Star Wars: The Old Republic
Det största MMO-spelet sedan World of Warcraft är här. FZ ger dig en första guidad tur genom toppar och dalar i det eviga stjärnkriget.
#star-wars-the-old-republic, #world-of-warcraft, #bioware, #dragon-age-ii, #everquest-ii, #final-fantasy-xi, #star-wars-galaxies-an-empire-divided
Vart är FZ betyget då???
Det står bl.a. i fotnoten:
Fotnot: "Var är betyget?!" undrar du. Eftersom MMO-spel tar lång tid att sätta sig in i väljer vi att vänta med betygsättningen tills vi har mer kött på benen. Vi kompletterar den här recensionen med en till, inklusive betyg, i slutet av nästa vecka.
Visst, det är inget revulotionerande mmo, men det känns ändå fräscht. Har väntat länge på en värdig ersättare för WoW, och detta känns som det. Det är en ny värld, plus det är science fiction istället för det åh så gamla och träliga fantasy som är så så överanvänt.
Sköna klasser. Har kört de flesta upp över 10 för att testa hur de känns, och jag diggar dom alla. Inte provat alla avancerade klasser dock. Faktiskt så dras jag mot de klasser som inte har lightsaber. Bounty hunter/trooper och imperial agent är nog mina favoriter. Men det är ju coolt att svinga lightsabers, oh yes!
Atmosfären är fantastisk, likaså ljudet. De klassiska star wars ljuden är godis för mina öron. Och att slippar läsa quests är är så skönt. Kommer bli bortskämd med röstskådespeleriet.
Grafiken är inte fantastisk, men det ser bra ut och funkar utmärkt för mig åtminstone.
Själva questandet är ju som alla andra mmos, och som fz säger, döda 10 råttor, typ. Bra/dåligt? Känns som standard. Jag har accepterat den stilen.
Om jag ska ge betyg på vad jag upplevt fram tills nu, med en bounty hunter på level 23, så ger jag det 5 av 5.
Spelar mest: State of Decay 2
Detta är precis vad jag önskat mig , då man som gammal spelare gått från EVE till WOW och nu detta och för länge sen tröttnat på att vara berooende av rabiata guilds och galna guilds och intriger
Endgame och raiding och sånt är inget som jag är speciellt sugen på längre.
Då känns detta skönt att köra sin egna levling med en superskön story som man dessutom kan skruva ond/god eller mellanting precis som man vill.
Att det är ett MMORPG så vet man att de kommer underhålla spelet , bygga nya roliga saker att göra och spelet kommer hålla länge.
Kan tipsa om denna "recension" om man vill ha lite kött på benen inför sitt spelande:
http://www.gameinformer.com/b/features/archive/2011/12/21/get...
Från vad jag förstår av recensionen så är det lite mer som Phantasy Star Online/Universe snarare än WoW, i och med att du har en linjär, ganska intressant och detaljerad, berättelse som du följer genom trånga gångar med scriptade sekvenser, snarare än WoW och dess likar där de satsar mer på kvantitet än kvalitet. Åh, PSO var grejer det.
"The Old Republics planeter består i princip enbart av rum och korridorer, även om du är utomhus."
Där sket det sig..
Den meningen som jag minst höll med om. Han kunde lika gärna säga:" Det finns inga tråkiga platta eller bergiga ödemarker någonstans med något vettigt i sikte. Istället är det väldigt varierande miljöer."
Jag älskar miljöerna på planeterna. Fullt med innehåll.
Jag är en veteran av WoW sedan starten och jag är helt såld på SWTOR...Kanske också har att göra med det faktum att jag är en stor fan av Biowares SW Knights of the Old Republic, men Bioware verkar ha storytelling i bakfikan
Till exempel: Ni kommer att besöka planeten Taris och ni kommer att få reda på vad som hände med dom stackars individerna som sökte efter "The Promised Land".
Jag är bara så helt såld! Köp nu nu nu!
/End Fanboy comments
Jag störde mig ganska mycket på denna resensin, eftersom i början säger han att spelat har två stora brister och när han kommer till den första höll jag på att smälla av.
"Den för dig till ett visst område av planeten och oftast befinner sig målet längst inne i det området. På vägen dit plockar du upp ett par extra quests, inklusive en quest avsedd för flera spelare, och utför dem medan du tar dig mot ditt story-objektiv. På vägen tillbaka lämnar du in dina avslutade uppdrag och tar dig till nästa område"
Så du menar att inte WoW eller något annat MMO inte har det så här? Att det bara är SWTOR som gör fel, men det duger i alla andra spel? Vet inte om du redan hade bestämt dig vad du tyckte innan du började spela, men det var bara en kass orsak
E de bara jag som tycker endgamet i mmorpgs är det tråkigaste?
brukar tröttna och sluta spela när jag nått maxlvln, pallar inte hålla på att grinda för att få någon bättre item eller få bättre pvp stats osv.
Njuter av att levla upp, utforska världen å springa in i random pvp skirmishes emellanåt
Alltså, hur många olika sätt att levla, eller förbättra sin karaktär, på finns det/går det att uppfinna egentligen!?!?!?
För mig finns det 2 olika typer av MMO.
1; De med levelbaserat system, vilka ofta kör quests ala WoW.
2; De med skillbaserade system, vilka förbättras ju mer du använder dem.
(3) De som kanske kombinerar båda, men det är ändå de samma.
Skulle gärna vilja veta vilka andra sätt man skulle skapa ett MMO på? Alla är maxade i allt från start, nu är det ENBART item-hunting eller socialisering, kanske pvp eller rvr eller gvg som skall gälla? Nej det är väl klart vi vill kunna styra och utveckla våra karaktärer lite. Ja då får det ju bli något av de system jag listat. Antingen levlar vi, och förbättrar oss efter de formlerna, eller så får vi färdigheter som vi måste träna upp!
Finns ju bara så många olika vis att förklä dessa system på, att det alltid i grund och botten är de samma. VARFÖR skall vi då ge spel MINUS i betyg, för att de använder dessa? Är det inte lite som vilken plattform de väljer att stå på, och sedan utvecklar de spelet ovanpå det? Är väl så för WoW och alla MMO innan samt efter WoW?
Tack för en bra inblick i spelet, ungefär som man trodde innan, om man får gå på vad som skrivits..
anttttttton, lär dig läsa, var skriver han att det är fel på SWtor bara? Och menar du att för att nånting är på ett speciellt sätt i vissa gammla MMOs så ska det vara så i spel som kommer 5 eller 10år senare oxå? Tycker inte att det verkar som skribenten bestämt sig i förväg för något, dessutom verkar han tycka att spelet är bra, men kom med minsta kritik så ska fanboisen yla som vargar.. Lol
Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors