Vad faan är det som händer i detta jävla land...

Medlem

Det är mågna som har vettiga åsikter i den här disskutionen, men jag tänker fokusera på det jag vet bäst och det är självförsvar.

Hade det varit jag som var pappan, så hade jag gripit hagelsprakaren och glivit ut på gården och dragit ett varningsskott, och sagt åt dom att avlägsna sig, hade dom inte gjort det omedelbart då, så hade jag skjutit dom en och en tills dom gav sig av eller alla var utslagna.

signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av cammo:
Skrivet av Krifarn:

För killen som dog var det första gången han var med i "gänget".
Det var lite synd.

Ja i det gänget ja, han var gängledare för ett annat mopegäng som brukade terrorisera och vandalisera i en grannort.

Skrivet av Orbek:

Varför trakaserade mopedgänget dem?.

För att dom tyckte det var roligt antar jag.

Aha, det visste jag inte.

Inaktiv

Inget land är perfekt, eller bättre än sverige i överlag. man måste räkna med att det alltid finns brats och gubbar som är lite för hetisga för sitt eget bästa.

Medlem
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Soulless:

har läst den där artikeln nu och vill korrigera mina uttalanden.

Om det som står i artikeln stämmer, vilket är högst troligt, så förtjänar snorungarna det de fick, och mannen är i allra högsta grad en första klassens hjälte!

Synd bara att den andra ungjäveln inte strök med också...
INGEN ska behöva stå ut med det som familjen fick ta emot, INGEN.

Jag hade ALDRIG tillåtit det, om jag så ska in i fängelse på kuppen skulle inga jävla pubertetsoffer få trakassera mig på det viset.

Instämmer helt.

+1

signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Känner inget för ungen som dog tyvärr...En familj har förstörts helt på grund av vad några tonåringar gjort, herregud...

Inaktiv
Skrivet av cammo:

Såna här händelser kommer vi ser oftare och oftare i framtiden om Sveriges pk-politik fortsätter som den är idag.

(pk=politiskt korrekt)

haha, seriöst.. vad snackar du om, har du någon aning om det själv..?

hjod sa det bäst, och jag vill verkligen tillägga att alla som läser se&hör och tar sina nyheter därifrån och vägrar vänta på verkliga historier har ju inte lärt sig något här i livet

hjälte som skjuter någon i ryggen, herregud.. smygdödsstraffsivrarna krälar runt överallt

signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Lyfter fram bitme:s inlägg som är det bästa i den här tråden.

Skrivet av Bitme:

Tillbaka till händelsen. Jag tror att denne fader helt enkelt hade ställt in sig på detta, han vill inte skjuta ett varnings skott i luften. Jag kan garantera att ett varnings skott i luften hade på kort sikt kanske skrämt iväg undommarna. Sedan hade de haft en motivering att skrida till verket med ännu hårdare medel. De hade nog inte ringt polisen, de hade ju "kul" och var givetvis roade av allt detta. De visste att de föll mellan lagparagraferna, inget hade ju hänt på 2 år, det fanns inget som kunde stoppa dem trodde de. Pappan måste ha varit medveten om just detta faktum, han har haft gott om tid att analysera, om och om igen, möjliga scenarion. När han gick ut med bössan var det för att offra sig och för att få ett slut på allt.

Jag hade inte tvekat heller i hans situation, jag hade tryckt av också. De var inte barn/ungdomar längre i hans värld. Det är hårt, jävligt hårt men ibland är våld den enda "lösningen". Ni som säger något annat, ni är förmodligen inte lika cyniska och bittra som jag. Och ändå har jag en 13månaders son. Han är det som håller mitt hopp om framtiden lite ljusare.

Politiker, föräldrar, sluta hyckla, sluta tänka bara på er själva, TA ERT ANSVAR, VÅGA SÄGA VAD NI EGENTLIGEN KÄNNER. VÅGA STÅ FÖR ERA ÅSIKTER!

signatur

Butt!

Inaktiv

hur kan ni lyfta fram det som att ENDA LÖSNINGEN var att han sköt två femtonåringar i ryggen!?
det är fan såna som ni och er människosyn som skapar dyliga situationer redan från början
man har rätt att försvara sig, om det så är en rabiessmittad människoätande bebis som försöker äta upp en, eller en 15-årig muppefjunis som försöker döda en, och man har rätt att använda dödligt försvar om det krävs för att man skall överleva
där går fan gränsen

signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Vad skulle han gjort då prikk, för att stoppa allt? När ingenting hade hänt under 2års tid.

Vem skulle du vända dig till i hans situation?

signatur

Butt!

Medlem

Ingen vet ju vad han faktiskt har gjort alla stegen så det kan man skapa hypoteser best man vill om.

Däremot så att döda någon på gatan rakt upp ner är aldrig rätt om man inte varit i direkt livsfara o inte kan fly . och så var ju inte fallet.

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Ingen vet ju vad han faktiskt har gjort alla stegen så det kan man skapa hypoteser best man vill om.

Däremot så att döda någon på gatan rakt upp ner är aldrig rätt om man inte varit i direkt livsfara o inte kan fly . och så var ju inte fallet.

prcis som du säger kan man ju skapa hypoteser bäst man vill, men det är ju också precis vad du gör nu, vi vet inte om pappan kände sig så pass hotad av det här gänget att han trodde att enda sättet att försvara sin familj (långsiktigt eller kortsiktigt) var att skjuta. det är upp till var och en hur man väljer att försvara sig själv, sen så får man låta domstolarna avgöra om det var helt rättfärdigat eller inte.

har dock svårt att tro att fadern kommer få några längre fängelsestraff om det nu skulle vara så, personligen hade jag nog inte dödat dom, men dom hade nog fått smaka gevärskolv å det minsta.

signatur

P.L.U.R

Inaktiv

Varför förutsätter alla rationella handlingar i denna situation? Efter två år tvekar jag på att någon skulle sätta sig ned och tänka "nej, jag tar nog och säger åt dem på skarpen den här gången, det funkar nog!"

Någon som utsatts för förföljning till denna grad (om vi nu ska tro det vi presenterats med... för enkelthetens skull gör jag det) kan nog knappas betraktas som mentalt frisk i lagens mening.

signatur

"I'm so fly I need a passport to walk!"

Medlem

Med morsan som lärare för lågstadiet och hört hur det är med barnen så är detta knappast det sista vi får se. Föräldrarna är inte kloka och fler o fler barn föds med defekter. Jag skulle inte rekommendera att stå för nära någon vid en kö om si sådär (idag) 10-15 år, då de i skolan bits o får raseriutbrott när någon rör dom eller står framför dom vilket kräver 2 vuxna för att hålla dom i shack under utbrottet, tänk då på att de dessutom bara är runt 10 år.

Medlem

Jag håller med soulless men vill bara pointera att Polisen måste få mer resurser annars hamnar vi i en ond cirkel. Om jag ringer 112 eller polisen och vill att dom skall komma då SKALL dom fan komma det är det vi betalar skatt för. Dom skall inte behöva säga:
"-Att ni får ringa om det händer något mer"
I detta fallet händer det uppenbart något som kanske INTE hade behövt hända om polisen kommit!!!

Mer makt åt lärare, Poliser och såklart ska föräldrar ta sitt satans ansvar för sin unge!!!

Har själv en son på 2 månader han skall självklart lära sig samma hyfs som jag fick göra när jag var liten. Respekt mot äldre, visa läraren respekt, buga och ta i hand som en gentleman.

Inaktiv

håller med dom andra som svarat i tråden. Ingen ska behandlas som hans son och deras familj behandles. Synd att det gick så långt så han blev kapabel till att skjuta ner en av dom. som fixXxeR sa : Mer makt åt lärarna och poliserna

Medlem
Skrivet av SorbP:
Skrivet av Notumforce:

prcis som du säger kan man ju skapa hypoteser bäst man vill, men det är ju också precis vad du gör nu, vi vet inte om pappan kände sig så pass hotad av det här gänget att han trodde att enda sättet att försvara sin familj (långsiktigt eller kortsiktigt) var att skjuta. det är upp till var och en hur man väljer att försvara sig själv, sen så får man låta domstolarna avgöra om det var helt rättfärdigat eller inte.

har dock svårt att tro att fadern kommer få några längre fängelsestraff om det nu skulle vara så, personligen hade jag nog inte dödat dom, men dom hade nog fått smaka gevärskolv å det minsta.

