Min första P bot

Medlem
Min första P bot

Jahapp, idag var vi iväg och köpte en ny bilstol till det äldsta barnet, vi parkerade utanför babyworld och såg inte skylten med max 2 timmar. Vi var i butiken i 30 minuter och då var vi ändå ute om och satte i stolarna för att testa. När vi var klara så gick vi till Max och åt, när vi väl var där inne såg jag att det var tids parkering så då gick jag ut och satte upp skivan.

Efter vi hade ätit sa min sambo, vi har fått böter, jag bara, Nä sluta. Hon bara jobdet är sant. Men vafan, inte får jag böter, det har jag aldrig fått. Minsann satt där en blå bot på 600kr på andra sidan framrutan som jag inte såg när jag var ute och satte upp skivan.

Jävla skit. Det var 800kr rabatt på stolen, så nu blev det "bara" 200kr rabatt.

Medlem

Suger när det händer, skaffade själv en sån här efter jag åkte på det när jag glömt ändra tiden. Den har säkerligen rädat mig från ett antal böter XD

AutoParkTime 4 Magnetic II

Ser nån tomte där som satt en etta i betyg då han åkte på böter för han missat att byta batteri. Bytte batteri först efter tre år, så håller inte riktigt med personen. Den varnar med att blinka rött när batteriet börjat bli kasst har jag för mig.

Medlem

Jag har fått böter 2 ggr.
Båda ggr satte jag p-boten på bilen brevid. Har aldrig behövt betala 😅

Vad jag vill få sagt ör att släng bort boten och vänta på ev räkning.
Eller prova få nån annan att betala

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare
Skrivet av Molotov:

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte så schysst om stackarna bredvid är ärliga människor som bara betalar utan att krångla...

Medlem
Skrivet av reaver:

Inte så schysst om stackarna bredvid är ärliga människor som bara betalar utan att krångla...

Man fick lära sig förr att betala aldrig en p-bot fören den kommer hem i brevlådan.
Som svar på frågan, vad gör man med boten på rutan.
Gör vafan du vill med den, sätt den på bilen brevid. Detta råd kom från en Polis och jag följde 😁

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man fick lära sig förr att betala aldrig en p-bot fören den kommer hem i brevlådan.

Antar att ni bara parkerade lite hur som, var som, när som? Så man fick lära sig hantera det...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Gör vafan du vill med den, sätt den på bilen brevid. Detta råd kom från en Polis och jag följde 😁

Vilka nötter det finns..

signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Manchester United FC ❤️

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Antar att ni bara parkerade lite hur som, var som, när som? Så man fick lära sig hantera det...

Nej , som sagt bara fått p bot 2ggr.

Skrivet av Beertagne:

Vilka nötter det finns..

Grejen är att man är aldrig skyldig att betala en bot som ligger på rutan. Den kan ju ha blåst bort, i te upptäckts och lossnat mm.
Det är först när den kommer hem som man blir skyldig att betala.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har redan testat det, blev ännuuuu värre ju. Ta boten. Keep calm and carry on

signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Jag har redan testat det, blev ännuuuu värre ju. Ta boten. Keep calm and carry on

Vad blev värre?

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Grejen är att man är aldrig skyldig att betala en bot som ligger på rutan. Den kan ju ha blåst bort, i te upptäckts och lossnat mm.
Det är först när den kommer hem som man blir skyldig att betala.

Frågan man ställer sig då är ju så klart: Varför lägga på på en annan bil, när du bara kan kasta den eller bränna den? Kul om det var just detta som hände Siegfried nu, barnfamilj, hela huset fullt av konsoler och en bilbarnstol på det.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Frågan man ställer sig då är ju så klart: Varför lägga på på en annan bil, när du bara kan kasta den eller bränna den? Kul om det var just detta som hände Siegfried nu, barnfamilj, hela huset fullt av konsoler och en bilbarnstol på det.

Ja för hopp om att nån annan som lättvindigt betalar saker utan att kontrollera vad den betalar för betalar åt en 😂

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Elakt men genialiskt. Som en en superskurk med finess!

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja för hopp om att nån annan som lättvindigt betalar saker utan att kontrollera vad den betalar för betalar åt en 😂

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Molotov:

Snacka om att du säljer in dig som en ganska oempatisk person med den inställningen.

Kan förstå vad du menar att betala först när den hamnar i din brevlåda men att lägga den på en annans bil är bara taskigt.

Har lyckats få en bot, irriterande värre!

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Lies Of P har slagit till.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Redaktör

Tungt @Siegfried. Brukar ju kunna vara lite kärvt med ekonomin som småbarnsförälder dessutom. :/

Det tog nog nära 20 år innan jag fick min första (vilket är otroligt med tanke på mitt kassa minne). Sen har det ramlat in ett par stycken. Värst var en tidig förmiddag på nyårsdagen: jag fulparkerade i ett bokstavligen folktomt Stockholm på en tvärgata till jobbet. Sprang upp och hämtade en sak, tog max 5 minuter, men en osynlig p-vakt hade hunnit lappa bilen. Det var inte mycket glädje jag köpte för den tusenlappen... Men mitt eget fel förstås.

En annan gång drog fru och jag på oss varsin p-bot där vi bor på en vecka. Man kan ofta gratisparkera där, men måndagar vintertid är det p-förbud. Det glömde vi, och det blev skäl nog att skaffa egen p-plats.

signatur

På ett gammalt jobb brukade jag köra dygnspass och ställde mig oftast då på en gigantisk Ica-parkering, längst bort i hörnet. Fick aldrig några lappar där, faktiskt. Har varit nära ögat annars ett par gånger, men har faktiskt bara åkt på p-bot en enda gång. Och då gällde det att jag klantat mig och köpt p-biljett för fel parkeringszon, så det var väl inte så mycket att snacka om.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

jag fulparkerade i ett bokstavligen folktomt Stockholm på en tvärgata till jobbet. Sprang upp och hämtade en sak, tog max 5 minuter, men en osynlig p-vakt hade hunnit lappa bilen.

En del p-vakter är äckligt snabba. Jag hämtade en person på flyget här i Umeå. Jag satt kvar i bilen och väntade, medan en annan kom och ställde sig mitt emot mig och gick in. Jag tror ärligt talat att personen inte ens hade hunnit till p-automaten innan det var en bot på den.

Medlem

Grattis. Den första är alltid svårast.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Medlem

Har hört att vakterna har krav på sig att lappa ett visst antal bilar. Någon som vet om det ligger någon sanning i det?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Har hört att vakterna har krav på sig att lappa ett visst antal bilar. Någon som vet om det ligger någon sanning i det?

Beror nog på om det är kommunens p-vakter eller vinstdrivande företag. Kanske får provision som en morot att lappa fler?

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Beror nog på om det är kommunens p-vakter eller vinstdrivande företag. Kanske får provision som en morot att lappa fler?

Det är en sak jag definitivt skulle förbjuda om jag fick bestämma.

Medlem

Apropå att inte betala så har @Molotov inte fel. Sen kanske man inte ska lägga boten på bilen bredvid. Mycket bättre att invänta den första påminnelsen, som är gratis (utan avgift) då en bot på rutan lätt kan flyga bort. Då blir det lättare att bestrida om man tycker något är fel.
Kan rekommendera att läsa igenom vad Transportstyrelsen skriver om p böter och även den här artikeln från Aftonbladet om skillnaden på p böter på gatumark och privat mark, så som köpcenter och liknande, och hur man bestrider dem.

I exemplet med flygplatsen i Umeå som nämndes i tråden så skulle det lätt gå att bestrida böterna då snubben skaffade biljett och hyfsat lätt kunnat hitta vittnen mot svineriet hos de privata bolagen.

Skrivet av Mr_Qi:

De kan ju inte lappa korrekt parkerade bilar så den enda moroten de har är att få bort dåliga parkerare till allas glädje.
Sen blir det naturligt att de fokuserar på områden där folk är notoriska felparkerare. Typ utanför Arlanda ankomsthall.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Siegfried:

Efter vi hade ätit sa min sambo, vi har fått böter, jag bara, Nä sluta. Hon bara jobdet är sant. Men vafan, inte får jag böter, det har jag aldrig fått. Minsann satt där en blå bot på 600kr på andra sidan framrutan som jag inte såg när jag var ute och satte upp skivan.

600 kr är snälla läropengar, min senaste låg på 1100kr. :/

signatur

Viam inveniam aut faciam

Geeks Gaming
Skrivet av GustavA:

Nej, det är en myt som kommer från felparkerare

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag har hört att förarprövarna har som krav att kugga x antal personer/arbetsdag!

Jag har hört att poliserna ska lappa x antal bilar/arbetsdag

Jag har hört att...

Mycket man hör men de som säger det inte har belägg för det ;D

_____________________________________________________________________________________

Än så länge har jag aldrig fått en p-bot. Sen har jag nog också bättre koll än gemene man på reglerna också
Har dock betalat en p-bot ena brorsan var klantig och hade inte pengar för den just då så jag fick "snällt" ställa upp och betala den ;P

signatur

Halo kompis!

Skriv svar