Ubisoft köper Massive
Tyvärr visade sig att även World in Conflict har DRM. Blev lite smått paff och irriterad när jag fick reda på det.
Jävla hysteri det blivit över order DRM... Jag kan garantera dig att minst 90% av alla spel har någon sorts DRM och du märker inte av de flesta av dem (t.ex. Wic).
Tyvärr visade sig att även World in Conflict har DRM. Blev lite smått paff och irriterad när jag fick reda på det.
Jävla hysteri det blivit över order DRM... Jag kan garantera dig att minst 90% av alla spel har någon sorts DRM och du märker inte av de flesta av dem (t.ex. Wic).
Jag vad hände med det gamla goda ordet "kopieringsskydd" som spel har använt i mer än tio år?
Jag vad hände med det gamla goda ordet "kopieringsskydd" som spel har använt i mer än tio år?
Ja, det kan man undra...
Känns som ordet DRM skapar lika många idiotiska kommentarer som FRA gjorde för ett tag sen (vare sig man tycker om det eller inte har de flesta ingen aning om vad det innebär).
Ja, det kan man undra...
Känns som ordet DRM skapar lika många idiotiska kommentarer som FRA gjorde för ett tag sen (vare sig man tycker om det eller inte har de flesta ingen aning om vad det innebär).
Sen är det ju också ett buzzword som används för att sätta ondskestämpel på betydligt mycket mer än vad det ursprungligen omfattade.
Kommer ihåg en skön defenition av piratpartiet där de hävdade att DRM är "en tekniklösning som har som syfte att förhindra kopiering".
Jaså, är gamecubens skivor som läses åt fel håll "DRM"?
Jag kan inte låta bli att rätta till två fel.
WiC har mycket mild DRM. Vanlig CD-check på SP och inget (utöver CD-nyckel/konto) på MP.
Wic installerar SecuROM om man drar igång singelplayer-kampanjen.
Nej. Däremot är det en myt.
Nej. Däremot är det en myt.
Sjukt välspridd myt isåfall.
Det kanske är det bästa kopieringsskyddet, övertala världen att det inte ens är värt att försöka sig på piratkopiering.
Jag kan inte låta bli att rätta till två fel.
WiC har mycket mild DRM. Vanlig CD-check på SP och inget (utöver CD-nyckel/konto) på MP.
Wic installerar SecuROM om man drar igång singelplayer-kampanjen.
Finns ju olika nivåer av SecuROM. Om utvecklaren valt att den bara ska kolla så att CD-skivan är i så gör inte SecuROM så mycket mer heller. Såvitt jag vet så finns där t ex ingen installationsbegränsning (som i Bioshock och Spore) i WIC.
Du behöver inte heller koppla upp dig mot nätet när du ska spela eller installera.
Finns ju olika nivåer av SecuROM. Om utvecklaren valt att den bara ska kolla så att CD-skivan är i så gör inte SecuROM så mycket mer heller. Såvitt jag vet så finns där t ex ingen installationsbegränsning (som i Bioshock och Spore) i WIC.
Du behöver inte heller koppla upp dig mot nätet när du ska spela eller installera.
Det stämmer iofs att det inte finns någon installationsbegränsning. Men det betyder inte att det är problemfritt och att SecuROM inte kan ställa till en massa ofog.
http://en.wikipedia.org/wiki/SecuROM#Known_problems
Vad gäller Gamecubens baklänges-snurrande/-lästa skivor är det väldigt märkligt att den myten fick så stor spridning. Kanske var en bidragande faktor att det tog så lång tid tills det kom fungerande backup-lösningar till Gamecuben.
http://en.wikipedia.org/wiki/Homebrew_(video_games)#Nintendo_...
Beror ju självklart på vilken typ. WiC använder dock SecuROM. Skulle ha varit lite tydligare.