Sättet han gjorde det på visar att han knappast gjorde det i avärjande gest.

Som jag ser det så gjordes det i desperation och frustration och det är inte samma sak som självförsvar.

Håller dock med att får fadern fängelse så blir det nog lätt dom eller vilkorlig dom han kommer inte få ett hårt straff det han gjorde är ju inom ramen av förmildrade omständigheter.

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Är man helt säker på att dom 2 stycken mobbarna blev skjutna i ryggen?Om det nu är så,så får jag omvädera lite vad jag trott innan.Har hela tiden uppfattat att mobbarna angrep familjen när dom satt i bilen,och pappan sköt för att "skrämma" bort slynglarna:O Trots allt,va fan skulle dom där och göra ifrån första början:\

Medlem
Skrivet av Soulless:

Inte faan vill jag sätta ett barn till livet i ett land som detta.

Förmodar att du känner att du inte har vad det krävs för att uppfostra ett barn då. Har du själv fått en usel uppfostran? Då du mer eller dumförklarar föräldrar och tror ALLT ungdomar gör hänger på föräldrars uppfostran. Den kan ju ha brustit pga skilda föräldrar eller andra negativa sociala omständigheter. Du tänkte inte på detta? Hur ser en korrekt uppfostran ut. Ska man ha högskoleutbildning i barnpsykologi & pedagogik? Eller räcker vanligt sunt förnuft?

Du tror inte ungdomar blir påverkade av andra ungdomar, vuxna, media och allt annat som florerar i ens liv. Har du glömt bort och vara ung själv? Eller du kanske fortfarande anses som ung.

Nåja. Du har ju fullkomligt rätt i att bli förbannad.
Men jag har förståelse på båda fronter. Olyckligt historia är det. Och jag har livserfarenhet av att varit "buse" och är nu bekyddande förälder... :\

signatur

Allvarligt talat!

Medlem

"Du tror inte ungdomar blir påverkade av andra ungdomar, vuxna, media och allt annat som florerar i ens liv."

har man vettiga föräldrar som lär en vad som är rätt, och vad som är fel osv...
så "påverkas"man inte av sådant.
jag är uppväxt med en kanske lite äldre uppfostran och jag har alltid skött mig och aldrig varit i trubbel, trotts att jag älskar våldsfilmer, datorspel osv...

rätt föräldrar ger rätt uppfostran så barnen lär sig vad som är rätt och fel. punkt!

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Mer frihet åt polisen,

i den takt sverige sjunker ner i skiten så måste polisen få mer makt och dom måste bli fler till antalet, jag sitter bara och njuter när jag kollar på te.x cops på tv:n, där är det pang på, inget jävla gnäll och sen åker dom in, 3:e gången och det är good bye!. klockrent.

att sen ... "invandrare" är fel ord, men folk verkar komma hit för att ställa till med jävelskap, EFTERSOM VI HAR SÅNNA LÖJLIGA JÄVLA LAGAR!.. criminal paradise.

sen måste jag bara klaga på dom här jävla stureplansidioterna, såååå jävla skönt att dom åkte dit, men visseligen ser jag också ett problem i mentaliteten hos båda könen här, det går inte för tjejerna att spela bäst och snyggast tillsammans med killar i hopp om att bli "accepterad", för killar är fan idioter när dom dricker och "knarkar", och tjejerna är likadana fast kanske med lite mindre inslag av våld. nu ska jag inte säga så mycket här, för jag umgås inte med folk som knarkar, men har ju sett idioter som dricker sprit och beter sig som .. ja.. ni vet själva..

nästa problem är skolan, släng in mer indrott, släng in betyg på närvaro, betyg på betende/uppförande!!.. och informera om att om dom inte sköter skolgången så kommer dom sluta upp som fattiglappar i fängelse!. fast, just ja.. fångarna får mat och husrum och säkert nått jävla bidrag som en arbetslös inte får så varför ska dom sköta sig?.

