Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Det tror jag ABSOLUT inte. kan inte tänka mig att en italiensk spelsida vet ett skvatt. Känns inte som att Nintendo annonserar en presentation i April men skickar ut förhands-info till Guiseppe och hans polare på Games and move.it

Jaså du verkar så säker, men har du glömt vart Mario kommer ifrån kanske?

Medlem
Skrivet av CHRIIM:

Jaså du verkar så säker, men har du glömt vart Mario kommer ifrån kanske?

Japan?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Med moms, kemikalieskatt och Bergsala-pålägg kommer vi nog vara uppe i 55-6000 oavsett. I bästa fall ingår ett spel där (ryktas ju från tidigare att en titel med en nia i sig - vilket då antas vara Mario Kart - ska komma bundlat).

Kemikalieskatten glömde jag så... ja det blir nog norr om 6000

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Japp, döpt efter en italiensk vaktmästare har jag för mig.

Skrivet av lasselason:

Japp, döpt efter en italiensk vaktmästare har jag för mig.

Nej, han heter Mario efter en generös hyresvärd som lät Nintendo of America ligga efter med hyran då det begav sig.

Sen kommer han ju ifrån Brooklyn, NYC, men oklart om han är född där eller i Italien (det förtäljer inte Nintendos omfattande Mario-lore, mig veterligen).

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Nej, han heter Mario efter en generös hyresvärd som lät Nintendo of America ligga efter med hyran då det begav sig.

Sen kommer han ju ifrån Brooklyn, NYC, men oklart om han är född där eller i Italien (det förtäljer inte Nintendos omfattande Mario-lore, mig veterligen).

Ah, hyresvärd var det ja, tack.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Med moms, kemikalieskatt och Bergsala-pålägg kommer vi nog vara uppe i 55-6000 oavsett. I bästa fall ingår ett spel där (ryktas ju från tidigare att en titel med en nia i sig - vilket då antas vara Mario Kart - ska komma bundlat).

Om priset stämmer och det är Italien så är moms redan inkluderat i det priset. Hela eu har samma regler som Sverige att moms måste ingå i visat pris.

Medlem
Skrivet av Gungnir:

Om priset stämmer och det är Italien så är moms redan inkluderat i det priset. Hela eu har samma regler som Sverige att moms måste ingå i visat pris.

Ja, men nu pratade jag ju om det "översatta" priset och vad det landar på här. För du tror väl inte att bara för att moms ingår där så kommer det inte läggas på för oss när konsolen ska säljas här?

Visar ett patent en möjlig Kinect-liknande tillbehör till Switch 2?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, men nu pratade jag ju om det "översatta" priset och vad det landar på här. För du tror väl inte att bara för att moms ingår där så kommer det inte läggas på för oss när konsolen ska säljas här?

<Uppladdad bildlänk>

Visar ett patent en möjlig Kinect-liknande tillbehör till Switch 2?

Är inte det där typ Nintendo Wii?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Är inte det där typ Nintendo Wii?

Jag tänkte om det där på ovansidan är en kamera blir det som en kombination av Kinect och Wii-motes? Låter som en bra kombo!

Skrivet av Gertzy:

Jag tänkte om det där på ovansidan är en kamera blir det som en kombination av Kinect och Wii-motes? Låter som en bra kombo!

Som PS Eye och Move-controllerna alltså?

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://preview.redd.it/a-real-preorder-price-from-italy-v0-9...

Har en italiensk spelsida läckt priset för Switch 2?

Tydligen har denna Italienska återförsäljare börjat ta förhandsbokningar där de låter köparna dra pengar nu redan, vilket betyder att det inte bara är ett placeholderpris (som typ Webhallen sätter på över 9k) utan kan vara indikation på att det är det riktiga priset. För skulle Nintendo senare utannonsera ett dyrare pris kan de inte kräva att konsumenten betalar det extra tillägget senare för att få sin konsol så det låter som en onödig risk? Så har vi tur blir den något billigare än väntat

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Nja, till utseendet kanske men när jag läser beskrivningen tänker jag mer på Kinect än PS Eye:

"The patent describes how the system processes spatial data using light reflections to determine the position and direction of the movable body relative to the station. The diagrams seen below suggest a setup where the station might be positioned atop a television, interacting with handheld devices.

