Vad är erat drömyrke?

Medlem
Skrivet av bluebird:

Jag har precis den situationen som du beskriver eftersom jag är frilans. Jag har full kontroll över min tid och i förlängningen även min ekonomi. Det finns också en trygghet i att inte ha en chef eller riskera att få sparken. För mig är det typ uteslutet att jag skulle gå över till att vara anställd hos någon, just för att slippa krav från någon annan än mig själv.

Låter fint. Men den som anlitar dig måste väl ställa lite krav va?

Jobbar själv som lokförare och jag tycker det är perfekt. Stort ansvar och höga krav när jag jobbar men allt det försvinner/lämnas över när jag går av mitt pass. (Förutsatt att jag har gjort rätt för mig då)

Medlem
Skrivet av GustavA:

Låter fint. Men den som anlitar dig måste väl ställa lite krav va?

Jobbar själv som lokförare och jag tycker det är perfekt. Stort ansvar och höga krav när jag jobbar men allt det försvinner/lämnas över när jag går av mitt pass. (Förutsatt att jag har gjort rätt för mig då)

Ja, kraven från uppdragsgivare finns ju där såklart. Men de gäller i regel bara själva uppdragen och inte arbetstider och annat runtomkring. Och jag har alltid möjlighet att säga nej till en uppdragsgivare om jag inte tycker villkoren är rimliga.

Men det finns ju baksidor, och att just bara inte kunna släppa jobbet när jag går hem för dagen är ju en sån. Men det gäller ju inte bara frilansanställningar.

Medlem
Skrivet av noyart:

Har inget drömjobb just nu som jag kan komma på, men när jag var liten ville jag bli busschaufför som far och farfar. Men det är ett otroligt stressigt jobb och inte super bra betalat heller.

Ville även bli uppfinnare, sitter nog kvar en del, för märker även idag på mitt jobb att jag försöker komma på egna lösningar, 3D printar saker som kan användas o göra jobbet enklare.

Beror på, bussföraryrket är som tur inte bara linjetrafik med usla arbetstider o konstant stress. Är själv busschaufför sedan förra året, men kör mest skoltrafik och det är extremt o-stressigt. Har alltid minst en halvtimme till godo överallt. Sen är ju lön och sånt ren skit, men så blir det ju för busschaufförer.

Redigerat bort nedsättande ord // uberpwnage

Medlem
Skrivet av Majoren:

Beror på, bussföraryrket är som tur inte bara linjetrafik med usla arbetstider o konstant stress. Är själv busschaufför sedan förra året, men kör mest skoltrafik och det är extremt o-stressigt. Har alltid minst en halvtimme till godo överallt. Sen är ju lön och sånt ren skit, men så blir det ju för busschaufförer.

Redigerat bort nedsättande ord // uberpwnage

Kan ni inte skapa ett eget fackförbund då? Det finns ingen lag som säger att det bara får finnas ett.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Kan ni inte skapa ett eget fackförbund då? Det finns ingen lag som säger att det bara får finnas ett.

För dom som vill och orkar?
Jag bryr mig inte så mycket då jag aldrig varit och aldrig kommer vara med i något fack. Blir arbetsförhållanden för dåliga så lägger jag ut snusen på chefens skrivbord o tackar för mig.

Medlem
Skrivet av Majoren:

För dom som vill och orkar?
Jag bryr mig inte så mycket då jag aldrig varit och aldrig kommer vara med i något fack. Blir arbetsförhållanden för dåliga så lägger jag ut snusen på chefens skrivbord o tackar för mig.

Men blir det bättre av att byta uniform? I mina öron låter det som en omväg. Är det inte bättre att samarbeta för att göra arbetsplatsen och arbetssituationen bättre för alla?

Medlem

Marinbiolog, arkeolog, pilot var nog mina val som liten.
Ångrar mig att jag inte fokuserade mer och blivit pilot. Men är iaf lokförare sen 8år tillbaka.
Bra jobb, underbetalt för vad man är ansvarig för om man är som mig i persontrafiken.
Sjukt mycket idioter både på tågen och framför ens tåg. Mycket skit man ska vara ansvarig för och behöva hantera.
De senaste fem åren har allt blivit värre, fler idioter överallt, terrorhot, signalfel och problem med infrastrukturen såsom växlar och saker med rälsen.

Medlem

Jag hade velat bli bra på att skriva och därmed också kunna starta en karriär som författare.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Men blir det bättre av att byta uniform? I mina öron låter det som en omväg. Är det inte bättre att samarbeta för att göra arbetsplatsen och arbetssituationen bättre för alla?

Ja, klart det blir bättre, dvs. om man har turen och hamnar någonstans där det är bättre människor. Men tycker man måste våga skita i en arbetsplats om det är en usel sådan, det förstör bara för ens egna mående att hänga kvar och vara bitter o passiv-aggressiv år efter år. Är det en i grunden bra arbetsplats så går ju de flesta problem att lösa privat med en kompromiss, utan att man blandar in några medlare från facket. Då stannar man och löser problemen. Men behöver facket kopplas in så är ju arbetsplatsen helt enkelt inte bra.

Medlem
Skrivet av Beertagne:

Synd bara att det inte riktigt funkar så

Trodde det var drömyrke. De flesta jobb är knappast som ens dröm.
Men om man fick drömma

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, klart det blir bättre, dvs. om man har turen och hamnar någonstans där det är bättre människor. Men tycker man måste våga skita i en arbetsplats om det är en usel sådan, det förstör bara för ens egna mående att hänga kvar och vara bitter o passiv-aggressiv år efter år. Är det en i grunden bra arbetsplats så går ju de flesta problem att lösa privat med en kompromiss, utan att man blandar in några medlare från facket. Då stannar man och löser problemen. Men behöver facket kopplas in så är ju arbetsplatsen helt enkelt inte bra.

Facken finns för att vi tillsammans ska kunna hjälpa varandra. Långt ifrån alla har lyxen att bara byta jobb när det inte passar. Långt ifrån alla har möjlighet att påverka sin arbetssituation. Facken är egentligen bara så effektiva som medlemmarna tillåter och det kräver engagemang. Att du antyder att Kommunal inte bryr sig om busschaufförer och sedan inte ens är med själv är lite magstarkt.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Facken finns för att vi tillsammans ska kunna hjälpa varandra. Långt ifrån alla har lyxen att bara byta jobb när det inte passar. Långt ifrån alla har möjlighet att påverka sin arbetssituation. Facken är egentligen bara så effektiva som medlemmarna tillåter och det kräver engagemang. Att du antyder att Kommunal inte bryr sig om busschaufförer och sedan inte ens är med själv är lite magstarkt.

Jag är nöjd med att bära mitt eget namn och lösa mina egna problem. Vad gäller andras lyx eller ej är ju förstås en annan sak, men det är ju inget som berör mig. Njae, fackförbunden är ju extremt toppstyrda idag och tyvärr så är det ju heller inte att "bara" skapa en egen fackklubb hux flux då LO och akademikerförbunden idag genomsyrar hela arbetsmarknaden och är dem som skriver avtalen med arbetsgivarna. Att kommunal lägger väldigt lite krut på busschaufförer och desto mer krut på kommunanställda damer är ett välkänt faktum inom branschen och snarare än att fler borde ansluta sig så är jag nog inne mer på att fler borde gå ur, medlemsras borde ju vara en rätt bra signal till pamparna att de gör ett dåligt jobb.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag är nöjd med att bära mitt eget namn och lösa mina egna problem. Vad gäller andras lyx eller ej är ju förstås en annan sak, men det är ju inget som berör mig. Njae, fackförbunden är ju extremt toppstyrda idag och tyvärr så är det ju heller inte att "bara" skapa en egen fackklubb hux flux då LO och akademikerförbunden idag genomsyrar hela arbetsmarknaden och är dem som skriver avtalen med arbetsgivarna. Att kommunal lägger väldigt lite krut på busschaufförer och desto mer krut på kommunanställda damer är ett välkänt faktum inom branschen och snarare än att fler borde ansluta sig så är jag nog inne mer på att fler borde gå ur, medlemsras borde ju vara en rätt bra signal till pamparna att de gör ett dåligt jobb.

Om fler går ur så dör hela fackföreningsrörelsen och det är det få som vill. Vill ni att ni ska få igenom era krav som busschaufförer så ska ni se till att det finns engagerade busschaufförer i facket annars lär inget hända. Visst så ska alla medlemmars krav mötas men de som förhandlar är också människor och det leder oundvikligen till att en viss prioritering görs och har ni ingen röst där så kan ni inte heller räkna med att få smaka på kakan.
Jag tror du underskattar hur mycket makt ni har.

NuZ
Testpilot

Tjuv! Eller ja… extremt duktig konstjuv eller liknande. Kickarna, ”ingen kommer till skada stötar”, pengarna och äventyren. Ja ett drömyrke

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Megadelux
Skrivet av Edd1e:

Har en bekant som knegar med fiberoptik, om jag skulle skola om mig så hade jag nog valt något i den inriktningen.
Känner en som jobbade på alla möjliga olika sorters fartyg i strax över fyrtio år och ptjaa, om resten av livet (tid borta, sambo etc etc) hade varit kompatibelt så kanske något åt det hållet? Den personen har haft väldigt många intressanta upplevelser tack vare yrket i alla fall!

Sjöman här sedan 20år. Det är riktigt skoj och ja man får se en hel del. Och det händer mycket skoj med kollegorna.

Ontopic så kommer jag forsätta till sjöss. Jag stormtrivs.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Trodde det var drömyrke. De flesta jobb är knappast som ens dröm.
Men om man fick drömma

Jag vet, därför jag sa "Synd".

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34GB Corsair Vengeance DDR5 5200MHZ CL40
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb

Medlem
Skrivet av renod:

Sjöman här sedan 20år. Det är riktigt skoj och ja man får se en hel del. Och det händer mycket skoj med kollegorna.

Ontopic så kommer jag forsätta till sjöss. Jag stormtrivs.

Har länge velat fråga en sjöbuse, under kraftiga stormar och dylikt hur är livet som sjönisse då? Jag som blir kraftigt sjösjuk om det gungar lite i ekan skulle kräkas inälvorna ur mig.

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Kingston KC3000 1Tb

Megadelux
Skrivet av Beertagne:

Har länge velat fråga en sjöbuse, under kraftiga stormar och dylikt hur är livet som sjönisse då? Jag som blir kraftigt sjösjuk om det gungar lite i ekan skulle kräkas inälvorna ur mig.

Man vänjer sig. Men jag har aldrig varit åksjuk eller något heller i typ bil eller buss. Man får gå med benen lite mer isär bara för balansen så man kan parera.

Dock jobbar jag bara "inne i vassen" som vi säger. Inne i östersjön. Visst kan det blåsa upp mot 20-30ms men det är inget emot ute på haven.

Medlem
Skrivet av renod:

Man vänjer sig. Men jag har aldrig varit åksjuk eller något heller i typ bil eller buss. Man får gå med benen lite mer isär bara för balansen så man kan parera.

Dock jobbar jag bara "inne i vassen" som vi säger. Inne i östersjön. Visst kan det blåsa upp mot 20-30ms men det är inget emot ute på haven.

20-30 m/s lät saftigt det också, usch

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Kingston KC3000 1Tb

Skriv svar