Officiella Religionstråden(Håll det sansat!)

Medlem

Folk får tro på vadfan de vill så länge de ger fan i att pracka på andra sin tro eller dissa någon annans tro.

signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Inaktiv

This thread needs a poll.
Ateist här också.

Medlem
Skrivet av Andersson:

This thread needs a poll.
Ateist här också.

så sant!

Medlem

Religion är bara trams och ger upphov till problem då alla inte har samma tro. Nä bort med skiten.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Medlem
Skrivet av Alviar:

agnostiker, tror dock på en del övernaturliga fenomen som spöken, zombies och dvärgar.

Vad har du fått det ifrån?

Tydligen är människor religiösa varelser eftersom religionen har överlevt det moderna samhället och idag i ett post-modernt tillståndet verkar t.o.m. på vissa ställen bli en större självidentifieringsfaktor än det varit tidigare. Man kan också se en förändring inom religion och religiositeten hos människor, att förändringar sker men att behovet finns kvar.
Min poäng är att vi nog inte kommer bli kvitt religionen.

Jag själv anser mig vara agnostiker, och det är vad jag anser mig vara som är det viktiga. Precis samma gäller folk som anser sig vara kristna, muslimer, buddhister - de är var de anser som är det relevanta.

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av båtsman:

Timpetot: Vad har du själv för tro?

Jag vet inte riktigt, jag är lite splittrad

Medlem

jag kan ungefär säga att jag tror på vetenskapen. fast det kan man inte kalla religion precis.

Medlem

Agnostiker.
Kan jag med all säkerhet säga det är att det finns eller inte finns en gud? Nej. Jag medger dock att det lutar åt den ena mer än den andra.

Kan jag med all säkerhet säga att Judendomen, Kristendomen, Islam etc. har fel? Ja. Ja det kan jag.

signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Det bästa är folk som hävdar att det finns en gud (deras egen) för att därefter dissa folk som tillhör annan religion eller tror på andar och spöken.

Ett tydligt sådant fenomen är påhoppen på scientologer.

Garvar fan hårt varje gång jag ser eller hör folk göra sådant.

Medlem

Tillber den här:

signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Jag tror...jag tror....
....PÅ SOMMAREN, JAG TROR JAG TROR PÅ SOOOOL IGEN. lalaLALalala

Nej, jag tror inte på någon gud.

Medlem

innehåller kategorin: "Nyreligösa rörelser" new age skit och sånt med? borde kanske förtydligas då.
det är tydligen den mest växande tron, hörde nått skrämmande på radion för ett tag sedan att tro är påväg tillbaka.
för några år sedan trodde alla att den skulle avta men nu verkar den öka istället, nog har man tappat hoppet på denna mänsklighet.

själv röstade jag på ateist.

signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Ny religösa rörelser är ju new age med finare namn

Medlem

Jag slutade tro på Gud ungefär som jag slutade tro på tomten eller påskharen... jag växte ifrån det helt enkelt

signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Jag kallar mig (om jag nu måste kategorisera) för hedning. Har inget färdigt facit som ni kan kolla i, men jag anser att nån sorts gudomlighet finns, den finns överallt i allting och därmed är allt heligt. Låter superpretentiöst och lite stolligt, men det är ju mina problem.
Kolla förrseten på Gardells program om religion, "Åh, Herregud" tror jag det heter. Snygg avklädning av den kristna åskådningen.

Medlem

Hedniska religioner = alla som inte är judar.
Dvs. jordens hela befolkning vilka inte är judar.
6 790 000 000 - 14 000 000.
Om man ska ta en något senare definition så är det alla som inte tillhör den kristna tron. Vilket fortfarande är en väldigt stor del av jordens befolkning. Så du behöver inte vara ensam "hedning", sällskap med hinduer, buddhister, muslimer, sikher, osv.
Bra va?

signatur

Medlem
Skrivet av Olivaw:

men jag anser att nån sorts gudomlighet finns, den finns överallt i allting och därmed är allt heligt. Låter superpretentiöst och lite stolligt, men det är ju mina problem.

Ingen ovanlig gudssyn. Lite panteism över det hela.

