Vad är erat drömyrke?
Har ni erat drömyrke eller har ni något drömyrke ni skulle vilja jobba med?
När jag var liten ville jag skriva om spel och recensera, polis då jag ville bura in brottslingar och ha spelbutik.
Ganska under gymnasietiden så ville jag inte längre bli polis, och det var nog ganska bra, då jag inte är så pedagogisk, och framförallt kass på att köra bil. Jag kan knappt parkera i en parkeringsruta om där är 2 bilar i rutorna bredvid 😂, fickparkering är bara att glömma.
Jag är inte bra på att beskriva saker, kan ha att göra med att jag blev opererad för hjärntumör som barn, 2 gånger, och även en spruta kortison varenda dag under långa perioder att läkarna inte ens var säkra på om jag ens skulle fortsätta utvecklas, då var jag 2 och 3 år.
Även när jag har klarat ut ett helt spel så kan jag tänka, vad handlade spelet ens om? Ofta har jag glömt stora delen av handlingen.
Spelbutik fortfarande mitt drömyrke, antingen jobba i eller äga, men det finns inte direkt någon ekonomi i det när det finns massor av privatpersoner på tradera. Byta batterier, få in kunder som är på jakt efter ett visst spel, eller behöver hjälp med något.
Vem saknar inte det? Att vara på jakt efter ett spel och till slut hittade man spelet som man letat efter länge, det var totalt lycka. Jag hade velat lära mig byta batteri på kassetter och fixa med gamla CRTs. Nu behöver jag köra min ena studiomonitor 30 mil enkel resa för att få den laga, och min ena tv 10 mil för att byta kondensator.
Tyvärr så är nästan alla fysiska spel butiker borta. Förra året stängde vår lokala butik som även haft massor av annonser i super power/ super play
Förutom det tråkiga som ”alla” ville bli som
Ex polis, artist, skådespelare m.m så gick jag en dröm om att bli författare när jag började läsa böcker ordentligt på högstadiet.
Jag har en bok färdigskriven.
Går just nu för femtioelfte gången igenom den och lägger till/tar bort saker. Fixar stavfel (hur kan jag inte ha sett dessa de femtiotio gångerna innan??) och försöker få till det helt enkelt.
Har några som har läst samt kommit med tips som tyckt att storyn var intressant.
Återstår att se vad som sker.
Funderar på att skriva ut den på papper när jag läst igenom det sista ”inom kort”. Är dock närmare 300 A4-sidor…
Men det vore kul om något förlag gillade den och vill trycka den.
Halo kompis!
Ex polis, artist, skådespelare m.m så gick jag en dröm om att bli författare när jag började läsa böcker ordentligt på högstadiet.
Går just nu för femtioelfte gången igenom den och lägger till/tar bort saker. Fixar stavfel (hur kan jag inte ha sett dessa de femtiotio gångerna innan??) och försöker få till det helt enkelt.
Har några som har läst samt kommit med tips som tyckt att storyn var intressant.
Funderar på att skriva ut den på papper när jag läst igenom det sista ”inom kort”. Är dock närmare 300 A4-sidor…
Skicka in den! Vad har du att förlora?
Ad hoc addendum
I lågstadiet ville jag bli arkeolog, därefter ville jag bli författare och framåt gymnasiet antingen arbeta inom molekylärbiologi eller marinbiologi (älskar djur i allmänhet och havsliv i synnerhet). Verkligheten? Trots klassetta under de flesta år i grundskola och gymnasiet kom livet emellan och jag arbetar nu på ett lager..
Skicka in den! Vad har du att förlora?
En dag!
Snart!
Kanske...
Om de inte alls gillar den så förlorar man hoppet om att släppa en bok : (
Halo kompis!
En dag!
Snart!
Kanske...
Mängden stora författare som blivit refuserade håller inte med dig.
Ad hoc addendum
Jag drömmer samma dröm som du och igenkänningsfaktorn är stor. Det där med hur man kan missa felstavade ord och språkfel trots otaliga renskrivningar är galet.
För egen del har jag självpublicerat en (alldeles för lång) fantasybok. Efter att ha fått den refuserad av "alla" förlag bekostade jag lektör och korrekturläsare själv. Varpå jag publicerade den som Print on Demand. Det fåtal (15?) som köpte den tyckte att den var ok, men för egen del klarar jag inte av att bläddra i den. Hittar fortfarande för mycket som jag vill ändra 😅
Men har inte gett upp (helt) för det. Har två kortare böcker "färdiga", men där några vändor renskrivning ytterligare krävs innan jag vågar tänka tanken på att skicka till förlag. Men förr eller senare hoppas jag göra det, även om det lär dröja. Just nu stjäl andra drömmar (spelutveckling) all tid.
Vad jag försöker säga är att du inte ska vara rädd för att bli refuserad. Det blir alla, mer än en gång. Älskar du att skriva kan du inte låta bli att skriva vidare. Med samma bok, eller med en annan.
Som antytt ovan är en annan dröm att bli spelutvecklare. Har ägnat de senaste 2 åren åt att lära mig Unreal, Blender m.m. för att kunna vispa ihop något. Vad vet jag inte än, men jag har fasligt roligt på vägen
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Madrasstestare på nattskift?
Haha det här var mitt drömyrke också när jag var pojk kom på tidigt att det vore perfekt att testa en madrass per natt och sen ha 16 timmar fritid per dag. Nu sover jag snarare för lite för jag är egentligen natt människa och blir ofta pigg när det är dags att sova.
Annars lever drömmen om att släppa ett spel en dag. Men då ska jag bara få tummen ur och börja lära mig först.
PSN: OAKTHYR
Pilot. Men klarade ej medicinska tester, fuckcancer som gav permanenta skador 🥹 hoppas kunna ta ppl iaf.
Håller på med PPL nu och det är inga extrema medicinska krav. Fysiskt behöver du i princip ha bra syn med korrektion (glasögon) och normal hörsel. Det viktigaste är att du inte har eller har haft några psykiska åkommor som kan äventyra flygsäkerheten, exempelvis epilepsi, depression och liknande.
Börja med att boka in den medicinska undersökningen så vet du om det ens är möjligt innan du grubblar vidare.
Låg- och mellanstadiet: Arkeolog.
Högstadiet: Polis eller militär
Gymnasiet och universitet: Advokat.
Numera: Knivmakare eller möbelsnickare. Kanske författare.
Min kusin är möbelsnickare på ett litet företag och det verkar vara ett väldigt varierande arbete. Det är även brist på duktiga möbelsnickare så det är nog lätt att få jobb.
Han gick en yrkesutbildning i Grebbestad och fick jobb direkt efter avslutad utbildning.
PSN: OAKTHYR
Håller på med PPL nu och det är inga extrema medicinska krav. Fysiskt behöver du i princip ha bra syn med korrektion (glasögon) och normal hörsel. Det viktigaste är att du inte har eller har haft några psykiska åkommor som kan äventyra flygsäkerheten, exempelvis epilepsi, depression och liknande.
Börja med att boka in den medicinska undersökningen så vet du om det ens är möjligt innan du grubblar vidare.
Kul! Går det bra?
Nej jag gjorde ju Class 1 undersökningen som är striktare pga uppenbarliga skäl.
Tänker ppl blir en liten hobbygrej längre fram när jag är klar med plugget och ekonomin finns, eller ultralätt. Får ta smällen då 😀
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
En dag!
Snart!
Kanske...
Om du aldrig skickar in den så kommer du garanterat aldrig släppa nån bok.
Det är nog ett riktigt nålsöga att passera och många (de flesta?) får nog göra flera försök, men lycka till!
Bra fråga, tänker sällan så långt framåt.
Är nöjd med det jag gör nu, jobbat ca 2,5 år som projektledare. Får se vad nästa steg blir.
Überprojektledare kanske
Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz
En dag!
Snart!
Kanske...
En av mina favoritförfattare skrev 13 böcker innan han blev publicerad. 13!
Så om dem inte gillar första så har du ändå fler chanser
Drömyrke? Spelutvecklare, civilingenjör elektroteknik, programmerare. Tyvärr så har depression, dåligt självförtroende, existentialism dikterat mitt liv - men jag har inte heller ett mattehuvud så det hjälper inte. Men jag har kommit ur det mesta och läser just nu till Svetsare, är mer realistiskt och jag blir inte yngre. Så jag kan inte stressa mig fram om vad jag ska bli utan att oroa över min framtida pension.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch