Omröstning: DEI i spel
Vad tycker ni om DEI (Diversitet, Jämställdhet och Inkludering) i spel?
DEI i spel har blivit ett allt större ämne de senaste åren, och jag tänkte att det vore intressant att höra era tankar om detta.
Vad tycker ni?
Har DEI hjälpt till att förbättra era spelupplevelser, eller tvärtom?
Förtydligande:
Jag såg att någon nämnde tillgänglighet/accessibility.
I den här omröstningen syftar vi på DEI i relation till spelets narrativ, snarare än tillgänglighet för funktionsnedsättningar som påverkar syn, hörsel och rörelse.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
@Devan Du kanske är mer neutralt inställd då?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
100% försämrat mina spelupplevelser. När spelet (speciellt story drivna) gör mig medveten om dess DEI inklusivitet före dess handling/karaktärs utveckling etc. har spelet enl. mig helt tappat sin betydelse. Jag menar liksom inte typ att en karaktär är svart, eller att nån är gay. Jag menar när hela spelet bara öser på med DEI skit. Bra exempel är Last of Us 2. Ni vet scenen när Abby har sin första showdown med Ellie:
En fight mellan en vit lesbisk tjej, hennes judiska bisexuella flickvän. Emot en butch brud och hennes transexuella sidekick.
Alltså den scenen var så fruktansvärt välgjord (animationer, ljudsättning etc) men blev tyvärr för mig helt överskuggad över det absurdum jag nyss beskrev.
Sorry, då missförstod jag.
Jag visste inte att ni kunde se tråden före pollen var färdig. :S
DEI förstör spel till 100%, fokus är nu på vad som räknas som ”PK” och ”progressivt” och inte på att göra bra historier eller spel. Förr kunde man få med diverse budskap eller liknande utan att det blev forcerat för berättelsen stod i fokus och inte massa annat tjafs. Undviker aktivt sådana spel, de ska inte ha mina pengar.
Vad tycker ni om DEI (Diversitet, Jämställdhet och Inkludering) i spel?
DEI i spel har blivit ett allt större ämne de senaste åren, och jag tänkte att det vore intressant att höra era tankar om detta.
Vad tycker ni?
Har DEI hjälpt till att förbättra era spelupplevelser, eller tvärtom?
Det är ett "problem" Trump har skapat för att anställa sina egna DEI anställda nu när han förstör den sista spilran av demokrati i USA. Han anställde också egna DEI anställda förra gången han var president. Vilket han inte pratar om nu. Det handlar bara om att skylla ifrån sig problemen på andra och sedan anställa speciellt utvalda= DEI personer som bara bryr sig om Trumps intressen. Elon Musk jobbar för fullt med att rota i folks skyddade uppgifter just nu i USA. Det händer väldigt mycket väldigt snabbt nu. Försök att hålla ögonen öppna!
Det är ett "problem" Trump har skapat för att anställa sina egna DEI anställda nu när han förstör den sista spilran av demokrati i USA. Han anställde också egna DEI anställda förra gången han var president. Vilket han inte pratar om nu. Det handlar bara om att skylla ifrån sig problemen på andra och sedan anställa speciellt utvalda= DEI personer som bara bryr sig om Trumps intressen. Elon Musk jobbar för fullt med att rota i folks skyddade uppgifter just nu i USA. Det händer väldigt mycket väldigt snabbt nu. Försök att hålla ögonen öppna!
Snälla, definiera "demokrati". För man har hört om dess undergång ganska många år nu, pga av ganska många politiska ledare.
Ta din tid, vill gärna ha genomgående förklaring.
Måste säga att det är lite udda formulerade alternativ. ”Jag tycker att DEI går för långt ibland” kan ju egentligen kombineras med alla övriga svar. Det är ju också, hittills, det överlägset mest valda alternativet med ca. 40% av rösterna. Själv gillar jag DEI om det känns naturligt - men jag tycker att det går för långt ibland… med ett sådant alternativ skulle jag nästan vilja ha möjligheten att välja flera
100% förbättrat mina spelupplevelser, om spel inte tar hänsyn till min hörselskada och erbjuder någon textning så spelar jag det inte. Inkludering så att så många som möjligt kan spela spelet är en bra grej.
