Playstation 5 Pro

Robot
Playstation 5 Pro

Sonys prestandakonsol gör spelen snabbare och snyggare – men det kostar. FZ funderar kring hur mycket det får kosta att ligga på topp.

#playstation-5-pro, #ps5-pro

Medlem

Tack för testet, men jag skulle även lägga till som minus:
-Gammal CPU (zen 2), kunde de inte lagt in zen 3 åtminstone eller hade det varit för dyrt?

Vet inte hur det blir när man har PSSR igång om CPN:n spelar lika mycket roll då?

Hoppet mellan generationer känns inte heller lika spännande längre. Ta exempelvis mellan SNES och N64, enormt hopp. Samma med PS1-PS2-PS3-PS4, sen tycker jag att skillnaderna i grafik knappast har varit så märkbar. Kanske är det jag som jämför med fel spel.

Jag håller med nedan person:

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Missade att Pro har 60% mer GPU TFLOPS än non-pro.
Samt 2GB DDR5 extra vs 0 på non-pro.

Det är ändå hyfsad skillnad.

Medlem

@magma Ny generation CPU är väl kanske något som förbehålles generationsskifte? Det kommer ändå inte komma några PS5 Pro-exklusiva spel, de ska ju fungera på basversionen också, så ett generationsbyte hade säkert varit onödigt och bara gjort en redan för dyr konsol ännu dyrare.

Medlem
Skrivet av magma:

-Gammal CPU (zen 2), kunde de inte lagt in zen 3 åtminstone eller hade det varit för dyrt?

Vet inte hur det blir när man har PSSR igång om CPN:n spelar lika mycket roll då?

Hoppet mellan generationer känns inte heller lika spännande längre. Ta exempelvis mellan SNES och N64, enormt hopp. Samma med PS1-PS2-PS3-PS4, sen tycker jag att skillnaderna i grafik knappast har varit så märkbar. Kanske är det jag som jämför med fel spel.

https://www.youtube.com/watch?v=grndpCl1lIU

Tycker konsolerna hade enorma skillnader fram till skiftet mellan PS3 och 4. Även Conker på Xbox hade varit väldigt snyggt för ett 360 spel. Mellan 360 och one kändes inte så stort, mellan one och Series känns det knappt märkbart.

Medlem

Jag köpte en pro mest för att spel med performance-lägen i "60 fps" ska hålla 60 fps bättre med någorlunda bildkvalitet, likt fallet med FF7 Rebirth.

Vill jag ha högre frames och kvalitet spelas det på pc.

Skulle jag rekommendera andra som redan har en PS5 och high-end pc att köpa en PS5 Pro?
Hahaha nej verkligen inte. I det läget är det bara för att man kan som man gör det mer eller mindre.

En lite lustig sak är att jag tycker maskinen i sig känns mindre premium än launch PS5 😅

Medlem
Skrivet av Kotz:

Missade att Pro har 60% mer GPU TFLOPS än non-pro.
Samt 2GB DDR5 extra vs 0 på non-pro.

Det är ändå hyfsad skillnad.

Ja, men att betala 60% mer för det 4 år senare är ett skämt. Hade PS5 Pro släppts för 4 år sedan tillsammans med standard PS5 och haft denna prislapp så hade jag varit mer förstående.

Man ska även komma ihåg att skivspelaren inte medföljer PS5 Pro, så prismässigt ska den jämföras med PS5 Digital som hade ett lanseringspris på $499. En annan sak som är värt att komma ihåg är att PS4 Pro var mer än dubbelt så kraftfull som PS4, släpptes 3 år senare till samma prislapp som PS4. Hur man än vrider och vänder på det så går det inte att rättfärdiga prissättningen av PS5 Pro. Det är en mindre "Pro"-uppgradering än sist, och inflationsmässigt så ligger den $100 över vad den borde göra. Personligen så hoppas jag på en rejäl flopp.

Medlem
Citat:

Två år efter premiären ökade PS5 i pris – exakta motsatsen till hur det brukar funka.

Det brukade ju fungera så att konsolerna var subventionerade, de är de ju inte längre, och nu kanske de skall stå även för prisökningarna.

