Path of Exile 2 slår rekord med över 500 000 spelare samtidigt

Testpilot
Bra grund, stora balansproblem tidigt i spelet.

Halvvägs genom Act 2 på en Sorc och det är lite tråkigt att 3 av 4 olika testade builds med nöd och näppe duger för att elda skräp-mobs mellan eliter och bossar... Det är SparkWall eller spela Dark Souls som gäller – rull-knappen går varmare än i Souls-spelen ärligt talat.

Lekt lite med alla klasser till mellan level 12-16 utöver en Sorc, och rent krasst är ingen klassvariation förutom SumWitch ens värt att traggla sig fram med i min mening. Det tar alldeles för lång tid att komma igång med någon form av vettig skada, mobs skalar betydligt snabbare än spelaren gör nästan genomgående i Act 1.

Det finns några viktiga brytpunkter i spelet som ger stora spikes för spelaren, men tänker jag avstår att gå in på specifika detaljer nu för att inte spoila något såhär tidigt in. Men det jag kan säga är att spelet lär skruvas tillbaka innan dessa punkter nås, för det är sjukt träligt fram till dess. Jag förstår om folk slutar innan de klarat Act 1, om man säger som så

Med allt ovan sagt;
Spelet har en solid grund, det är ingen tvekan om den saken! Förmågor känns unika nog och bossfighter har riktigt läckra spelmekaniker som håller en engagerad. Kan de bara finlira balansen mellan mob-scaling och player power till en mer njutbar nivå i början av spelet ser jag detta locka fler spelare än första PoE någonsin lyckades med.

signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Medlem

Alltså hatet mot Diablo är ju så märkligt, Diablo är ett välgjort hack n slash utan tvekan. Jag minns att jag lirade POE för längesen, och då var det fruktansvärt buggigt, konstant desync för att inte tala om fruktansvärt ovänligt mot "vanliga spelare" som bara sökte ett härligt äventyr.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Äh. Diablo 4 bra. Path of exile bra. Man måste liksom inte välja en av dem.

Skrivet av lolipopapa1:

håller med! älskar Diablo 4 och PoE2. riktigt jävla bra spel båda två

Men lägg av. Det är faktiskt inte tillåtet att gilla två konkurrerande produkter.

Medlem
Skrivet av dafuq:

För att du inte lärt dig hur man spelar. "störande" att du inte kan springa igenom andra spelare/fiender gör det hela lite mer taktiskt. GIT GUD

Fast. Va? Om någon tycker de designvalen är störande, så får de väl tycka det? Har väl ingenting med något så fjantigt som ”GIT GUD” att göra.

Tycker du det är mer ”taktiskt” så tyck du det. Mr. Fanboy. 👍

Medlem
Skrivet av heady89:

Alltså hatet mot Diablo är ju så märkligt, Diablo är ett välgjort hack n slash utan tvekan. Jag minns att jag lirade POE för längesen, och då var det fruktansvärt buggigt, konstant desync för att inte tala om fruktansvärt ovänligt mot "vanliga spelare" som bara sökte ett härligt äventyr.

Ja. Barnsliga vuxna människor som hoppar på hat-tåg blir tydligen aldrig gammalt.

Diablo IV är mycket bättre nu än vid release. Var likadant med Diablo 3, blir bättre och bättre för varje säsong.

PoE2 är ju som sagt väldigt olikt D4, men jag gillar fan PoE2 så här långt måste jag säga, av det lilla jag hunnit testa. Men jag föredrar med råge D4 just nu. Men vi får se med tiden 😁

Medlem

Nästan 580.000* samtidiga spelare under första dagarna, inte dåligt för att vara Early Access.

När kan en 1.0 release förväntas? Under 2025?

*(578.562 enligt SteamCharts).

signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av DitroX:

Nästan 580.000* samtidiga spelare under första dagarna, inte dåligt för att vara Early Access.

När kan en 1.0 release förväntas? Under 2025?

*(578.562 enligt SteamCharts).

Tror det är närmre 1 miljon, många kör inte via steamklienten .. Mig själv t,ex

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Tror det är närmre 1 miljon, många kör inte via steamklienten .. Mig själv t,ex

Är nog många fler än så med tanke på att det finns på Steam, Epic Games, Playstation 5, Xbox X|S, och via deras fristående klient. Fast nu handlade artikeln förvisso om spelarrekord på Steam specifikt.

