

Medlem

https://www.reddit.com/r/Overwatch/comments/or4qb8/first_hand...

Här har ni en snubbe som jobbar på Blizzard som har själv sett det äga rum.

"To the Blizzard women who experienced any of these things, I am extremely sorry that I failed you." Det gör ju deras spel också genom att översexualisera deras kroppar och som tjejen i klippet från Blizzcon sa: "Kan vi inte få karaktärer som inte ser ut som tagna från någon Victoria Secrets-katalog" (något åt det hållet).

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Min syn på Mikes uttalande är att det är BRA att han gör det, oavsett vilken insikt han har i de specifika fallen eller hur hans egna åsikter var och är kring dem. Det är aldrig fel att fördöma dåligt och kränkande beteende, eller som i det här fallet, att öppet erkänna det som alla som har arbetat någonstans antagligen redan vet. Det finns en sunkig ”grabb/gubb-kultur med pissig människosyn som (för att uttrycka det milt) skulle behöva förändras…desperat på många ställen.

Att låtsas om att trakasserier och dåligt beteende mot kvinnor inte är 1000% vanligare än motsatsen för att en kvinna faktiskt KAN anmäla eller förtala en man på falska grunder är ju bara så tröttsamt. Vilken jävla offerkofta en del män tvingas bära nu när en kvinna bara kan gå och berätta om diverse övergrepp hon utsatts för…och folk faktiskt lyssnar?
Inte är övergreppen i alla dess former det farliga, nej, istället måste vi lägga fokus på hur det kan missbrukas!?

Visst är båda ett problem, men bara ETT av dem är så fruktansvärt överrepresenterat att det är en kränkning i sig att ens nämna det andra i samma andetag!

Skribent
Skrivet av anon_119148:

Hej Johan! Jag la märke till att rubriken och undertexten ger i princip samma information på denna nyhet samt den innan om Super Hot VR.

Tack, jag tänkte inte på att det var så lika varandra. Ska fixa till dem lite

signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Mike Morhaime känner företaget och dess anställda långt mycket bättre än vad ni gör.
Han kanske faktiskt har vett nog att lyssna på sina forna kollegor, som han arbetat nära under lång tid, när de berättar om sina erfarenheter. Och faktiskt inte misstro dem det första han gör.

Att ni vill få det till något annat får stå för er, ingen annan. Men det är nästan skrattretande att ni upplever er ha någon insikt i Mike Morhaimes huvud eller känslor de senaste dagarna (eller för den delen tidigare ändå). Att han genom sig själv ger sina forna kollegor (och sannolikt en hel del vänner) en röst de kanske aldrig hade haft annars (i värsta fall, i bästa fall blir det en förstärkning och ett stöd) är kanske det bästa han kan göra nu, även om just ni inte uppskattar det.

Vad menas med det där egentligen? Det är ju klart att mina ord som jag skriver, står för mig? Eller vill du ta ansvar för vad jag skriver också? Go ahead isådanfall.

I och med att ingen av oss har koll på Blizzard's företagsklimat så kan vi bara spekulera, men generellt är det aldrig bra att be om ursäkt offentligt längre. Ursäkter tenderar bara att spä på situationen och de godtas ändå aldrig.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Vad menas med det där egentligen? Det är ju klart att mina ord som jag skriver, står för mig? Eller vill du ta ansvar för vad jag skriver också? Go ahead isådanfall.

I och med att ingen av oss har koll på Blizzard's företagsklimat så kan vi bara spekulera, men generellt är det aldrig bra att be om ursäkt offentligt längre. Ursäkter tenderar bara att spä på situationen och de godtas ändå aldrig.

Det jag menar är bland annat det jag markerat i fetstil i ditt senaste inlägg. Det är en ganska kraftig generalisering från din sida som framstår som tämligen allmänt tillämpbar, vad baserar du den på? Har du något som faktiskt styrker det du säger? Vem säger hur folk påverkas av en sådan här ursäkt? Vilka påverkas? På vilket sätt? Varför skulle detta vara mer negativt än att inte uttala sig offentligt? Vem sätter bedömningsramarna?

Eftersom sådana generaliseringar förekommer med jämna mellanrum i tråden tyckte jag faktiskt det var på sin plats att poängtera att din/er version av verkligheten inte per definition är "den sanna". Det är inget du/ni själva verkar få fram särskilt tydligt.

