Vad är erat drömyrke?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Gillar text och spel, så jag är väl rätt nära drömyrket får jag säga.

I mitten av 90-talet drömde jag om att öppna skivaffär och få fler att hitta mer alternativ musik. Det är nog väldigt, väldigt bra att det inte blev något av med det...

Kan du sälja en Merzbow-bootleg vid sidan av?

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Arkeolog som andra även nämnt i tråden... Tror att det kan ha att göra med att jag älskar Indiana Jones. Trodde jag släppt detta lite, men mitt senaste lir var just Indianajones-spelet och nu vill jag bli arkeolog igen!

Otroligt bra spel för övrigt.

Jag träffade en gång en person som var arkeolog till yrket, men vad jag minns så var det inte ett yrke som han rekommenderade. Minns inte exakt varför, kanske att det var halvdåligt betalt.

Men när man närmar sig 50+ och har skrapat ihop lite kapital kanske man kan sadla om och göra något mer för att man känner för det.

Medlem

Konstnär, men det är väldigt svårt att leva på bara det känns det som så troligen ett arbete där konsten kommer till användning så spelutveckling som concept-artist eller liknande.

Har också alltid gillat att skriva så författare är också ett alternativ.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Konstnär, men det är väldigt svårt att leva på bara det känns det som så troligen ett arbete där konsten kommer till användning så spelutveckling som concept-artist eller liknande.

Har också alltid gillat att skriva så författare är också ett alternativ.

Grafitti kanske? Då kan du starta en saneringsfirma och skapa dina egna arbetstillfällen.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Min dröm var alltid att bli Sveriges nästa Björn Ranelid. Men efter många års pinande kämpande i professionell arbetslöshet utan rast eller ro insåg jag att det finns bara en Björn Ranelid och hans vokabulära språkdräkt är oefterhärmlig i all sin briljans och elegans. Så jag skolade jag om mig och blev socialsekreterare. Det klart bästa jag nånsin gjort, socialt arbete är både kul och givande. Mycket bättre arbetsmarknad än den för brustna poeter, så kan verkligen rekommenderas!

Vad innebär det yrket då? Att lära sig kavla upp ärmar o knäppa opp skjortknappar så man fläker ut o visar sina kåkfarartatueringar till den stackars allmänheten?

Medlem

Det bor en Friherre i närheten av där jag bor och hans jobb verkar vara att gå runt med käpp och vara dryg mot folk. Det jobbet skulle jag kunna tänka mig

Medlem

Mitt nuvarande, 30år på samma arbetsplats

signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

Något kommunalgrått eller korrupt kanske, typ polis eller bankman. Eller nä förresten. Drömyrket är och förblir arbetsbefriad, i de korta livet människan lever ärret bättre att ha roligt och umgås med sina nära och kära.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Skrivet av Majoren:

Vad innebär det yrket då? Att lära sig kavla upp ärmar o knäppa opp skjortknappar så man fläker ut o visar sina kåkfarartatueringar till den stackars allmänheten?

Just så! Det är ett tufft jobb, men någon måste göra det.

Medlem

Jag skulle vilja vara trädgårdsmästare eller förvaltare vid ett buddhistiskt tempel på en avlägsen plats i Japan.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Jag skulle vilja vara trädgårdsmästare eller förvaltare vid ett buddhistiskt tempel på en avlägsen plats i Japan.

Fin tanke, men då får man jobba ganska hårt vad jag förstått? Kanske kul i någon månad?

Prompt:

Är det tufft att va trädgårdsmästare eller förvaltare vid ett buddhistiskt tempel på en avlägsen plats i Japan.

Skrivet av ChatGTP:

[…]
1. Fysiskt krävande arbete
Trädgårdsskötsel vid tempel innebär ofta ett djupt engagemang i att bevara traditionella japanska trädgårdar, vilket kräver stor precision och tålamod. Att klippa mossa, trimma bonsai-träd, räfsa grus i perfekta mönster och arbeta långa dagar utomhus kan vara både ansträngande och tidskrävande.

2. Kulturella och religiösa krav
Du måste ha en förståelse för och respekt för buddhistiska traditioner och estetik. Varje del av trädgården har en symbolisk betydelse, och du behöver utföra ditt arbete med stor vördnad och precision.

3. Isolerat liv
På avlägsna platser kan livet vara ensamt och enkelt, utan många moderna bekvämligheter. Förvaltare och trädgårdsmästare lever ofta ett spartanskt liv, nära naturen och templet.

4. Ekonomisk utmaning
Lönen för tempelarbeten är ofta blygsam. Det är mer en livsstil än ett jobb, och många gör det för andlig tillfredsställelse snarare än materiella fördelar.

5. Lång inlärningskurva
Att sköta en traditionell japansk trädgård kräver expertis som ofta tar år att bemästra. Du kan behöva en mentor eller gå i lärlingstid under lång tid innan du får ansvaret.

[...]

