Utvecklare: Xbox Series S är en flaskhals
De anpassar den till xbox one, och låter one x skala upp till 4k och leverera mer fps.
och du menar att det absolut inte går att göra åt andra hållet vilket dom skulle vara tvungna att göra även om de haft lika mkt ram? tror personligen inte att series s kmr vara huvudfokusen i vilket fall, om den nu inte skulle sälja som smör.
edit: såg nu att det inte var dig jag svara på från början och att du kanske bara stack in med en förklaring, men ändå, muh point still stands
Vad tycker du om Switch då? Skall de hoppa över den också?
Skulle inte kalla Switch för en next gen maskin, sen var det många som hoppade över tex Wii U/Wii för att den var för klen, vill jag minnas.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Det här måste vara den konstigaste tråden jag läst på länge alltså. Utvecklare som gnäller över tekniska begränsningar, den har man inte hört förut 🙄 #LazyDevs kommer man genast att tänka på.. Det spelar ingen roll om lägst gemensam nämnare varit motsvarande ett RTX 3080, så hade någon, på något företag, tagit till twitter och skrivit samma sak. Problemet för utvecklare är att dom bestämmer inte. Dom får snällt rätta sig efter företagets affärsmodell där dom råkar vara anställd. Det här kommer det alltid att gnällas över. Jag har jobbat inom mjukvaruutveckling i 10år nu i en ledande position, och det här är en diskussion man stöter på i nästan varenda nytt projekt vi startar upp.
När vi diskuterar vilka plattformar vi har som mål, så är det alltid någon utvecklare som med stolt stämma förklarar för oss andra, att det där går minsann inte. Den där plattformen har så många begränsningar osv. Men gissa vad? I vartenda projekt jag har varit med i, så har det löst sig. Och över förväntan dessutom. Det tror jag att det kommer att göra här med. Är inte ett dugg orolig faktiskt.
Kunde man få Doom att lira på Switch, så kan man utveckla med XsS som medspelare också, och det utan att offra ett antal features man hade med i sin vision. Begränsningar är det som driver nya lösningsmönster och till viss del innovation. Det är iaf min erfarenhet.
Skulle inte kalla Switch för en next gen maskin, sen var det många som hoppade över tex Wii U/Wii för att den var för klen, vill jag minnas.
Tänkte mer på att vi får vänta tills vi vet mer om kommande next gen "Switch 4K" och dess specifikationer.
Blir intressant att se om dess spec hamnar närmare XSS eller närmare XSX/PS5.
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Det här måste vara den konstigaste tråden jag läst på länge alltså. Utvecklare som gnäller över tekniska begränsningar, den har man inte hört förut 🙄 #LazyDevs kommer man genast att tänka på.. Det spelar ingen roll om lägst gemensam nämnare varit motsvarande ett RTX 3080, så hade någon, på något företag, tagit till twitter och skrivit samma sak. Problemet för utvecklare är att dom bestämmer inte. Dom får snällt rätta sig efter företagets affärsmodell där dom råkar vara anställd. Det här kommer det alltid att gnällas över. Jag har jobbat inom mjukvaruutveckling i 10år nu i en ledande position, och det här är en diskussion man stöter på i nästan varenda nytt projekt vi startar upp.
När vi diskuterar vilka plattformar vi har som mål, så är det alltid någon utvecklare som med stolt stämma förklarar för oss andra, att det där går minsann inte. Den där plattformen har så många begränsningar osv. Men gissa vad? I vartenda projekt jag har varit med i, så har det löst sig. Och över förväntan dessutom. Det tror jag att det kommer att göra här med. Är inte ett dugg orolig faktiskt.
Kunde man få Doom att lira på Switch, så kan man utveckla med XsS som medspelare också, och det utan att offra ett antal features man hade med i sin vision. Begränsningar är det som driver nya lösningsmönster och till viss del innovation. Det är iaf min erfarenhet.
Kanske det, men det kostar alltid tid och resurser som kunde gått till nånting annat om man inte var tvungen att hitta en lösning för i detta fallet XsS
Kanske det, men det kostar alltid tid och resurser som kunde gått till nånting annat om man inte var tvungen att hitta en lösning för i detta fallet XsS
Jodå, inget konstigt med det. Men, även om jag gillar Switch enormt, så grymt trevligt att det åtminstone finns minst ett alternativ till Switch i samma prisklass även från "huvudspelarna".
