Boot fucking manager. Igen. Overkligt!

Boot fucking manager. Igen. Overkligt!

För ett par år sedan strulade min dator till det. Den fick för sig att skapa nån bootfil i en disk som inte var systemdisk, och felsökningen tog mig närmare en vecka med grå hår och ett smärre vansinne som pris. Jag löste det till slut men då och då fortsätta felet att dyka upp, men då jag hade lärt mig vari problemet låg gick det relativt snabbt att lösa. Problemen var två: moderna datorer gillar inte en blandning av SATA- och IDE-diskar (det slutade med att jag kopplade ur min gamla IDE-disk) och vid installation hade en bootfil skapats på en separat disk varvid jag var tvungen att formatera den, ange annan startordning i bios och sedan trixa lite.

Två år går. För en månad sedan uppgraddade jag från Vista 64 till 7 64. Jag blåser disk efter disk, lägger in OS på systemdisken och allt är frid och fröjd. En månad går av felfritt datoranvändande. Nu ringer tjejen och säger "När jag startar datorn säger den "boot mgr saknas".

Det är overkligt. Absurt. Obskyrt. Apart. Och jag är uppgiven, perplex, flabbergasted. Hur i HELSIKE kan en dator, som styrs av fastställda parametrar och näppeligen tar egna beslut, efter en månads klockrent användande, plötsligt få för sig att bootfilen saknas - igen - med blåsta diskar och ett nytt operativsystem?!?!?!? Det är tamejfasen bortom alla ord jag behärskar (och då har jag ändå ord som priapism, kökkenmödding och defenestrering i mitt vokabulär ).

Självklart har något jag gjort misslyckats eller så är någon av mina diskar trasiga. Min dator är heter inte Christine och är inte heller skapad av Stephen King. Men att inte veta, att felsöka och att ha ett fel så störande som dyker upp om och om igen, är sjukt frustrerande. Galet jobbigt faktiskt. Särskilt som den första månaden har gått - ni vet den när man installerar program, flyttar filer, kopierar och fixar med inställningar. Allt sånt är klart och har gått bra. Men nej. "Vi lägger en bootfil någon annanstans!" tycker min dator.

Konstruktiva idéer belönas. Jag har ingen aning vad jag ska göra. Jag har heller ingen större lust att köpa helt nya diskar för ett par tusen spänn bara för att min dator lider av en bokstavskombination. Att starta datorn från skivan en längre period känns inte heller som en särskilt bra lösning. Uppgradera bios gjorde jag för mindre än ett år sedan.

Spontant tänker jag formatera alla diskar igen, men alla inställningar för att inte tala om alla save-filer i Steam och annat jag slet som ett djur för att leta upp, kopiera och sedan lägga tillbaka igen... det känns oskoj alltihop.

I can has helpz?

#blogg

signatur
1
Skriv svar