Medlem

Hedning förklaras oftast som någon, som båtsman säger, har en panteistisk syn på religion. Synen är oftast mer filosofisk än tillbedjande och saknar klara "regler". Den enda regeln jag känner till inom "hedendom" är- Gör som du vill, bara du inte skadar andra.
Tja, regel är nog fel ord eftersom det inte sitter någon gubbe i himlen och delar ut straff om man bryter mot den
Signifikativt för "hedningar" är också att vi ytterst sällan missionerar, vi är nöjda med vår syn på universum och svarar om någon frågar, men ställer oss helt främmande till att exempelvis knacka dörr eller stå på gatan och dela ut flygblad. Undantag finns säkert... Däremot är i alla fall jag öppen för andras tolkning av världen, vem säger att jag har rätt?

Medlem

Hedning är en judisk benämning på de som inte var judar. Dvs. de som inte var judar och de tidiga (omskurna) kristna. Det är vad jag lärt mig. Sedan har den applicerats på en hel drös av människor. Att hedning skulle vara panteister känns då missvisande, skulle snarare säga att det innefattar panteism.

signatur

Avstängd

Hade ju som jag skrev i "Visste du att...?"-tråden tänkt emigrera diskussionen hit.

För den som är intresserad kommer mitt inlägg antingen att bli ett brantomortalstort inlägg, eller ett inlägg i flera delar. Eftersom jag är ensam och har inlägg från fyra fem personer att kommentera kommer det nog att ta lite tid. Hm, det blir nog flera delar. Har förresten även tänkt plocka upp tråden i diskussionen till det blogginlägg jag publicerade för länge sedan. Har skrivit på ett svar, men det blev aldrig att jag gjorde klart det.

Jag har strukturerat upp de olika bitarna efter ämnesområden, t.ex. "Om gudsbehovet", "Om Guds allsmäktighet", "Om Godhet och ondska" och det är på så sätt jag kommer att posta bearbeta och posta dem.

Medlem
Medlem

EliasN: Jag kan hjälpa dig om "gudsbehovet" om det gäller att människan ter sig vara en "religiös varelse" eftersom religionen och religiositeten har överlevt såpass länge och dessutom överlevt ett gäng stora samhällsförändringar.

signatur

Avstängd

Äsch då. Råkade ju posta några inlägg i "Visste du att"-tråden utan att jag märkte det. Trodde det var den här tråden.

I vilket fall så är här en länk till inlägget. Tänker inte posta några fler inlägg i diskussionen i andra tråden.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Nej, naturvetenskapen kan inte förklara allt. Som han säger kan naturvetenskapen ges oss svaret på frågan: "Hur?", men inte på frågan: "Varför?". För att få svar på den senare behöver vi Gud.

Frågan "Varför?", är inte viktig.
Frågan "Varför?", är inte ens en fråga.
Om det är en fråga, vad betyder den?

Och för att ens kunna ställa frågan så måste du utgå ifrån att det faktiskt finns någon som kan ge svar.

Skrivet av EliasN:

Jag tror inte på något sätt på Gud för att förklara de naturliga fenomen jag inte kan svaret på.

Om frågan "Varför?", är en fråga, så finns det en naturlig förklaring.

signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Ursäkta ordvalet, men jag skiter fullständigt i vem som säger något. Det viktiga är vad personen säger.

Vänta, va? Så om personen säger rätt saker(läs: det du tror på) är den trovärdig? Eller jag har fattat det fel?

Det viktiga är inte vad personen säger. Det viktiga är var och hur h*n har fått tag på den fakta h*n presenterar, tolkar och bearbetar.
Jag väljer exempelvis ALLTID bort uteliggares profetior.

Skrivet av EliasN:

Alltså, det känns illa om du bara kan klaga på exemplens kvalité. Det är ett tecken på att du antingen inte har läst igenom ännu eller att du helt enkelt måste hitta någonting att klaga på (eftersom har är en meningsmotståndare och uppenbarligen är sekterist och därmed per definition måste ha fel i allt han säger). Eller så beror det på båda eller en blandning av båda.

Ofta känns det lönlöst att ens läsa igenom något som verkar hålla en väldigt dålig kvalité. Tänk dig att du läser en scientologs uppsats om livets uppkomst. Skulle du ta någonting han sade på allvar, efter att ha läst den?