Intressant!
När många hör termen DEI (Diversitet, Jämställdhet och Inkludering) i spel tänker de kanske på ökad representation och inkludering av karaktärer för att bryta mot den traditionella narrativet där den “vita heterosexuella mannen räddar världen”. Målet är att ge mindre traditionella grupper mer uppmärksamhet och representation i spelens berättelser.
I din tolkning av DEI handlar kanske “inkludering” mer om tillgänglighet (accessibility) och anpassningar för spelare med olika funktionsnedsättningar, snarare än om narrativ representation.
Jag säger inte att du tolkar fel. Utan det var mer att det var intressant att tillgänglighet i spel var din första tanke när du tänkte på DEI.
Vad har Trump med DEI i spel att göra?
Försökte läsa två gånger men hänger inte med i ditt resonemang. Vad har det med spelnarrativ och göra?
Yes, ser att flera anmärkt på att frågan är nog lite för bred.
Måste säga att det är lite udda formulerade alternativ. ”Jag tycker att DEI går för långt ibland” kan ju egentligen kombineras med alla övriga svar. Det är ju också, hittills, det överlägset mest valda alternativet med ca. 40% av rösterna. Själv gillar jag DEI om det känns naturligt - men jag tycker att det går för långt ibland… med ett sådant alternativ skulle jag nästan vilja ha möjligheten att välja flera
Sant. Det kan va som du säger att två alternativ kan stämma in. Eller att svaret beror på fall till fall?
Snälla, definiera "demokrati". För man har hört om dess undergång ganska många år nu, pga av ganska många politiska ledare.
Ta din tid, vill gärna ha genomgående förklaring.
Nej tack.
Den här tråden handlar inte definiera demokrati och eller diskutera Trump.
Tråden handlar om vad ni tycker om DEI i spel.
100% förbättrat mina spelupplevelser. När spelen (speciellt de story-drivna) gör mig medveten om dess DEI-inklusivitet före dess handling eller karaktärsutveckling så har spelet redan fångat mitt stora intresse. Jag menar liksom typ när hela spelet bara öser på med DEI-godis, ouhhfh! Bra exempel är Last of Us 2. T ex scenen när Abby har sin första showdown med Ellie, wow!
Andra spel jag gillar för dess starka DEI-fokus är t ex Tetris (block i alla olika färger och former) samt Stardew Valley (bonda med vem du vill, så länge hen är singel).
[…] När spelen (speciellt de story-drivna) gör mig medveten om dess DEI-inklusivitet före dess handling eller karaktärsutveckling så har spelet redan fångat mitt stora intresse. […]
Jag tror du, mitt i din sarkarsm, slog hammarn på spiken!
Den där skaran spel som själva använder DEI som deras marknadsföring eller främsta HOOK till spelet, (eller att ryktet förbigår spelets egna marknadsföring).
Resultatet blir att långt innan du ens fått se vilka karaktärerna blir eller vad spelet ska handlar om… så du vet du om att utvecklarna minsann jobbat stenhårt på att det här spelet ska bli väldigt DEI kanske till och med en ny guldstandard inom LQTBIA+ gaming!? Förvänta dej representation deluxe! LETS GO!
Pluspoäng om det är en bästsäljande spelserie (Dragon Age, Mass Effect) som byggde på traditionella protagonister (vita män/kvinnor) men nu ska förbättras med hjälp av lite DEI-krydda.
Jag tror det är där skon klämmer för mig när det kommer till DEI. När det finns ett traditionell narrativ i alla tidigare spel och man helt plötsligt tänker att näe, det här funkar inte idag. En modern publik vill ha DEI så vi behöver fixa den här spelserien.
Assassins Creed Shadows går på en väldigt spännande väg just nu. Först spelets karaktär Yasuke och sen dess historiskt omöjliga omgivning har ju visat sig retat upp Japaner (och många andra). Nu pratas det även om en kvinnlig sumobrottarkaraktär, vilket är ännu mer otänkbart.