Visst får du/ni så klart tycka att det är fel att offentligt be om ursäkt, ta ansvar och/eller vilja lyssna på sina medmänniskor och f.d. kollegor, men det vore trevligt om du/ni kunde förklara varför lite bättre, i stället för att bara säga att "det är fel".

signatur

Skribent
Skrivet av Sandpapper:

Nu tycker jag faktiskt inte det varit så speciellt mycket shitstorm (som du uttrycker det) runt dessa nyheter om Blizzard. Jag tycker snarare att det hållits på en väldigt sansad nivå. Visst att folk har åsikter, och vinklar på saker och ting. Men tycker i regel alla verkar respektera varandra. Så där vill jag ger dig men även alla andra på FZ kred.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Vi kan omöjligen veta hur noggranna de har varit i sin utredning. Vi kan omöjligen veta hur starka deras bevis är, och hur det kommer hålla sig i domstolsprocessen heller. Man får helt enkelt hoppas på att de har varit extremt noggranna, och att de kan verkligen bevisa dessa påståenden.

Med det sagt, så ska vi inte börja anta. Bara för det är en stat som har gjort utredningen, så ska vi inte anta något. Och det är det jag tycker många gör. Diskussioner där man antagit att eftersom det är staten så tror man att allt stämmer som skrivs i stämningsansökandet. Ingen stat är immun till att ha missat detaljer, gjort misstag eller fått missinformation.

Att lyfta fram att det är staten Kalifornien som stämmer Blizzard i det här sammanhanget är nog mest för att i första hand tysta dem som direkt gör antagandet att det hela rör sig om ett fåtal lögnaktiga, ryktesspridande och pengahungriga kvinnor. Naturligtvis betyder det inte att det finns fog eller grund i sig för alla anklagelser. Däremot skänker det en viss (stor skulle jag säga) kredibilitet att många kvinnor på Blizzard har blivit behandlade och bemötta på ett mycket oproffsigt sätt. Ingen över 20 år borde vara förvånade över att sådant här försigkommen, oavsett om man håller med om att det är ett problem eller inte, men inte heller det är grund nog att utgå ifrån att alla anklagelser är sanna.

Vill man blint fördöma Blizzard och bojkotta deras spel eller protestera på allehanda vis så kan man gott vänta tills domen är fälld, men man kan ju också ha ett par saker i åtanke.
1. Det här har redan pågått under lång tid, och det finns ingen anledning till varför man som utsatt skulle vänta med att berätta för någon, eller inte vända sig till en annan instans när företaget ifråga inte tar en på allvar…oavsett vad det gäller.
2. När något händer så behöver man inte vänta på ett domstolsutslag innan man kan ha åsikter om det, någonsin.
3. Många typer av trakasserier är svåra att både dokumentera och bevisa på laglig väg, speciellt i fall där ord står mot ord. Det i sin tur betyder inte att trakasserier eller övergrepp inte händer, bara att det sannolikt finns ett enormt mörkertal.

Det som jag ser som viktigast här är att förändra en dålig kultur, och för att göra det måste man synliggöra det som är fel…att som Mike gör nu öppet säga att det här beteendet inte är någonting de står bakom, och införa riktlinjer för att det helt enkelt inte ska kunna hända på en arbetsplats. Det gäller ALLA typer av trakasserier, även de där kvinnor kränker män….för det är ju ändå rätt synd om oss också.

Det sista vi behöver är fler pojkar och män som direkt känner sig påhoppade och genast måste påskynda att de också kan vara offer…och lyfta fram 2-7 exempel (gärna med en fin länk) som visar en man som har råkat ut för något.
Det sista vi behöver är pojkar och män som inte bara kan acceptera att många kvinnor och minoritetsgrupper ofta har det jävligt jobbigt utan att direkt kläcka ur sig något i stil men ”ja, så kan det ju vara…MEN…”.

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Det jag menar är bland annat det jag markerat i fetstil. Det är en generalisering från din sida som framstår som tämligen allmänt tillämpbar, vad baserar du den på?

Eftersom sådana generaliseringar förekommer med jämna mellanrum i tråden tyckte jag faktiskt det var på sin plats att poängtera att din/er version av verkligheten inte per definition är "den sanna". Det är inget du/ni själva verkar få fram särskilt tydligt.

