Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem

Beställde en oled tillslut, borde ramla in under veckan med lite tur. Funderar nu på vad som ska bli mitt första spel, har så många i backloggen. Någon som testat spela city builders på däcken, vad tyckte ni, fungerar det bra? Skulle vara nice o ha en del mys spel, kanske anno, stellaris 🤔

Varit mkt att läsa om. Ska bli intressant o se vad man ska.blrja någonstans

Medlem

Beställde hem såna här kuddar till min steam deck, https://www.amazon.se/dp/B0BR37YGNS?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...
Man fick två par, men jag var bara intresserad av den ena, något som någon vill ha. Skickar i ett vanlig brev, borde inte kosta så mkt. Dessa på bilden är det jag inte behöver:

Medlem
Skrivet av noyart:

Beställde hem såna här kuddar till min steam deck, https://www.amazon.se/dp/B0BR37YGNS?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_as...
Man fick två par, men jag var bara intresserad av den ena, något som någon vill ha. Skickar i ett vanlig brev, borde inte kosta så mkt. Dessa på bilden är det jag inte behöver:
<Uppladdad bildlänk>

Jag använder gyron på min tumspak och då kan jag inte ha såna där.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag använder gyron på min tumspak och då kan jag inte ha såna där.

Ah! Lugnt, dom finns om någon vill ha. Annars ligger dom i en låda i några år tills man kastar xD

Medlem

När version 3.6 av SteamOS släpps så kommer vanliga LCD varianten få bättre batteri prestanda. Upp till 10-15%...

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Har precis skaffat mig en Steam Deck då något intelligent chefdjur har bestämt att vi ska ha öppet en timme extra, trots att det inte finns nåt att göra. Så jag får sitta och glo en timme extra på kvällen.

Vad kan ni rekommendera för spel, som inte är fps och i relativt lugn takt? Gärna lite management pyssel men som inte använder muspekaren.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Har precis skaffat mig en Steam Deck då något intelligent chefdjur har bestämt att vi ska ha öppet en timme extra, trots att det inte finns nåt att göra. Så jag får sitta och glo en timme extra på kvällen.

Vad kan ni rekommendera för spel, som inte är fps och i relativt lugn takt? Gärna lite management pyssel men som inte använder muspekaren.

Köpte min Deck för ett par år sen av samma anledning. 1 månad efter att den kom fram ändrade sig chefen. Dubbel win!
Min deck är i princip en 90% Slay the spire / Balatro maskin just nu. (Så Steam Deck är bra för Deck building games eh? Solklart JA )

Slay the spire: Du bygger en roguelike där du ska ta dig längst upp i "the spire" där du letar reliker, kort och slåss mot svårare och svårare fiender.
Balatro: Poker roguelike där du också möter svårare och svårare "fiender" samtidigt som du samlar på jokrar och uppgraderar din kortlek.

"Management pyssel" är ju rätt brett. Något spel du tänker som passar in där så man vet vad man kan rekommendera?

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Slay the spire: Du bygger en roguelike där du ska ta dig längst upp i "the spire" där du letar reliker, kort och slåss mot svårare och svårare fiender.
Balatro: Poker roguelike där du också möter svårare och svårare "fiender" samtidigt som du samlar på jokrar och uppgraderar din kortlek.

"Management pyssel" är ju rätt brett. Något spel du tänker som passar in där så man vet vad man kan rekommendera?

Är inte mycket för kortspel (varken digitala eller fysiska faktiskt), men vem vet. Man kan ju ändra sig.

Med management pyssel tänker jag typ spel utan tidspress där man får bygga sin lilla by eller nåt.
Stardew Valley passar väl bäst in där, men det har jag redan spelat så mycket. Kanske V Rising funkar, där bygger man väl ett drakula-slott?
Annars tar jag gärna emot tips om andra spel som funkar bra med twin sticks. Har haft ögonen på No Rest for the Wicked, ser kul ut men är så trött på early access.

Sen antar jag att fläkten går som helvete om man kör grafiskt krävande spel. Så gärna något som inte suger ur batteriet för snabbt.
Hur är Dave the Diver?

Medlem

Körde igenom F.E.A.R på decken. Kul spel! Kontrollen är ok, saknar lite precision men det går.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Är inte mycket för kortspel (varken digitala eller fysiska faktiskt), men vem vet. Man kan ju ändra sig.

Med management pyssel tänker jag typ spel utan tidspress där man får bygga sin lilla by eller nåt.
Stardew Valley passar väl bäst in där, men det har jag redan spelat så mycket. Kanske V Rising funkar, där bygger man väl ett drakula-slott?
Annars tar jag gärna emot tips om andra spel som funkar bra med twin sticks. Har haft ögonen på No Rest for the Wicked, ser kul ut men är så trött på early access.

Sen antar jag att fläkten går som helvete om man kör grafiskt krävande spel. Så gärna något som inte suger ur batteriet för snabbt.
Hur är Dave the Diver?

Dave the diver är väldigt trevligt på decken. Sen ska man ju inte glömma emulatorer. Super Mario Wonder var riktigt trevligt!