While the specifics remain technical and open to interpretation, key phrases like “movable body” and “sensor” imply a focus on interactive, motion-based functionality"

Å andra sidan låter ju "a system involving a station with a light source and a MEMS mirror that scans a designated space" kanske mer som Move-kontrollerna? Så de kanske gör en best off och använder alla tre tekniker kombinerat? Om de nu ens använder detta och inte skrotar det dvs. Men ändå intressant att spekulera kring imo.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/CyQTkjaI0jk?t=230

Tydligen har denna Italienska återförsäljare börjat ta förhandsbokningar där de låter köparna dra pengar nu redan, vilket betyder att det inte bara är ett placeholderpris (som typ Webhallen sätter på över 9k) utan kan vara indikation på att det är det riktiga priset. För skulle Nintendo senare utannonsera ett dyrare pris kan de inte kräva att konsumenten betalar det extra tillägget senare för att få sin konsol så det låter som en onödig risk? Så har vi tur blir den något billigare än väntat

Nja, till utseendet kanske men när jag läser beskrivningen tänker jag mer på Kinect än PS Eye:

"The patent describes how the system processes spatial data using light reflections to determine the position and direction of the movable body relative to the station. The diagrams seen below suggest a setup where the station might be positioned atop a television, interacting with handheld devices.

While the specifics remain technical and open to interpretation, key phrases like “movable body” and “sensor” imply a focus on interactive, motion-based functionality"

Å andra sidan låter ju "a system involving a station with a light source and a MEMS mirror that scans a designated space" kanske mer som Move-kontrollerna? Så de kanske gör en best off och använder alla tre tekniker kombinerat? Om de nu ens använder detta och inte skrotar det dvs. Men ändå intressant att spekulera kring imo.

Om detta kommer så finns ju kanske en anledning till toppmonterade usbc porten.
Hursom borde det ju funka till äldre wii spel vilket jag hoppas på.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om detta kommer så finns ju kanske en anledning till toppmonterade usbc porten.
Hursom borde det ju funka till äldre wii spel vilket jag hoppas på.

Ja, det kan ju vara ett användningsområde att göra det som ett bärbart tillbehör som kan "läsas av" så kan det ju öppna upp för både Wii-portar men även för formatet på NSO.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag gjorde en räkneövning på det italienska priset.
switch2 it = 365 eur
switch2 it = 4 183 sek
ex moms it 22% = 3 429
bergsala 10% = 343
kemskatt 1kg = 175
switch2 se ex moms = 3 946
switch2 se inkl moms 25% = 4 933 SEK

Bergsala-"skatten" tog jag fram genom att jämföra OLED och vanlig switch mellan italienska återförsäljare och Sverige, fick mellan 4 och 7,5 % så tog i till 10% istället. Jag bortsåg från marginalen som återförsäljare tar, eftersom den är inkluderad i både det italienska och svenska priset.

Min känsla är dock att ovanstående pris är i underkant och jag gissar ändå att priset i Sverige hamnar mellan 5 500 och 6 000 SEK vilket är vad beräkningen blir med 399€ och 449€. 399€ är väl vad priset har ryktats om innan?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/CyQTkjaI0jk?t=230

Var väl någon på reddit som skrev att personen bor i Italien och att man inte ska lita på den där sidan. Så känns suspekt generellt oavsett, men vi får se.

Medlem
Skrivet av Gungnir:

Jag gjorde en räkneövning på det italienska priset.
switch2 it = 365 eur
switch2 it = 4 183 sek
ex moms it 22% = 3 429
bergsala 10% = 343
kemskatt 1kg = 175
switch2 se ex moms = 3 946
switch2 se inkl moms 25% = 4 933 SEK

Bergsala-"skatten" tog jag fram genom att jämföra OLED och vanlig switch mellan italienska återförsäljare och Sverige, fick mellan 4 och 7,5 % så tog i till 10% istället. Jag bortsåg från marginalen som återförsäljare tar, eftersom den är inkluderad i både det italienska och svenska priset.

Min känsla är dock att ovanstående pris är i underkant och jag gissar ändå att priset i Sverige hamnar mellan 5 500 och 6 000 SEK vilket är vad beräkningen blir med 399€ och 449€. 399€ är väl vad priset har ryktats om innan?

Skrivet av kalaspuffar:

Var väl någon på reddit som skrev att personen bor i Italien och att man inte ska lita på den där sidan. Så känns suspekt generellt oavsett, men vi får se.