Tror enormt mycket på XSS (Xbox Series Sommarstuga)!
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Tror det hade vart enklare om dom enbart hade kompromissat på GPU och haft samma RAM/CPU i båda.
Är ju jäkligt tråkigt om det ska bli en flaskhals för utveckling framåt.
Om det nu skall komma något positivt ur detta så kanske det (långsökt) kan få bort 4k hysterien lite. Bygg ett spel som är så snyggt som möjligt för att köra 1080p30fps på XsS och sen hellre optimalisera till PS5/XsX med tex 1440p60fps med massa annat ögongodis på... om 4k ändå är kört menar jag
Hade aldrig accepterat 30 fps år 2020, oavsett om det gäller en Light-konsol eller inte.
Hade aldrig accepterat 30 fps år 2020, oavsett om det gäller en Light-konsol eller inte.
Håller med 100%! Är inte OK på något sätt, och för den delen inte för år 2019 heller.
Eller år 2010. Eller ens år 2005 faktiskt.
Men det kommer att hänga, precis som för dagens generations konsoler, mest på spelutvecklarna (inte främst på Microsoft, Sony eller Nintendo).
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Det här måste vara den konstigaste tråden jag läst på länge alltså. Utvecklare som gnäller över tekniska begränsningar, den har man inte hört förut 🙄 #LazyDevs...
Du vet väl att företagen historiskt sett har haft utvecklare som påpekat saker som ram och konsolutvecklarna har lyssnat, vi hade antagligen slutat upp med konsoller med mindre ram om de inte gjort det.
Jag har spenderat tusentals timmar av företags tid med att optimera assets på grund av lite ram, det var inte jag som fick betala den kostnaden, det var företaget.
kommer man genast att tänka på.. Det spelar ingen roll om lägst gemensam nämnare varit motsvarande ett RTX 3080, så hade någon, på något företag, tagit till twitter och skrivit samma sak. Problemet för utvecklare är att dom bestämmer inte. Dom får snällt rätta sig efter företagets affärsmodell där dom råkar vara anställd. Det här kommer det alltid att gnällas över. Jag har jobbat inom mjukvaruutveckling i 10år nu i en ledande position, och det här är en diskussion man stöter på i nästan varenda nytt projekt vi startar upp.
Herregud, en högre uppsatt person i mjukvaruutveckling som tror på konceptet "lazy devs", vilken jävla mardröm för de anställda.
Det är ju de anställda som får betala med övertid och huvudvärk när de tvingas på problem man annars inte hade behövt.
När vi diskuterar vilka plattformar vi har som mål, så är det alltid någon utvecklare som med stolt stämma förklarar för oss andra, att det där går minsann inte. Den där plattformen har så många begränsningar osv. Men gissa vad? I vartenda projekt jag har varit med i, så har det löst sig. Och över förväntan dessutom. Det tror jag att det kommer att göra här med. Är inte ett dugg orolig faktiskt.
Kunde man få Doom att lira på Switch, så kan man utveckla med XsS som medspelare också, och det utan att offra ett antal features man hade med i sin vision. Begränsningar är det som driver nya lösningsmönster och till viss del innovation. Det är iaf min erfarenhet.
Doom var ett 1080p/60fps spel som de skalade ner otroligt hårt, det är ett mindre mirakel att det ens kör på switch.
Det säljs som en egen produkt av god anledning, det var en ytterligare kostnad att porta hela det projektet.
Det gjordes inte under spelets riktiga utveckling av goda orsaker. Det hade inte gått om doom körde i 30fps innan.
Det stora problemet som du måste se är att du har två val:
1. Du utvecklar spelet till series s och ökar sedan upplösning och framerates, kanske högre upplösning på vissa texturer för series x. Du får här inget spel specialbyggt till series x, du får en massa 4k/120fps spel.
2. Du utvecklar spelet rakt till series x och ps5, och kämpar med att skala ner tills spelet kör vettigt på series s vilket kan innebära en hel del uppoffringar.
Gillar hur MS förespråkade att man endast behövde sänka upplösningen i spelen för att få dom att köras lika bra på series S. Här får man höra lite sanning minsann.
Det är/var nog säkert en förenkling av det hela från Microsoft (om de verkligen beskrev det exakt så som du påstår och hävdar).
Sedan skall man komma ihåg att detta endast är en enda utvecklare av hundratusentals. Oftast hittar du lika många åsikter som det finns antal experter om ett ämne.