och den här dödsskjutningen som tråden handlar om..
när jag läste i tidningen så gick tankarna tillbaka till min tid som ungdom,

jag har gjort mycket dumt i mina yngre dagar... TRODDE JAG!.. tills man läser om och ser snorungar bete sig som nått jävla amöba-pack som inte tar hänsyn till nått alls.

jag blev mobbad, och mobbade själv, jag hamnade i småbråk på skolgården och sen va det lixom slut när skoldagen va slut, men dessa jävla svin som totalt avsaknar uppfostran, jag finner inga ord .. hur fan kan man som förälder bara sitta och titta på?. föräldrarna finns där?.. men.. vafan håller dom på med?..

när jag gjorde något dumt, så tro mig, föräldrarna fick reda på det och sen fick man en utskällning som heter duga.

detta sker inte idag tydligen?.

idag är det... typ.. "här min DUKTIGA , SKÖTSAMMA SON, SOM ALDRIG GJORT NÅGOT FEL får du en MOPED (som dom inte har IQ nog att framföra på ett korrekt sätt och följa trafikreglerna)" eller.. "HÄR FÅR DU 10 ÖL .. SÅ ATT DU INTE KÖPER HEMBRÄNT!" sen sitter dom där hemma och kollar på sportspegeln i tro om att öl inte har någon inverkan på glinet i fråga medans ungen är ute och super och säkert vandaliserar nånting tillsammans med sina andra fulla snorkompisar.

Medlem
Skrivet av prikk:

jag orkar inte läsa nån resumé om vem som eskalerade hur, innan det gått kanske någon månad eller två..
allt kommer vara lögner ändå, och kvällstidningsfittorna kommer skriva allt som fakta varje gång nån ny tomte får för sig att komma med ett "exklusivt uttalande"

proklamerar istället att jag inte vet vad som hände, och att utgången var tragisk.. och att ingen förtjänar att dö, men alla förtjänar självklart att utöva självförsvar.

fattar inte hur ni kan lita på kvällstidningarna om å om igen när alla vet hur mycket skitsnack dom kräkts ut de senaste åren gällande allt.

sant, aftontidningar ÄR värdelöst skräp, men tyvärr är det vår största och snabbaste källa till nyheter och aktuell information.

Men inställningen att "det står i tidningarna och sägs på nyheterna så jag skiter i vilket, bara lögner, fortsätter med mitt liv som om ingenting hänt" är en farlig väg. När sen de "äkta" nyheterna kommer (vart du nu läser dessa?) så är det ingen som bryr sig längre.

Detta gör samhället likgiltigt och för en gångs skull ska jag säga att jag är glad över att folk läser dessa skittidningar för utan dem vore vi måhända mycket smartare, men faan vad vi inte skulle veta något om vad som sker runtomkring oss...

Det är likgiltighet, man blir lyckligare av den, men är det ett bra sätt att lösa problemet?

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Rissan:

Måste hålla med. Någorlunda oturligt att ungen dog, men han hade enbart sig själv att skylla. I det här fallet känner jag nog mer för pappan, även om valet att gå ut med geväret kanske inte var det bästa.

det s.k. gänget va beväpnade med järnrör och påkar o.s.v. och hota att döda sonen. vad skulle han ha gjort, eftersom polisen inte ville ingripa. iofs kunde han ha skjutit ett vaningskott eller nått, men han var väl under sån press, lätt att vara efterklok då.

signatur

La la la lag!

Medlem

Jag behöver bara läsa rubriken för att kunna svara... Svensk media har bestämt sig för att du som läser detta skall tro att det är extremt mycket ungdomsvåld just nu och att det är dags att agera innan det är för sent. Samma medier som gjorde dig livrädd för den globala uppvärminingen, du vet de som informerar dig om att du får cancer av potatis, morötter, vin, godis - samma medier som engagerar hela svenska folket i att just den här invandrarfamiljen skall få stanna, samma medier som får dig att gråta för att en nyfödd nosörning inte mår bra, du vet vad jag pratar om.

Om du är journalist och ditt MSWord förslår "Paris Hilton" per automatik när du trycker "P"... byt jobb innan det är för sent.

