Assassin's Creed Shadows-förseningen nödvändig för att rädda Ubisofts rykte

Medlem
Skrivet av Thane:

Det sa jag inte. Sa bara att han fick lön, svärd och boende av Oda. Något som samurajer vanligtvis fick. Sen gjorde du en definitiv tolkning av det vi vet om Yasuke. Du kan inte säga att han inte var samuraj på samma sätt som jag inte kan säga att han vara samuraj

jadu, jag kan inte säga hur Nobunaga tänkte med Yasuke, men han var iaf ett pris, något han kunde skryta om, visa till folk
"En civiliserad barbar" basically, men Japaner var brutala, rejält brutala, så det var ett hån.
Så det går hand i hand med varför han fick tak över huvudet, mat, rättigheter.
Men han ägdes fortfarande av Nobunaga.

"Låter lite som boken Shogun om jag ska vara ärlig"

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

jadu, jag kan inte säga hur Nobunaga tänkte med Yasuke, men han var iaf ett pris, något han kunde skryta om, visa till folk
"En civiliserad barbar" basically, men Japaner var brutala, rejält brutala, så det var ett hån.
Så det går hand i hand med varför han fick tak över huvudet, mat, rättigheter.
Men han ägdes fortfarande av Nobunaga.

"Låter lite som boken Shogun om jag ska vara ärlig"

Tror inte Yasuke skulle resa till, slåss för och försvara Nobunagas son (Nobutada) om de inte hade en bra relation.

Medlem
Skrivet av Thane:

Tror inte Yasuke skulle resa till, slåss för och försvara Nobunagas son (Nobutada) om de inte hade en bra relation.

Bekräftad troll, jag som trodde det var en riktig konversation vi hade
you got me

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Förstår att det tar emot att se en mörkhyad person ha en huvudroll i ett fiktivt spel men kom igen nu? Till att börja med så är ju karaktären faktiskt historiskt anknuten (med vissa förändringar självfallet) och för det andra handlar det om en fiktiv representation av en historisk grupp i ett fiktivt Japan.

Har inga problem med att spela som en mörkhyad karaktär. Inte det det handlar om i detta fallet.
Antar att du inte alls ser racism i att springa runt som mörkhyad och slakta asiater? För racism funkar bara på ett håll?

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

you got me

https://media.tenor.com/ZFc20z8DItkAAAAM/facepalm-really.gif

Kul att du fick lära dig något nytt om Yasuke ikväll

Medlem

Så kommer inte AC Shadows att lyckas kommer Ubisoft hamna i skuggorna jämfört med andra spelstudios🤭

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

you got me

https://media.tenor.com/ZFc20z8DItkAAAAM/facepalm-really.gif

Lämnar detta här..

https://www.britannica.com/biography/Yasuke

Kort och gott. Yasuke var en "Samuraj" i begreppets bredare definition. Han fick bära två svärd (vilket var tecken på status och enkom förbjudet för alla utanför samuraj-kastet i Feudala Japan). Han fick även bostad och tjänare tilldelat av Nobunaga (vilket är ett tecken på vördnad) som en vasall till länsherren och han red med honom vid jakttillfällen och ceremonier. Med andra ord.. han hade någon form av högre ställning hos Nobunaga.

Med andra ord. Att sitta och anklaga Ubisoft för att göra "Atombombsliknande" ändringar till en karaktär som i många fall verkar vara någorlunda historisk korrekt (även om Ubisoft är VÄÄÄLDIGT klara med att de håller på med historisk fiction) är bara ett tecken på bristande kunskap.. alternativt försök till att trolla.

Skrivet av Jakkoba:

Har inga problem med att spela som en mörkhyad karaktär. Inte det det handlar om i detta fallet.
Antar att du inte alls ser racism i att springa runt som mörkhyad och slakta asiater? För racism funkar bara på ett håll?

Inte mer än att en antik egyptisk man går omkring och "slaktar" antika greker och romare. Om nu Shadow följer samma typ av formel som i stort sett alla Assassins creed spel i serien gjort före så kan borde man kunna undgå en majoritet av konflikterna om man så önskar. Om det nu är där du har problem dvs.