Citat:

庭師 (niwashi) – Detta är det generella ordet för “trädgårdsmästare”. Det används för någon som arbetar med att skapa eller underhålla trädgårdar, inklusive traditionella japanska trädgårdar.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

It's not a lake, it's an ocean

När jag var barn ville jag bli astronom. Som många i den åldern var jag fascinerad av rymden och stjärnorna. Redan på högstadiet insåg jag att jag var lite för ointresserad av matematik och naturvetenskapliga ämnen för att det skulle räcka, och då blev historiker mitt nya mål. Jag pluggade sedan historia i två år med målet att påbörja en forskarutbildning. Jag insåg under min fjärde termin att jag nog inte ville bli en av de där dammiga figurerna i manchesterkavaj på en historisk institution , trots allt. Nytt mål: pol mag-programmet. Då drabbades familjen av en tragedi och allt sattes på paus i några år. Varför jag sedan började plugga till socionom kan jag inte riktigt sätta fingret på, men så blev det och nu när jag passerat 40 har jag inget drömjobb längre. Jag anser inte att jobb är det viktigaste i livet, även om vi såklart spenderar en hel del tid på våra jobb.

Mest av allt vill jag finna balans i livet. Balans mellan arbete, familjeliv och allt det andra. Jobbets innehåll är inte avgörande, det är känslan av att göra skillnad, ha bra kollegor och framför allt må bra. Inte ha ont i magen, stressa sönder sig själv för några tusenlappar extra. Pengar är viktigt men inte avgörande längre.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Investerare. Eller ja det man säger om nån frågar när man egentligen vunnit 100+ miljoner och lever på avkastningen av sina investeringar (som ligger i diverse fonder och sköter sig själv) men i själva verket hittar på diverse hobbyprojekt som man gör tills man tröttnar och börjar på nästa.

signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Vilket lugnt nattjobb som helst där man kan sova större delen av passet.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Fin tanke, men då får man jobba ganska hårt vad jag förstått? Kanske kul i någon månad?

Prompt:

Är det tufft att va trädgårdsmästare eller förvaltare vid ett buddhistiskt tempel på en avlägsen plats i Japan.

https://walldorado.com/image/catalog/products/standard%20mur...

https://i.pinimg.com/originals/4a/4c/fb/4a4cfbd7699ea082ca678...

Jag har pluggat trädgård i 3 år och jobbat med det ännu längre och det är absolut ett fysiskt krävande jobb även i Sverige. Många har en väldigt romantisk bild av yrket men det sliter rätt hårt på knäna, ryggen m.m. och det är förvånansvärt mycket arbete som utförs för hand med väldigt gammaldags redskap.
Finns undantag inom storproduktion, såklart men det är inte ovanligt att tex sitta på knä och rensa ogräs 8 timmar om dagen i veckovis eller att plantera träd och buskar med spade och tunga lyft.

Väldigt annorlunda här jämfört med Asien men det finns många trädgårdar på hemmaplan som tar inspiration från framför allt Japan och deras trädgårdshistoria, traditioner och unika stil. Har själv jobbat en del med det så helt långsökt är inte mitt drömjobb.

Så jag tror det hade passat mig fint och jag har heller inga problem med att leva enkelt eller isolerat

Medlem

Jag tror att mitt nuvarande yrke är ett drömyrke för mig men ett hemskt val för många andra. Tidiga morgnar, tunga lyft och skitiga miljöer, massor av bilåkande och dessutom en hel drös med människor som jag måste interagera med. Tur att jobbet är extremt fritt och rätt välbetalt 😃

Jag kör budbil

signatur

War, War never changes...

Medlem
Skrivet av Tarotikum:

Jag tror att mitt nuvarande yrke är ett drömyrke för mig men ett hemskt val för många andra. Tidiga morgnar, tunga lyft och skitiga miljöer, massor av bilåkande och dessutom en hel drös med människor som jag måste interagera med. Tur att jobbet är extremt fritt och rätt välbetalt 😃

Jag kör budbil

Många ensamma kvinnor som väntar lika ivrigt på budbäraren som på paketet. The postman always rings twice, eller hur var det nu?

Medlem

Önskar jag satsat allt på att komma med i specialförbanden alternativt pilot av något slag.

Fick nöja mig med vanlig ”basse” och ett par utlandsmissioner. Nu har jag familj och ett civilt jobb, men tänker ibland på det.

signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Jag träffade en gång en person som var arkeolog till yrket, men vad jag minns så var det inte ett yrke som han rekommenderade. Minns inte exakt varför, kanske att det var halvdåligt betalt.

Men när man närmar sig 50+ och har skrapat ihop lite kapital kanske man kan sadla om och göra något mer för att man känner för det.

Man vill ju såklart jobba med nåt man har passion för, men samtidigt får inte lönen vara för låg heller.

Nåt som jag gärna hade gjort hade varit att slåss mot nazister, men det lär ju aldrig hända om man blir arkeolog idag! gissar att han inte nämnde det.