Ja, det är givetvis någonting som ska tas med skopa salt (även om det vore trevligt om riktpriset blir något lägre) fram tills andra april. Det pris som andra har pratat om under förra året och fram tills nu är ju $399 så utgår från att det blir runt där. Så tror också vi kommer hamna runt 5500-6000. Men med tanke på vilket kraftpaket och vilket spelutbud den kommer kunna leverera tycks det bli värt det

Doom the Dark Ages kommer tydligen till Switch 2 - men det utannonserades inte under Developers directen för att Nintendo inte vill att det visas upp ännu. Så antagligen vill de avslöja det först där i april directen! Lär bli en hel del trevligt som visas där

Xbox Is "Really Looking Forward" To Supporting Switch 2

Phil Spencer: "We love the work that we do with Nintendo"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, det är givetvis någonting som ska tas med skopa salt (även om det vore trevligt om riktpriset blir något lägre) fram tills andra april. Det pris som andra har pratat om under förra året och fram tills nu är ju $399 så utgår från att det blir runt där. Så tror också vi kommer hamna runt 5500-6000. Men med tanke på vilket kraftpaket och vilket spelutbud den kommer kunna leverera tycks det bli värt det

https://youtu.be/jJZwmZldnn0?t=203

Doom the Dark Ages kommer tydligen till Switch 2 - men det utannonserades inte under Developers directen för att Nintendo inte vill att det visas upp ännu. Så antagligen vill de avslöja det först där i april directen! Lär bli en hel del trevligt som visas där

https://images.nintendolife.com/02c269db37282/switch-2-xbox.9...

Ja, att DOOM Dark Ages kommer till Switchen 2 känns nästan 100% med tanke på att båda de tidigare nya Doom-spelen kom till Switch. Räknar med nästan hela Xbox-biblioteket till Switch 2 nu i och med att nya konsolen blir nästan i nivå med Xbox Series S i prestanda, så lär nog bli mycket lättare att porta spel. Tror de första 3-5 åren så kommer Switch 2 få nästan allt som dyker upp på Playstation och Xbox, samtidigt som dess first party-spel blir fullständigt överlägsna. Fränast hade ju varit om Microsofts Xbox-division fått gästspela lite på Switch presentationen och visa upp en hel svit av Xbox-spel som ska över på Switch 2.

Vad gäller priset så tror jag också på 399.99. Det är väl inget att säga om egentligen, känns som en helt rimlig prisökning enligt mig och känns väldigt prisvärt jämf. med XBox och Playstation.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/jJZwmZldnn0?t=203

https://images.nintendolife.com/02c269db37282/switch-2-xbox.9...

Ja det känns som ett pris som känns nära sanningen faktiskt, med tanke på vad vi ser ut att få. Trist att det är så långt imellan utannonsering och en direct om det.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Ja det känns som ett pris som känns nära sanningen faktiskt, med tanke på vad vi ser ut att få. Trist att det är så långt imellan utannonsering och en direct om det.

Ja, det blir lite jobbig väntan nu tyvärr - men det ryktas att det kommer visas lite reklam för Switch 2 under Super Bowl nästa månad. Men antagligen blir det en halvminut av lite olika vinklar av konsolen och lite Mario Kart så lär inte vara mycket nytt även om det visar sig stämma.

DF spekulerar i om det är värt att invänta att spela vissa spel som är krävande på Switch och få lite boost av S2 istället.

Medlem

Får se om vi får se någonting Switch 2 relaterat på Februari Direct (som Nintendo kör varje år).

Dock ännu ett tag kvar dit (gissningsvis 2-4 veckor)

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Får se om vi får se någonting Switch 2 relaterat på Februari Direct (som Nintendo kör varje år).

Dock ännu ett tag kvar dit (gissningsvis 2-4 veckor)

Nej, alla läckare pratar om den som Switch 1-spel only. Kan ju dock vara en del cross gen titlar som inte bekräftas för Switch 2 direkt men senare. Så blir ändå spännande att se och sia om.

Medlem

Phil Spencer:

“I was exchanging emails with Furukawa-san, the CEO of Nintendo. I gave him a big congrats and said my old eyes appreciate the larger screen,” he said.

“Nintendo, their innovation, and what they mean in this industry… I just always applaud the moves that they make. They did a little flash video, and I know we’ll get more detail over time. I’m really looking forward to supporting them with the games that we have, and I just think they’re a really important part of this industry.”

He added: “It’s hard with what’s publicly out there right now for everybody to get their [heads] around it, but who would ever bet against the success of that team? They are just masterful in what they do, Switch is a massive success, and I think Switch 2 will be as well.”

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nej, alla läckare pratar om den som Switch 1-spel only. Kan ju dock vara en del cross gen titlar som inte bekräftas för Switch 2 direkt men senare. Så blir ändå spännande att se och sia om.

Ah okej, ser ut som att vi får vänta lite längre då - Vet vi någon av spelen som kommer att visas för Switch 1 spel på februari direct? Spontant gissar jag Metroid Prime kommer ha högsta fokus?