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Är inte det bästa på sånt här tekniska, men menar han att detta gör att spelen till Xbox serie X får sämre prestanda åxå? Eller e det "endast" mer jobb för utvecklare att få det att passa till Serie S?
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Är inte det bästa på sånt här tekniska, men menar han att detta gör att spelen till Xbox serie X får sämre prestanda åxå? Eller e det "endast" mer jobb för utvecklare att få det att passa till Serie S?
Xbox devkit, det som finns ute just nu, har 3 lägen kan man säga. Ett Series X läge, Series S läge och One läge. Där utvecklarna börjar med Series X. Knapp tryck senare för att se hur det går på Series S. Och där kan det ju vara så att dem måste jobba med koden för att få till det bra. Så ja. Det innebär lite mera jobb. Samma sak med One läget. Just nu och 1 år framåt. När Remedy jobbade med Quantum Break var det 1 man stark team som fixa 4k assets, HDR och allt som har med det att göra. På en vecka.
Xbox devkit, det som finns ute just nu, har 3 lägen kan man säga. Ett Series X läge, Series S läge och One läge. Där utvecklarna börjar med Series X. Knapp tryck senare för att se hur det går på Series S. Och där kan det ju vara så att dem måste jobba med koden för att få till det bra. Så ja. Det innebär lite mera jobb. Samma sak med One läget. Just nu och 1 år framåt. När Remedy jobbade med Quantum Break var det 1 man stark team som fixa 4k assets, HDR och allt som har med det att göra. På en vecka.
Så mer jobb för dom, men för oss konsumenter blir det inte sämre prestanda? Kan jag leva med.
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Så mer jobb för dom, men för oss konsumenter blir det inte sämre prestanda? Kan jag leva med.
Nej inte sämre prestanda. Exakt lika förutom att på Series X 4k60-120fps. Och Series S 1440p(2k)60-120fps. Gears 5 är 120fps på båda.
Nej inte sämre prestanda. Exakt lika förutom att på Series X 4k60-120fps. Och Series S 1440p(2k)60-120fps. Gears 5 är 120fps på båda.
Jag tackar.. nu vet jag inte än ifall jag ska köpa en serie X eller en pS5.. men Ms all access känns rätt fint.
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Hade aldrig accepterat 30 fps år 2020, oavsett om det gäller en Light-konsol eller inte.
Är ganska säker på att det tyvärr kommer komma väldigt många spel till både PS5 och XsX som kör i 4k30fps.
Fokus verkar helt klart ligga på 4k snarare än fpsen hos båda parter och om spelen blir snyggare än dom är idag så tror jag det blir väldigt tungt för båda maskinerna att köra 60fps.
Är ganska säker på att det tyvärr kommer komma väldigt många spel till både PS5 och XsX som kör i 4k30fps.
Fokus verkar helt klart ligga på 4k snarare än fpsen hos båda parter och om spelen blir snyggare än dom är idag så tror jag det blir väldigt tungt för båda maskinerna att köra 60fps.
Tyvärr är nog detta sanningen.
Utvecklare som inte har det jättejobbigt med Series S.
Gott! Är dumt att ta vad en enda person/företag som en allenarådande sanning. Är som sagt normalt lika många åsikter som det finns människor/experter i världen.
Digital Foundry är ju dessutom grymmast och seriösast med sina video och analyser/kommentarer. Tack för länken!
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Detta gäller inte direkt om S är en flaskhals men jag är lite nyfiken.
Nyversionen av Devil May Cry 5 kommer att kunna köras i 1080p och 60 fps med ray tracing på Series X och PS5. Hur kommer ett sådant läge köras på Series S om det bara är upplösningen som ska skilja versionerna åt?
Nu verkar det finnas något som strular med ray tracing till Xbox då det i detta spel (likt Halo Infinite) ska patchas in någon gång efter release till formatet.
Detta gäller inte direkt om S är en flaskhals men jag är lite nyfiken.
Nyversionen av Devil May Cry 5 kommer att kunna köras i 1080p och 60 fps med ray tracing på Series X och PS5. Hur kommer ett sådant läge köras på Series S om det bara är upplösningen som ska skilja versionerna åt?
Sådana saker återstår att se helt enkelt. Kanske konsoler som XSS och Switch inte är mål för det spelet?
Har hänt förr och är inget nytt.
Det är inte heller alla PC som klarar alla spel. Någon som minns tex. spelet Crysis?
macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/