Vilka är de första spelen du spelade?
https://kartsci.org/wp-content/uploads/2018/11/lilprofessor-3...
Fick ärva denna av någon i släkten runt 1980 tror jag.
En sån där ligger hos föräldrarna någonstans!
Hade kul med den, lärde sig ju en del matte på det! Bra grej!
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
För min del, var det Arcade Attack (C64), men hade spelat massa andra innan. Men det spelet
stuck to me.
Och förstås Jet Set Willy på Spectrum 48 som grannen hade.
Bakar ihop med den redan existerande tråden.
Mitt allra första spelminne är Test Drive till Commodore 64. Jag minns hur realistiska jag tyckte att sprickorna i vindrutan var.
https://www.youtube.com/watch?v=dsZoD6cupog
Men det var Altered Beast och framför allt Sonic the Hedgehog till Mega Drive som gjorde mig intresserad av TV-spel på allvar. Vi hade en Master System också, men jag har väldigt vaga minnen av den. Vi spelade Hang On och Alex Kidd, vet jag. Sonic var dock överlägsen allt annat. Jag minns hur jag nynnade på musiken från Star Light Zone i skolan.
Hmm, jag har svårt att minnas mitt första spel jag spelade, men minns dom första spelen så att säga. Skyller på min rebel tid när jag skyddade min mamma och syskonen genom att vända farsans ilska och slag mot mig. Men de kom nå bra ut från de med, när jag snodde öl eller snus när jag var 10 så hjälpte jag familjen & mig själv samtidigt på sätt o vis 😎
Space invaiders på pc &
Försökte precis komma på vad det hette så tack om det nu är samma men låter som det ! Men jag körde det på dator och det såg mycket bättre ut, så det är precis som idag med andra ord 😉 fanns hus & polisbilar med och det var öppen värld inte bara en väg du kunde köra, det kunde regna och du kunde även använda vindrutetorkarna.
Sedan försöker jag komma på vad ett jätte gammalt "krigs" spel hette. Där du sköt gubbar i en öken oftast 10-15 eller dylikt. Var jätte populärt på den tiden. Singleplayer spel vad jag vill minnas, har svårt att tro att de fanns online på den tiden, med kanske nån enstaka byggnad om ens det. Va nästan som streck gubbar men mitt minne sviker idag så kan va att man minns de så pga hur grafiken ser ut idag 🤣 Tror man spelade det tidigt 90tal men kan ha fel. Det är/var även en spel serie så 1an, 2an, 3an.
Och jag vet vad ni troligtvis tänker, jag öppnade mig som fan och ni öppnade en bibel, men en sak ni troligtvis också tänker är att ölen kan vara osaken till den minnes förlusten. Men då har ni fått fel uppfostran! Man skyller ALDRIG på ölen! 😎 Den är precis som jag 100% oskyldig alltid oavsett vad.
Btw ny här undrar om någon ens kommer komma hit 😅
Jag hade en Grandstand som jag bytte till mig mot en Strata-kopia. https://www.modip.ac.uk/artefact/aibdc-02556
Spelade på kompisarnas Game & Watch också. Green House, Donkey Kong, och nåt mer (kan ha varit Musse Pigg eller Karl-Alfred). Jag hade nån skum kopia där man med en kanon längst ner i mitten av skärmen sköt ner UFOs.
Runt 1984 var detta.
Lirade sjukt mycket Goldeneye hos polaren. Måste varit första spelet jag spelade.
Första spelet som var mitt var Grandia till Playstation. Kommer ihåg att jag och farsan drog till expert och fick konsolen och ett valfritt spel. Såg Grandia och hade ingen aning om vad det var. Men såg intressant ut. Spelet var intressant och spännande men 8-åriga jag fattade inte riktigt vad man skulle göra så var verkligen inte bra på det haha.
Spelade igenom det igen några år senare och vilket spel. Nostalgin hjälpte nog till att höja det, men är ett av mina favoritspel, och musiken damn.