Tungt Square Enix-avhopp
Hiromichi Tanaka, med bland andra Final Fantasy XI, Xenogears och Secret of Mana på meritlistan, lämnar Square Enix. En allvarlig sjukdom är ett av skälen.
#square-enix, #final-fantasy-xi, #final-fantasy, #secret-of-mana, #xenogears, #chrono-cross, #final-fantasy-iii
Square var kungar men kan inte komma på ett bra spel som Square Enix har gjort.
Just Cause? Final Fantasy?
Final fantasy spelen som gjordes innan Square Enix är riktigt grymma. Square gjorde 1-10 om jag inte missminner mig, de senare spelen ger jag inte mycket för. Efter FF-X försvann Final Fantasy känslan. Square gjorde även Front Mission 1-3 (bara spelat 3an men det är kung), Parasite Eve, Chrono Trigger, Chrono Cross, första Kingdom Hearts, Xenogears med mera med mera.
Efter Square blev Square Enix anser jag mycket av känslan bakom deras spel försvann, Front Mission blev ett FPS, FF blev action RPG osv. Det verkar som de anpassat sig efter den västerländska spelmarknaden med mer actionbetoning i alla deras spel istället för lite "segare" turbaserade storydrivna spel. En inriktning jag ej gillar och därför ger jag numera inte mycket för Square-Enix.
Synd tycker jag för Square var en av mina favoritutvecklare, hoppas de vågar gå tillbaka till sina rötter men jag är tveksam.