Civilization VI

Medlem

Håller med om allt förutom att AIn är ojämn, för mig så har den varit helt jäkla korkad och värdelös tyvärr, men jag hoppas att (som i civ5) det kommer en update som ordnar till detta, behövs lite utmaning och logik från AIn.

Barbarerna är t.o.m. bättre.

Medlem

Jag har kommit fram till att den kritiken jag hade mot grafiken i spelet fortfarande gäller.

Det är inte som att det på något sätt är dåligt produktionsvärde, det är bara det att, ja, civ5s värld helt enkelt ser bättre ut enligt mig.
Detta med distrikten som tar upp halva spelet är en sorg för mina ögon med, spelet har helt enkelt blivit för inzoomat, förut så lekte man med tanken att dom hade allt och lite till i städerna, nu när man bygger det själv som ett pussel runt och staden tar så mycket plats så blir det inte samma sak =/

Detta är mycket mer nice


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av arkhanari:

Ni skriver:
"Testplattform: PC "

Menar ni då att ni har testat i Windows, iOS eller på Linux? Med ett spel som CIV6 som redan har stöd för Windows och iOS och med Linux på väg kan det vara bra med en distinktion.

iOS? Inte ens ett PC OS så det kan du nog med lite matematik utesluta själv

Tror de flesta utgår från att det rör sig om Windows i detta fallet och själva spelet skiljer sig inte mellan olika OS så det enda som skulle ha någon form av betydelse är prestanda isf. Och eventuella OS specifika buggar som är tillräckligt bråkiga för att nämnas. Kan hålla med om dock att i de fall där det finns till både Win och Linux så får det gärna stå med. Spelar man på iOS får man skylla sig själv

Jag menade självfallet Windows och Mac - och med Linux på väg. När det skrivs "PC" så är det svårt att veta vilket OS som har använts. Med argumentet att OS är oviktigt borde det således vara okej att skriva att ett spel har testats på "konsol".

Medlem
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av Komured:
Skrivet av arkhanari:

Ni skriver:
"Testplattform: PC "

Menar ni då att ni har testat i Windows, iOS eller på Linux? Med ett spel som CIV6 som redan har stöd för Windows och iOS och med Linux på väg kan det vara bra med en distinktion.

iOS? Inte ens ett PC OS så det kan du nog med lite matematik utesluta själv

Tror de flesta utgår från att det rör sig om Windows i detta fallet och själva spelet skiljer sig inte mellan olika OS så det enda som skulle ha någon form av betydelse är prestanda isf. Och eventuella OS specifika buggar som är tillräckligt bråkiga för att nämnas. Kan hålla med om dock att i de fall där det finns till både Win och Linux så får det gärna stå med. Spelar man på iOS får man skylla sig själv

Jag menade självfallet Windows och Mac - och med Linux på väg. När det skrivs "PC" så är det svårt att veta vilket OS som har använts. Med argumentet att OS är oviktigt borde det således vara okej att skriva att ett spel har testats på "konsol".

Som jag skrev, det skulle inte göra något om de skrev Windows eller Linux men står det PC kan man ju iaf utesluta allt annat.

Redaktör
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av Komured:
Skrivet av arkhanari:

Ni skriver:
"Testplattform: PC "

Menar ni då att ni har testat i Windows, iOS eller på Linux? Med ett spel som CIV6 som redan har stöd för Windows och iOS och med Linux på väg kan det vara bra med en distinktion.

iOS? Inte ens ett PC OS så det kan du nog med lite matematik utesluta själv

Tror de flesta utgår från att det rör sig om Windows i detta fallet och själva spelet skiljer sig inte mellan olika OS så det enda som skulle ha någon form av betydelse är prestanda isf. Och eventuella OS specifika buggar som är tillräckligt bråkiga för att nämnas. Kan hålla med om dock att i de fall där det finns till både Win och Linux så får det gärna stå med. Spelar man på iOS får man skylla sig själv

Jag menade självfallet Windows och Mac - och med Linux på väg. När det skrivs "PC" så är det svårt att veta vilket OS som har använts. Med argumentet att OS är oviktigt borde det således vara okej att skriva att ett spel har testats på "konsol".

