Playstation-chef: "Balans mellan AI och människor är av yttersta vikt"
Och tror på efterfrågan på både innovativa AI-titlar och handgjorda upplevelser.
Känns som det oftast beskrivs som allt eller inget. Det är väl bra om utvecklarna kan använda AI som verktyg för att förbättra och/eller påskynda sitt arbete. Mindre bra ifall man vill använda det som en magisk lösning och låter den självt sköta allt.
Jag tror i alla fall att kunderna vill se spel i högre klass med lägre utvecklingstid och med mer variation.
Handlar det bara om att spara in på personal och inte på att skapa mer och bättre på kortare tid så blir det nog inget bra.
AI dialog ser jag också som något viktigt för framtiden.
AI i spelutveckling är väl lite som Grafikkortens DLSS. Det fyller i för att nå en högre nivå när arbetskraften(råprestandan) inte själv klarar av vad som är önskvärt. Inte lika bra som native/för hand, men blir bättre med tiden och kan ändå ge ett tillräckligt bra resultat.
Men som med grafikkort så måste det ändå finnas tillräckligt grundprestanda/arbetskraft, DLSS klarar sig inte på för svag grund heller.
Har fortfarande svårt att se innovation från en (grovt förenklat) statistik genererare tränad på existerande material…
Tiden får la visa!
Det är väl därför som AIn framförallt är bäst lämpad på att göra sådant som är tidskrävande för människor men som inte är speciellt innovativt. Att använda AI för att generera tester till kod eller AI för att skapa ny textur på den 74e Yetin för att man vill ha variation i grafiken är helt ok. AI är väldigt bra på mycket och kan definitivt snabba upp ens arbete utan att påverka kvalitet och innovation negativt.
Det är väl därför som AIn framförallt är bäst lämpad på att göra sådant som är tidskrävande för människor men som inte är speciellt innovativt. Att använda AI för att generera tester till kod eller AI för att skapa ny textur på den 74e Yetin för att man vill ha variation i grafiken är helt ok. AI är väldigt bra på mycket och kan definitivt snabba upp ens arbete utan att påverka kvalitet och innovation negativt.
Jovisst, finns områden där det skulle kunna appliceras för att effektivisera utan större förluster
Snarare påstående ”AI-drivna, innovativa upplevelser ” som jag är skeptisk till
Jag vill se bättre AI användas I spel
Jag har EN sak jag vill ha AI till som den birde kunna hantera 2025.
Att variera NPCs dialog.
Så inte köpmannen alltid säger EXAKT samma hälsningsfras eller förväl.
Den typen av dialog. Det känns även som ett rimligt första steg. Sen kommer väl AI påverka på helt andra plan 2035, men det är väl då.