Avstängd

Lite kul att det är en snubbe som har hittat på historien om Yasuke att han var en samuraj osv.
https://www.youtube.com/watch?v=-lcZS6zmvRE

Medlem
Skrivet av DirkMcstride:

Lite kul att det är en snubbe som har hittat på historien om Yasuke att han var en samuraj osv.
https://www.youtube.com/watch?v=-lcZS6zmvRE

Lite kul att det inte är så. Utgår man från källorna vi har så vet vi att Yasuke fick svärd, lön och boende av sin daimyô. Något som vanligtvis gavs till samurajer. Det gör att man garanterat kan säga att han var samuraj, men att säga att det är påhittat är helt fel.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Lite kul att det inte är så. Utgår man från källorna vi har så vet vi att Yasuke fick svärd, lön och boende av sin daimyô. Något som vanligtvis gavs till samurajer. Det gör att man garanterat kan säga att han var samuraj, men att säga att det är påhittat är helt fel.

Kolla bara var källorna kommer ifrån. Var en snubbe som lade upp massor med information om Yasuke på wikipedia, och källkritiken var från hans andra konto. Dom pratar om honom på videon jag länkade.

Det stod någonting om att han transporterade huvudet från någon ledare på den tiden. Men det är ingen annan som har nämnt det när det endå skulle var en rätt så stor grej. Även japan hade anmält ubisoft för dom har infiltrerat deras historia.

Medlem
Skrivet av DirkMcstride:

Kolla bara var källorna kommer ifrån. Var en snubbe som lade upp massor med information om Yasuke på wikipedia, och källkritiken var från hans andra konto. Dom pratar om honom på videon jag länkade.

Det stod någonting om att han transporterade huvudet från någon ledare på den tiden. Men det är ingen annan som har nämnt det när det endå skulle var en rätt så stor grej. Även japan hade anmält ubisoft för dom har infiltrerat deras historia.

Utgår från en översatt text ifrån Kaneko Hiraku som är professor i historia på Tokyos universitet.

Men också text från 1500 skriven av Ōta Gyūichi.

Enda gångerna han använder ordet för lön som används i kontexten kring Yasuke är när det handlar om betalning till samurajer eller anlita samurajer.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Utgår från en översatt text ifrån Kaneko Hiraku som är professor i historia på Tokyos universitet.

Men också text från 1500 skriven av Ōta Gyūichi.

Enda gångerna han använder ordet för lön som används i kontexten kring Yasuke är när det handlar om betalning till samurajer eller anlita samurajer.

Har ingen aning, du får nog fråga en japan som kan lite mer om historia. Men utifrån det så tycker jag det bara låter konstigt att ordet lön används bara när dom anlitar samurajer. Men det låter som att Thomas Lockley försöker nog bara göra en fiktiv berättelse om Yasuke, som netflix serien african samurai är baserad på.

Medlem
Skrivet av DirkMcstride:

Har ingen aning, du får nog fråga en japan som kan lite mer om historia. Men utifrån det så tycker jag det bara låter konstigt att ordet lön används bara när dom anlitar samurajer. Men det låter som att Thomas Lockley som är försöker nog bara göra en fiktiv berättelse om Yasuke, som netflix serien african samuraj är baserad på.

Vänta, så jag utgår från en professor i historia vid Tokyos universitet. Men du ber mig ändå fråga en Japan som kan mer om historia?

Finns flera ord (tecken) för det vi kallar lön eller betalning. Men samma används för att beskriva både det Yasuke får och det samurajer får. Det här kommer alltså från Japanska historiker och författare. Vara en levde på 1500- och 1600-talen. Bryr mig inte vad Thomas Lockley har sagt eller skrivit. Har inte läst något av honom.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Vänta, så jag utgår från en professor i historia vid Tokyos universitet. Men du ber mig ändå fråga en Japan som kan mer om historia?

Finns flera ord (tecken) för det vi kallar lön eller betalning. Men samma används för att beskriva både det Yasuke får och det samurajer får. Det här kommer alltså från Japanska historiker och författare. Vara en levde på 1500- och 1600-talen. Bryr mig inte vad Thomas Lockley har sagt eller skrivit. Har inte läst något av honom.

Låter väldigt svagt att bevisa att han var samuraj, genom att det japanska tecknet användes bara för att ge lön till samurajer. Jag kan inte svarar på det tyvärr. Känns som man bör ha lite mer kunskap om japansk kultur och historia för att kunna svara på det. Men det var akademikern Thomas Lockley som ändrade om historien om Yasuke på wikipedia med sin egna bok andra konto som källkritik. Innan dess var han bara en tjänare åt Oda Nobunaga på wikipedia.

