GOG lanserar initiativ för att hålla gamla spel spelbara
Inledningsvis har 100 äldre spel återlanserats i bekräftat fungerande skick.
Helt rätt steg att ta - och förhoppningsvis något som kommer växa av att det lönar sig.
Snart 50, still a gamer ...
https://www.youtube.com/@seventy5plays
Gilla, prenumerera och dela - om du vill
Sånt här vill jag se mer av! Jag gick genast in och lade in ett par slantar i min GOG Wallet, får se sedan vad jag köper men stötta dem vill jag.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
Sånt här vill jag se mer av! Jag gick genast in och lade in ett par slantar i min GOG Wallet, får se sedan vad jag köper men stötta dem vill jag.
Bra intiativ, ska göra detsamma.
Ända stället där du faktiskt äger spelen ännu.
Jag föredrar att ha GoG spelen lagrade på datorn så det har jag. Vill inte ha med någon sida som kan ta spel ifrån mig att göra.
Dock lagrar jag mest remasters och moddade Orginalspel. Tycker communityn gör ett bättre jobb än GoG. GoG inte knappa resurser så de kanske som bäst får ut ett spel som liknar originalet. Vi andra kan hitta mycket roligare versioner av Orginalspelen anser jag.
Lite synd att massan missar bra upplevelser.
Var inte det hela grejen med GoG från början? Men ja, jag klagar inte.
Jo, jag fattar det inte riktigt heller. Visst är det ett bra initiativ, men jag trodde GOG hade gjort det här sedan dom startade?
Jo, jag fattar det inte riktigt heller. Visst är det ett bra initiativ, men jag trodde GOG hade gjort det här sedan dom startade?
Som jag förstår det så har man tidigare släppt spel så det funkar på moderna datorer ja. Men det släpps nya OS verisoner osv över tid så nämnda släppta spel kanske inte längre funkar. Det här är väl tänkt att löpande se till att spel funkar över tid.
Jag tror detta är lite att rida på den nya vågen och få ny uppmärksamhet, för det är typ detta sidan skapades för. Nu bara påtalar man att det är så, så folk inte glömt det.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Det nya är att GoG sätter någon form av kvalitetsstämpel. Tidigare har de sålt spelen men inte gett någon form av garanti att de faktiskt fungerar på moderna system. Som Dragon Age Origins, nu har de patchat in LAA (4gb patch) men innan det kraschade spelet konstant och det var i princip omöjligt att komma längre än Denerim. Samma med många andra spel, man kan köpa dem men inte ovanligt att det var svårt att få gamla spel att fungera ordentligt, eller att ens få dem att fungera.
Men finns många frågor här. Vad betyder ” Validated stability?” Att spelet går att spela eller att det faktiskt fungerar bra? Varför får inte fler spel en LAA patch, som New Vegas? Behöver man fortfarande själv fixa PhysX Legacy drivrutiner? Hjälp med de fall extern DirectX wrapper behövs? Lägger de in alternativ för låsning av fps till 30 eller 60 då höga fps har en förmåga att förstöra gamla spel? Ex. Sands of Time är inte spelbart i fps högre än 30.
Validated stability betyder egentligen inte så mycket, och det är många spel som bara har det under den där nya kvalitetsstämpeln.