I övrigt vill jag bara säga att man kan inte lära folk att inte vara våldsamma genom att skjuta dem. Vi behöver mer poliser och avservärt mindre väktare.

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Castor... Vem är det som är insnöad egentligen. Den som skiter i att lyssna på varningar eller den som gör det?
Om du VET till 100% att det inte är sant så är allt lugnt ju... eller hur? Men alla vet inte det och behöver kontrollera den informationen som presenterats mot andra källor.
Att helt ignorera risken är galet. Ja, jag ogillar verkligen när folk kläcker ur sig saker som: "Skrämselpropaganda", "lögner", "på med foliehatten" eller whatever. Det är inte kul och det hjälper ingen.

Du går ju på den simpla linjen att tidningarna ropat "fara" allt för många gånger utan att det varit det så nu kan man skita i allt de säger. Vem förlorar på detta?

Medlem

ostis, såklart man blir skeptisk när man dagligen blir pumpad med lögner. Jag tar helt klart det mesta jag läser i många tidningar med en nypa salt, det är inte en pålitlig källa helt enkelt. Vill jag ha mer information vänder jag mig till andra källor, men den ultimata sanningen i tex ett våldsbrott vet ju offret och förrövaren. Fast även där kan det vara 2 sanningar och till slut är man ändå partisk och väljer sida.

Tidningarnas huvuduppgift har blivit att sälja tidningar och tjäna pengar, det där med sanningen tar man reda på vartefter.
Det handlar inte om att man inte bryr sig, utan vad sanningen egentligen är. Det är skilda saker.

signatur

thank you, come again

Medlem

Ja att ta det med en nypa salt är ett bra sätt att resonera på. Det är lätt att man brusar upp i onödan annars (en fälla man själv trillat i :/ ).
Tveksamt om vi kommer att få redan på den riktiga historien i det här fallet eller framtida händelser.

Däremot kan man totalt skita i vilka kakor en TV kanal eller tidning anser är på modet. Svamp är väl rätt poppis nu med. Nu skall hela svenska folket ut och plocka svamp eller helst köpa svamp.
(Har egentligen inget emot svamp och kakor utan stör mig på att man konstant försöker sälja något, en produkt, en idé eller en livsstil)

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag behöver bara läsa rubriken för att kunna svara... Svensk media har bestämt sig för att du som läser detta skall tro att det är extremt mycket ungdomsvåld just nu och att det är dags att agera innan det är för sent.

Gårdagens Expressen hade en rätt lång och bra artikel just om att våldet Inte ökar och att det Alltid har hetat att den nya generationen är våldsammare och hemskare än den förra. Så nejdå, det är inte så enkelt, etc etc.
Men det är klart att kvällspressen tänker kränga sånt som säljer. Så kommer det förbli så länge folk fortsätter köpa tidningarna. Men media är inte bara kvällspressen.

Medlem

Sympati för familjen och fadern mjess, helt sjukt att ungarna fick hålla på som dom gjorde såpass länge. (Nu ska jag kanske inte kalla dom "ungarna" iom att jag bara är 17 bast själv).
Men att fadern agerade som han gjorde är väl inte helt oväntat kanske, han är juh bara människa vafan. Om det är något som borde ses över mer är hur och varför ungdomarna som hotade, vandaliserade etc gjorde det och hur dom kunde komma undan med det. Det är helt sjukt.
Sen att gå ut och skjuta på dom är bara fel, men att ta lagen i egna händer när ingen annan hjälper dom (jag menar, två år utan att någon gör nått.. fuck sake..) kan nog bli aningen tilltalande för en man vars familj är dödshotad. -_-.

Inaktiv

Soulless... Jag skulle inte kunnat utryckt det bättre själv.

ända ner till sissta raden om barn håller jag med dig

Nä lite mer jävlar anamma skulle det vara, ungarna gick inte sönder av att veta var skåpet skulle stå på Farfars tid ... så här blir det med mjäk och pjosk !

vred om armen på en unge en gång så han började grina... jag mådde inget vidare, men han var heller inte uppkäftig efter det... I rest my case

Inaktiv

En kommentar: Jag ska flytta norrut!

signatur

/J.

Skriv svar