Medlem

Har en Mercenary på lvl 26 och en Sorceress på lvl 10 eller nåt.

Känns nästan som att spelet är gjort för mig då jag föredrar det lite mer lugnt och metodiskt med fokus på strategi.
Halvvägs in i Act 2 tyckte jag att min dps var låg för det tog sån tid att döda bossar. Så gambla ett nytt armborst och fick jackpot direkt. En rare som ökade min dps från typ 250 till 550. Röjde på rätt bra sen efter det 😀

Medlem

36 timmar in, level 54 med en witch summon raging spirit build - spelet är helt otroligt

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av dafuq:

För att du inte lärt dig hur man spelar. "störande" att du inte kan springa igenom andra spelare/fiender gör det hela lite mer taktiskt. GIT GUD

Det går inte att lära sig var osynliga väggar finns i de prefabs de placerat ut och då är det klart man fastnar i monster. Det har inget med taktik att göra utan att GGG helt enkelt inte är färdiga med den delen av spelet bara.

Medlem

Jag har riktigt roligt i PoE2 men önskar att det droppade lite mer loot. Är en bra bit in i act 2 och har inte ens rare på all gear ännu.
Spelet ger en bra utmaning och bossarna är riktigt roliga. Spelet är snyggt och rent utav imponerad över variation hos fiender.
Känns verkligen som de är på rätt väg med detta spel redan och kan tänka mig att de balanserar loot och annat bättre innan spelet släpps i full version.

Jag har spelat på playstation 5 och det fungerar bra men lite låg framrate ibland tyvärr.

Medlem

Förutom problemen som va precis vid launch har både spelet och servrarna rullat rejält bra. Är imponerad.

Skulle va intressant att veta hur många spelare dom har haft inne samtidigt, totalt. Kanske kommer nog twitter post om det framöver

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag har riktigt roligt i PoE2 men önskar att det droppade lite mer loot. Är en bra bit in i act 2 och har inte ens rare på all gear ännu.
Spelet ger en bra utmaning och bossarna är riktigt roliga. Spelet är snyggt och rent utav imponerad över variation hos fiender.
Känns verkligen som de är på rätt väg med detta spel redan och kan tänka mig att de balanserar loot och annat bättre innan spelet släpps i full version.

Jag har spelat på playstation 5 och det fungerar bra men lite låg framrate ibland tyvärr.

grejen är att du i princip måste crafta gearen för att får rare på allt.. om de får dig att må bättre så är jag på act 1 cruel (efter klarat act3) och fortfarande inte har rare på alla

Medlem

helvete vad skoj jag haft med poe2.
genom act 1-3 möter man brutala boss spikes, fick som sorc flera gånger gå tillbaka och farma lvls lr hitta skill gems (poe 1 generna i mig ville springa vidare). men fan när builden sitter och du fulkomligt blastar genom kontent som tidigare varit svårt då känns de jävligt bra!

såklart kommer de ske en massa tweaks och updates men jävlar vad de smiskar stjärt redan nu.

Medlem
Skrivet av Patsy:

grejen är att du i princip måste crafta gearen för att får rare på allt.. om de får dig att må bättre så är jag på act 1 cruel (efter klarat act3) och fortfarande inte har rare på alla

Jag är okej med att behöva crafta gear men tyvärr droppas det inte material för att crafta heller. Det känns som det är lite obalanserad runt just detta. Man kan spela många timmar utan att fått något som förbättrar ens gear. Det känns för långt mellan uppgraderaingarna helt enkelt vilket åtminstone jag inte tycker är speciellt kul. Men tror de kommer justera detta så småningom, verka vara många som har samma åsikt.

Medlem

För att klargöra lite det var 500.000 bara på steam. Men då har vi dessutom spelare på deras egna launcher + xbox + playstation. Så siffran kam mycket väl vara det dubbla.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

De har också nämnt att det är by design att det inte skall spruta loot som i D4 tex där legendaries är trivialt efter första timmarna. Drops skall kännas speciellt när det sker, som i de tidiga Diablo spelen. Likt dessa kan man också ta på sig gear som ger högre rare item find % rate om man är någon som vill farma.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

De har också nämnt att det är by design att det inte skall spruta loot som i D4 tex där legendaries är trivialt efter första timmarna. Drops skall kännas speciellt när det sker, som i de tidiga Diablo spelen. Likt dessa kan man också ta på sig gear som ger högre rare item find % rate om man är någon som vill farma.