27 Februari är Pokemon Day och 10 Mars är Mar10 Day - 40 års jubeleum från Mario. Så kanske något där.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ah okej, ser ut som att vi får vänta lite längre då - Vet vi någon av spelen som kommer att visas för Switch 1 spel på februari direct? Spontant gissar jag Metroid Prime kommer ha högsta fokus?

27 Februari är Pokemon Day och 10 Mars är Mar10 Day - 40 års jubeleum från Mario. Så kanske något där.

Antar också att Metroid Prime 4: Beyond får ny trailer som visar upp spelet mer (och som sedan kommer användas i April för att visa skillnader mellan OG och S2-versionen) men annars har det hintats om ett storspel som ska runda av Switch-eran med ett "nytt" spel i en nischad serie - vilket har fått folk att tänka att det handlar om Fire Emblem: Genealogy of the Holy War och då det varit i rykteskvarnen ett bra tag nu kan det mycket väl stämma.

Nej, skulle absolut inte räkna med någonting Switch 2-relaterat de dagarna. Pokémon A-Z lär ha fokus och det tycks bara ha en Switch (1)-version utifrån terraläckan och får vi en 3D Mario-samling 2 eller något sådant är det nog till Switch som sedan lyfts som "kan även spelas på S2". Hade de velat avslöja spel redan då hade de lagt hela directen i Februari där de pratat om både sista Switch-spelen och nyare Switch 2-spelen men nu låter de istället Switch-eran rundas av i eget fokus för att sedan gå vidare till Switch 2 närmare dess lansering.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Antar också att Metroid Prime 4: Beyond får ny trailer som visar upp spelet mer (och som sedan kommer användas i April för att visa skillnader mellan OG och S2-versionen) men annars har det hintats om ett storspel som ska runda av Switch-eran med ett "nytt" spel i en nischad serie - vilket har fått folk att tänka att det handlar om Fire Emblem: Genealogy of the Holy War och då det varit i rykteskvarnen ett bra tag nu kan det mycket väl stämma.

Nej, skulle absolut inte räkna med någonting Switch 2-relaterat de dagarna. Pokémon A-Z lär ha fokus och det tycks bara ha en Switch (1)-version utifrån terraläckan och får vi en 3D Mario-samling 2 eller något sådant är det nog till Switch som sedan lyfts som "kan även spelas på S2". Hade de velat avslöja spel redan då hade de lagt hela directen i Februari där de pratat om både sista Switch-spelen och nyare Switch 2-spelen men nu låter de istället Switch-eran rundas av i eget fokus för att sedan gå vidare till Switch 2 närmare dess lansering.

Låter ändå spännande. Med tanke på kraftskillnaden mrllan Switch och Switch 2 så kan jag tänka mig att backwards compatibility, portar och crossgen är ungefär samma sak. Fast crossgen blir väll naturligt snyggare på Switch 2 då det är utvecklat för det. Men hårdvarumässigt sätter Switch så mycket bottleneck att jag tror att det blir väldigt få crossgen titlar. Metroid Prime 4 ett av dom såklart! Ser fram emot nästa trailer sen också se skillnaden som du säger .

Får vi Fire Emblem: Genealogy of the Holy War Remake så blir jag överlycklig! Fire Emblem är en favoritserie i en favorit genre. Kört om Path of Radiance, Radiant Down och Three Houses flera varv. Men aldrig spelat GotHW - ser fram emot att sätta tänderna i detta.

Du har säkert rätt. Blir nog Switch 1 fokuserat kanske 2 månader till innan det blir fullt fokus på Switch 2. Men har ändå lite förhoppning på Mario Kart 9/Nytt 3D mario under Mar10 Day. Men vi får se

Medlem

Nintendo tycks ha registrerat lite Switch 2-relaterat hos FCC och bland annat tycks Wi-fi6 (.ax) bekräftas - samt Amiibo-stöd!

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Låter ändå spännande. Med tanke på kraftskillnaden mrllan Switch och Switch 2 så kan jag tänka mig att backwards compatibility och crossgen är ungefär samma sak. Fast crossgen blir väll naturligt snyggare på Switch 2 då det är utvecklat för det. Men hårdvarumässigt sätter Switch så mycket bottleneck att jag tror att det blir väldigt få crossgen titlar. Metroid Prime 4 ett av dom såklart! Ser fram emot nästa trailer sen också se skillnaden som du säger .

Får vi Fire Emblem: Genealogy of the Holy War Remake så blir jag överlycklig! Fire Emblem är en favoritserie i en favorit genre. Kört om Path of Radiance, Radiant Down och Three Houses flera varv. Men aldrig spelat GotHW - ser fram emot att sätta tänderna i detta.

