WarCraft: Refurbished (icke-officiell patch för WarCraft: Orcs & Humans)

Medlem
WarCraft: Refurbished (icke-officiell patch för WarCraft: Orcs & Humans)

För en dryg månad sedan släppte Blizzard Entertainment uppdaterade versioner av sina två strategiklassiker WarCraft: Orcs & Humans och WarCraft II: Tides of Darkness. De uppdaterade versionerna innehåller dels ny, högupplöst, grafik men även ett antal "Quality of Life"-ändringar.

Dessa ändringar är i synnerhet välkomna för det första spelet vilket skapades under en era där datormöss med fler än en knapp inte ansågs tillhöra standardutrustningen. Avsaknaden av flera knappar gjorde interaktionsmodellen i Orcs & Humans aningen grovhuggen och klumpig jämfört med den hos uppföljaren.

Att kontrollera sina enheter i den uppdaterade versionen av Orcs & Humans är en fröjd när man är van vid kontrollerna i originalet. Att markera enheter och ge dem rätt kommandon kan enkelt göras med dragmarkering och högerklick, precis som i uppföljaren! Tänk om bara originalet hade använt sig av denna interaktionsmodell...

Då jag fullständigt saknar respekt för min egen tid har jag tagit mig an uppgiften att uppdatera originalspelet så att det går att avnjuta med moderna kontroller. Jag har dessutom tagit mig an att addera lite ny funktionalitet med inspiration tagen från den uppdaterade versionen. För den intresserade går arbetet att följa på plattformen GitHub genom vilken även uppdateringen kan laddas ner och köras på närmsta, bästa MS-DOS-installation.

För tillfället stöds endast version 1.21 av originalet då det är den version jag har utgått ifrån. På grund av hur den här uppdateringen görs är det tyvärr inte helt enkelt att stödja andra versioner. Det är dock möjligt att version 1.22 och/eller versionerna på Battle.net och GOG kommer att stödjas i framtiden.

Medlem

Patchen har idag uppdaterats med ett antal nya ändringar av vilka den mest intressanta förmodligen är rendering av skadade enheters tillstånd. Ändringen är skapad som ett separat "renderingslager" vilket kontinuerligt förser spelaren med viktig information om slagfältets tillstånd.

Medlem

Pro. Det enda man behöver göra är att fixa kontrollerna så blir spel som dessa helt underbara även idag.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Pro. Det enda man behöver göra är att fixa kontrollerna så blir spel som dessa helt underbara även idag.

Precis! Det verkar dock ha gått Blizzard förbi.

Medlem

Nu innehåller patchen även funktionalitet för att hantera enhetsgrupper samt funktionalitet för kontextbaserad kommendering med höger musknapp. Tillsammans gör dessa ändringar det betydligt smidigare att kommendera stora arméer och grupper av arbetsenheter.

Medlem

Nu innehåller patchen stöd för version 1.22h vilket ska vara den version som distribueras genom Battle.net och GOG. Ni som har köpt spelet genom dessa distributionsplattformar får gärna testa och lämna lite feedback på hur saker fungerar!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

För en relativt liten skara spelare, ja.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar