Slösar ni tid på Youtube?
Tittar knappt ens på filmtrailers längre för det finns några jävla kanaler som gör fake trailers, och det märker man oftast inte förrän man är några sekunder in, och då lär sig algoritmen det. Sen är det kört.
Jag rapporterar dem manuellt, tvivlar på att YT bryr sig om en person gör det men man kan ju hoppas att fler är trötta på dem.
"Kollar" flera timmar varje dag. Använder det dock mer som en pod angående de spel som jag spelar för tillfället, eller av saker jag är intresserad av. Främst i längre format, ala 2-3 timmar av informativ genomgång av exempelvis all lore från wow, eller en genomgång av RPG-genren från början till slut.
Fastnar ibland i shorts när jag ska välja video att lyssna på för det ser intressant ut, men försöker aktivt att strunta i dem då det bara är skit för det mesta.
Så ser inte annat än slö-surfandet på shorts som slösad tid.
Submission is for the weak
jag tittar i princip hela dagarna, från att jag vaknar upp till att jag somnar. Är jag ute och går lyssnar jag. Men ja, man gör ju annat samtidigt, iaf ganska ofta. spelar eller tränar eller vad man nu gör.
Ibland blir jag förvånad när det verkligen inte finns något jag vill se. "men vad fan är det här, nu har det inte kommit en ENDA intressant video på 30 minuter, är det verkligen uppdaterat??" men ja, många youtubers följer man numera haha.
bland det bättre man hittat senaste 2 åren är ju mr.ballen, otroligt bra berättande, perfekt när man är ute och går på promenad
På tok för mycket skulle jag säga spontant även om vad som räknas som slöseri är svårt definiera. Tittar på saker på youtube som genuint intresserar mig och det är väl egentligen inte slöseri även om man kanske göra det lite väl mycket när man skulle kunna göra andra "vettigare" saker? Tyvärr leder ju det dock på tok för ofta till att man trillar ner i något annat kaninhål, precis som det gör när man doomscrollar på instagram eller någon annan social media. Då känns det verkligen som att man borde göra något bättre med sin tid
Har några kanaler jag följer och ser dom allra flesta på söndagarna när jag inte har nåt annat bättre för mig.
Några jag alltid ser är
Markus Aujalay
DF Clips
Henrik Jönsson
Rickards Garage
Sedan ett tiotal andra men föredrar att bränna av allt bra i ett svep, så behöver man inte bry sig mer om YouTube resten av veckan. Kan hända ändå att man kollar nåt på skithuset ibland.
Henrik Jönsson? Jösses...🙂
Jag kollar inte på linjär TV så Youtube blir rätt många timmar. Det bör minskas, i alla fall på mobilen.
Jag slösar inte tid. Jag ägnar tid.
Youtube är den typ av streaming jag lägger mest tid på. Älskar det.
Särskilt de lite mindre nischade humorkanalerna:
Eller allmänt nördiga grejer:
Henrik Jönsson? Jösses...🙂
Jag kollar inte på linjär TV så Youtube blir rätt många timmar. Det bör minskas, i alla fall på mobilen.
Ett råd, till svenskar i allmänhet eftersom vi är extremt rädda att tycka saker som kan anses annat än center är att läsa, titta, lyssna på olika ytterligheter.
Kalla de opinionsbildare, debattörer eller politiker.
Först då kan man faktiskt få egna tankar och synsätt.
Följer också Jönsson men håller inte med i mycket av hans poänger, men det är otroligt viktigt att det tillåts att folk följer andra än ”mainstream” och han får gärna utmana saker jag tagit som självklara eller ristat i sten (alla födda på 80- talet och äldre trodde väl aldrig tex att man ens skulle diskutera public service opartiskhet eller ens befinnande)
Den här ”oj, jösses” -mentaliteten vinner ingen på och jag trodde Sverige prövat det med alla som höll med SD redan.
Bilkanaler följer iaf jag. Är ju smörgåsord mot vad tv erbjuder.
Harry’s garage given
Drivetribe när de har kul videos
Carwow särskilt då deras offroad challenges e sköj med rätt folk och bilar
Autotrader när de testar intressant bil
Autogefühl
Alla bilkanaler har lite olika åsikter och det är de jag gillar. Nånstans i mitten kanske sanningen finns.
Diverse tech och finans med.
Sveriges samtliga media är undermålig på i princip allt ärligt talat.
Blir en hel del kanaler som handlar om rymd, historia och teknik. Musikdokumentärer är också intressant.
Försöker att inte klicka på rekommendationer utan hålla mig till det jag sparar. Shorts är till 99.99% hjärndött.
Jag kurerar mitt flöde stenhårt. I princip bara sådant jag också följer som dyker upp där.
Sedan försöker ju Youtube ge mig rekommendationer emellanåt och är det något som verkar intressant kan jag kanske titta på nåt klipp, men allra högst sannolikt blir att det hamnar i högen med "rekommendera inte denna kanal".
Shorts stänger jag av så fort den dyker upp. Tyvärr kan en ju vara stänga av den 30 dagar i stöten, av vad jag har hittat i alla fall.
Finns en addon som heter Youtube-shorts block till Firefox, finns säkert till andra webläsare också.
00:00:02:42
Vaddå "slösar"? Där har jag min kvalitetstid.
Skämt o sido, jo, allt för många timmar. Jag har till och med upptäckt en som castar SC: BW-matcher, så det är knappt ens så att det kan kallas nytt.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Blir en hel del kanaler som handlar om rymd, historia och teknik. Musikdokumentärer är också intressant.
Försöker att inte klicka på rekommendationer utan hålla mig till det jag sparar. Shorts är till 99.99% hjärndött.
Finns en addon som heter Youtube-shorts block till Firefox, finns säkert till andra webläsare också.
Några tips på dessa kanaler(science)?
Jag följer Arvin Ash och Interesting Engineering.
Kan rekommendera kanalerna Kosmo och Astrum om du vill ha mysiga rymdklipp att somna till på soffan
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Spark är en bra kanal med all möjligt inom vetenskap.
https://www.youtube.com/@SparkDocs
Kosmo är rätt trevlig också, rymd och sånt.
https://www.youtube.com/@Kosmo_off
Star Talk kan vara bra, beror på vilken gäst och om Chuck inte stör för mycket med sina lama skämt.
https://www.youtube.com/@StarTalk
Sabine Hossenfelder är riktigt intressant. Forskning, rymd och teknik.
https://www.youtube.com/@SabineHossenfelder/featured
Techmoan. Fantastisk kanal med fokus på gammal konsumentteknik (ibland bortglömd) inom ljud och bild.
Extra kul om man gillar torr brittisk humor.
https://www.youtube.com/@Techmoan
00:00:02:42