Jag baserar det på:

Det är ju allmänt känt att "apology videos" från youtube-stjärnor alltid slår fel och skapar mer problem än vad de gör nytta. Paolo Roberto bad om ursäkt, ursäkten viftades bort och istället gav man sig på hans privata egendomar och frös bankkonton. Lasse Kronér och flertalet andra #metoo profiler (både skyldiga och oskyldiga) bad om ursäkt offentligt, men även där så slutar inte drevet fören man har förstört karriär och privatliv. Mandalorian-stjärnan Gina Carano är ett annat exempel av många. Jag bryr mig inte nämnvärt om någon av ovanstående personer men jag har noterat att officiella ursäkter stjälper mer än vad det hjälper för det är inte ursäkter som man vill ha, det är total ödeläggelse av människors rykte och karriär man är ute efter.

Jag argumenterar för min sak och min världsbild, och föredrar att du diskuterar sakfrågor istället för att hoppa på mig som person. Det blir då mycket enklare för oss båda att civiliserat ha en givande diskussion.

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu tycker jag faktiskt inte det varit så speciellt mycket shitstorm (som du uttrycker det) runt dessa nyheter om Blizzard. Jag tycker snarare att det hållits på en väldigt sansad nivå. Visst att folk har åsikter, och vinklar på saker och ting. Men tycker i regel alla verkar respektera varandra. Så där vill jag ger dig men även alla andra på FZ kred.

Sedan du började skriva nyheter och administrera i forumet har det blivit ofantligt mycket bättre. Tidigare var det grymt enerverande att föra diskussioner, för det man hade lagt flera timmar på att skriva kunde sedan vara borttaget dagen efter för "tonen" var för hård.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Jag baserar det på:

Det är ju allmänt känt att "apology videos" från youtube-stjärnor alltid slår fel och skapar mer problem än vad de gör nytta. Paolo Roberto bad om ursäkt, ursäkten viftades bort och istället gav man sig på hans privata egendomar och frös bankkonton. Lasse Kronér och flertalet andra #metoo profiler (både skyldiga och oskyldiga) bad om ursäkt offentligt, men även där så slutar inte drevet fören man har förstört karriär och privatliv. Mandalorian-stjärnan Gina Carano är ett annat exempel av många. Jag bryr mig inte nämnvärt om någon av ovanstående personer men jag har noterat att officiella ursäkter stjälper mer än vad det hjälper för det är inte ursäkter som man vill ha, det är total ödeläggelse av människor man är ute efter.

Jag argumenterar för min sak och min världsbild, och föredrar att du diskuterar sakfrågor istället för att hoppa på mig som person. Det blir då mycket enklare för oss båda att civiliserat ha en givande diskussion.

Självklart är det sakfrågan som är det viktiga, men det blir väldigt svårt att diskutera den när en betraktelse av den, och/eller argument kring den, byggs på lösa boliner.

Att säga "det är allmänt känt att..." eller "generellt..." förutsätter att dessa skulle vara någorlunda underbyggda och vedertagna.
Börja med att styrka det lite mer objektivt (med andra ord: annat än anekdotiska exempel, dessa representerar inte nödvändigtvis en helhet) så kan vi diskutera sakfrågan lite bättre.

Men TL;DR (som i allra högsta grad rör sakfrågan och vår ställning i densamma): jag anser dig i allra högsta grad ha fel i att en offentlig ursäkt per definition är fel att göra, vi kan lämna det där om du vill.

signatur

Skribent
Skrivet av Sandpapper:

Sedan du började skriva nyheter och administrera i forumet har det blivit ofantligt mycket bättre. Tidigare var det grymt enerverande att föra diskussioner, för det man hade lagt flera timmar på att skriva kunde sedan vara borttaget dagen efter för "tonen" var för hård.

Tack antar jag?

Men jag kan faktiskt inte ta så mycket kred för det, utan jag tycker tonen har varit så bra (godtagbar) att hammaren inte behövts. Så det är nog mer er själva ni ska klappa på axeln.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det vore fint om det vore så. Men men...

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Observera att jag sa bättre, jag påstår inte att han varken haft full insikt eller agerat som han kanske borde ha gjort.
Så vitt jag vet är dock tidsmaskiner än så länge science-fiction, så det blir svårt för honom (eller någon annan) att göra rätt i efterhand.

signatur

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Självklart är det sakfrågan som är det viktiga, men det blir väldigt svårt att diskutera den när en betraktelse av den, och/eller argument kring den, byggs på lösa boliner.

Att säga "det är allmänt känt att..." eller "generellt..." förutsätter att dessa skulle vara någorlunda underbyggda och vedertagna.
Börja med att styrka det lite mer objektivt (med andra ord: annat än anekdotiska exempel, dessa representerar inte nödvändigtvis en helhet) så kan vi diskutera sakfrågan lite bättre.