Att det står pc är en gammal inbyggd grej i vårt system. Men jag tycker det funkar, av flera skäl: Windows är standard när man spelar på dator. FZ har så gott som aldrig testat datorspel på någon annan plattform än Windows. Och om vi skulle göra det så nämner vi det i texten och/eller i en fotnot.


signatur
Gen
Medlem

Säkert en ärlig miss men prisjaktslänken leder till Civilization IV (Quatre på franska eller Fyra på Svenska) istället fölr VI (Six på franska eller Sex på Svenska). Hade senaste iterationen kostat 49kr hade jag, som inte ens gillar strategispel, köpt det direkt :>

Inaktiv
Skrivet av Corrado:
Skrivet av Kritisk:

Tycker personligen att spelet har potential och många sköna tillägg till skillnad från tidigare versioner men att ge 5 av 5 ? Kom igen.

- AI:n suger verkligen hästlängder. Att försöka omförhandla ett bytesförslag eller fredsförslag är omöjligt, att försöka få lite konkret interaktion med att fördöma religiösa påhopp går inte mer än "Snälla sluta skicka din religion på mig".

- Grafiken, visst kan man lära sig att spela på den men varför ha en sådan tecknad grafik(väljer tecknad före barnslig) när man på strategikartan har ännu mer tecknad karta, ge oss 1 lite mer "verklig" strategisk karta. Sen är minimapen förbaskat dålig med färgval som gör att allt blir en suddig kladdig röra.

- Tech-trädet måste också kommenteras, kul att ha ett fristående civic-träd, men upplåsningssystem på techen är enligt mig dålig. Att kunna få slagskepp innan man ens har koll på kol, bara för att ta ett exempel. Sen går det ruskigt fort att techa fram för övrigt även i standard hastighet.

- Striderna hade man också önskat lite mer nytänk än bara möjligheter att koppla samma enheter. Känns som civ 5, ett sagolikt klickkrig i mp och fördel för hosten.

- Fortfarande ingen större tanke med flodsystem. Handel och interaktion via flodsystem historiskt verkar inte vara så speciellt välkänt för Firaxis?

Bara några av mina minus som givetvis är högst personliga. Kommer förhoppningsvis komma patchar och även DLC´s som förhöjer och förbättra spelet men jag ger det verkligen bara 3 av 5 än så länge. Så förbaskat mycket nytänk är det då inte.

+ Distriken,
+ Bonussystemen som gör ens regering väldigt flexibel.

Tack. Din text lät faktiskt mer genomgående än recensionen.

Tyvärr är inget av dessa legitima kritikpunkter om man faktiskt spelat spelet. Klassisk internetkritik.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av rudeboystig:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Hipshot:

Jag tycker inte ni kan ge spelet 5/5 med sådan dålig AI, det blir helt skevt i ett spel som till 99% är gjort för folk som spelar singleplayer.

En sak måste jag dock säga, menymusiken var så jävla bra, att jag inte kunde starta ett nytt spel innan jag lyssnar genom den. Det har bara skett en gång innan vill jag minnas och det var i Civ4.

Max Payne 2 och Hitman: Blood Money är mina favoriter när det gäller musik i huvudmenyn, men Civ 6 har också riktigt bra av det lilla jag hört (har inte spelet... än).

Glöm inte BF: Vietnam! Och Max Payne 1 har bättre musik än 2 imo

Nej nej nej, det kan jag inte hålla med om! Musiken i Max Payne 2 är ju samma melodi som ettan fast mer svårmodig med en ton som bättre passar de teman spelen fokuserar på. Den är, liksom det mesta i MP2, en föbättring av ettan.

Battlefield Vietnam har onekligen riktigt bra musik, men det är ju en "riktig" låt av Jefferson Airplane. Svårt att jämföra. Inkluderar man sådana föredrar jag Mafia 3 (där samma Jefferson Airplane-låt går att höra på radion f.ö.) som använder sig av Jimi Hendrixs cover av Dylans "All Along the Watchtower".

Medlem

Låter inte bra att AI:n är skakig, det är den absolut viktigaste grejen med ett sådant här spel om man vill ha ett långlivat spel. Dock verkar det vara ett gott försök, lägger det definitivt på "spela någon gång"-listan.

Redaktör
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av rudeboystig:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Hipshot:

Jag tycker inte ni kan ge spelet 5/5 med sådan dålig AI, det blir helt skevt i ett spel som till 99% är gjort för folk som spelar singleplayer.