Saker som inte har visats existera tar dessa personer för givet. Därför förlorar man snabbt intresset när man läser sådana texter. Det är skillnad att läsa en vetenskaplig rapport, där resultatet ofta NOGA granskas och diskuteras.

Klämmer man ut "Gud skapade, såhär gick det till etc." så tas man inte på allvar. "Enligt teorierna om livets uppkomst etc." ger en betydligt mer seriös ton. (som han faktiskt använder när vetenskapen kommer på tal)

Skrivet av EliasN:

Nej, naturvetenskapen kan inte förklara allt. Som han säger kan naturvetenskapen ges oss svaret på frågan: "Hur?", men inte på frågan: "Varför?". För att få svar på den senare behöver vi Gud. Kan skriva mer om det senare. Det betyder dock inte att vi ska förkasta vetenskapen. Det innebär bara att vi måste veta vad som har vilken roll. Guds roll är INTE att vara kunskapsluckornas Gud, som TobbeW menar. Jag tror inte på något sätt på Gud för att förklara de naturliga fenomen jag inte kan svaret på.

"Varför" kan man fråga om vad som helst. Varför blir 1+2 = 2? Varför finns jag? Varför finns gud? Varför finns det bara x antal färger? Varför är intet svart? "Varför" är ofta en oändlig fråga. "Hur" är relativt enkel att besvara med rätt medel. Skillnaden? Jo, Filisofi vs Vetenskap.

Avstängd
Skrivet av TobbeW:

Vänta, va? Så om personen säger rätt saker(läs: det du tror på) är den trovärdig? Eller jag har fattat det fel?

Det viktiga är inte vad personen säger. Det viktiga är var och hur h*n har fått tag på den fakta h*n presenterar, tolkar och bearbetar.
Jag väljer exempelvis ALLTID bort uteliggares profetior.

... som jag naturligtvis räknade som en del av vad han säger. Annars blir det lite som följande exempel:

Karl är hembjuden till Stina. Stina bjuder på köttsoppa.
Karl: "Mm, vilken god köttsoppa! Verkligen jättegod! Kan jag få receptet?"
Stina: "Hm, då får du nog fråga Findus. Köpte den på Konsum."
Karl spottar ut köttsoppan.
Karl: "Men jag hatar ju Findus! Det här var jätteäckligt! Kunde du inte ha varnat mig?"
Stina: "Suck."

Jag identifierar mig lite med Stina just nu.

Skrivet av TobbeW:

Ofta känns det lönlöst att ens läsa igenom något som verkar hålla en väldigt dålig kvalité. Tänk dig att du läser en scientologs uppsats om livets uppkomst. Skulle du ta någonting han sade på allvar, efter att ha läst den?

Saker som inte har visats existera tar dessa personer för givet. Därför förlorar man snabbt intresset när man läser sådana texter. Det är skillnad att läsa en vetenskaplig rapport, där resultatet ofta NOGA granskas och diskuteras.

Klämmer man ut "Gud skapade, såhär gick det till etc." så tas man inte på allvar. "Enligt teorierna om livets uppkomst etc." ger en betydligt mer seriös ton. (som han faktiskt använder när vetenskapen kommer på tal)

Varför får jag en känsla av att det här bara är en bortförklaring och att du, precis som Bjosarn, inte vågar bemöta Renards argument och därför attackerar dennes person.

Resten tar jag senare.

Medlem

Sanningen är väl den att jag inte orkar läsa igenom hela hemsidan. Jag vågar bemöta argumenten, men har varken tid eller ork. Dessutom blir motivationen inte så hög när man får en länk, istället för ett inlägg. I en perfekt värld skulle det vara enastående att länka källor till varandra. Men jag är långt ifrån perfekt

Men ska givetvis försöka läsa igenom så mycket jag bara kan.

Avstängd

Ja, jag tycker också att länkar är jobbigare att läsa än inlägg, men som sagt har jag inte riktigt tid just nu: har ju en tenta i övermorgon och en på fredag. Räknar med att ta upp diskussionerandet på måndag.

Skriv svar