Ja, fast det är ju inte mitt problem om du inte hänger med i svängarna. Att ursäkter på nätet inte fungerar förutsätter jag är en uppfattning de flesta har, därav att jag inte angav några exempel i mitt första inlägg.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Ja, fast det är ju inte mitt problem om du inte hänger med i svängarna. Att ursäkter på nätet inte fungerar förutsätter jag är en uppfattning de flesta har, därav att jag inte angav några exempel i mitt första inlägg.

Alright, du får givetvis ha den åsikten om du vill - men kan du inte backa upp den är den faktiskt bara en åsikt, inget annat. Att förutsätta att X antal andra har samma/liknande åsikt/uppfattning är också ganska taget ur luften.
Oavsett hur mycket du anser att du "hänger med i svängarna". Hur var det där med att diskutera sak i stället för person, förresten?

signatur

Testpilot
Skrivet av Whisp:

Här har ni en snubbe som jobbar på Blizzard som har själv sett det äga rum.

Fast om man tittar lite mer ser man att den här killen:

1. Inte är anställd på Blizzard något mer.
2. Enligt andra källor är han en av de som var bidragande till beteenden han nu står och säger Blizzard är skyldig till.

https://twitter.com/DaniBat/status/1419090135375912963

Så, vad ska man tro på? Ingen aning, men det finns flera sidor av alla mynt och likaväl som den här Kevin är oskyldig och allt han säger är sant så kan det lika gärna vara ett sätt att bygga sitt varumärke på. Det meddelandet får ju säkerligen extrem spridning.

I slutändan tycker jag man ska vara extremt försiktig med att dra förhastade slutsatser och hoppa på drevtåget. Låt rättegången ha sin gilla gång och se vad som händer. Jag tror det kan sluta med en tyst förlikning och sedan är drevtåget på väg mot någon annan person/företag medan alla spelare har glömt det här och köper Diablo 2/Diablo 4/COD o.s.v. och hyllar att Blizzard är tillbaka på toppen igen!

Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast om man tittar lite mer ser man att den här killen:

1. Inte är anställd på Blizzard något mer.
2. Enligt andra källor är han en av de som var bidragande till beteenden han nu står och säger Blizzard är skyldig till.

https://twitter.com/DaniBat/status/1419090135375912963

Så, vad ska man tro på? Ingen aning, men det finns flera sidor av alla mynt och likaväl som den här Kevin är oskyldig och allt han säger är sant så kan det lika gärna vara ett sätt att bygga sitt varumärke på. Det meddelandet får ju säkerligen extrem spridning.

I slutändan tycker jag man ska vara extremt försiktig med att dra förhastade slutsatser och hoppa på drevtåget. Låt rättegången ha sin gilla gång och se vad som händer. Jag tror det kan sluta med en tyst förlikning och sedan är drevtåget på väg mot någon annan person/företag medan alla spelare har glömt det här och köper Diablo 2/Diablo 4/COD o.s.v. och hyllar att Blizzard är tillbaka på toppen igen!

Det måste väl fortfarande gå att diskutera underliggande problem utan att behöva belysa individer?
Jag tror du har en poäng i att många större händelser lockar fram individer som utnyttjar situationen på något sätt, men samtidigt känner jag att det inte är fel att försöka komma till bukt med att alldeles för många män beter sig som totala svin mot kvinnor. (Källa: ex. BRÅs statistik kring sexualbrott.)

Att försöka motarbeta detta på olika sätt känns personligen som ett ganska viktigt arbete. Att offentligt ta avstånd från, ta ansvar för, och be om ursäkt för beteenden/strukturer/kultur som möjliggör eller underlättar den typen av handlingar är bara en liten del i det, men den känns inte helt oviktig, till skillnad från vad en del andra, även här inne, eventuellt hävdar. (YMMV, vi måste inte alla tycka lika.) Likaså att diskutera de aspekterna, på forum så som här - i den mån de är tillämpliga, så klart.
Det är dock bara min åsikt, och givetvis får administratörer och moderatorer styra efter vad de definierar som lämpligt.

signatur

eld
Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

https://twitter.com/cherthedev/status/1418828464296239105

Problemet är väl att även om det var en chef som antagligen brydde sig på någon nivå så deligerade han så mycket att han inte längre visste när det hände saker på sitt företag.

Men det är som han själv säger ett misslyckande.