Medlem
Skrivet av DirkMcstride:

Låter väldigt svagt att bevisa att han var samuraj, genom att det japanska tecknet användes bara för att ge lön till samurajer. Jag kan inte svarar på det tyvärr. Känns som man bör ha lite mer kunskap om japansk kultur och historia för att kunna svara på det. Men det var akademikern Thomas Lockley som ändrade om historien om Yasuke på wikipedia med sin egna bok andra konto som källkritik. Innan dess var han bara en tjänare åt Oda Nobunaga med afrikanskt ursprung på wikipedia.

Du behöver inte besvara något. Det ändrar inte att det japanska tecknet som Ōta Gyūichi använder för att beskriva det Oda Nobunaga gav sina samurajer är samma tecken han använder för att beskriva det Oda gav Yasuke. (Ōta Gyūichi skrev Oda Nobunagas krönikor)

Försöker bara poängtera att bestämt sitta och säga att han inte var samuraj inte går att göra utifrån det källmaterialet som finns. Det går inte heller att bestämt hävda att han var samuraj.

Kan man göra tolkningen att han var samuraj? Ja.
Kan man göra tolkningen att han inte var samuraj? Ja.

Du kan vara lugn. Jag har inte utgått från Wikipedia eller Thomas Lockley.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Lämnar detta här..

Kort och gott. Yasuke var en "Samuraj" i begreppets bredare definition. Han fick bära två svärd (vilket var tecken på status och enkom förbjudet för alla utanför samuraj-kastet i Feudala Japan). Han fick även bostad och tjänare tilldelat av Nobunaga (vilket är ett tecken på vördnad) som en vasall till länsherren och han red med honom vid jakttillfällen och ceremonier. Med andra ord.. han hade någon form av högre ställning hos Nobunaga.

Med andra ord. Att sitta och anklaga Ubisoft för att göra "Atombombsliknande" ändringar till en karaktär som i många fall verkar vara någorlunda historisk korrekt (även om Ubisoft är VÄÄÄLDIGT klara med att de håller på med historisk fiction) är bara ett tecken på bristande kunskap.. alternativt försök till att trolla.

Inte mer än att en antik egyptisk man går omkring och "slaktar" antika greker och romare. Om nu Shadow följer samma typ av formel som i stort sett alla Assassins creed spel i serien gjort före så kan borde man kunna undgå en majoritet av konflikterna om man så önskar. Om det nu är där du har problem dvs.

Får jag fråga om källan till detta? Nyfiken. Alltså källan till de påstådda historiska berättelserna om Yasuke?

Medlem
Skrivet av Thane:

Du behöver inte besvara något. Det ändrar inte att det japanska tecknet som Ōta Gyūichi använder för att beskriva det Oda Nobunaga gav sina samurajer är samma tecken han använder för att beskriva det Oda gav Yasuke. (Ōta Gyūichi skrev Oda Nobunagas krönikor)

Försöker bara poängtera att bestämt sitta och säga att han inte var samuraj inte går att göra utifrån det källmaterialet som finns. Det går inte heller att bestämt hävda att han var samuraj.

Kan man göra tolkningen att han var samuraj? Ja.
Kan man göra tolkningen att han inte var samuraj? Ja.

Du kan vara lugn. Jag har inte utgått från Wikipedia eller Thomas Lockley.

Nu sitter vi förvisso i väst och diskuterar. Men kan man kanske tänka sig förstå hur japaner blivit upprörda över flertalet övertramp och hur de kan känna sig något åsidosatta i ett spel som skall utspela sig i deras historia? Tänker mig att man kan förstå hur de blivit upprörda. Exempel är att Ubisoft avbildat heliga symboler i spelet utan tillåtelse och något som anses förbjudet för media att göra i Japan. Där är en sak de fått mycket dålig PR för. Ingen annan har avbildat dessa pga respekt för rådande kultur och regler där.

Mycket intressant iaf att se hur tondöva ubisoft verkar varit i detta fallet och hur det nu försöker "rädda skutan" även fast den större pr-skadan redan skett. Och då inte så mycket för oss i väst som i öst.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Nu sitter vi förvisso i väst och diskuterar. Men kan man kanske tänka sig förstå hur japaner blivit upprörda över flertalet övertramp och hur de kan känna sig något åsidosatta i ett spel som skall utspela sig i deras historia? Tänker mig att man kan förstå hur de blivit upprörda. Exempel är att Ubisoft avbildat heliga symboler i spelet utan tillåtelse och något som anses förbjudet för media att göra i Japan. Där är en sak de fått mycket dålig PR för. Ingen annan har avbildat dessa pga respekt för rådande kultur och regler där.