Medlem

Mitt drömyrke var att bli pilot och köra stora flygplan men hade för dålig syn för det. Men så här i efterhand med ADHD så skulle jag aldrig klara ett sånt jobb där man måste sitta stilla många timmar. Efter några år av "samma samma" flygningar och repetitivta arbetsuppgifter så skulle jag dö av uttråkning också. Så jag är glad att mitt drömjob inte blev min grej.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Man vill ju såklart jobba med nåt man har passion för, men samtidigt får inte lönen vara för låg heller.

Nåt som jag gärna hade gjort hade varit att slåss mot nazister, men det lär ju aldrig hända om man blir arkeolog idag! gissar att han inte nämnde det.

Nej, inte hade han letat efter Den heliga graal heller

Medlem
Skrivet av Ruffles:

När jag var barn ville jag bli astronom. Som många i den åldern var jag fascinerad av rymden och stjärnorna. Redan på högstadiet insåg jag att jag var lite för ointresserad av matematik och naturvetenskapliga ämnen för att det skulle räcka, och då blev historiker mitt nya mål. Jag pluggade sedan historia i två år med målet att påbörja en forskarutbildning. Jag insåg under min fjärde termin att jag nog inte ville bli en av de där dammiga figurerna i manchesterkavaj på en historisk institution , trots allt. Nytt mål: pol mag-programmet. Då drabbades familjen av en tragedi och allt sattes på paus i några år. Varför jag sedan började plugga till socionom kan jag inte riktigt sätta fingret på, men så blev det och nu när jag passerat 40 har jag inget drömjobb längre. Jag anser inte att jobb är det viktigaste i livet, även om vi såklart spenderar en hel del tid på våra jobb.

Mest av allt vill jag finna balans i livet. Balans mellan arbete, familjeliv och allt det andra. Jobbets innehåll är inte avgörande, det är känslan av att göra skillnad, ha bra kollegor och framför allt må bra. Inte ha ont i magen, stressa sönder sig själv för några tusenlappar extra. Pengar är viktigt men inte avgörande längre.

Du låter väldigt vis
Jag tror att ibland(ofta?) när man har ställts inför något väldigt jobbigt så klarnar det vad man egentligen prioriterar i livet.

Qus
Medlem
Skrivet av Loxus:

Lokförare. Nu ser det dess värre ut som att det kommer bli sjukersättning istället.

Det var min också som liten och jag förverkligade den drömmen för ett år sedan. Bra jobb med usla arbetstider.

Medlem

Snut! Helst civilt och hundförare, så man får trycka till en drogbarons Merca in i mitträcket och skicka vovven att bita dem när de är non compliant och sen se deras ögonsten gå på auktion och slantarna till brottsofferfonden.

De hade vart satisfaction de.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Snut! Helst civilt och hundförare, så man får trycka till en drogbarons Merca in i mitträcket och skicka vovven att bita dem när de är non compliant och sen se deras ögonsten gå på auktion och slantarna till brottsofferfonden.

De hade vart satisfaction de.

Synd bara att det inte riktigt funkar så

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34GB Corsair Vengeance DDR5 5200MHZ CL40
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Nej, inte hade han letat efter Den heliga graal heller

Haha ah, precis!

Medlem

Driva litet lyxigt pensionat för par (inga barn ffs) bara 4-5 rum, superb mat, spa, havsbad, all inclusive. ...eller

Ha ett tobak/spelbutik/kiosk och bara jobba när man vill, orkar jag inte gå upp en onsdag så skiter jag i det kan ha en uppkopplad skärm på insidan av dörren där jag kan ha flexibla öppettider

signatur

i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
Ryzen 5 5600|Asus X-470|32Gb DDR4|MSI 4070 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Har inget drömjobb just nu som jag kan komma på, men när jag var liten ville jag bli busschaufför som far och farfar. Men det är ett otroligt stressigt jobb och inte super bra betalat heller.

Ville även bli uppfinnare, sitter nog kvar en del, för märker även idag på mitt jobb att jag försöker komma på egna lösningar, 3D printar saker som kan användas o göra jobbet enklare.

Medlem

Det verkar som att många drömmer om ett jobb utan några krav eller något ansvar för någon annan än en själv. Hur har ni det idag? Känner ni att ni har för stort ansvar och för stora krav på er?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det verkar som att många drömmer om ett jobb utan några krav eller något ansvar för någon annan än en själv. Hur har ni det idag? Känner ni att ni har för stort ansvar och för stora krav på er?

Jag har precis den situationen som du beskriver eftersom jag är frilans. Jag har full kontroll över min tid och i förlängningen även min ekonomi. Det finns också en trygghet i att inte ha en chef eller riskera att få sparken. För mig är det typ uteslutet att jag skulle gå över till att vara anställd hos någon, just för att slippa krav från någon annan än mig själv.

Skriv svar