Sunday dinner

Medlem
Sunday dinner

Tja alla FZare,

Jag kommer ifrån en familj som samlas kring söndagsmiddagen. Pappa är 08, mor är sicilianare. I Italien så är söndagsmiddagen helig. Vi brukar knåda i oss en jäkla massa olika maträtter på söndagen, så min fråga är simpel. Kör ni söndagsmiddagar?

Om Ja, vad brukar ni äta?

signatur

🖥️ AMD Ryzen 5 7600x
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34gb Corsair Vengeance DDR5 5200Mhz cl40
Thermalright! Peerless Assassin 120 SE
Kingston Kc3000 1Tb

Medlem

Har dessvärre inget sådant i familjen tyvärr, har inte riktigt någonting som binder oss samman mer än högtiderna som kräftskiva och julafton. Söndagar är det oftast retrolir med en vän.

¯\_(ツ)_/¯

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Avstängd

Nej.
Skulle aldrig vilja träffa mina föräldrar varje söndag. Hemska tanke

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej.
Skulle aldrig vilja träffa mina föräldrar varje söndag. Hemska tanke

Usch, vad tråkigt.

signatur

🖥️ AMD Ryzen 5 7600x
Kingston Kc3000 1Tb

Medlem

Nej, det är dåligt ställt med allt sådant när ens föräldrar är döda. Har svärföräldrar men ingen söndagsmiddagar där heller men så är dom till åren.

Men va fan, en hamburgare eller rester efter Fredagens/Lördagens festiviteter är gött det med. Jag antar att det har att göra med hur traditionerna är för oss alla.

signatur
Medlem

Nej fy, de obligatoriska jul och påskmiddagarna får räcka.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Nej fy, de obligatoriska jul och påskmiddagarna får räcka.

Men herregud, är det såpass tråkigt så du inte kan ödsla 2 timmar i ditt liv för att umgås med familjen?

signatur

🖥️ AMD Ryzen 5 7600x
Kingston Kc3000 1Tb

KoP
Medlem

Nä, både mor och far är döda. Söndagsmiddagar har aldrig direkt varit en grej i Sverige. Kan käka vad som helt på söndagar. Falukorv och makaroner eller fiskpinnar.

Avstängd
Skrivet av Beertagne:

Usch, vad tråkigt.

Nej, helt perfekt

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nej. Jul och påsk är lagom påfrestande som det är.

Medlem

Vi brukade äta söndagsmiddag hos mina farföräldrar när jag växte upp. Farfar var jägare på den tiden så det blev mycket vilt men också klassisk husmanskost, vilket jag äter allt mer sällan nu för tiden och kan sakna. Efteråt fick man alltid efterrätt och något hembakat. De vuxna drack kaffe och farfar somnade alltid i sin fåtölj
Jag hade en på många sätt tragisk och stökig uppväxt och de här tillfällena minns jag tillbaka på med värme och de har något heligt över sig än idag. Det var liksom en fin tradition i en tillvaro som annars var allt annat än normal.

Mina farföräldrar lever än idag men de flesta i familjen, inklusive jag, har flyttat ganska långt från min hemstad så traditionen hålls tyvärr inte vid liv på samma sätt men jag minns det som sagt med värme.

Jag älskar att laga mat och kör inte söndagsmiddag i den bemärkelsen men bjuder ganska ofta och gärna hem polare och familjemedlemmar på middag både på vardagskvällar och helger. Det är en fin gest och bland det bästa sättet att umgås på, att samlas kring mat.

Medlem
Skrivet av Beertagne:

Men herregud, är det såpass tråkigt så du inte kan ödsla 2 timmar i ditt liv för att umgås med familjen?

Blir 2h körning också med småbarn, anledning nog att skita i det projektet. 🙂

Medlem
Skrivet av Knalle:

Vi brukade äta söndagsmiddag hos mina farföräldrar när jag växte upp. Farfar var jägare på den tiden så det blev mycket vilt men också klassisk husmanskost, vilket jag äter allt mer sällan nu för tiden och kan sakna. Efteråt fick man alltid efterrätt och något hembakat. De vuxna drack kaffe och farfar somnade alltid i sin fåtölj
Jag hade en på många sätt tragisk och stökig uppväxt och de här tillfällena minns jag tillbaka på med värme och de har något heligt över sig än idag. Det var liksom en fin tradition i en tillvaro som annars var allt annat än normal.

Mina farföräldrar lever än idag men de flesta i familjen, inklusive jag, har flyttat ganska långt från min hemstad så traditionen hålls tyvärr inte vid liv på samma sätt men jag minns det som sagt med värme.

Jag älskar att laga mat och kör inte söndagsmiddag i den bemärkelsen men bjuder ganska ofta och gärna hem polare och familjemedlemmar på middag både på vardagskvällar och helger. Det är en fin gest och bland det bästa sättet att umgås på, att samlas kring mat.

Fint att du minns det med värme

signatur

🖥️ AMD Ryzen 5 7600x
Kingston Kc3000 1Tb

1
Skriv svar