Testa Dawn of War II
Bara för att ni inte skall bli besvikna:
Har bara fyra raser. Mycket få enheter, allmänt neddummat strategimässigt, inga eptiska slag eller exploderande baser, man vinner nästan alltid genom att victory points går ner till noll (vilket går mycket snabbt). Dåligt ljud, inget riktigt drag i det, och striderna är för kliniska, för lite spår, blod och märken i miljöerna. Känns segt, verkar ha "command lag". Dåligt utformad HUD. FEM multiplayerkartor vid release. FEM (varav endast två är 1 vs 1)! 2 vs 2 är borttaget från multiplayer, istället finns bara 1 vs 1 eller 3 vs 3. Stora laggproblem. Värst av allt: erövrade resurspunkter går inte att fortifiera och erövras mycket snabbt vilket innebär att "striderna" istället blir ett konstant tom-och-jerry-jagande och decappande.
En gigantisk besvikelse: första DOW är fortfarande mycket bättre i mina ögon.
"Now you can see I've taken a hit to my head. It's nothing serious, but I am bleeding badly." -OFP2
"Bara för att ni inte skall bli besvikna"
Du låter som en gnällande dow 1 fan.
Det här spelet är inte jämförbart med sin föregångare. Enda likheten är att båda går under samma namn.
Massa potential här, och den mesta är utnyttjad. Kan inte säga något annat att det här spelet är en juvel.
Så fruktansvärt mycket äg, denna betan.
Väldigt mycket mer intensivt än orginalspelet. De som gillade utdragna campingspel får söka efter andra spel. Detta är en koncentrering av vad DoW handlar om - action från första minut.
Thanatos84 verkar ha eftertraktat ett turret turtlingspel, med orginalspelets alla expansions-enheter och expansions-raser, och inser inte hur orealistiskt det låter. Själva tycker jag att fyra unika raser är mycket för ett grundspel och ser fram emot de utlovade DLC och expansioner lägger till raser och enheter efter hand.
Det man bör förstå är att DoW2's spelstil skiljer sig enormt från DoW1. Det är mycket mer åt Company of Heroes mer strategiska stil, än DoW1's dansande taktiska stil. Mycket bygger på suppression-enheter och position i cover eller byggnader. Inget handlar om basbyggande. Hela den delen är borttagen. Istället handlar allt om striderna och resurstagandet.
Här är en hel tråd med olika svenskars förstaintryck av betan;
http://forum.wh40k.se/viewtopic.php?f=26&t=3021
För de av er som vill se spelet ingame, så finns det en högupplöst demo mellan balanstestare;
http://thqinc.cachefly.net/dow2/video/MP_Dev_Battle_1_ESRB_72...
Bara för att ni inte skall bli besvikna...
Exakt vad jag tänkte skriva.
Känns som Empire Earth III. Slimmat och nerdummat.
Och med en popcap på 100, där en grupp (EN GRUPP!) kostar runt 10 pop. Blir aldrig några stora slag. Man har aldrig tillräckligt många gubbar för att försvara och attackera samtidigt, så så fort man är minsta offensiv, så springer fienden och tar alla dina nodes. Det mest taktiska du kan göra är att inte attackera... Hmm..
"Strange game. The only winning move is not to play." - WOPR
Bara för att ni inte skall bli besvikna...
Exakt vad jag tänkte skriva.
Känns som Empire Earth III. Slimmat och nerdummat.
Och med en popcap på 100, där en grupp (EN GRUPP!) kostar runt 10 pop. Blir aldrig några stora slag. Man har aldrig tillräckligt många gubbar för att försvara och attackera samtidigt, så så fort man är minsta offensiv, så springer fienden och tar alla dina nodes. Det mest taktiska du kan göra är att inte attackera... Hmm..
