Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Det gjorde skillnad för mig och jag skulle inte påstå att mitt system är särskilt daterat än (10700K, 3070), så det kan vara värt att prova vad man än spelar på.

Vad för skillnad såg du då?
De flesta med nyare system verkar inte märka någon skillnad alls av att ändra memory poolsen då de redan kör på höga inställningar som drar nytta av hårdvaran.

Jag och mina polare märkte i alla fall ingen skillnad alls.

Inaktiv
Skrivet av Ronzem:

Jag kör i princip samma spelstil som dig men på Svåraste. Det är nog precis lika. Sålänge jag inte klantar mig i eldstrid så är det ganska så enkelt. Ljuddämpad revolver känns lite för bra. Tror spelet behöver lite balansering.

Misstänkte det. Ja lite balansering på sina ställen hade nog inte varit fel.

Tycker även att där är bounce back till överflöd, vet inte hur många hundra jag har nu.

Men får nog bli på svåraste nästa genomspelning och kanske köra LMG + hagel eller något.

Medlem

Gud vad spelet växer!
Någon pytteglitch här och där. Tycker det inte är något exceptionellt jämfört med andra launch titlar för min del.

Har sympati för de som sitter på gammal hårdvara och hoppas att CDPR får till det här fort. För i grunden är det här ett väldigt väldigt bra spel. Längesen jag blev uppslukad av en värld, stämning och story som det här. Skulle säga en fyra än så länge men personligen om det fortsätter att växa på mig och får till lite mer puts. Då är det en femma.

Avstängd
Skrivet av QuenchedAnger:

Jag gillar verkligen alla stackare som fått för sig att cyberpunk är på nått sätt en i gta-sandbox spel genren, dom gnäller över mekanismer som funnits i just gta spelen i evigheter men som inte finns här; när har cdpr nämnt nått om att det skulle tävla med GTA när det kommer till spelarens interaktivitet?

Det såg man komma för länge sen.
Påpekade man det att förvänta er inte "GTA i cyberpunk/framtiden" fick man nästan skäll

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

https://www.youtube.com/watch?v=aGgkF7fh4MA

Dom spawnade poliserna från ingenstans gör ju verkligen ont att se.

Orkar inte med den clownen. Hela hans jobb är ju att lossasranta över nåt som någon annan har varit med om. Så trasigt som det verkar i den här sammanställningen tror jag inte det är för någon med en plattform som är ok. Det här är ju en koncentration från flera spelare från var som helst. Kommit rätt långt och känner inte någon situation alls från klippet.

Medlem

Fråga till er som har kommit en bit in i akt 2:

Tror en scen försvann för mig. För början på akt 2 gick från: 1. Bli hittad av livvakten 2. Skjuta motorcyklar 3. Träffa ripperdoktor (Vik?) 4. Vara kompanjon med livvakten.

Aldrig diskuterades ”the heist”, man gick från att vara misstänkt för mord på en av de mäktigaste mannen i världen till samarbete med hans livvakt utan ett samtal om natten mordet händ. Har jag missat någon scen? Är verkligen helt 100 på att jag kollade på skärmen hela tiden...

Avstängd
Skrivet av Gregerory:

Orkar inte med den clownen. Hela hans jobb är ju att lossasranta över nåt som någon annan har varit med om. Så trasigt som det verkar i den här sammanställningen tror jag inte det är för någon med en plattform som är ok. Det här är ju en koncentration från flera spelare från var som helst. Kommit rätt långt och känner inte någon situation alls från klippet.

Inte svårt att göra videos på glitchar i ett spel om man plockar klick från flera videos.
man kan ju söka på youtube vilket spel som helst nästan.

signatur

Medlem
Skrivet av Thane:

Tror en scen försvann för mig. För början på akt 2 gick från: 1. Bli hittad av livvakten 2. Skjuta motorcyklar 3. Träffa ripperdoktor (Vik?) 4. Vara kompanjon med livvakten.

Aldrig diskuterades ”the heist”, man gick från att vara misstänkt för mord på en av de mäktigaste mannen i världen till samarbete med hans livvakt utan ett samtal om natten mordet händ. Har jag missat någon scen? Är verkligen helt 100 på att jag kollade på skärmen hela tiden...

Samma här.

Det är så jag upplevde det också. Känns som att spelet gör så rätt mycket, från det där första halvåret som bara försvinner genom en kort videosekvens till nu detta.
Så som jag såg början på akt2 var precis som dig, man blev hittad, skärmen svartnade och han blöder och vill ha hjälp och man pangar lite osv sen är man kompis med honom.

Medlem
Skrivet av Thane:

Skrivet av piddau:

Samma här.

Det är så jag upplevde det också. Känns som att spelet gör så rätt mycket, från det där första halvåret som bara försvinner genom en kort videosekvens till nu detta.
Så som jag såg början på akt2 var precis som dig, man blev hittad, skärmen svartnade och han blöder och vill ha hjälp och man pangar lite osv sen är man kompis med honom.

Ni verkar ha missat en del.
Scenen när ni vaknar på soptippen börjar med att Dexter försöker sälja dig till livvakten. Livvakten skjuter Dexter eftersom han var delaktig i heisten och tar dig i förvar.
På vägen tillbaka till Arasaka anfaller sonens hantlangare för att göra sig av med både dig och Takamura, ni flyr och lyckas ta er till Vic som räddar era liv.

Har också för mig om att man pratar med Takamura om vad som har hänt. Att man säger till honom att man inte dödade Saburo eller vad man heter och att det var sonen som ströp honom. Därpå blir ni attackerade av Arasaka soldater.

Jag tycker inte att det är speciellt osammanhängande i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av loerk:

Ni verkar ha missat en del.
Scenen när ni vaknar på soptippen börjar med att Dexter försöker sälja dig till livvakten. Livvakten skjuter Dexter eftersom han var delaktig i heisten och tar dig i förvar.
På vägen tillbaka till Arasaka anfaller Saburos hantlangare för att göra sig av med både dig och Takamura, ni flyr och lyckas ta er till Vic som räddar era liv.

Har också för mig om att man pratar med Takamura om vad som har hänt.

Jag tycker inte att det är speciellt osammanhängande i alla fall.

Jag har uppfattat det precis likadant som dig.

Medlem

Stött på några buggar här och där. Inget gamebreaking dock. En gång när jag körde bil ställde sig min karaktär i T-pose naken ovanpå bilen i några sekunder för hela Night City att beskåda.

En annan gång:

Precis innan Jackie dör efter Heist-uppdraget så tar han ut biochippet från sitt huvud och ger dig till dig. Det blev en visuell bugg för mig här, istället för att han tog ut ett chip så drog han ut sin pistol från huvudet och stoppade in det i mitt huvud. Förstörde den sorgsna stämningen lite.. 😅

Fragtjuv

Helvete vad bilkörningen kan vara sladdrig på tangentbordet för övrigt. Tur att det är lätt att bara greppa handkontrollen när det är dags för lite bilkörning, eller för den delen motorcykel.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Inaktiv

Ett tips. Hade en riktigt irriterande bugg i huvudspåret där jag skulle vänta på en kollega som skulle ringa ett dygn senare, vilket aldrig hände.

Åtgärden som även funkat för folk på reddit var att spara manuellt (ej quick) och ladda den filen.

Om ni råkar ut för det så förstår ni vad jag menar.

Medlem

Måste ju säga att hela min upplevelse hittills med Cyberpunk 2077 påminner extremt mycket om kampanjen i Battlefield 4.

Visst, det har aldrig kraschat till desktop, så på den punkten är det ju bra men jesus... det dyker upp liknande BF4 buggar hela tiden.

Medlem

Vet inte om denna videon varit uppe i forumet än men den är väldigt bra och lyfter fram flera problem som ex. vilseledande early reviews, märkliga ersättningar till developers, felaktig kommunikation mot aktieägare osv. Det här måste adresseras och diskuteras i branschen. Det skadar både spelutvecklare och konsumenter.

signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skribent
Skrivet av Kris:

Vet inte om denna videon varit uppe i forumet än men den är väldigt bra och lyfter fram flera problem som ex. vilseledande early reviews, märkliga ersättningar till developers, felaktig kommunikation mot aktieägare osv. Det här måste adresseras och diskuteras i branschen. Det skadar både spelutvecklare och konsumenter.

https://youtu.be/s8ENtKhY_2k

Att media inte får tillräckligt med tid att recensera spel skulle jag säga är industristandard. Allt fler utvecklare väljer att låta media börja spela samtidigt som allmänheten. Inte alla, men flera större. Däremot att media inte får använda eget footage är lite väl.

signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Avstängd
Skrivet av Kris:

https://youtu.be/s8ENtKhY_2k

Eller så fortsätter vi att spela spelet bara vi som tycker det är bra?

Alternativt börjar köra nå annat spel om man inte gillar det. Nu har det ältats lite väl.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Eller så fortsätter vi att spela spelet bara vi som tycker det är bra?

Alternativt börjar köra nå annat spel om man inte gillar det. Nu har det ältats lite väl.

Jag har inte skrivit något om att inte spela spelet. Jag tänker själv göra det. Jag lyfter bara fram ett par viktiga saker från den här videon. Om du tar dig tiden och tittar på den och lyssnar så hade du kunnat formulera ett trevligare svar.

signatur

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Att media inte får tillräckligt med tid att recensera spel skulle jag säga är industristandard. Allt fler utvecklare väljer att låta media börja spela samtidigt som allmänheten. Inte alla, men flera större. Däremot att media inte får använda eget footage är lite väl.

Är det även industristandard att developers får ersättning baserat på early reviews från youtubers som aldrig spelat spelet? Är det även standard att chefer skriver att spelet rullar förvånansvärt bra på alla tillgängliga plattformar till aktieägare medan det formuleras annorlunda och verkligheten har visat sig annorlunda för konsumenterna?

Jag tycker det här tydligt visar på att CDPR har vuxit sig stora för snabbt och att de har tappat kontrollen över sin interna styrning. Bör diskuteras mer i branschen hur man kommunicerar både internt och externt.

signatur

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det funkar tyvärr precis likadant som i The Witcher 3. Dvs att det ligger en massa skit och skräpar precis överallt, och det är fritt fram att länsa vad man vill utan att någon bryr sig. Det var faktiskt det jag retade mig allra mest på i det annars fantastiska Witcher 3, och jag känner likadant här.

Vaa...jag är rätt säker på att jag blivit jagad för att ha stulit i W3?

Men ja, det är trist hur lite såna här detaljer o interaktioner cp77 har. Spelar ingen roll hur många npc de krämar in om ingen av dem interagerar med spelaren.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Kris:

Är det även industristandard att developers får ersättning baserat på early reviews från youtubers som aldrig spelat spelet? Är det även standard att chefer skriver att spelet rullar förvånansvärt bra på alla tillgängliga plattformar till aktieägare medan det formuleras annorlunda och verkligheten har visat sig annorlunda för konsumenterna?

Jag tycker det här tydligt visar på att CDPR har vuxit sig stora för snabbt och att de har tappat kontrollen över sin interna styrning. Bör diskuteras mer i branschen hur man kommunicerar både internt och externt.

Vilka utvecklare får ersättning baserat på tidiga recensioner?

Medlem

Efter min tidigare rant om hur dålig och rörig story det är för det här spelet så har jag nu krupit tillbaka till korset och försökt på mig det igen. Men förvirringen kvarstår. Jag försöker verkligen lyssna och vara uppmärksam, men jag fattar oftast nada. Kan någon, givetvis med hjälp av spoiler-taggarna, hjälpa mig att förstå vad som hände i följande uppdrag (och nu tar jag egentligen bara något av alla uppdrag, alla är sjukt förvirrande) som sker i Act 2?

Jag har kört uppdraget då man träffar Voodo-gänget för att hjälpa dem att göra någonting i ett köpcentrum. Exakt vad det är jag ska göra, varför de vill att jag vill göra det och varför jag vill träffa den här Birgitte (som väl är varför jag hjälper dem) fattar jag inte.:

• Vad var det skåpbilen gjorde som de ville att jag skulle undersöka/stoppa?
• Jag träffade någon snubbe i ett kontrollrum som sa att han arbetade för NetWatch (vad nu det är, jag utgick från att det var typ Night cities motsvarighet till FRA) och han erbjöd mig en deal att göra... något... och denna deal tog jag. Vad var det han erbjöd mig?
• När han gjort detta så blev några personer, inklusive Birgitte upptinade (de låg tydligen nedfrysta), eller? Vodoo-gängen verkade inte gilla att jag gjorde dealen, men exakt varför fattar jag inte.
• Sedan åker vi in någon typ av cybervärld där vi får se Jonnys gamla minnen. Vad är det som Alt försöker säga till honom men som han inte lyssnade på? Att han ska sluta vara en rebellisk fjant och skaffa barn med henne istället?
• Vad var det som Alt skapade? Soulkiller? När gjorde hon det? Innan eller efter hon blev kidnappad? Och vad ville kidnapparna att hon skulle göra för dem? Hur lyckades de tvinga henne till det?
• Laddade Alt upp sig till molnet för att undkomma... eller, va?
• Varför dör Vodoo-gänget? Alt verkar döda dem av någon anledning.
• Och kanske viktigast av allt, varför vill Vodoo-gänget döda mig när jag kommer tillbaka till IRL? Tror de att det var jag som dödade deras kompisar? Ingen förklaring ges, helt plötsligt skjuter de bara på mig.

Typ såhär mycket förvirring känner jag för varje uppdrag. Upplevde samma sak i The Witcher 3. Detta dödar all motivation för mig att fortsätta genom historien.

Inaktiv
Skrivet av Tramsfabriken:

Efter min tidigare rant om hur dålig och rörig story det är för det här spelet så har jag nu krupit tillbaka till korset och försökt på mig det igen. Men förvirringen kvarstår. Jag försöker verkligen lyssna och vara uppmärksam, men jag fattar oftast nada. Kan någon, givetvis med hjälp av spoiler-taggarna, hjälpa mig att förstå vad som hände i följande uppdrag (och nu tar jag egentligen bara något av alla uppdrag, alla är sjukt förvirrande) som sker i Act 2?

Jag har kört uppdraget då man träffar Voodo-gänget för att hjälpa dem att göra någonting i ett köpcentrum. Exakt vad det är jag ska göra, varför de vill att jag vill göra det och varför jag vill träffa den här Birgitte (som väl är varför jag hjälper dem) fattar jag inte.:

• Jag träffade någon snubbe i ett kontrollrum som sa att han arbetade för NetWatch (vad nu det är, jag utgick från att det var typ Night cities motsvarighet till FRA) och han erbjöd mig en deal att göra... något... och denna deal tog jag. Vad var det han erbjöd mig?
• När han gjort detta så blev några personer, inklusive Birgitte upptinade (de låg tydligen nedfrysta), eller? Vodoo-gängen verkade inte gilla att jag gjorde dealen, men exakt varför fattar jag inte.
• Sedan åker vi in någon typ av cybervärld där vi får se Jonnys gamla minnen. Vad är det som Alt försöker säga till honom men som han inte lyssnade på? Att han ska sluta vara en rebellisk fjant och skaffa barn med henne istället?
• Vad var det som Alt skapade? Soulkiller? När gjorde hon det? Innan eller efter hon blev kidnappad? Och vad ville kidnapparna att hon skulle göra för dem? Hur lyckades de tvinga henne till det?
• Och kanske viktigast av allt, varför vill Vodoo-gänget döda mig när jag kommer tillbaka till IRL? Tror de att det var jag som dödade deras kompisar? Ingen förklaring ges, helt plötsligt skjuter de bara på mig.