Finns en kategori i steam, Great on deck, eller nåt. Då ska spelet funka bra överlag. Men det mesta går, är främst gamla spel som kanske inte stödjer upplösningen mm.

https://www.protondb.com

Bra också.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Hur är Dave the Diver?

No rest for the wicked är nice på decken. Rekommenderar dock inte V Rising. Senast jag testade funkad inte kontrollerna jättebra. Det är gjort för mus och tangwntbord.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Fick hem Decken idag och har hunnit testa lite.
Den är ju inte sval och tyst direkt. Luktar som mitt gamla Valve Index VR headset. Måste vara samma material. Får nostalgikänslor av det Haha

Men ganska imponerad av Steam Deck ändå, på andra grejer.
Gillar den där gyro-grejen när man håller tummen lätt på spaken och flyttar hela konsolen för att se sig omkring. Känns överraskande rätt att göra så.

Gillar Cult of the Lamb, och det var Verified, så försökte mig på det. Men jävlar va liten text och jäklar va det suger batteri, fläkten får jobba ordentligt. Det som bara 2D grafik med..

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Den är ju inte sval och tyst direkt. Luktar som mitt gamla Valve Index VR headset. Måste vara samma material. Får nostalgikänslor av det Haha

Gillar den där gyro-grejen när man håller tummen lätt på spaken och flyttar hela konsolen för att se sig omkring. Känns överraskande rätt att göra så.

Gillar Cult of the Lamb, och det var Verified, så försökte mig på det. Men jävlar va liten text och jäklar va det suger batteri, fläkten får jobba ordentligt. Det som bara 2D grafik med..

Går att pilla rejält med inställningarna. Både för att få fläkten att snurra lite mindre och få bättre batteritid. Aldrig upplevt att min blir överdrivet varm dock. Lite ljummen visst.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

No rest for the wicked är nice på decken. Rekommenderar dock inte V Rising. Senast jag testade funkad inte kontrollerna jättebra. Det är gjort för mus och tangwntbord.

Har tänkt att köpa det men det är ju inte färdigt ännu.

signatur

Medlem
Skrivet av HiRoller:

LCD eller OLED?

Medlem
Skrivet av lonian:

Har tänkt att köpa det men det är ju inte färdigt ännu.

Nä men du får ett bra pris om du köper det nu och spelar det sen Jag har bara testat några timmar, det är riktigt skoj. Men ganska svårt och tar på psyket så sessionerna brukar inte bli så långvariga för mig i sådana spel. Skall ta mig igenom det när det blir 1.0 dock. Dom har optimerat det en hel del sedan det släpptes i EA också så nu flyter det bättre än innan.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

LCD eller OLED?

Blev en OLED.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Blev en OLED.

Konstigt att den blir så varm, tycker inte min blir det. Och OLED har tystare fläkt. Antar att det är olika då.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Konstigt att den blir så varm, tycker inte min blir det. Och OLED har tystare fläkt. Antar att det är olika då.

Kan väl bero på vilket spel man kör också.

Själv kör jag mest indiespel eller emulerat och då blir den inte så varm.

Nintendo Switch brukar vara ganska varm om man spelat ett bra tag och tar upp ur dockan.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Kan väl bero på vilket spel man kör också.

Själv kör jag mest indiespel eller emulerat och då blir den inte så varm.

Nintendo Switch brukar vara ganska varm om man spelat ett bra tag och tar upp ur dockan.

Kör egentligen bara mer krävande spel och vill inte påstå att jag tycker den blir varm.

Medlem

Jag köper små roliga spel på Steam deck. Nu blev det spelet Shatter för 18kr.

Det fungerar fint efter att man konfigurerat inställningarna, fick gå in i desktopmode sedan är det klart och upplösningen ser bra ut på Steam deck.

signatur

Medlem

Drog hem Drova. Känns helt rätt för Decken, och fläkten går inte så högt heller så jag kan höra atmosfären.

Pillade igång battlenet och fixade igång Diablo 2 med. Funkar också riktigt bra, men kör man online mode blir det nån network delay..

Men hörni, konstig fråga: Hur är ni positionerade när ni spelar? Ligger jag på rygg somnar mina underarmar och händer efter 15min. Sitter jag så får jag ont i nacken efter ett tag. Blir typ att jag orkar spela 30-40min sen måste jag upp och röra mig.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Drog hem Drova. Känns helt rätt för Decken, och fläkten går inte så högt heller så jag kan höra atmosfären.

Pillade igång battlenet och fixade igång Diablo 2 med. Funkar också riktigt bra, men kör man online mode blir det nån network delay..

Men hörni, konstig fråga: Hur är ni positionerade när ni spelar? Ligger jag på rygg somnar mina underarmar och händer efter 15min. Sitter jag så får jag ont i nacken efter ett tag. Blir typ att jag orkar spela 30-40min sen måste jag upp och röra mig.

Ligger jag på rygg brukar jag bara lägga en kudde under decken så att underarmarna får vila lite om jag vet att jag kommer spela en längre stund. Annars är det ju rätt hälsosamt att ta lite rörelsepauser ibland

Skriv svar