Dragon Age: The Veilguard
Nu är frågan hur vi ska ställa oss till de höga reviews som spelet fick av spelsiter men där spelarna nu i stort nu övergett spelet eller refundat i massor.
Rykten säger 30000 refunded de senaste dagarna.
Och total försäljning knappt över 500k över alla plattformar där de måste sälja 4-5 miljoner för att gå break even
Samt i helgen nådde spelet endast blyga 60k spelare samtidigt på steam och där omdömet sjunker för varje dag.
Extremt dåliga siffror för ett spel med en tung budget och nästan 8 år under utveckling.
RPG communityn har svarat och det blev ett hårt slag.
Med detta i handen kommer jag i fortsättningen vara extremt kritisk till dessa spelsiter.
Och lita mer på Fz egna reviews som faller i linje med spelarnas uppfattning.
Samt vänta minst två veckor innan köp.
Ska ni fortsätta skriva kommentarer här så håll er till att diskutera spelet
Någon fler som får directx krascher med jämna mellanrum? Prestandan är inte detsamma som när jag startade så börjar misstänka min GPU är på upphällningen.
Mitt krashar slumpmässigt då spelet varit igång minst nån timme eller så. Misstänker det finns nån minnesläcka nånstans.
Får DXGI error där grafikkortet sägs vara bortkopplat.
Mitt krashar slumpmässigt då spelet varit igång minst nån timme eller så. Misstänker det finns nån minnesläcka nånstans.
Får DXGI error där grafikkortet sägs vara bortkopplat.
Japp samma. Verkar vara många som får dem. Ska testa gå tillbaks till äldre grafikdrivrutiner
Efter spelat ut spelet tänker jag följande:
Det är ett bra spel men.
Det är ett dåligt RPG och ett än sämre Dragon Age. (Vilket det inte ens försöker att vara riktigt)
Men ett definitivt skapligt actionspel.
Veilguard har mer gemensamt med SW : Fallen Order, God of War, Assassins Creed än tidigare spel i serien.
Klart det har sina likheter med Inquisition, men som till fullo anammat sin plats som ett action-"RPG".
Jag ogillar för det första ordet, då stort sett samtliga spel i dag har inslag av EXP, skill-tree, och andra smärre rpg-element.
Så jag hade snarare benämnt det som ett linjärt actionspel med några rpg-inslag.
Och där gör det verkligen sin grej, och har skaplig combat, stundtals är rätt spännande och hade kunnat vara så mycket mer.
Det är mycket grejer som felaktigt fått mkt kritik/fokus.
Jag är en fantast av Origins, NWN, BG, Kotor osv.
Men spelar även mkt andra, mer linjära spel. (Älskar God of War, Fallen Order, etc)
Jag gillar alltså båda typerna av spel.
Kritiken bör mer sitta i detaljerna, vad spelet saknar, och vad man valt att fokusera på istället för traditionella RPG-element.
Det är bokstavligen inte mörkare än Harry Potter-filmerna i dagsläget. En väldigt glad framtoning, med en "goofyness" över dialogerna som skulle få Janne Långben att slå en bakåtvolt.
Väldigt barnslig anda through and through. Bokstavligen något barn i alla åldrar hade kunna spela, och inte bli utsatt för mer hemskheter än i gemene animerad äventyrsfilm.
Jag ryser när jag hör Manfred "hizz", eller när Bellaria säger något överhuvudtaget.
Det känns så oerhört barnsligt.
Tänk dig själv: Du är världens räddare och sagans hjälte.
Till ditt följe har du en mörkfärgad alv-man Davrin, (utan nån som helst lore till vilken slags alver som är mörkare),
Bellaria, en alv-flicka med tydligt asiatiskt påbrå (också utan förklaring),
Taash, en non-binär lesbisk qunari vars största bakgrundsstory handlar om hennes resa att meddela sin mkt förstående medeltida fantasyvärld att hon varken känner sig som kille eller tjej.
Emmrich, mkt homoerotisk herre och kanske den mest fåniga dödsmagikern som världen har skånat. Följd av ett glatt hummande och hizzande skelett, som mest ser sött ut. (som i en barnfilm)
Låter inte detta lite väl.. som en nutida reboot av valfri film/serie ? xD
Såklart har du också par normala karaktärer.
Harding, en kvinnlig dvärg med rött hår (inget utstickande rly)
Lucanis, en Antivian Crows assassin med latino-ish påbrå. (vilket iofs också stämmer väl med lore)
Neve, female mage som är en av fåtalet som ej stör ihjäl dig.(Shadow Dragon från Tevinter = latin)
Karaktärerna är på ett sätt välgjorda i mångt och mycket, men också ofantligt tråkiga och generiska.
Tänk dig att man skulle göra en necromancer barnvänlig, så är Emmrich resultatet.
Bellaria är den där överdrivet positiva, flickiga bruden, som låter sådär konstant oskyldigt munter som en Disney-karaktär bara kan göra.
Och det fortsätter bara.
Det finns inte en enda motsvarighet till Alistair, Morrigan, Mordin, Garrus, eller andra companions som man aldrig glömmer.
Och du har aldrig möjlighet att säga något dumt överhuvudtaget, till nån alls, fiender, främlingar, companions. Du kan vara olika grader av sarkastisk, trevlig eller bestämd i stort sett.