Medlem

Stor del av "överpriset" är ju kass svensk krona. Hade kronan varit i samma länge som när PS5 släpptes hade den gått loss på dryga 8k istället. Visst en ökningen, men inte lika stor.

Själv blir det att hoppa, om jag nu inte skulle råka få tag i en Anniversary edition.

Medlem

Kan konsolen ge mig 60fps i nästa gta? Högst troligt inte…

Medlem

Ja det här kändes ju som en flopp

signatur

Meep!

Medlem

Totalt ointressant.
Vad ska man spela på denna? Remakes av 20 år gamla spel eller remasters av 10 år gamla spel?

Nää jag sparar mina 10 laxar och köper tacos 5 fredagar i rad istället.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Jag vill så gärna ha en. Har inte råd just nu, tyvärr, men längre fram blir det lätt ett köp.

Den bästa generationen jag har upplevt inom gaming är PS5. Kanske med undantag för 360 som var galet kul. Men med PS5 så fick jag allt det jag hade saknat länge. Det är snabbt, rappt och lagom högupplöst.

Samtliga av de punkterna förbättras iom Pro och därför vill jag ha en.

Bra blir bättre.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Beror helt på om Rockstar vill eller inte.
Troligtvis ska ju GTA 6 mjölkas i 10-15 år, så det lär både vara en och två versioner av spelet längs vägen. Funkar det inte på PS5 Pro, kanske om man köper PS6-versionen.

Medlem

Jag vill inte låta alltför negativ men 1080p på en sån jämförelsevideo är totalt meningslöst.

signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Nu kommer jag låta som en bitter Xbox gubbe eftersom vi inte får någon liknande modell. Men jag är 100% glad att slippa utgiften då jag alltid vill ha senaste boxen.. Får lite känslan när man köpte One X (inte series x) och visst var det lite skillnad men..... Kanske inte riktigt värt antalet tusenlappar man lade.

Kul för de som har råd i PS lägret dock!

Medlem

Nej det blir inget köp för min del tycker den känns väldigt onödig och priset är helt galet hade det följt med stativ och skiv läsare då kanske men absolut inte som det är nu. Jag är fortfarande väldigt nöjd med min ordinarie ps5 med skivläsare.

Redaktör
Skrivet av deezel:

Stor del av "överpriset" är ju kass svensk krona. Hade kronan varit i samma länge som när PS5 släpptes hade den gått loss på dryga 8k istället. Visst en ökningen, men inte lika stor.

Själv blir det att hoppa, om jag nu inte skulle råka få tag i en Anniversary edition.

Viss del i alla fall. Jag kollade kronkursen 2016 (när PS4 Pro släpptes) och 2023 hos Riksbanken, en euro kostade i snitt 9,47 kr 2016 och 11,48 kr förra året (står i 11,6 i dag, så nästan samma som 2023). Direktöversatt, utan ev. skatter och annat, blir priserna för PS4 Pro och PS5 Pro då och "nu" följande:

PS4 Pro (400 euro)
- 2016: 3 788 kr
- 2023: 4 592 kr
Skillnad: 804 kr

PS5 Pro (800 euro)
- 2016: 7 576 kr
- 2023: 9 184 kr
Skillnad: 1 608 kr

PS4 Pro såldes för 4 000 kr i Sverige, så det känns väl inte omöjligt att det ligger något i det där med att konsoler subentionerades förr men inte nu.

signatur
Redaktör
Skrivet av perihelion74:

Nu kommer jag låta som en bitter Xbox gubbe eftersom vi inte får någon liknande modell. Men jag är 100% glad att slippa utgiften då jag alltid vill ha senaste boxen.. Får lite känslan när man köpte One X (inte series x) och visst var det lite skillnad men..... Kanske inte riktigt värt antalet tusenlappar man lade.

Kul för de som har råd i PS lägret dock!

Förlåt.

signatur
Redaktör
Skrivet av Dohman:

Jag vill inte låta alltför negativ men 1080p på en sån jämförelsevideo är totalt meningslöst.