Mycket intressant iaf att se hur tondöva ubisoft verkar varit i detta fallet och hur det nu försöker "rädda skutan" även fast den större pr-skadan redan skett. Och då inte så mycket för oss i väst som i öst.

Jag har inte sett några upprörda japaner (förutom en högljudd minoritet på Twitter).
AC Shadows har legat på förbokningstoppen på Amazon Japan ett bra tag så så stor kontrovers skulle jag inte tro att det faktiskt är.
Det är incel-mobben som vanligt.

Medlem

Valhalla var riktigt roligt så är nyfiken på detta, hoppas det blir bra.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Lämnar detta här..

Yosaki kläddes upp till Samurai för att de kunde. Han var lika mycket slav som alla andra slavar. Han var bara jäkligt stor. Rasismen bakom att en mörkhyad slaktar asiater kommer direkt från Japan och deras anledning till att de bojkottar spelet. För att vara ärlig så är jag sjukt sugen på att spela spelet. Men det betyder inte stora delar av världen anser spelet rasistiskt. Bara för några personer har en åsikt betyder det inte att alla andra delar den. Och i detta fallet är det ett helt land som delar den åsikt att spelet är rasistiskt på detta vis.

Redaktör

Hörni, håll gärna den här diskussionen mer kring spelet och mindre om eventuell rasism och vad hela Japans befolkning tycker i frågan.

signatur
Medlem
Skrivet av Jakkoba:

Yosaki kläddes upp till Samurai för att de kunde. Han var lika mycket slav som alla andra slavar. Han var bara jäkligt stor. Rasismen bakom att en mörkhyad slaktar asiater kommer direkt från Japan och deras anledning till att de bojkottar spelet. För att vara ärlig så är jag sjukt sugen på att spela spelet. Men det betyder inte stora delar av världen anser spelet rasistiskt. Bara för några personer har en åsikt betyder det inte att alla andra delar den. Och i detta fallet är det ett helt land som delar den åsikt att spelet är rasistiskt på detta vis.

Ja. Slavar fick hus och tjänare samt red bredvid Daimyon..

Sluta bara.

Medlem

Vet inte vem det var på Ubisoft som sa på X att DEI har sabbat en hel del för oss, men vi tänker fortsätta med det, visst ha DEI i spel men förfan gör världen, karaktärerna intressanta, skiter fullständigt i om dom är trans, gay, svarta, eller kvinna, gör dom intressanta, väv in dom i storyn så att vi blir känslomässigt engagerade, det dom gör helt fel är att dom har bara dessa karaktärer för sakens skull, kolla BG3 ( vet att det är tjatat till dötts om BG3) men det är så sjukt bra, fria val, extremt bra karaktärer.
Att bara trycka ner det i halsen på folk är inget vi vill och det spelar ingen roll vad det är, hade varit lika kritisk om det hade varit religion, höger politik eller vad, låt oss ha fria val, låt oss spela hur vi vill spela och inte hur utvecklarna vill att vi ska spela.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har inte sett några upprörda japaner (förutom en högljudd minoritet på Twitter).
AC Shadows har legat på förbokningstoppen på Amazon Japan ett bra tag så så stor kontrovers skulle jag inte tro att det faktiskt är.
Det är incel-mobben som vanligt.

Namecalling, I see. ja då går det ju inte att diskutera.

Bara för att du inte sett några upprörda japaner så betyder det inte att de inte finns. du måste vara dålig på att leta, eller är det enbart på twitter du kikar? har ju varit i japansk media, mina vänner i japan exempelvis, som är gamers, men de är väl "incels" eller "minoritet" på något vis. mycket konstigt.

Antar att de officiella uttalandena från Ubisoft där de erkänner att de måste anpassa och åtgärda saker med spelet inför releasen pga kritiken de fått, är falk också? För ifall förbokningen på japan amazon är så fantastisk och vägvisande borde det ju släppts rakt av som planera, eller?

Medlem

Tyckte om AC2 och AC Origins. Odyssey och Valhalla fastnade jag aldrig för. Jag hoppas verkligen att Shadows blir bra.

12
Skriv svar