"Strange game. The only winning move is not to play." - WOPR
Kan tyvärr inte annat än att hålla med, hade höga förhoppningar på spelet men efter betan så är jag skeptisk, blir ett köp ändå, bara för att Relic brukar ha bra SP kampanjer
Gaming since 1986 and still going strong!
efter betan så är jag skeptisk, blir ett köp ändå, bara för att Relic brukar ha bra SP kampanjer :)[/quote]
Några citat från den första recensionen:
"This is what happens when strategy game developers play too much WoW while they're working on the sequel"
"It's an enourmous campaign... but there arent 50 missions. In fact, there are only about ten, of 15 minutes each. It's just that two of those - kill the boss and defend the shrine - are repeated to the point of insanity. To the point where you start to wonder if you did something wrong in a previous life"
MVH. Det gnällande DOW1-fanet
"Now you can see I've taken a hit to my head. It's nothing serious, but I am bleeding badly." -OFP2
Bara för att ni inte skall bli besvikna...
Exakt vad jag tänkte skriva.
Känns som Empire Earth III. Slimmat och nerdummat.
Och med en popcap på 100, där en grupp (EN GRUPP!) kostar runt 10 pop. Blir aldrig några stora slag. Man har aldrig tillräckligt många gubbar för att försvara och attackera samtidigt, så så fort man är minsta offensiv, så springer fienden och tar alla dina nodes. Det mest taktiska du kan göra är att inte attackera... Hmm..
"Strange game. The only winning move is not to play." - WOPR
Haha vilket urkorkat resonemang.
båda lagen har ju rimligtvis samma max pop cap.
Så det är ju märkligt att din fiende kan försvara sig ifrån dig och samtidigt cappa dina nodes när du anfaller.
håll dig till turretdefences
efter betan så är jag skeptisk, blir ett köp ändå, bara för att Relic brukar ha bra SP kampanjer
Några citat från den första recensionen:
"This is what happens when strategy game developers play too much WoW while they're working on the sequel"
"It's an enourmous campaign... but there arent 50 missions. In fact, there are only about ten, of 15 minutes each. It's just that two of those - kill the boss and defend the shrine - are repeated to the point of insanity. To the point where you start to wonder if you did something wrong in a previous life"
MVH. Det gnällande DOW1-fanet[/quote]
Tja, DoW spelen har aldrig haft en riktigt bra kampanj Dark crusade hade en relativt okej, men dem var ju inga uberupplevelser. Personligen älskar jkag spelsättet. Att spela med 2 andra polare är underbart skoj. Spelet är mindre micro och mer all about vilka enheter man köper och var man placerar dem. Väldigt lätt att komma in i också så det apssar mig som handen i handsken! Det här blir fullversion på.
Videomupp
Testade lite själv betan, varför dör gubbarna så jävla snabbt för?
Tycker att coh är bättre än detta, spelet är lite för snabbt för min del, vad man än uppgraderar commandern med så dör denna lika fort. Som många andra skriver här så måste jag hålla med om att det känns ganska förenklat koncept om man ska jämföra med Relics tidigare spel.
Haha vilket urkorkat resonemang.
båda lagen har ju rimligtvis samma max pop cap.
Så det är ju märkligt att din fiende kan försvara sig ifrån dig och samtidigt cappa dina nodes när du anfaller.
Ja, det hade varit ett urkorkat resonemang, om det var det jag sade. Men nej, inte någonstans nämnde jag att de klarar att försvara sig samtidigt. Men man kan ju inte förvänta sig att folk ska läsa ens inlägg innan de svarar.
Jag sade aldrig att spelet var för svårt, eller att jag inte klarade det. Det är för simpelt, och jag klarade det varje gång. Det var bara varken roligt eller engagerande, av redan listade skäl.
Testade lite själv betan, varför dör gubbarna så jävla snabbt för?
Tycker att coh är bättre än detta, spelet är lite för snabbt för min del, vad man än uppgraderar commandern med så dör denna lika fort. Som många andra skriver här så måste jag hålla med om att det känns ganska förenklat koncept om man ska jämföra med Relics tidigare spel.
Ett tips är att ställa dem bakom cover Om du spelar som du spelade i DoW 1 så kommer du dö snarast. Förlorar du så minns att det finns en fly knapp också så enheterna springer hem till basen. . Många som verkar glömma detta när jag spelat online.
