Köpråd ultrawide skärm

Köpråd ultrawide skärm

Ska köpa en ultrawide skärm, och just nu står det mellan Samsung Odyssey G9 OLED för 12999:- eller Philips Evnia 49" för 9 990:-

Evnian kan jag ingenting om, Samsungen har jag hört både bra och dåliga saker om.
Frågan är, finns det någonting med Samsungen som gör att jag bör köpa den istället för Evnian? Den kommer framför allt användas till gaming, men såklart lite surfande med. Värt att notera är att detta är den Odysseyn som har smart tv funktioner, något jag inte är ett dugg intresserad av.

https://www.komplett.se/product/1245014/gaming/spelutrustning...

https://www.komplett.se/product/1307754/gaming/spelutrustning...

Releasehästryttare

49" är lite klent, kör på denna:

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Haha hade det vart för ett år sedan så lätt.
Har just nu datorn i vardagsrummet kopplat till en 65" tv tillsammans med couchmaster och en dunderskön soffa, men ska flytta ihop med tjejen så får överge det upplägget och återgå till skrivbord, skärm och säkert mindre skön kontorstol.

Medlem

Jag kan bara uttala mig om Samsungen, men den har en förträfflig bildkvalitet och är, i mitt tycke, svinsnygg. Jag har dock CG93 och inte CG95. Det är samma modell basically, minus smart-TV-funktionerna bara. Dock inget jag saknar då det står en 77” LG-OLED ca. 2 meter ifrån den.

Tror du kommer bli supernöjd vilken du än väljer, QD-OLED är trevliga grejer! Men vill du ha 240Hz så är det Samsungen som gäller. Philipsen är ”bara” 144hz. Så beror väl lite på dina krav. Vet inte om/hur panelerna skiljer sig annars. Men Samsungen har en förträfflig färgnogrannhet out of the box.

Medlem

Jag är sjukt nöjd med min G9, överväger att skaffa en till att ha ovanför den jag redan har.

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skrivet av Balunan:

Jag kan bara uttala mig om Samsungen, men den har en förträfflig bildkvalitet och är, i mitt tycke, svinsnygg. Jag har dock CG93 och inte CG95. Det är samma modell basically, minus smart-TV-funktionerna bara. Dock inget jag saknar då det står en 77” LG-OLED ca. 2 meter ifrån den.

Tror du kommer bli supernöjd vilken du än väljer, QD-OLED är trevliga grejer! Men vill du ha 240Hz så är det Samsungen som gäller. Philipsen är ”bara” 144hz. Så beror väl lite på dina krav. Vet inte om/hur panelerna skiljer sig annars. Men Samsungen har en förträfflig färgnogrannhet out of the box.

240Hz är väl det som gör att det lutar mycket åt Samsung. Vägs upp lite av Phillips garanti för inbränning som vad jag läst fram verkar gälla i tre år, något Samsung inte verkar ha över huvud taget. Sen hade jag ju hellre tagit en CG93 istället för en CG95, men som det ser ut i skrivande stund så kostar den några tusen kr mer. Verkar som att alla kampanjer fokuserar just på CG95, vilket är synd. CG93 borde kunna komma ner i riktigt vettigt pris om det blir kampanj på den.

Medlem
Skrivet av Herr Bärsärk:

240Hz är väl det som gör att det lutar mycket åt Samsung. Vägs upp lite av Phillips garanti för inbränning som vad jag läst fram verkar gälla i tre år, något Samsung inte verkar ha över huvud taget. Sen hade jag ju hellre tagit en CG93 istället för en CG95, men som det ser ut i skrivande stund så kostar den några tusen kr mer. Verkar som att alla kampanjer fokuserar just på CG95, vilket är synd. CG93 borde kunna komma ner i riktigt vettigt pris om det blir kampanj på den.

Vad tråkigt. Jag köpte min CG93 för samma pris några månader sedan under en kampanj, kanske kommer det en sån igen någon gång snart.

Ja, inbränningsgaranti hade jag hemskt gärna haft. Samtidigt så har min OLED-TV tuffat på bra i 3 år+ nu utan några spår av inbränningar.

Jag vet inte om det verkligen stämmer, men jag har sett det påstås att CG95:an smart-TV-chip är olägligt placerad och blir väldigt varm och därför kan öka risken för eventuella inbränningar. Men som sagt, jag har ingen aning om det verkligen stämmer.

Jag är hursom väldigt nöjd med min G9. Lycka till med ditt val, det blir nog super hur du gör!

Funderade lite extra på 144Hz vs 240Hz nu när det togs upp. Är det värt att ha 240Hz för en sån som mig som sällan lirar något competitive? På sin höjd kör jag lite PUBG då och då, inte ens rankat. Det enda jag kört hyfsat hårt på att ranka var Rocket League där jag slutade som Champion II, men det är sällan jag lirar det längre. Blir mestadels SP typ RDR2, Cyberpunk 2077 etc. Dvs snygga men inte nödvändigtvis jättesnabba spel.

Releasehästryttare
Skrivet av Herr Bärsärk:

Haha hade det vart för ett år sedan så lätt.
Har just nu datorn i vardagsrummet kopplat till en 65" tv tillsammans med couchmaster och en dunderskön soffa, men ska flytta ihop med tjejen så får överge det upplägget och återgå till skrivbord, skärm och säkert mindre skön kontorstol.

Medlem

Jag och en polare köpte philips evnia 34" ultrawide oled. Har bara bra saker att säga, vi älskar den Supertufft med ambilight också

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Tack för all input, blev en Evnia tillslut! Inbränningsgarantin och insikten att jag inte behöver 240Hz gjorde att det föll på den.

1
Skriv svar