Medlem
Skrivet av Ender:

Att lyfta fram att det är staten Kalifornien som stämmer Blizzard i det här sammanhanget är nog mest för att i första hand tysta dem som direkt gör antagandet att det hela rör sig om ett fåtal lögnaktiga, ryktesspridande och pengahungriga kvinnor. Naturligtvis betyder det inte att det finns fog eller grund i sig för alla anklagelser. Däremot skänker det en viss (stor skulle jag säga) kredibilitet att många kvinnor på Blizzard har blivit behandlade och bemötta på ett mycket oproffsigt sätt. Ingen över 20 år borde vara förvånade över att sådant här försigkommen, oavsett om man håller med om att det är ett problem eller inte, men inte heller det är grund nog att utgå ifrån att alla anklagelser är sanna.

Självklart. Jag påstår inte heller att det är allt eller inget. Däremot så ogillar jag starkt när man tar förhastade beslut för att man antar något. Jag vet att det förekommer kränkningar och särbehandlingar i alla yrken. Men som jag skrev tidigare, många argumenterar eller diskuterar som om det som står i stämningsansökan är fakta, och det är det jag tycker man ska akta sig för.

Citat:

Vill man blint fördöma Blizzard och bojkotta deras spel eller protestera på allehanda vis så kan man gott vänta tills domen är fälld, men man kan ju också ha ett par saker i åtanke.
1. Det här har redan pågått under lång tid, och det finns ingen anledning till varför man som utsatt skulle vänta med att berätta för någon, eller inte vända sig till en annan instans när företaget ifråga inte tar en på allvar…oavsett vad det gäller.
2. När något händer så behöver man inte vänta på ett domstolsutslag innan man kan ha åsikter om det, någonsin.
3. Många typer av trakasserier är svåra att både dokumentera och bevisa på laglig väg, speciellt i fall där ord står mot ord. Det i sin tur betyder inte att trakasserier eller övergrepp inte händer, bara att det sannolikt finns ett enormt mörkertal.

1. Det finns alltid undantag eller instanser där man känner att man inte vill prata om det, i risk att inte bli trodd på eller att man får konsekvenser. Tror även det tas upp i stämningsansökan att vissa utsatta påstås inte ha vågat kliva fram förens nu.
2. Man kan alltid ha åsikter, har inte sagt att man inte får har det. Det jag säger är att man inte ska anta något. Det är skillnad Antaganden kan vara skadligt, speciellt om den som gör antagandet skriver något som fakta utan faktiskt veta om det verkligen stämmer.
3. Där håller jag med. Som jag skrev högre upp, så säger jag inte att det är allt eller inget när det kommer till den här stämningen.

Citat:

Det som jag ser som viktigast här är att förändra en dålig kultur, och för att göra det måste man synliggöra det som är fel…att som Mike gör nu öppet säga att det här beteendet inte är någonting de står bakom, och införa riktlinjer för att det helt enkelt inte ska kunna hända på en arbetsplats. Det gäller ALLA typer av trakasserier, även de där kvinnor kränker män….för det är ju ändå rätt synd om oss också.

Absolut, det håller jag med. Kan däremot tänka mig att det kan vara svårt att införa riktlinjer till den grad att det helt enkelt inte kan ske på en arbetsplats. Vissa kan känna sig lättare kränkt än andra. Men absolut kan man försöka minska det så mycket man kan, och det bör man.

Citat:

Det sista vi behöver är fler pojkar och män som direkt känner sig påhoppade och genast måste påskynda att de också kan vara offer…och lyfta fram 2-7 exempel (gärna med en fin länk) som visar en man som har råkat ut för något.
Det sista vi behöver är pojkar och män som inte bara kan acceptera att många kvinnor och minoritetsgrupper ofta har det jävligt jobbigt utan att direkt kläcka ur sig något i stil men ”ja, så kan det ju vara…MEN…”.

Personligen har jag inget emot det där. Jag tycker allt ska upplysas. Om vi tar t.ex. Blizzards fall så länkade någon en reddit tråd med video från en Personal Manager från Blizzard som uttrycker sin åsikt, som säger bl.a. att även han vart kränkt på arbetsplatsen. Jag anser att det är viktigt att visa att det är mer än bara kvinnor som blir dåligt behandlade och bemött på företaget, att problemet är större än så. Annars så det enda jag har sett (kan såklart ha missat) så nämndes Johnny Depps situation, där folket hade högafflarna framme och attackerade honom, och sen först vid rättegången så framgick det att stämningen hade inte hela sanningen, och folk hade hoppat på förhastade slutsatser. Sånt tycker jag är en bra påminnelse att inte anta något, och även om du kan ha åsikter, så ska man ha i åtanke att man inte ska argumentera att man har all fakta än.

