Vad har du lärt dig idag?
Finns Is-spray att köpa på valfri mack som är en ruskig räddare i nöden, har alltid en flaska i bakluckan! Rekommenderas
Jag har googlat lite och sett att det finns. Ska förbi Biltema och köpa sen
PSN: OAKTHYR
Har lärt mig att jag mår illa när jag åker elbil. Nu gäller det att ta reda på varför jag ofta mår lite illa när jag åker elbil, för det händer aldrig i andra fordon.
Kanske blir extra ryckigt pga föraren är van med oresponsiva dieselbilar? Elbilar är ju generellt sett lite rappare i start och så jämfört med vanliga familjebilar som golf och mondeos.
Kan även vara så att elbilen du kört har kört hjulbas?
Eller blir du åksjuk även med farthållaren i jämn fart? Även på eldrivna tåg?
Att de där nyckelbanden som vi fick på jobbet av vår uppdragsgivare inte var nån höjdare. Det gick upp och mitt passerkort är nu förlorat. Nåväl, får ett nytt nästa vecka så det är väl inte hela världen men jag ska använda ett bättre nyckelband nästa gång.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
Hade en taxi resa i en elbil för något år sedan där chauffören inte kunde hålla jämn gas med bromsgenerering på max, ryckte fram och tillbaks i en timme, aldrig blivit åksjuk före det..
Har lärt mig att jag mår illa när jag åker elbil. Nu gäller det att ta reda på varför jag ofta mår lite illa när jag åker elbil, för det händer aldrig i andra fordon.
Arff
Kanske blir extra ryckigt pga föraren är van med oresponsiva dieselbilar? Elbilar är ju generellt sett lite rappare i start och så jämfört med vanliga familjebilar som golf och mondeos.
Kan även vara så att elbilen du kört har kört hjulbas?
Eller blir du åksjuk även med farthållaren i jämn fart? Även på eldrivna tåg?
Hade en taxi resa i en elbil för något år sedan där chauffören inte kunde hålla jämn gas med bromsgenerering på max, ryckte fram och tillbaks i en timme, aldrig blivit åksjuk före det..
Nej nej, blir aldrig åksjuk när jag åker i något annat fordon, "vanlig" bil, buss, (el)tåg, flyg, osv. Men har inte elbil att testa som förare själv.
Har tyvärr färdtjänst till och från jobbet och majoriteten av taxiförarna kör elbil, och extremt få kan köra mjukt med sina elbilar... är just den där ryckigheten, gas upp och ner och någon konstig hård bromsning som känns nästan automatisk. Förmodligen det bromsgenerering är. Märkt att en del stäng av sådan hjälp och då är det lite bättre, men ändå ett visst illamående som lurar.
Googlade lite nyss och det är tydligen inte så ovanligt att folk känner så. Enligt SVT har det med innerörats balansorgan att göra. Sen låter elbilarna inget heller så man som passagerare får ingen förvarning om vad som händer. Verkar lite som om vi människor är för långsamma för elbilen. Och lägg då till en ryckig körstil med hårda inbromsningar... Men då lärde vi oss att vi inte är ensamma med det här illamåendet!