Berättigad kritik. Jag ställde in konsolerna på att fånga i 4K, men av nån anledning spottade de ändå ur sig 1080p. Vet ej varför. Dessvärre fick vi konsolen väldigt, väldigt sent (av skäl vi kan kalla "UPS") så jag har inte hunnit fixa bättre film. Beklagar det.

signatur
Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Skrivet av Håkan:

Beror helt på om Rockstar vill eller inte.
Troligtvis ska ju GTA 6 mjölkas i 10-15 år, så det lär både vara en och två versioner av spelet längs vägen. Funkar det inte på PS5 Pro, kanske om man köper PS6-versionen.

Ex en Ryzen 7 3700x klarar ju inte stabila 60 fps ens i gtav.
Den har 8 st zen 2 kärnor i upp till 4,4ghz medan ps5 och PRO har 8st zen 2 kärnor i upp till 3,5ghz.
Visst konsolen är nog mer optimerad än pc versionen. Men tror det kan bli svårt att nå stabila 60 fps i Gta vi en så slö cpu tyvärr, siktar själv på gta vi till series x som lider av samma problem.

Medlem

Riktigt trevlig konsol, äntligen får man det där lilla extra som man kände saknades innan.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ex en Ryzen 7 3700x klarar ju inte stabila 60 fps ens i gtav.
Den har 8 st zen 2 kärnor i upp till 4,4ghz medan ps5 och PRO har 8st zen 2 kärnor i upp till 3,5ghz.
Visst konsolen är nog mer optimerad än pc versionen. Men tror det kan bli svårt att nå stabila 60 fps i Gta vi en så slö cpu tyvärr, siktar själv på gta vi till series x som lider av samma problem.

Med ett gammalt GTX 1080 och Ryzen 3700x får du över 150 fps i GTA 5.
Även Ryzen 1800x ger över 100 fps med samma grafikkort. Det här är i 1080p

Med låga fps runt 60 är det i de flesta fall inte så ansträngande för CPU.
I hög upplösning är det GPU som brukar vara flaskhalsen.

Medlem

Jag hoppas verkligen att vi slipper se "Pro"-varianter av framtida Playstationkonsoler men så länge det går att tjäna pengar så lär de väl fortsätta. Ser mer PS5 Pro som en språngbräda för olika tekniker som t ex PSSR som kan användas i PS6.

Medlem
Skrivet av SaunaWarrior:

Med ett gammalt GTX 1080 och Ryzen 3700x får du över 150 fps i GTA 5.
Även Ryzen 1800x ger över 100 fps med samma grafikkort. Det här är i 1080p

Med låga fps runt 60 är det i de flesta fall inte så ansträngande för CPU.
I hög upplösning är det GPU som brukar vara flaskhalsen.

Hmm ja det är nog jag som mindes fel hur CPU tungt de va, och lyckades hitta den sämsta videon på YouTube för att demonstrera 3700x i gtav. Kollade nu igen.
Men tror ändå man gör sig själv en tjänst om man förbereder sig på 30 fps för gta vi på dagens konsoler.

Medlem

inte kan jag vara ensam om att en ny dator för några tusen till är värt bra mkt mer än en begränsad playstation 5?

signatur

//monster

Medlem

Bara det extra flytet i spel är värt pengarna för mig Och att äntligen kunna spela FF6 Rebirth utan att det ser ut som att det spelas genom skitiga glasögon. Jag äger redan 2st gaming PC samt övriga konsoler så finns inget "bättre" att lägga pengarna på.

Min PS5 Pro kommer med hemleverans imorgon (Norra Sverige)

Medlem

Som hittat!

Playstation 5 Pro
-
knappt märkbar prestandaökning
-
kostar 10 jävla lax

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av magma:

https://www.youtube.com/watch?v=grndpCl1lIU

Om de lägger in ny cpu-arkitektur blir det en ny generation och att få nuvarande spel att fungera skulle bli ett rent helvete. De har väl tweakat cpu lite bara inom den ram som var möjlig

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Trevligt!

Fick meddelande idag att min PS5 Pro kommit fram. Hämtar den hos postombudet i morgon.

Skriv svar