Edit: Stryker över det där med videon på reddit, då det är nu oklart om han pratar sanning eller söker clout. Men poängen kvarstår, om det dyker upp att det är fler än bara kvinnor och minoritetsgrupper som har blivit utsatta så ska man kunna ta upp det.

eld
Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Det är nog snarare på att användarna här har blivigt bättre på att inte ta till den hårda tonen de brukade köra med, inte att admins har slutat ta bort saker, jag märker att de flesta ändå håller sig rätt lugna, även i dessa artiklar.

Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Det måste väl fortfarande gå att diskutera underliggande problem utan att behöva belysa individer?
Jag tror du har en poäng i att många större händelser lockar fram individer som utnyttjar situationen på något sätt, men samtidigt känner jag att det inte är fel att försöka komma till bukt med att alldeles för många män beter sig som totala svin mot kvinnor. (Källa: ex. BRÅs statistik kring sexualbrott.)

Att försöka motarbeta detta på olika sätt känns personligen som ett ganska viktigt arbete. Att offentligt ta avstånd från, ta ansvar för, och be om ursäkt för beteenden/strukturer/kultur som möjliggör eller underlättar den typen av handlingar är bara en liten del i det, men den känns inte helt oviktig, till skillnad från vad en del andra, även här inne, eventuellt hävdar. Likaså att diskutera de aspekterna, på forum så som här - i den mån de är tillämpliga, så klart.
Det är dock bara min åsikt, och givetvis får administratörer och moderatorer styra efter vad de definierar som lämpligt.

Visst är det så. Fast såg du inlägget jag citerade? Där hävdades det att den här Kevin var en nuvarande anställd på Blizzard och hade sett en hel del med egna ögon. Jag bara lyfte fram att det inte går att lita på vad någon slumpmässig person säger på Internet.

Grejen med drevtåget är att det går vidare mot nästa person/företag och det gamla är glömt. Ingen pratar om CD-Projekt Red eller "crunch" något mer utan nu är det Blizzard och stämningen. Skulle CD Projekt Red annonsera Witcher 4 imorgon så skulle hypen vara extrem och ingen skulle prata om crunch eller allt skit som kom fram i samband med lanseringen av Cyberpunk 2077 eftersom det är glömt nu.

Vi nutida människor är sådana, glömmer lätt och hoppar på nästa hype/drev. Jag vill bara att folk ska tona ner sig en smula, tänka efter att de som ger sig in offentligt i debatten kanske gör det på oärliga grunder/för att gynna sig själva. Samt självklart driva sina egna åsikter och tankar utan att vara otrevliga mot varandra.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Visst är det så. Fast såg du inlägget jag citerade? Där hävdades det att den här Kevin var en nuvarande anställd på Blizzard och hade sett en hel del med egna ögon. Jag bara lyfte fram att det inte går att lita på vad någon slumpmässig person säger på Internet.

Grejen med drevtåget är att det går vidare mot nästa person/företag och det gamla är glömt. Ingen pratar om CD-Projekt Red eller "crunch" något mer utan nu är det Blizzard och stämningen. Skulle CD Projekt Red annonsera Witcher 4 imorgon så skulle hypen vara extrem och ingen skulle prata om crunch eller allt skit som kom fram i samband med lanseringen av Cyberpunk 2077 eftersom det är glömt nu.

Vi nutida människor är sådana, glömmer lätt och hoppar på nästa hype/drev. Jag vill bara att folk ska tona ner sig en smula, tänka efter att de som ger sig in offentligt i debatten kanske gör det på oärliga grunder/för att gynna sig själva. Samt självklart driva sina egna åsikter och tankar utan att vara otrevliga mot varandra.

Helt klart, och det är ett problem när allt blir en enda sörja av fakta, känslor, åsikter, tankar och fabrikationer.
Desinformation är utan tvekan ett stort samhällsproblem i sig. (De flesta källor i länkarna fokuserar just nu på pandemin, men det nämns flera andra sätt som vilseledande och/eller falsk information kan destabilisera samhällen.)

Å andra sidan tycker jag fortfarande att arbetet för att minska utsattheten vissa grupper i samhället fortfarande kämpar med måste fortgå, och att det måste gå att diskutera de aspekterna också - även om de riskerar röra upp känslor.
Nu börjar vi gå ifrån spelvärlden i sig, men samtidigt återfinns symptom på problemen även där. Något som stämningen signalerar.

signatur

123
Skriv svar