En sak måste jag dock säga, menymusiken var så jävla bra, att jag inte kunde starta ett nytt spel innan jag lyssnar genom den. Det har bara skett en gång innan vill jag minnas och det var i Civ4.

Max Payne 2 och Hitman: Blood Money är mina favoriter när det gäller musik i huvudmenyn, men Civ 6 har också riktigt bra av det lilla jag hört (har inte spelet... än).

Glöm inte BF: Vietnam! Och Max Payne 1 har bättre musik än 2 imo

Nej nej nej, det kan jag inte hålla med om! Musiken i Max Payne 2 är ju samma melodi som ettan fast mer svårmodig med en ton som bättre passar de teman spelen fokuserar på. Den är, liksom det mesta i MP2, en föbättring av ettan.

Battlefield Vietnam har onekligen riktigt bra musik, men det är ju en "riktig" låt av Jefferson Airplane. Svårt att jämföra. Inkluderar man sådana föredrar jag Mafia 3 (där samma Jefferson Airplane-låt går att höra på radion f.ö.) som använder sig av Jimi Hendrixs cover av Dylans "All Along the Watchtower".

Du har en päng: det är lite skillnad på att skapa ny musik och använda etablerad. Toca Race Driver körde för övrigt "Search and destroy" med The Stooges - då mar man liksom neutraliserat allt motstånd.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_116070:
Skrivet av Corrado:
Skrivet av Kritisk:

Tycker personligen att spelet har potential och många sköna tillägg till skillnad från tidigare versioner men att ge 5 av 5 ? Kom igen.

- AI:n suger verkligen hästlängder. Att försöka omförhandla ett bytesförslag eller fredsförslag är omöjligt, att försöka få lite konkret interaktion med att fördöma religiösa påhopp går inte mer än "Snälla sluta skicka din religion på mig".

- Grafiken, visst kan man lära sig att spela på den men varför ha en sådan tecknad grafik(väljer tecknad före barnslig) när man på strategikartan har ännu mer tecknad karta, ge oss 1 lite mer "verklig" strategisk karta. Sen är minimapen förbaskat dålig med färgval som gör att allt blir en suddig kladdig röra.

- Tech-trädet måste också kommenteras, kul att ha ett fristående civic-träd, men upplåsningssystem på techen är enligt mig dålig. Att kunna få slagskepp innan man ens har koll på kol, bara för att ta ett exempel. Sen går det ruskigt fort att techa fram för övrigt även i standard hastighet.

- Striderna hade man också önskat lite mer nytänk än bara möjligheter att koppla samma enheter. Känns som civ 5, ett sagolikt klickkrig i mp och fördel för hosten.

- Fortfarande ingen större tanke med flodsystem. Handel och interaktion via flodsystem historiskt verkar inte vara så speciellt välkänt för Firaxis?

Bara några av mina minus som givetvis är högst personliga. Kommer förhoppningsvis komma patchar och även DLC´s som förhöjer och förbättra spelet men jag ger det verkligen bara 3 av 5 än så länge. Så förbaskat mycket nytänk är det då inte.

+ Distriken,
+ Bonussystemen som gör ens regering väldigt flexibel.

Tack. Din text lät faktiskt mer genomgående än recensionen.

Tyvärr är inget av dessa legitima kritikpunkter om man faktiskt spelat spelet. Klassisk internetkritik.

Och det grundar du på vad? Har över 2800 h på Civ 5 och hunnit med, utan att kolla efter, 35h + på Civ VI. Mer en klassisk "Jag vet bättre"-kommentar från ditt håll.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Att det står pc är en gammal inbyggd grej i vårt system. Men jag tycker det funkar, av flera skäl: Windows är standard när man spelar på dator. FZ har så gott som aldrig testat datorspel på någon annan plattform än Windows. Och om vi skulle göra det så nämner vi det i texten och/eller i en fotnot.

Visst är ”PC” i de flesta fall lika med Windows när det gäller spel, men tycker ändå det vore ”snygg journalistik” om ni kunde ta reda på vilka övriga operativsystem än Windows som ett spel rullar på. Framförallt då antalet storspel som släpps för både MacOS (tidigare OS X) och Linux blir fler och fler.

Medlem

hm var är mina inlägg ? raderad av en arg moderator ?

Medlem

Nu ska detta spel testas! Tack i efterhand för recensionen.

123
Skriv svar