Jag ligger ganska mycket emot DEI i spel, särskilt spel där man verkligen krystar in det i något historiskt kopplat spel. Om det är ett spel som utspelar sig i samtiden spel är jag mer neutral.
Likadant är jag tvärtemot DEI om det används som argument för att ”väldigt vackra fantasikaraktärer 10/10” ska tas bort till fördel för hur ”vanliga människor, 5/10” brukar se ut. Jag föredrar överdrivet vackra karaktärer i mina fantasispel.
Tycker inte alls att frågan är bred. Konceptet är enkelt och företag gör det ofta ännu lättare för sig när det kommer till implementering. DEI har uteslutande varit negativt för spel och det märks tydligt hur såväl mediokra författare som artister lyfts fram för att fasa ut "fel" personal och hur produktioner gått från vision till plattform för budskap. Listorna med boxar att ticka i är väldigt synliga när man spelar västerländska spel idag.
Vad lustigt att du startade en tråd om DEI. Hade själv de tankarna i veckan att skapa en tråd + en poll i denna fråga. Personligen spyr jag på denna utveckling som jag sett spel och filmbranschen tagit. Inkludering i varje projekt så de skriker om det. Assassins Creed Valhalla hade UBIsoft gjort vikingarna, 50% som var kvinnor o stormade byar med manliga vikingar männen . De sabbade även Watcch Dogs: Legion där UBIsoft drog in 50% kvinnor, fotomodeller som gick omkring med hagelbrakare i de kriminella gängen. Så jävla larvig utveckling. Watch Dogs 1 och 2 hade totalt tvärtom, med realism som jag saknade i 3an.
Nu får jag säkert massa hat mot mig i tråden.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Röstar Nej, det är bara distraherande och sänker spelglädjen i botten. Sen om man vill berätta en story om en homosexuell eller trans-sex karaktär, alltså att spelets underhållningsvärde bygger på en sådan berättelse, så är det naturligtvis helt i sin ordning. Det jag vänder mig emot är när man har nån knäpp checklista på saker man vill inkludera i spelet som ett samhällspolitiskt ställningstagande. Ett bra exempel är ju t.ex. När Lammen tystnar, då bidrog ju transkaraktären(male-to-female) till filmens underhållningsvärde på ett utmärkt vis, gjorde filmen riktigt läbbig så man satt på helspänn.
Öppnar family-size-glasspaket för tråden.
Inte GB väl? det är bara massa soja, ingen glass.
100% förbättrat mina spelupplevelser. När spelen (speciellt de story-drivna) gör mig medveten om dess DEI-inklusivitet före dess handling eller karaktärsutveckling så har spelet redan fångat mitt stora intresse. Jag menar liksom typ när hela spelet bara öser på med DEI-godis, ouhhfh! Bra exempel är Last of Us 2. T ex scenen när Abby har sin första showdown med Ellie, wow!
Andra spel jag gillar för dess starka DEI-fokus är t ex Tetris (block i alla olika färger och former) samt Stardew Valley (bonda med vem du vill, så länge hen är singel).
Ang. Tetris så förutsätter jag att du ber om samtycke innan du parar ihop det inträngande blocket med det omfamnande.
Nej tack.
Den här tråden handlar inte definiera demokrati och eller diskutera Trump.
Tråden handlar om vad ni tycker om DEI i spel.
Bristen på DEI förstör en del spel. Inkluderandet av DEI görs på ett sätt som förstör en del spel. Jag vill inte riktigt svara, för att det ser i frågeställningen ut som om DEI är något man "lägger till". Och då blir det oftast fel. Om det gjorts för att inte "glömma bort" blir det oftast rätt. Super Mario Wonder är ett spel som gjorts med aktivt DEI-arbete och få verkar klaga, t ex.
Det syns ju ibland rätt väl om det är några killar (som kanske dessutom saknar döttrar) som gjort spel ihop, liksom. Och då blir det som vuxen oftast pinsamt att spela av den anledningen.