A Dance with Dragons
Som jag har nämnt tidigare tar jag mig för tillfället igenom George R.R. Martins A Song of Ice and Fire. Jag blev helsåld direkt och älskar Martins brutala värld, mångsidiga karaktärer och ovissheten som väntar bakom varje vänd sida. Jag sneglar glatt på olika moddar till Medieval 2 och Mount & Blade, väntar ihärdigt på nyheter kring HBO-serien som är på G och ligger vaken till 4 om nätterna för att jag inte kan släppa böckerna. Är alldeles strax klar med bok tre, och köpte fyran idag.
Man ser ganska tydligt att bokserien varit en stor inspirationskälla till Bioware när de skapade Dragon Age. Extra mycket kände jag så när jag idag hittade Dragon Age-soundtracket på Spotify. När jag lyssnar på det är det nämligen inte Morrigan, Duncan och Ostagar som snurrar i huvudet utan Arya, Lannisters och Winterfell.
Jag känner mig dock lite tveksam till Cyanides förmåga att förvalta licensen och förvandla den till de lysande strategi- och rollspel den skulle kunna alstra. Men det är nog svårt för vilken studio som helst att göra en så karaktärstung serie rättvisa. En blandning av Mount & Blade och Dragon Age skulle kännas väldigt trevligt. Det är väl bara att drömma, antar jag.
/Emil