Det ska absolut inte vara för mycket loot. Ogillar när det ska behöva spenderad för mycket tid på att gå igenom ett överflöd a loot. Dock nu kan man spela 4-5 timmar utan att få något gult som ens är för den klass/build man spelar och då med tanke på hur sällsynt det är att en Item faktiskt har stats som passar när det väl droppar någon loot gör det nästan omöjligt att geara upp. Men jag hoppas de balanserar det lite bättre än hur det är nu men givetvis utan att spruta loot likt D4.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det ska absolut inte vara för mycket loot. Ogillar när det ska behöva spenderad för mycket tid på att gå igenom ett överflöd a loot. Dock nu kan man spela 4-5 timmar utan att få något gult som ens är för den klass/build man spelar och då med tanke på hur sällsynt det är att en Item faktiskt har stats som passar när det väl droppar någon loot gör det nästan omöjligt att geara upp. Men jag hoppas de balanserar det lite bättre än hur det är nu men givetvis utan att spruta loot likt D4.

Det är samma sak i första poe, det trillar inte loot som är för den klass du spelar bara för att, det är random. Sen i poe 2 får man mycket crafting items så du plockar upp blåa items och tar en som har props du är ute efter och craftar på den. Om man går och väntar på loot som passar en så kommer det inte att gå.

Medlem

Bästa spelet på väldigt länge!! Totalt märkbart att det är skapat av gamers/kreatörer med fokus på spelet och inte av en styrelse som har ekonomiperspektiv. Älskar att de skakar om Blizzards självbild!

Medlem

Spelet kändes lite fördummat jämfört med poe1 inledningsvis, men i act 3 när man börjar låsa upp fler support slots, spirit och jag insåg att det finns en "all support skills"-tab så började det öppna upp sig.

PoE2 blir bara bättre och bättre ju mer man spelar. Det känns sjukt skönt att spela med controller också, men funkar nog bara med melee-klass.

Medlem
Skrivet av SwedishFish:

Spelet kändes lite fördummat jämfört med poe1 inledningsvis, men i act 3 när man börjar låsa upp fler support slots, spirit och jag insåg att det finns en "all support skills"-tab så började det öppna upp sig.

PoE2 blir bara bättre och bättre ju mer man spelar. Det känns sjukt skönt att spela med controller också, men funkar nog bara med melee-klass.

Funkar rejält bra att använda kontroll med Mercenary iallafall.
Känns som att den klassen är gjord för det typ.

Medlem

Helt otroligt spel är det. Att lira med WASD på min Mercenary känns så sjukt bra. Och ljudet från armborsten ekar i mina öron så mycket att jag går runt irl och "leker" att jag bär omkring på en armborst :D.

Medlem

Snabba frågor:

* Har det crossplay mellan ps5 och pc?
* Kan man köra split-screen med sina nära och kära i soffan?
* Går det snabbt att hoppa in i?

Medlem
Skrivet av alx242:

Snabba frågor:

Jag läste om någon som körde med sin son på ps5 men vet ej om det är splitscreen, sen går det fort att hoppa in och spela lite snabbt om det var så du tänkte, crossplay är jag osäker på.

Medlem

Svarar mig själv efter en google lek:

https://www.pcgamer.com/games/rpg/path-of-exile-2-multiplayer...
https://www.gamespot.com/articles/path-of-exile-2-cross-play-...

Så "ja" (?!!?) till crossplay och split-screen även om jag inte kunnat bekräfta det själv

Medlem
Skrivet av alx242:

Snabba frågor:

Japp det är crossplay.
Man kan spela två st men är inte split screen. Man delar samma "bild"

Gick relativt lätt för mig å pojken iaf. Han har nog mera build ideer än mig , blandar hej vilt och är väldigt snabb på att byta emellan vapen osv.

Medlem

Det här är mitt ARPG nästa 10 år framåt. Jämnfört med poe1 då det kom ut så är poe 2 ett mästerverk.

Medlem

Detta spel var långt över vad jag förväntade mig att det skulle vara. Mycket positivt överraskad. Än en gång är jag glad över att inte ha följt ett spels utveckling.
Dessa nyfunna känslor/insikter förändrar ju ganska rejält vad jag trodde jag ville ha från en "hack 'n slash" och gör att det således känns tämligen så avlägset att dra igång D4 igen.

123
Skriv svar