Typ såhär mycket förvirring känner jag för varje uppdrag. Upplevde samma sak i The Witcher 3. Detta dödar all motivation för mig att fortsätta genom historien.

Jag läste bara översta raden och jag har inte gjort det uppdraget än. Men kanske kan läsa lite lore vid sidan av? Förstår att alla kanske inte vill det men kan ju hjälpa en att hänga med för man kastas ju verkligen in i världen.

Fandom brukar ju ha rätt bra wiki sidor angående spel, etc.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Soulless:

Vaa...jag är rätt säker på att jag blivit jagad för att ha stulit i W3?

Men ja, det är trist hur lite såna här detaljer o interaktioner cp77 har. Spelar ingen roll hur många npc de krämar in om ingen av dem interagerar med spelaren.

Det är likadant i Witcher 3, ja. Bara att knalla in i folks hem och länsa skiten framför ögonen på de beonde.

Medlem

Kunde inte låta bli. Jag ska ge spelet en chans till. När jag började spela nu, så var allt helt annorlunda. Spoiler, om de första minuterna.

Första gången jag spelade så började man ute på vischan, nu var man redan inne i stan. WTF, var det SÅ trasigt första gången jag testade, innan den stora uppdateringen, så det hoppade över hela intro-storyn? Nu såg jag att det är olika beroende på om man väljer Nomad eller Street Kid

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Kunde inte låta bli. Jag ska ge spelet en chans till. När jag började spela nu, så var allt helt annorlunda. Spoiler, om de första minuterna.

Förra gången började man ute på vischan, nu var man redan inne i stan. WTF, var det SÅ trasigt första gången jag testade, så det hoppade över hela intro-storyn? Nu såg jag att det är olika beroende på om man väljer Nomad eller Street Kid

Vi tycker onekligen olika om spelet och dess release efter våra tidigare kommentarer men hoppas du finner uppskattning i det tillräckligt för att spelas. Det är inte spelet vi hoppades och trodde på men åtminstone på PC är det trots allt ett bra spel.

Jag önskar mycket mer av spelet, skulle ljuga om jag påstod något annat, men det finns mycket här som ger mig sånt adrenalinpådrag att jag undrar hur barnlig jag egentligen är XD
Vissa av uppdragen är bara mums! Musiken, stämningen och i min mening Keanu Reeves karaktär och voice acting är helt lysande!

Som bordsrollspelare och spelledare är detta spel mumma!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Jag gillar verkligen alla stackare som fått för sig att cyberpunk är på nått sätt en i gta-sandbox spel genren, dom gnäller över mekanismer som funnits i just gta spelen i evigheter men som inte finns här; när har cdpr nämnt nått om att det skulle tävla med GTA när det kommer till spelarens interaktivitet?

Jag tror att företaget själva lagt upp för de jämförelserna efter uttalanden som det i länken nedan. CDPR har aldrig hymlat med att de ser upp till Rockstar och har definitivt hämtat mycket inspiration från deras spel. R* är ju överlägsna på det de gör och så länge de är det är det ofrånkomligt att de används som måttstock när andra spel med fokus på open world och frihet ska bedömas. Många har försökt att efterlikna dem men misslyckats. Observera att jag inte på något sätt är en Rockstar-fanboy, har aldrig ens spelat ett GTA-spel, men det de gör saknar motstycke.
https://www.mcvuk.com/development-news/cd-projekt-red-we-want...