Du har säkert rätt. Blir nog Switch 1 fokuserat kanske 2 månader till innan det blir fullt fokus på Switch 2. Men har ändå lite förhoppning på Mario Kart 9/Nytt 3D mario under Mar10 Day. Men vi får se

Ja, tror det blir stort fokus på hur uppskalning och förbättringar med att spela Switch-spel på Switch 2 på April directen! Speciellt de spel som räknas få riktiga next gen versioner (som BoTW) där bättre framerates, nära noll laddtider och annat grafiskt lull-lull tycks stå i fokus. Så det blir väl viss skillnad mellan att bara spela gamla spel på nya konsolen och där det finns ordentliga patches för det. De lär vilja förklara den skillnaden så att så många Switch-ägare som möjligt lockas att köpa nya konsolen istället för att stanna kvar.

Då de visade Mario Kart i avslöjandet lär det bli lanseringstitel, vilket inte är så konstigt efter hur bra MK8 Dlx sålt, så tror 3D Mario kommer dröja - kanske ända till September-directen. Mar10 Day lär bli mer i stil med Galaxy 2 eller ny samling och då till Switch för att så många som möjligt ska kunna köpa det. För de vet att de kan spela det direkt men även senare på Switch 2 så tror inte de bemödar sig med två versioner, annat än Galaxy 2 kanske får kontrollstöd på Switch 2 som lär passa det bättre än OG.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, tror det blir stort fokus på hur uppskalning och förbättringar med att spela Switch-spel på Switch 2 på April directen! Speciellt de spel som räknas få riktiga next gen versioner (som BoTW) där bättre framerates, nära noll laddtider och annat grafiskt lull-lull tycks stå i fokus. Så det blir väl viss skillnad mellan att bara spela gamla spel på nya konsolen och där det finns ordentliga patches för det. De lär vilja förklara den skillnaden så att så många Switch-ägare som möjligt lockas att köpa nya konsolen istället för att stanna kvar.

Då de visade Mario Kart i avslöjandet lär det bli lanseringstitel, vilket inte är så konstigt efter hur bra MK8 Dlx sålt, så tror 3D Mario kommer dröja - kanske ända till September-directen. Mar10 Day lär bli mer i stil med Galaxy 2 eller ny samling och då till Switch för att så många som möjligt ska kunna köpa det. För de vet att de kan spela det direkt men även senare på Switch 2 så tror inte de bemödar sig med två versioner, annat än Galaxy 2 kanske får kontrollstöd på Switch 2 som lär passa det bättre än OG.

Aa, går inte mycket annat än spekulera. Men det är änd 40-års jubeleum. Så det kommer säkert bli en stor mario show. Galaxy 2 skulle kunna vara möjligt som du säger. Men tror att vi får något mer också.

Jag gissar också att konsolen släpps Maj/Juni att Mario Kart blir lanseringstitel. Sen är det frågan om 3d Mario kommer till Julhandeln i Oktober/November eller om vi får vänta tills nästa år. Men i så fall kanske vi får ett Zelda remake till julhandeln istället om vi inte får nytt 3D Mario riktigt ännu.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Aa, går inte mycket annat än spekulera. Men det är änd 40-års jubeleum. Så det kommer säkert bli en stor mario show. Galaxy 2 skulle kunna vara möjligt som du säger. Men tror att vi får något mer också.

Jag gissar också att konsolen släpps Maj/Juni att Mario Kart blir lanseringstitel. Sen är det frågan om 3d Mario kommer till Julhandeln i Oktober/November eller om vi får vänta tills nästa år. Men i så fall kanske vi får ett Zelda remake till julhandeln istället om vi inte får nytt 3D Mario riktigt ännu.

Såklart, jag försöker bara tänka så logiskt som möjligt men självklart är det bara gissning/spekulation så ska ju inte ta mina ord för fakta för den sakens skull. Och tror också att de kommer göra någonting speciellt för Mario då de gjorde det både 30 och 35 så känns märkligt att de inte skulle göra något i år. Men tror bara inte att de visar nya 3D Mario redan för den sakens skull. Dessa firanden är ju mer för äldre spel som släpps igen. Men tror det släpps i år, kanske till Oktober precis som Odyssey gjorde way back. Sen kanske vi får WW+TP till julhandeln som det så länge pratats om? Om det inte visas till OG Switch nu i februari, dock tror jag det kommer vara för Metroid Prime 2+3 då de lär vilja ha ut dem innan fyran lanseras.

Skriv svar