Så du kan glömma att kunna göra något chockerande val.
Det är obivious grejer som att, välj emellan dessa, vem ska du rädda, vem ska du stödja.
Utan nån egentlig större påverkan heller ska sägas.
Woke-inslagen är väl egentligen rätt få, om man ska endast betrakta i vilken mån non-binärt nonsens förekommer.
Men det är ändå sammantaget väldigt påtagligt ibland.
Speciellt när man i konversationer såväl som i background chatter eller i cutscenes, istället för att höra intressant lore om såväl karaktärens backstory, som från världen runt om, får höra gång efter annan hur en non-binärs resa att identifiera sitt kön utspelar sig, är och hur denne ska presentera det för sin tveksamma mamma.
Det gör att jag tappar intresset, och trovärdighet/inlevelse tar betydligt stryk från det, i min egna upplevelse.
Speciellt när det totalt saknar en allvarlig/seriös framtoning, såväl grafiskt, dialog som innehållsmässigt.
Sammantaget känns det bara väldigt annorlunda, väldigt PK.
Absolut inte min smak egentligen.
Sånt där nutida dravel hör inte hemma i en episk fantasy berättelse om drakar, demoner, gudar och världens undergång, av vad jag anser. Utan det ger bara intrycket att spelets non binära blåhåriga writer vill klämma in sitt personliga budskap till spelaren.
Jag, likt många andra, köper det inte i verkligheten, och än mindre i ett fantasyspel.
Är detta vad man fokuserat på istället för ballt innehåll?!
Karaktärsskaparen, eller inkluderandet av en non-binär osv gör inget i sig, men däremot sammantaget med de löjliga karaktärerna, de harmlösa, barnlika konversationerna.. avskalandet och nedtonandet av allt mörkt, explicit eller stötande, gör det helt klart väldigt.. pk.
Totalt hjärndött att ens göra en sån grej av det rent PR-mässigt.
Vilket sammantaget med allt ovan nämnt ger en kraftig, kackig eftersmak av politisk korrekthet och ideologisk utbildning.
Storyn är rätt bra för övrigt, men spelet i sig är repetitivt.
Halvvägs in har du redan mött alla boss-typer du kommer möta, och lärt dig hur de ska spelas.
Det är lite som om rallycross kommit ut till den breda massan, och banan plötsligt blev rak, och utan gupp för att passa alla.
Casual spelare kommer definitivt uppskatta det.
Hade det vart ett nytt IP, så hade det trots allt kanske fått en 4/5 från mig. För det gör sin grej och mellan varven är det riktigt bra.
Men i och med det ofantliga, barnvänliga larvet, samt att det sticker som ett korvfinger i ögat det hutlösa skändandet av det som för mig är Bioware, och inte minst Dragon Age, så stannar det på 3 / 5.
Rekommenderas, för den som vill knyta ihop säcken, att plocka upp någon rea och uppleva det själv.
Utmärkt genomgång. Bästa exemplet på hur de korrumperat är morrigan. Rätt kul i ett lir de går all in på att göra alla onda vita och alla goda minoriteter så tar de en karaktär som har många mörka sidor och gör till gladheten själv trots vit hudfärg. Harding har de inte lyckats trasha helt även om även hon har en hel del galen dialog
Jo verkar som Fz är en outlier just nu.
Ign ger spelet 9/10 till exempel
https://x.com/IGN/status/1856290974193926171
Verkar som att de tar tillbaka betyget i den här artikeln. Väldigt konstigt hanterat.
https://x.com/IGN/status/1856290974193926171
Verkar som att tar tillbaka betyget i den där artikeln. Väldigt konstigt hanterat.
Olika recensenter. De verkade handpicka den första för att ge höga betyg pga transgender identifiering för att säkerställa fortsatt tillgång till material sen pudlar de utefter för att inte tappa all trovärdighet. Verkar va en normal marknadsstrategi de kör med.
Olika recensenter. De verkade handpicka den första för att ge höga betyg pga transgender identifiering för att säkerställa fortsatt tillgång till material sen pudlar de utefter för att inte tappa all trovärdighet. Verkar va en normal marknadsstrategi de kör med.
Nåt sånt verkar det vara.
Det här verkar vara fria fantasier.
Angående artikeln
"After years and years of faltered steps I understand why BioWare landed on this particular, very mainstream AAA formula, but I wish it had been inspired by the undying mass popularity of The Witcher 3 – a full-on nerdy RPG – rather than veer closer to Sony’s palatable RPG-ish approach for modern God of War. But that ill-defined shape is often what uneasy development cycles get you. Thankfully The Veilguard’s launch has seemingly gone well for EA and BioWare, which hopefully means Dragon Age will continue. Let’s just hope next time it’s not just the name that’s got a bit of Baldur’s Gate in it."
Så avslutar han. Jag vet inte. Lite mer RPG hade jag gärna sett men inte så pass att det lutar mer åt Baldur's Gate 3. Bra artikel!
Jag hoppas de säljer licensen och inte dödar den.
Ubisoft är säkert intresserade!
Det är första gången i mitt liv som jag skäms över att vara gamer. My God!
-:Observe the masses and do the opposite:-