Jag tycker knappast det är någon speciellt konstig kritik mot ett spel vars slogan i en av sina sista trailers var "Welcome to the next generation of open world adventure". The Witcher 3 gjorde i min och många andras mening ett bättre jobb med att skapa en levande värld där spelaren kunde interagera med omgivningen på ett helt annat sätt. När många upplever spelet som en nedgradering från ett 5 år gammalt spel av samma studio så är det klart att det kommer leda till besvikelse. Personligen tycker jag spelet är ett steg bakåt och det känns tråkigt att erkänna men så är det, tyvärr.

De mekanismer du nämner är ju helt grundläggande för den här sortens spel. Det har ju bland annat handlat mycket om AI, som jag tror tror de flesta kan enas om är utdaterad och direkt undermålig för en så pass stor titel från en respekterad utvecklare. Känns ju knappast next-gen och är en oerhört viktig faktor i den här typen av spel för det är rätt svårt att leva sig in i en värld när omgivningen inte känns trovärdig. Speciellt när man sålt in Night City på sättet man gjorde med "Immersion" som ledord. Finns andra grejer i det här spelet som andra gjorde bättre flera år tidigare, med bra mycket mindre budget och kortare utveckling. Anmärkningsvärt, skulle jag säga, efter 8 års utvecklande och enorma summor pengar. Night City känns platt och det finns ärligt talat inte mycket att göra utöver jobs annat än att se sig omkring. Looting, crafting, upgrades, skills och andra RPG-element är inte bra nog för att hålla folk på kroken under någon längre period, det är min gissning. Det känns helt obalanserat och är inte givande. Tror folk kommer tröttna på spelet långt tidigare än vad man kan ana just nu.

CDPR har själva varit med och byggt upp den här hypen genom en enorm marknadsföringskampanj och vissa av aspekterna som påstods vara banbrytande är ju bara pinsamma när man ser de såhär i efterhand och faktiskt spelar spelet. Det skulle finnas hundratals skräddarsydda dagsrutiner för NPC's och allt vad det var.

Rekommenderar att läsa runt lite på CD Projekt Red's egna forum. Många trogna fans där som kommer med mycket konstruktiv kritik och en sundare stämning än på de flesta sidor där spelet diskuteras. Här på FZ tycker jag dock tonen är god och det är alltid kul att snickesnacka och käftas lite lagom.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vi tycker onekligen olika om spelet och dess release efter våra tidigare kommentarer men hoppas du finner uppskattning i det tillräckligt för att spelas. Det är inte spelet vi hoppades och trodde på men åtminstone på PC är det trots allt ett bra spel.

Jag önskar mycket mer av spelet, skulle ljuga om jag påstod något annat, men det finns mycket här som ger mig sånt adrenalinpådrag att jag undrar hur barnlig jag egentligen är XD
Vissa av uppdragen är bara mums! Musiken, stämningen och i min mening Keanu Reeves karaktär och voice acting är helt lysande!

Som bordsrollspelare och spelledare är detta spel mumma!

Ja, jag hoppas jag kommer gilla det. Än så länge är det helt ok. Jag valde Easy, för jag vill mest uppleva storyn och atmosfären.

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Det är just dethär som gör mig extremt förvirrad över spel som Cyberpunk och likn.
Förstår liksom inte tjusningen med ett s.k "rollspel" där man aldrig får något berättat för sig. Mestadels av spelet uppför sig som en bok eller ett lexikon... Blir så otroligt besviken på när inte storyn berättas i det jag spelar, utan man ska sitta med trynet fastnaglad i hundratals sidor med rå text för att ö.h.t ha en chans att hänga med i vad som sker runtom en. 🙄

Avstängd

Jag har inte köpt det ännu men läser man hörni tråden så är det inte värt ett köp? Kanske ska vänta på en rea.

signatur

PS5 och inget annat.

Skriv svar