För att inte glömma om du hamnar mitt i en shuriken cannons eller heavy bolter eld, då dör saker snabbt kan jag säga ^_^
Videomupp
Personligen tycker jag att spelet är värdelöst. Japp. Det är så dåligt designat på så många sätt att jag knappt orkar redogöra alla felsteg. Först och främst, om du väntar dig Dawn of War 2 så lär du bli besviken. Detta är väldigt olikt Dawn of War 1. Eller vad sägs om:
- En byggnad i basen. Den enda.
- Inga builders
- Inga globala upgrades
- Ingen squadstorleksutökning
- 3man låst Space Marine Squad size
- Inga relics eller super units
- Heavy bolters du måste deploya med begränsad siktesvinkel
- Osv.
Nu kanske folk tror att DoW2 har övergått till att bli mer stridsorienterat och sätter mer fokus på enheternas upgrades och att hantera de rätt. DoW2 försöker väl sig på detta. Resultatet är dock ett oerhört platt gameplay utan riktiga distinktioner i spelets utveckling. Techning är en aspekt som försvunnit utan att andra delar av spelet fördjupats (tvärtemot har de också förtunnats).
Allt reduceras till att du sporadiskt skapar enheter från din enda byggnad och skickar ut de för att slåss lite med snygga effekter. Micro uteblir då allt rör sig så förbannat långsamt samtidigt som suppression känns oerhört fjantigt när det rör sig om Space Marines. Utformningen på enskilda enheter är förkastlig, inga intressanta special abilities eller så.
Nej, det här är produkten av att Relic var tvugna att "innovera" inom alla områden, ifrågasätta alla traditionella RTS-idéer och resultatet är genomuselt. Droppen är att spelets UI är dåligt på att snabbt förmedla information och är allmänt plottrigt. Undvik.
- Likt det första DoW så känns striderna väldigt råa och brutala ^^
Håller inte med. Kameran är mer utzoomad fast spelet rör sig med mindre antal enheter. Ljudbilden är inte välskapt så du får aldrig riktigt höra de där underbara stridsropen och svärdsklingandet som du fick i DoW1. Inte heller ser du fighten i detalj då alla är så små.
- Grafiken är ursnygg och samtidigt inte så krävande
Grafiken är utöver allt väldigt plottrig och den har inte utformats på rätt sätt för ett RTS. Jämför med DoW1 och CoH. Vissa banor är bättre än andra och majoriteten är faktiskt okej.
- Ljudeffekterna och rösterna är mycket välgjorda
Ljudbilden är som sagt inte lika välkomponerad som i ettan och rösterna, tänker främst på Space Marines, har fått en alldeles för "basig" framtoning där allt ska vara så mörkt och badass som möjligt. Gillar det inte ett dugg för distinktionen mellan enheter blir mindre.
- Rpg-stilen med en massa uppgraderingar och abilities är väldigt roligt och känns nyskapande.
Det finns för många uppgraderingar utan klara avvägningar. Ta t ex techmarine som har tre olika puffror. Samtliga är av varianten "skjut x med skada" (dvs inget speciellt strategiskt värde i form av special abilities). Inte heller presenterar spelet hur mycket skada varje vapen gör (som i DoW1).
- Cover-systemet samt att occkupera byggnader känns genomtänkt och det fungerar mycket bra in-game. (nödvändigt för svaga ranged units)
Coversystemet är väldigt bra men ogillar byggnadsockupation. Är alldeles för statiskt då du inte kan assaulta in i hus osv.
- Trodde bristen på basbyggande skulle förstöra spelet, men icke, man kommer direkt in i striden och behöver samtidigt inte koncentrera sig på att techa/bygga.
Det som gör ett RTS intressant är bland annat förmågan att förbättras och att man blir utmanad. Att skippa en väldigt kritisk aspekt av spelet gör att det bara känns meningslöst.
- ledarna har fått en viktigare roll och kan nu uppgraderas med diverse vapen/utrustning beroende på spelstil och ändamål.
Ledarna har fått en mer defensiv support roll, generellt. Ännu en gång är deras utrustning väldigt "grå". Finns ingen armour som t ex bara skyddar mot långdistans (finns i tabletop). Allt är bara bra-bättre-bäst med minimala kostskillnader. Inte heller redovisas nån form av info gällande deras effektivitet.
Fetstilta är citat från andra, resten är skrivet av mig från annat forum.